Toon posts:

Correctiefactor bij gasverbruik

Pagina: 1
Acties:

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:41

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Vorig jaar heb ik voor de eerste keer, want ik ben twee jaar geleden verhuisd naar een klein flatje, de energienota van mijn leverancier gekregen. Het gasverbruik was erg laag (153 115 kuub), maar dat kan wel kloppen want mijn verwarming staat standaard op 16 graden, kook weinig en douche ongeveer 1x per week kort (ik douche vaker, maar niet thuis :p)

De nota van dit jaar is echter compleet ander. Ipv van de verwachte <200 kuub hebben ze berekend dat ik 1053 kuub heb verbruikt. :|
Nu heb ik even zitten kijken op de verschillende nota's waar het verschil in kan zitten en blijkbaar zit dat in de correctiefactor. Waar die vorige jaar op 0,09948 was, is hij dit jaar 0,99907. Een factor 10 keer hoger. :X

Aangezien er iets niet klopt ben ik gaan bellen wat resulteert in dat mijn energieleverancier wijst naar de netbeheerder en de netbeheerder naar de energieleverancier. Weer heerlijk kastje-muur :')

Vragen waar ik nu mee zit is
* Wat is een geloofwaardige correctiefactor.
* Indien deze wel correct is, hoe kan ik in godsnaam 1000 kuub verstoken in mijn kleine appartementje?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Hou je zelf ook (maandelijks bijv) de meterstanden bij? Ik heb te vaak mensen gesproken in mijn eigen omgeving die conflicten hebben met een NUTS bedrijf over nota's. Als mensen zelf niets bijhouden is het hoe dan ook al lastig(er) om je gelijk wel (of niet) te krijgen.
Als je dat wel doet, zie je dan opeens vreemde verschillen?

mbt de correctiefactor kan ik geen antwoord geven aangezien ik niet weet waar die op berekend is.

[Voor 7% gewijzigd door Tallguy op 15-11-2018 11:54]

specs | 3360wP met SE3000

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Volgens de consumentenbond zit de correctiefactor meestal tussen de 1.0 en 1.3.

[Voor 13% gewijzigd door AGee op 15-11-2018 11:57]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
AGee schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:55:
Volgens de consumentenbond zit de correctiefactor meestal tussen de 1.0 en 1.3.
hmmm, zullen ze dan de komma verkeerd hebben gezet op de nota van 2016-2017? Dat zou betekenen dat ik een fikse "korting" heb gekregen.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Standeman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:58:
[...]

hmmm, zullen ze dan de komma verkeerd hebben gezet op de nota van 2016-2017? Dat zou betekenen dat ik een fikse "korting" heb gekregen.
Was die eerste afrekening wel van een volledig jaar?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:06

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

"Een gemiddeld huishouden heeft een gasverbruik van 1.440 m3 per jaar. Je kunt je gemiddelde gasverbruik het beste inschatten op basis van je type woning. Woon je in een flat, dan is je gemiddelde gasverbruik 900 m3 per jaar. Maar heb je een vrijstaande woning, dan verbruik je gemiddeld 2220 m3 per jaar. Ook het aantal bewoners van je huis speelt mee. Bereken snel je gas en licht kosten."

Bron: https://www.energiedirect.nl/gasverbruik

Als je echt de verwarming zo laag hebt staan en zo weinig kookt en weinig thuis doucht, dan is 1053 kuub wel erg veel. In een flat vang je erg veel warmte van je buren. Zeker als jouw flat kouder is dan die van je buren. Kortom, 1053 zou je niet moeten verbruiken (op basis van de info die je geeft).

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
AGee schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:59:
[...]

Was die eerste afrekening wel van een volledig jaar?
Ja, vanaf november 2016 tot en met oktober 2017. Het verschil van de waarden op mijn gasmeter tussen de eerste factuurperiode en tweede is ook redelijk gelijk.

periodebegineindverschilfactorm3
2016/2017429004405611560.09948115
2017/2018440564529212360.999071234

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan is het duidelijk. Je had vorig jaar mazzel.
Want je hebt wel meer dan 1.000 m³ gas verbruik per jaar. Hoe? Dat moet je zelf uitzoeken.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:06

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Gekke vraag, maar is je meter dan wel goed?

