Anoniem: 291096

Topicstarter
Ik heb een nieuwe baan en een contract aangeboden gekregen per 7 januari. Mijn huidige contract hanteert de wettelijke opzegtermijn. Ik begreep uit deze definitie dat ik alleen per de laatste dag van de maand kan opzeggen, dus 31 december.

Echter mis ik dan een kleine week (3 werkdagen + feestdag) aan inkomsten, wat toch wel over honderden euro's gaat. Op zich is het ook prima om een week vrij te hebben maar gezien ik de week van kerst t/m oud & nieuw al vrij ben hoeft dat voor mij niet per se. Zijn hier alternatieven voor of kan ik bijvoorbeeld mijn nieuwe werkgever vragen een contract te maken per 1 januari?

Ter verduidelijking: ik heb het contract nog niet ondertekend en ook nog geen ontslagbrief ingediend. Beide partijen zijn wel op de hoogte van mijn intentie tot ontslag/ondertekening.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 291096 op 15-11-2018 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 09:34
Tuurlijk kan je je nieuwe werkgever vragen om het contract per één januari in te laten gaan. (vragen staat vrij toch?) Per één januari in dienst treden is ook prettiger voor de personeels- en salarisadministratie. (geen verlengingen of loonsverhogingen in de loop van een maand).

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-04 13:25
Waarom wil de nieuwe werkgever dat je op 7 januari start dan?

Topicstarter
Hankie0412 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:41:
Waarom wil de nieuwe werkgever dat je op 7 januari start dan?
Dat weet ik niet zeker. Ik heb daar ook niet helemaal goed over nagedacht om eerlijk te zijn, dit is de eerste keer dat ik 'overstap' van baan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:17

Garyu

WW

Je zou ook per 1 januari kunnen beginnen en meteen een paar dagen vakantie opnemen, maar effectief heb je daarmee hetzelfde bereikt. Ik neem aan dat tussen 2 en 5 januari gewoon nauwelijks mensen op kantoor zijn en beginnen in deze week effectief niet zinvol is.

Take your loss, je hebt een week extra vrij. Werken kun je daarna weer genoeg. Die paar euro die je uitspaart tikken effectief niet echt aan. Ik zou eerder blij zijn met een paar dagen extra vakantie, je komt er snel genoeg achter dat vrije tijd misschien wel moeilijker te realiseren is dan extra euro's.

[ Voor 19% gewijzigd door Garyu op 15-11-2018 11:44 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Hankie0412
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:42:
[...]

Dat weet ik niet zeker. Ik heb daar ook niet helemaal goed over nagedacht om eerlijk te zijn, dit is de eerste keer dat ik 'overstap' van baan.
Ik zou dit navragen en of je niet op 1 januari kan starten, zoals Bernard zegt is dit ook makkelijker voor de werkgever.

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-04 15:45
Als je 31 december opzegt dan kun je helemaal niet in januari al starten bij je nieuwe baan als je een normale opzegtermijn hebt?

Topicstarter
Garyu schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:43:
Je zou ook per 1 januari kunnen beginnen en meteen een paar dagen vakantie opnemen, maar effectief heb je daarmee hetzelfde bereikt. Ik neem aan dat tussen 2 en 5 januari gewoon nauwelijks mensen op kantoor zijn en beginnen in deze week effectief niet zinvol is.

Take your loss, je hebt een week extra vrij. Werken kun je daarna weer genoeg. Die paar euro die je uitspaart tikken effectief niet echt aan. Ik zou eerder blij zijn met een paar dagen extra vakantie, je komt er snel genoeg achter dat vrije tijd misschien wel moeilijker te realiseren is dan extra euro's.
Ik zou het zonde vinden direct al 3 vakantiedagen op te nemen, maar wellicht minder erg dan de kosten. Het is geen financiële ramp maar gaat wel honderden euro's ten nadele van mijn spaarrekening.
Maaark schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:45:
Als je 31 december opzegt dan kun je helemaal niet in januari al starten bij je nieuwe baan als je een normale opzegtermijn hebt?
Opzegging per 31 december. 31 december zou dan mijn laatste werkdag zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 291096 op 15-11-2018 11:48 ]

• Hankie0412
Maaark schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:45:
Klopt zou bij een termijn van 1 maand uiterlijk 30 november moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Anoniem: 291096 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:47:
[...]

Ik zou het zonde vinden direct al 3 vakantiedagen op te nemen, maar wellicht minder erg dan de kosten. Het is geen financiële ramp maar gaat wel honderden euro's ten nadele van mijn spaarrekening.
Ik begrijp je best hoor, maar ik denk niet dat je werkgever je eerder aan het werk zet. Voor hun zijn het natuurlijk ook een paar honderd euro voor een paar dagen waar je sowieso niet productief ingezet kunt worden.

Nog steeds: nee heb je, ja kun je krijgen, dus vragen kan je altijd. Maar verwacht er niet teveel van.

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 16:12

VW-Arjan

★★★★★

hoeveel honderden euros mis je dan door 2,3 & 4 december niet te werken?

Je kan 2 dingen doen.
1. Per de 7e starten
2. Je nieuwe werkgever contacten of je per 1/1 kan beginnen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan ook bij je oude werkgever per 4 jan stoppen mits je nog vrije dagen hebt (al is dat wel vrij onpraktisch).
Vergeet niet dat je door de 3 vrije niet dagen op te nemen je deze later nog beschikbaar hebt, dus zeggen dat je geld misloopt kan je niet zomaar stellen. Als je ze later onbetaald zou moeten opnemen dan kost het je net zoveel. Netto gaat het dus alleen maar om 1 jan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Topicstarter
VW-Arjan schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:57:
hoeveel honderden euros mis je dan door 2,3 & 4 december niet te werken?

Je kan 2 dingen doen.
1. Per de 7e starten
2. Je nieuwe werkgever contacten of je per 1/1 kan beginnen.
2, 3 & 4 januari lijkt me?
Afgaande van gemiddeld 21,5 werkdagen per maand of 21 werkdagen in januari zo'n 14% van mijn brutoloon.
Ik rekende eerst ook 1 januari mee aangezien feestdagen wel worden doorbetaald, maar dat lijkt me vals?

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 16:52
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:47:
[...]

Je kan t ook zien: je houdt 3 vakantiedagen extra over die je aan het eind van het jaar kan verkopen. dit kost je per saldo dus niks...

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je per 1 januari in dienst gaat, en je hebt de eerste dagen nog vakantie (dat kan ik niet helemaal volgen uit je bericht overigens) dan begin je met een achterstand op je vrije dagen. Deze heb je immers nog niet opgebouwd.

Ik had ooit een collega die in dienst kwam net voor de zomervakantie. Die liep een hele poos tegen een achterstand van vrije dagen aan te hikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Gewoon in je opzegbrief schrijven dat je per 7 januari opzegt. Opzegtermijn is minimaal een maand maar kan wel wat langer zijn natuurlijk.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik deed vroeger mee aan de spaarloonregeling (afgeschaft per 2012) en had er bij mijn overstap van werkgever zelf voor gekozen om op 15 januari te beginnen. Aangezien de spaarloonvoorwaarden een meetpunt van 1 januari had, kon ik over dat jaar dus geen spaarloon storten. Daar kwam ik achteraf achter. Wellicht dat er meer van dat soort regelingen zijn die 1 januari als meetpunt hebben en gebruik jij zelf één van deze regelingen. In dat geval heb je wellicht een extra argument richting je nieuwe werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
(jarig!)
Nou dan zeg je dat je er heel graag op in gaat - en dat het voor jouw eigen financiele situatie wenselijk is als de contracten op elkaar aansluiten en er dus geen (salaris)gat valt.

Ik vind dat een ontzettend plausibel en logisch verzoek en op de 31e van de maand ergens uit dienst gaan is dacht ik heel normaal.

En als ze dat niet willen kan je ook nog overleggen met je huidige werkgever of je niet beter daar dan in Januari ook nog kan blijven werken: dan ga je per 1 Februari over.