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:06:
[...]

Ja, vanaf november 2016 tot en met oktober 2017. Het verschil van de waarden op mijn gasmeter tussen de eerste factuurperiode en tweede is ook redelijk gelijk.

Bij die eerste staat inderdaad de komma verkeerd, de correctiefactor ligt altijd rond de 1.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Inderdaad. Het zit rond de 1. Vorig jaar geluk dus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31

CurlyMo

www.pilight.org

Vorig jaar heb je mazzel gehad, maar voor het beschreven leefpatroon is 1234m3 wel hoog. Wij hadden in ons jaren '70 goed geïsoleerde huis van 100m2, twee personen, koken en oven op gas, 3x per week douchen pp en 1x per week in bad pp, CV op 18 graden en alleen woonkamer verwarmen een verbruik van ~ 450m3,

Is dit niet gewoon een testwaarde met 1234? Het is zo toevallig dat het nu net die oplopende getallen zijn :P

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Het begint er inderdaad op te lijken dat ik vorig jaar mazzel heb gehad en dat de correctiefactor van geen kant klopte.
Dan heb ik wel een nieuwe missie waar dat absurde hoge verbruik vandaan komt. Want dik 1200 kuub is wel enorm veel voor iemand die amper thuis is.
CurlyMo schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:17:
...

Is dit niet gewoon een testwaarde met 1234? Het is zo toevallig dat het nu net die oplopende getallen zijn :P
reken maar na ;)

[Voor 32% gewijzigd door Standeman op 15-11-2018 12:25]

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:29
Standeman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:24:
Dan heb ik wel een nieuwe missie waar dat absurde hoge verbruik vandaan komt. Want dik 1200 kuub is wel enorm veel voor iemand die amper thuis is.
Dat wordt eens in de maand douchen 8)

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 15:38
Flimovic schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:03:
"Een gemiddeld huishouden heeft een gasverbruik van 1.440 m3 per jaar. Je kunt je gemiddelde gasverbruik het beste inschatten op basis van je type woning. Woon je in een flat, dan is je gemiddelde gasverbruik 900 m3 per jaar. Maar heb je een vrijstaande woning, dan verbruik je gemiddeld 2220 m3 per jaar. Ook het aantal bewoners van je huis speelt mee. Bereken snel je gas en licht kosten."

Bron: https://www.energiedirect.nl/gasverbruik

Als je echt de verwarming zo laag hebt staan en zo weinig kookt en weinig thuis doucht, dan is 1053 kuub wel erg veel. In een flat vang je erg veel warmte van je buren. Zeker als jouw flat kouder is dan die van je buren. Kortom, 1053 zou je niet moeten verbruiken (op basis van de info die je geeft).
Nu zijn die standaard aannames altijd grappig, maar altijd naar je eigen situatie kijken.
Ons oude appartement lag hoog en het complex werd voornamelijk bewoond door senioren, dus de mensen die onder ons stookte zorgde ervoor dat ons huis een stuk minder hoefde te stoken, daarnaast zat er een warmtepompboiler in (dus de warme ventilatielucht zorgde voor warm water) waardoor douchen ook een stuk minder gas verbruikte en we kookte electrisch, dus gasverbruik per jaar was nog geen 300 kuub.
(ons huidige huis doet het voor een hoekwoning die zijkant en achterkant is uitgebouwd ook niet heel slecht met een 1500 als ik de gemiddeldes zo lees)

Join the club

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 16:53
maak je zelf geen comma fout op je meter? post een foto van je meterstand.

Cedo Nulli

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
BCM schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:46:
maak je zelf geen comma fout op je meter? post een foto van je meterstand.
Ik zal nog even kijken, maar ik ben 99% zeker dat ik geen comma fout maak. Zie de tabel
Standeman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:06:
[...]
...

periodebegineindverschilfactorm3
2016/2017429004405611560.09948115
2017/2018440564529212360.999071234
Het is echt de correctiefactor die anders is.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
Wordt inderdaad zaak om per week je meterstanden bij te gaan houden. Je verbruik is echt te hoog voor de manier waarop jij leeft. Hier een hoekwoning met 4 personen, CV 18 graden, verbruik van 600 kuub per jaar max.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
De correctiefactor heeft te maken volgens mij met de dichtheid van de gas en of 1 kuub dus wordt berekend als 1 kuub of als bijvoorbeeld 0,99 kuub. Dus of je 1 euro betaald voor een kuub op de meter of dat je 0,99 euro betaalt. Dat heeft dus weinig invloed.