Maar het zou mijn niet lekker zitten als de nieuwe werkgever eigenlijk zo probeert dat weekje af te snoepen: zo van, we nemen hem net na de vakantie in dienst. Ik vind dat een beetje van de categorie zwangere vrouwen omlaag zetten in uren, of tegen tijdelijke krachten eind Juni zeggen: half augustus hebben we weer een klus van een half jaar.

Er zijn veel wegen naar Rome en een salarisgat proberen te vermijden is een hele normale en verstandige afweging die ik gewoon serieus zou nemen.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:37
Znorkus schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:15:
Nou dan zeg je dat je er heel graag op in gaat - en dat het voor jouw eigen financiele situatie wenselijk is als de contracten op elkaar aansluiten en er dus geen (salaris)gat valt.

Ik vind dat een ontzettend plausibel en logisch verzoek en op de 31e van de maand ergens uit dienst gaan is dacht ik heel normaal.

En als ze dat niet willen kan je ook nog overleggen met je huidige werkgever of je niet beter daar dan in Januari ook nog kan blijven werken: dan ga je per 1 Februari over.

Maar het zou mijn niet lekker zitten als de nieuwe werkgever eigenlijk zo probeert dat weekje af te snoepen: zo van, we nemen hem net na de vakantie in dienst. Ik vind dat een beetje van de categorie zwangere vrouwen omlaag zetten in uren, of tegen tijdelijke krachten eind Juni zeggen: half augustus hebben we weer een klus van een half jaar.

Er zijn veel wegen naar Rome en een salarisgat proberen te vermijden is een hele normale en verstandige afweging die ik gewoon serieus zou nemen.
Helemaal eens. Het is gewoon knieperig van de nieuwe werkgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
Sovieto schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:25:
[...]

Helemaal eens. Het is gewoon knieperig van de nieuwe werkgever.
Hoezo? Wie weet heeft de persoon die TS moet inwerken wel vakantie die week, dus is er niemand die de TS kan begeleiden de eerste paar dagen?

Wie weet is zijn nieuwe werkgever wel gewoon gesloten de 2 weken met kerst/oud en nieuw (als in, werknemers hebben dan verplicht vrij)?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zou zelf ook niet staan springen om iemand per 1/1 in dienst te nemen. 1/1 is een dinsdag en een verplichte vrije dag. Goede kans dat een hoop mensen 2/1 vrij hebben genomen en degenen die wel komen zijn de hele dag bezig met iedereen "Gelukkig Nieuwjaar" te wensen en bij de praten over de "vakantie". Op 3/1 komt de rest ook weer werken en zijn er dus weer nieuwe mensen om "Gelukkig Nieuwjaar" te wensen en bij te praten over de "vakantie". Dan is maandag 7 janauri op zich geen gek idee, gezien vanuit de werkgever.

Je kunt het natuurlijk proberen. Vragen staat vrij.

Andere optie zou zijn: vraag of je per 1/2 kunt beginnen. Blijf je tot 31/1 in dienst bij je huidige werkgever.

Topicstarter
DukeBox schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:02:
Je kan ook bij je oude werkgever per 4 jan stoppen mits je nog vrije dagen hebt (al is dat wel vrij onpraktisch).
Vergeet niet dat je door de 3 vrije niet dagen op te nemen je deze later nog beschikbaar hebt, dus zeggen dat je geld misloopt kan je niet zomaar stellen. Als je ze later onbetaald zou moeten opnemen dan kost het je net zoveel. Netto gaat het dus alleen maar om 1 jan.
Ik heb met mijn huidige werkgever wel besproken om eventueel de dagen na nieuwjaar nog te werken om mijn eventuele opvolger wat ruimte te geven voor vragen e.d.

Is het überhaupt mogelijk om de arbeidsovereenkomst te laten vervallen per 7 januari? Ik vind dat de wetgeving hier wat vaag over is, laat het blijken dat je alleen per de laatste dag van de maand kan stoppen maar dat is natuurlijk vreemd.

Ik zie verschillende antwoorden terugkomen, ik probeer hier even op in te gaan:
- Beginnen/eindigen per 01/02: hier sta ik om meerdere redenen niet om te popelen
- Starten per 1 januari en dan vrije dagen opnemen: lijkt me zo op het eerste oog geen verschil maken tov start op 7 januari gezien de vrije dagen die ik dan kwijt ben

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:30
Ik heb echt bar weinig verstand van dit soort dingen, maar stel dat je 31-12 uit dienst gaan, 7-1 in dienst en dus een week geen werkgever hebt. Ben je in die week dan goed verzekerd voor standaard ziektekosten? Arbeidsongeschiktheid? Aangezien er, dacht ik, ook een werkgeversdeel voor verzekeringen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:56:
[...]

Is het überhaupt mogelijk om de arbeidsovereenkomst te laten vervallen per 7 januari?
Elke datum kan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:08

Snuffel

Vroem!

Vergeet het pensioengat niet :)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:51

LankHoar

Langharig tuig

[...]

Ik heb met mijn huidige werkgever wel besproken om eventueel de dagen na nieuwjaar nog te werken om mijn eventuele opvolger wat ruimte te geven voor vragen e.d.

Is het überhaupt mogelijk om de arbeidsovereenkomst te laten vervallen per 7 januari? Ik vind dat de wetgeving hier wat vaag over is, laat het blijken dat je alleen per de laatste dag van de maand kan stoppen maar dat is natuurlijk vreemd.

Ik zie verschillende antwoorden terugkomen, ik probeer hier even op in te gaan:
- Beginnen/eindigen per 01/02: hier sta ik om meerdere redenen niet om te popelen
- Starten per 1 januari en dan vrije dagen opnemen: lijkt me zo op het eerste oog geen verschil maken tov start op 7 januari gezien de vrije dagen die ik dan kwijt ben
Een andere eind- of begindatum zijn zeker mogelijk. Het is maar net wat je onderling overlegd.

Vakantiedagen opnemen op de dag dat je begint? Geen idee wat je nieuwe werkgever daar van gaat vinden. Je zit dan nog in proeftijd, en vaak is vakantie opnemen dan niet gewenst.

Overigens, tip voor volgende keer: niets opzeggen/laten weten wanneer het nieuwe contract nog niet getekend is. Het kan om de stomste redenen nog uiteenvallen en dan zit je tussen wal en schip.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
LankHoar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:00:
[...]

Een andere eind- of begindatum zijn zeker mogelijk. Het is maar net wat je onderling overlegd.

Vakantiedagen opnemen op de dag dat je begint? Geen idee wat je nieuwe werkgever daar van gaat vinden. Je zit dan nog in proeftijd, en vaak is vakantie opnemen dan niet gewenst.

Overigens, tip voor volgende keer: niets opzeggen/laten weten wanneer het nieuwe contract nog niet getekend is. Het kan om de stomste redenen nog uiteenvallen en dan zit je tussen wal en schip.
OK, dan ga ik gewoon per 7 januari opzeggen.

Wat betreft het laatste: klopt, dit had ik beter kunnen aanpakken maar gezien dit de eerste keer is dat ik van baan 'wissel' heb ik daarin niet alles ideaal aangepakt. Lessen voor de volgende keer. Ik lever nog geen ontslagbrief in voordat het contract getekend is hoewel ik er absoluut niet vanuit ga dat dit stukloopt. En anders is het alleen gezichtsverlies.

• Sovieto
  • Laatst online: 12:37
Puc van S. schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:28:
[...]

Hoezo? Wie weet heeft de persoon die TS moet inwerken wel vakantie die week, dus is er niemand die de TS kan begeleiden de eerste paar dagen?

Wie weet is zijn nieuwe werkgever wel gewoon gesloten de 2 weken met kerst/oud en nieuw (als in, werknemers hebben dan verplicht vrij)?
Dan geef je de werknemer vrij of laat je hem/haar vrijnemen.

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 09:34
[...]