Voor een maand waarin we alleen warm water gebruiken voor douche en bad zijn wij ongeveer 10 kuub gas krijt in de maand, koken gaat elektrisch. Twee personen en een baby. Warm water uit de kraan ook elektrisch.

Als je de CV nooit aan hebt staan kun je nooit 1000 kuub gebruiken aan puur koken en douchen. Dan is je meter niet goed of heb je een gaslek.

Houd je met de gasmeter er wel rekening mee dat je getallen hebt en drie kommagetallrn erachter? En dat je die kommagetallen moet negeren voor de opname? Of misschien dat je maar één kommagetal op je meter hebt?

Een foto van de meter is dus wel handig.

Anders nu stand opschrijven, 24 uur geen gas gebruiken en stand weer opschrijven.

Dan stand noteren, douchen en weer stand noteren

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:57
Dit is inderdaad apart. Ik werk bij een energiebedrijf en dit is eigenlijk dagelijkse kost voor mij.
Er spelen hier 2 zaken:

1. Een correctie factor ligt altijd rond de 1 (0,98 tot 1,03 ongeveer)
2. Zijn de jaarverbruiken gebaseerd op werkelijke meterstanden of op berekende? Als er een berekende stand is gehanteerd vorig jaar, dan kan het zijn dat deze te laag is berekend. Als dat zo is is er dus vorig jaar te weinig afgerekend en dit jaar wordt dat gecorrigeerd.

Ik zie nu overigens jouw tabel, en punt 2 komt eigenlijk al te vervallen omdat de jaarverbruiken wel gelijk zijn. Dit betekend dan dat je ontzettend mazzel hebt gehad vorig jaar.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Standeman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:45:

* Indien deze wel correct is, hoe kan ik in godsnaam 1000 kuub verstoken in mijn kleine appartementje?
Ligt eraan. Hoe oud is het appartement? Jaren 60 met enkele ramen kunnen best wel een enorm warmtelek zijn. Dus: specs?
En vanaf nu zeker wekelijks je meterstand opschrijven, ik zou zelfs een paar dagen dagelijks doen en dat correleren met je stookgedrag. Als in: als je een dag niet stookt, hoeveel gas verbruik je dan.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:32

Dhrax

Prog Lord

Je hebt vorig jaar te weinig betaald, de meterstanden zijn nu recht getrokken, je betaald nu de correctie van vorig jaar + dit jaar. Dit is vrij normaal in de energiewereld. Nu is het zaak uit te zoeken wat je echt verbruikt (obv meterstand) en daar je maandelijke voorschot op aan te passen.

Sommigen noemen dit 'mazzel' maar zo moet je het uiteraard niet zien. Je betaald het hoe dan ook toch wel op een later moment.

Als je de kachel amper gebruikt, weinig kookt en 52x per jaar doucht dan is je gas verbruik normaliter marginaal. Dat zou bij max 500 kuub wel moeten ophouden dan, mits je woning voldoende is geisoleerd :)

[Voor 15% gewijzigd door Dhrax op 16-11-2018 09:57]

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Ik woon in een redelijk goed geisoleerd (hoek)appartement met veel zon, maar ga regelmatig (3 a 4 keer) per week in bad, kook praktisch elke avond en de verwarming staat regelmatig de hele dag aan als m'n vriendin een dag vrij is. Ik verbruik nog geen 800 kuub per jaar. Lijkt me dat er iets niet in de haak is met je meter.