Ja hoor, juridisch gezien is dit geen enkel probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

• Harm2211
  • Laatst online: 24-04 11:45
Bepaling omtrent opzegtermijn zijn semi- dwingend recht. Dit betekend dat je hiervan af mag wijken in een schriftelijke overeenkomst met je werkgever. Dus wat @Bigfoot zegt klopt. Als je het maar eens bent en het op papier zet.

Edit
Sorry topic wat verkeerd gelezen. Dacht dat het ging over de lengte van de opzegtermijn, maar opzeggen per een bepaalde datum kan inderdaad altijd als je de minimale opzegtermijn maar in acht houdt. Dat hoef je uiteraard niet schriftelijk overeen te komen met je werkgever, maar kan je gewoon schriftelijk mededelen.

[ Voor 42% gewijzigd door Harm2211 op 15-11-2018 14:16 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yep, dit levert hem al snel een pensioengat van 0.05% op :P

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-04 14:21
Wellicht zijn ze ook twee weken dicht. Dan kom je sowieso op 7 januari uit. Wij zijn niet dicht maar genoeg die 2 weken vrij zijn. Zou zelf ook kijken of je niet een weekje later kan opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-04 12:18
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:38:
Ik zou zelf ook niet staan springen om iemand per 1/1 in dienst te nemen. 1/1 is een dinsdag en een verplichte vrije dag. Goede kans dat een hoop mensen 2/1 vrij hebben genomen en degenen die wel komen zijn de hele dag bezig met iedereen "Gelukkig Nieuwjaar" te wensen en bij de praten over de "vakantie". Op 3/1 komt de rest ook weer werken en zijn er dus weer nieuwe mensen om "Gelukkig Nieuwjaar" te wensen en bij te praten over de "vakantie". Dan is maandag 7 janauri op zich geen gek idee, gezien vanuit de werkgever.
Dit dus..neem lekker vakantie TS :)

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 09:47
Andere boeg: kun je voor die week niet WW aanvragen? (Ik heb geen idee, ik vraag 't me gewoon af)

Edit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering
De WW is een tijdelijke uitkering om het verlies aan inkomen tussen 2 banen op te vangen.
Dus tja, misschien wel. :)

Oh wacht, dat is natuurlijk alleen als je ontslagen bent, niet als je ontslag neemt, op wat uitzonderingen na volgens mij. 8)7
Het is al laat.

[ Voor 69% gewijzigd door SeenD op 15-11-2018 23:33 ]

Something something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:55
Probeer je buffers wat te spekken zodat dit in de toekomst geen issue meer is...

Ikzelf zie werken als het omruilen van vrije tijd voor geld. Ik werk als freelancer uurtje factuurtje, dus daar is ook een hele directe link. Vrije tijd is de default en ik kies ervoor om dat om te zetten in geld. Veel mensen zien vrije tijd echter als iets dat ze moeten kopen (vrije dagen "bijkopen"). Daarmee wordt werk de default en gevoelsmatig een verplichting ipv een keuze. Dat wordt versterkt als je niet genoeg buffer hebt om kleine tegenslagen op te vangen.

Persoonlijk zou ik gewoon lekker genieten van een week extra vrije tijd. Lees een boek, leer schilderen, ontdek de wereld, of gewoon lekker heel de dag in je bed gaan liggen stinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 19:16
Gewoon lekker een paar dagen vrij nemen. Werken moet je je hele leven nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 291096 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:06:
[...]

Let op: dat het van de wet mag, wil nog niet zeggen dat de werkgever hier verplicht aan mee moet werken. Hij kan je op basis van jouw contract gewoon houden aan opzeggen tegen het einde van de maand.

Maar in onderling overleg is bijna alles mogelijk.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:38:

Je kunt het natuurlijk proberen. Vragen staat vrij.

Andere optie zou zijn: vraag of je per 1/2 kunt beginnen. Blijf je tot 31/1 in dienst bij je huidige werkgever.
Ik kan hier altijd zo slecht tegen he? Werkgevers die verwachten dat iemand 40 uur per week geen mens maar werknemer is. Echt, waar is de menselijkheid gebleven??

Zulke werkgevers zouden ook het liefst niks uitbetalen ingeval van ziekte, verlof of calamiteiten. Vakantie, oud en nieuw, én daar over praten hoort bij het leven, en "dat doe je dan maar in je eigen tijd" is gewoon kortzichtig. Mens ben je ook op de werkvloer.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Het is toch wel een beetje bijzonder om een week niets te hebben: geen baan en geen uitkering. Ik zou me vooral even afvragen hoe dat uitpakt in de gevallen dat je overlijdt of langdurig arbeidsongeschikt wordt in die periode. De kans dat dit gebeurt is erg klein. Om het risico te kunnen inschatten, moet je op de hoogte zijn van de gevolgen als zoiets zou gebeuren. Wellicht een telefoontje met UWV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beheare
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-04 15:40
Bij mijn eerste overstap zat er een maand tussen, eigen keuze. Oud werkgever (dame van HR) liet mijn contract dus aansluitend verlopen.

Dit met name om risico arbeidsongeschiktheid te dekken en de mogelijke kans dat de nieuwe werkgever voor overgang alsnog de baan zou intrekken.

Daarnaast had ik een loongarantie vanuit additionele verzekering op hypotheek. Moest dan wel een baan hebben in geval van _vul maar in_. Dus risico, ja, maar als je van baan wisselt, dan heb je voldoende beweegredenen om de overstap te maken en eventueel een wel overwogen "risico" te nemen.

Uiteindelijk nergens nodig voor geweest, maar er zitten wel consequenties aan om "ongedekt" te zijn. Is het erg? Moeten we het dan in zeer negatief daglicht plaatsen en al een (voor)oordeel vellen, mwoa, dat is aan jezelf.

Mijn advies: kijk of je oud werkgever je contract tot 1 dag voor overgang naar nieuwe werkgever kan verplaatsen (als er geen bruggen zijn verbrand) en anders aankaarten bij nieuwe werkgever (eventueel onder het mom van, geld van die paar dagen doen er niet toe, maar wel risico mislopen regelingen en eventuele arbeidsongeschiktheid, uwv).

Succes.

//edit: nog vergeten om ook aan te sluiten bij de andere medeTweakers, je tijd op deze aarde is beperkt, dus er is meer dan geld en werk. Dus geniet van extra weekje vrij (en als je het echt echt echt niet kunt laten, doe een zelfstudie door te lezen over je vakgebied).

[ Voor 10% gewijzigd door beheare op 25-11-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-04 13:41
Maar om wat voor een baan gaat het? Als het om een startersbaan gaat is het financieel nadeel nog te overzien van die kleine week. Gaat het om een baan wat hoger in de boom dan kan het verschil wel tot een paar honderd euro oplopen. Maar als de TS een goede buffer heeft (lees: meer dan 10K spaargeld) dan moet het toch geen probleem zijn?

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
stormbreaker schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:19:
Maar om wat voor een baan gaat het? Als het om een startersbaan gaat is het financieel nadeel nog te overzien van die kleine week. Gaat het om een baan wat hoger in de boom dan kan het verschil wel tot een paar honderd euro oplopen. Maar als de TS een goede buffer heeft (lees: meer dan 10K spaargeld) dan moet het toch geen probleem zijn?
Dat maakt weinig uit lijkt me. Als starter heb je vaak ook minder reserves dan als je al een aantal jaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-04 13:41
Ja, de meeste mensen beginnen met een studieschuld van 30K. Vrienden en vriendinnen van mij hebben ook studieschulden, sommigen zo arm als een rat. Gelukkig ik niet, ik werk (deeltijd) bij het bestuursdepartement (JenV) en ik doe daarnaast nog een schakelprogramma/master traject aan de Open Universiteit (heb "slechts" HBO-bachelor Recht, de meeste mensen in mijn werkomgeving zijn of Mr., Drs. of PhD).

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ardana schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:57:
[...]

Ik kan hier altijd zo slecht tegen he? Werkgevers die verwachten dat iemand 40 uur per week geen mens maar werknemer is. Echt, waar is de menselijkheid gebleven??

Zulke werkgevers zouden ook het liefst niks uitbetalen ingeval van ziekte, verlof of calamiteiten. Vakantie, oud en nieuw, én daar over praten hoort bij het leven, en "dat doe je dan maar in je eigen tijd" is gewoon kortzichtig. Mens ben je ook op de werkvloer.
Hoeft niet alleen om geld te gaan. Je hebt een maand proeftijd. Misschien willen ze daar niet meteen 3 of 4 dagen van kwijt zijn door zo'n "slow start".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 39993 schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:39:
[...]

Hoeft niet alleen om geld te gaan. Je hebt een maand proeftijd. Misschien willen ze daar niet meteen 3 of 4 dagen van kwijt zijn door zo'n "slow start".
In dit geval gaat het slechts om 1 dag. 7 jan t/m 6 feb is 23 werkdagen. 1 jan t/m 31 jan is 22 werkdagen. Als het moet afhangen van die ene dag, gaat er toch iets mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ardana schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:20:
[...]

In dit geval gaat het slechts om 1 dag. 7 jan t/m 6 feb is 23 werkdagen. 1 jan t/m 31 jan is 22 werkdagen. Als het moet afhangen van die ene dag, gaat er toch iets mis...
1Januari.2019 tot en met 31 Januari 2019 zijn er 23 .... 1Januari valt op een dinsdag en dus érg ongunstig voor de TS (gebroken week "1").

Da's misschien ook wel de rede dat ze 'm pas op 7 Januari willen laten beginnen (de éérste maandag in 2019).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

wimmel_1 schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:28:
[...]

1Januari.2019 tot en met 31 Januari 2019 zijn er 23 .... 1Januari valt op een dinsdag en dus érg ongunstig voor de TS (gebroken week "1").

Da's misschien ook wel de rede dat ze 'm pas op 7 Januari willen laten beginnen (de éérste maandag in 2019).
1 januari is een nationale feestdag (nieuwjaarsdag) en dus geen werkdag. Eerste werkdag zou dus 2 januari zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ardana schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:33:
[...]

1 januari is een nationale feestdag (nieuwjaarsdag) en dus geen werkdag. Eerste werkdag zou dus 2 januari zijn.
Dat het een (nationale) feestdag is zegt in een aantal beroepsgroepen tegenwoordig niet veel meer (IT?). Het wil vaak alleen nog maar zeggen dat je je salaris voor die dag met 200% mag vermenigvuldigen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ardana schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:33:
[...]

Degene die TS in moet werken heeft misschien wel vrij vanwege schoolgaande kinderen. Die hebben gewoon Kerstvakantie tot en met vrijdag de 4e.

Zo'n proeftijd is wel belangrijk natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 26-11-2018 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Anoniem: 291096 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:06:
[...]

Wat betreft het laatste: klopt, dit had ik beter kunnen aanpakken maar gezien dit de eerste keer is dat ik van baan 'wissel' heb ik daarin niet alles ideaal aangepakt. Lessen voor de volgende keer. Ik lever nog geen ontslagbrief in voordat het contract getekend is hoewel ik er absoluut niet vanuit ga dat dit stukloopt. En anders is het alleen gezichtsverlies.
En, is het gelukt? Heb je als einddatum 7 januari kunnen fixeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Garyu schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:47:
[...]

En, is het gelukt? Heb je als einddatum 7 januari kunnen fixeren?
Tijd voor een update dus. Mijn werkgever wilt hier niet mee akkoord gaan. Erg vervelend. Ik moet nog even nadenken of/hoe ik het anders kan regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 291096 op 03-12-2018 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Hoezo wil hij er niet mee akkoord gaan? Is hij dat niet gewoon verplicht als je een maand vantevoren opzegt en in de brief zegt dat je opzegt per 7 januari?

Gewoon in de brief zeggen " 7 januari" en hij moet dan gewoon doorbetalen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bigfoot op 04-12-2018 14:51 ]

Pagina: 1