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou ook nog even gaan kijken naar het gasverbruik... als het alleen douchen en verwarming is dan is het echt heel veel... ik woon in een klein appartement (50m2) wat nieuwbouw is en heb vorig jaar zo'n 50m3 aan gas verbruikt in het halve jaar dat ik er woonde. Dus dat zou neerkomen op zo'n 100 hier, een tiende van wat jij verbruikt terwijl je er nooit bent en 1x per week doucht!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:41

TerraGuy

The weirdo with the beard

SmurfLink schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:33:
Ik zou ook nog even gaan kijken naar het gasverbruik... als het alleen douchen en verwarming is dan is het echt heel veel... ik woon in een klein appartement (50m2) wat nieuwbouw is en heb vorig jaar zo'n 50m3 aan gas verbruikt in het halve jaar dat ik er woonde. Dus dat zou neerkomen op zo'n 100 hier, een tiende van wat jij verbruikt terwijl je er nooit bent en 1x per week doucht!
Was dat in de zomer of winter? In de zomer (mei-half oktober) kan mijn verbruik ook 5-10m3 per maand zijn, wat douchen en koken hoeft niet zoveel te kosten. In de winter is het zelfs met 16 graden toch al gauw 70m3/maand als het buiten minder dan 5 graden is. Laagste jaarverbruik in 55m2-bovenappartement is 299m3 en toen douchte ik kort of koud en was het 14 graden max in huis in de winter. 115m3 zoals TS heeft zou betekenen dat hij flink bijverwarmd werd/wordt door onder/zij/bovenburen, anders kan dat echt niet zomaar. Misschien nog met driedubbel glas, een meter dikke muren en je dak vol solar heaters :P

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01
Als je idd de standen gaat bijhouden, is mindergas.nl wel een aanrader. Die rekent meteen het verbruik per graaddag uit, zodat een dag van 10 graden ook redelijk te vergelijken is met een dag van -10 graden.

Heb je misschien een gasboiler? Of je nou wel of geen warm water gebruikt, zo'n gasboiler houd z'n voorraad op een bepaalde temperatuur.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TerraGuy schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:42:
[...]

Was dat in de zomer of winter? In de zomer (mei-half oktober) kan mijn verbruik ook 5-10m3 per maand zijn, wat douchen en koken hoeft niet zoveel te kosten. In de winter is het zelfs met 16 graden toch al gauw 70m3/maand als het buiten minder dan 5 graden is. Laagste jaarverbruik in 55m2-bovenappartement is 299m3 en toen douchte ik kort of koud en was het 14 graden max in huis in de winter. 115m3 zoals TS heeft zou betekenen dat hij flink bijverwarmd werd/wordt door onder/zij/bovenburen, anders kan dat echt niet zomaar. Misschien nog met driedubbel glas, een meter dikke muren en je dak vol solar heaters :P
Dit was juli t/m december, dus voornamelijk zomer. Ik zie dat mijn verbruik in met name Februari een stuk hoger was, toen was het koud. Ik heb de verwarming hier op 15 graden staan maar doordat ik middenin de flat woon is het meestal rond de 18. TS had geen 115m3 maar het tienvoudige! Kijk even bij zijn meterstanden.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:41

TerraGuy

The weirdo with the beard

SmurfLink schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:06:
[...]

Dit was juli t/m december, dus voornamelijk zomer. Ik zie dat mijn verbruik in met name Februari een stuk hoger was, toen was het koud. Ik heb de verwarming hier op 15 graden staan maar doordat ik middenin de flat woon is het meestal rond de 18. TS had geen 115m3 maar het tienvoudige! Kijk even bij zijn meterstanden.
I know, het was meer om aan te geven dat je de 115m3 (genoemd in de OP) sowieso bijna onmogelijk laag zou zijn voor als je in een huis woont. En het tienvoudige wat daadwerkelijk op z'n meterstand staat is dan bijna onmogelijk hoog, alleen in een oud krot waar de wind doorheen giert zou zo'n verbruik normaliter kunnen verklaren. Of er is inderdaad iets mis.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:59
Appartement uit 2016, wonen hier met 2 personen. Douchen allebei praktisch iedere dag (snelle korte douche). Vloerverwarming staat 24/7 op 19 graden. Koken ook op gas. Gasverbruik 350 m3/jaar.

Bij jouw beschrijving kun je nooit over de 1000 m3 zitten. Zelfs niet met overal enkel glas en tochtende deuren. Ik zou zsm je meter na laten kijken en op zoek gaan naar een potentieel gaslek. Al zou je dat laatste waarschijnlijk al wel een keer geroken hebben lijkt me.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee