schimmelprobleem onder vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:01
Bij het checken van een oneffenheid in de keukenvloer kwam ik er deze week achter dat we plaatselijk een enorme hoeveelheid schimmel onder het Vinyl hebben. Nu heb ik zelf wel verstand van constructies maar vocht en waterproblemen zijn toch wel een andere tak van sport waar zelfs mensen met verstand van zaken nog wel eens van mening verschillen over oorzaak en gevolg. Ik ben dus op zoek naar zoveel mogelijk inzichten.

De situatie:
Een oud huis uit om en nabij 1910 met voor het overgrote deel een houten balkenvloer. De kruipruimte is onbereikbaar maar wel geventileerd door roosters. De keuken zit deels in een uitbouw waar een (beton) vloertje op zand is gestort. Een deel van dat vloertje bevat ingestorte oude tegeltjes die met de rest van de beton zijn bedekt door de bovenvloer.

In de keuken hebben we begin 2017 een Vinylvloer laten leggen omdat de laminaatvloer die er lag een paar uur onder water had gestaan vanwege een gesprongen waterleiding in het plafond. De vloer is door mijn zwager uitgevlakt middels spaanplaten. Het zeil zelf is door een professionele legger gelegd. Voor zover ik weet ligt er ook nog folie op de betonvloer.

Voor iedereen naar de waterleiding wijst: dit probleem is destijds geheel verholpen. De bestaande laminaatvloer kwam er ook goed droog uit en we hebben een behoorlijke tijd gezeten met een ondervloer die goed kon luchten.

Op de plattegrond heb ik aangegeven waar ik de schimmel heb geconstateerd. Dit zit enkel en alleen achterin daar waar de vloer op beton ligt, het deel ter plaatse van de houten vloer is (godzijdank) vrij van schimmel daar waar ik het heb gecheckt. Achterin heb ik een klein stukje spaanplaat uitgezaagd (zie foto) maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik vond het niet nat onder de spaanplaat.

Oorzaak:
Zelf dacht ik in eerste instantie aan afsluiting: vocht kan niet weg tussen Vinyl en betonvloer. Ik heb er inmiddels iemand van een vloerbedrijf (wat recent onze trap gedaan heeft en dat ons goed is bevallen) naar laten kijken maar die vond de hoeveelheid schimmel teveel om het alleen daar op te gooien. Een smalle vloer als deze zou in zijn ogen via de zijkant ook nog ietwat moeten ademen. Hij suggereerde na te gaan waar het water vandaan komt, mogelijk een andere lekkage. Anderen die ik de foto's laat zien gooien het echt toch weer op enkel en alleen die afsluiting.

Vragen:
Het lijkt me duidelijk dat Vinyl + beschimmelde ondervloer er op de betreffende plek snel uit moeten. Mogelijk zien we dan ook wat meer en zien we alsnog een duidelijke oorzaak. Maar gezien de vraag wat je er dan weer terug legt ook belangrijk is zou ik toch graag nu al wat meer inzichten horen over oorzaak en gevolg.
Eerste vraag is of enkel en alleen die afsluiting in anderhalf jaar zoveel schimmel kan veroorzaken. Als dat zo is is een nieuwe Vinylvloer uit den boze en moet de gehele vloer + ondervloer eruit omdat je een nieuwe vloer uiteindelijk toch wilt door leggen van hal naar keuken. Daar neig ikzelf overigens wel naar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e8GwS3pi594ggr8gqwaM3Vs6/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TMmeiiEADZaz869Ut5uT926L/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/37B3hVjlZ7ktVUnCcqpVACE4/thumb.jpg

Alle reacties

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Hoe vochtig is het? Meten = weten! Overigens, spaanplaat op de vloer..?

• D-e-n
Conono schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:37:
Overigens, spaanplaat op de vloer..?
Spaanplaat is een bekend middel om een vloer uit te vlakken als je zeil wilt leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 23:01
Onder de betonvloer van de uitbouw zal wellicht geen loze ruimte/kruipruimte aanwezig zijn en direct op de grond liggen. Op die manier kan vocht omhoog trekken. Als de betonnen vloer dan ergens is gescheurd zou vocht omhoog kunnen trekken. Dit kan heel makkelijk door de kleinste haarscheurtjes door zetting in de loop der jaren. De overgang tussen de vloer en de gemetselde muur is ook een potentieel lek waardoor vocht langzaam naar binnen kans luipen.. Als je schimmel de tijd geeft verspreid het zich als een lopend vuurtje over de hele kruipruimte.

Dus zeker de spaanplaat er ook uit trekken en de vloer controleren en zeker ook de overgang tussen vloer+muren.

Thuis heb ik ook een oude uitbouw op een betonnen vloer (terwijl de rest van het huis wel een balkenvloer met kruipruimte heeft). Deze is in de loop der jaren een klein beetje gaan zetten en dat was al genoeg voor een vochtprobleem langs de muren. Uiteindelijk heb ik daar Bison Rubber Seal met textielband aangebracht, daarnaast in heel de uitbouw een zeil gelegd met opstaande randen en (afkloppen) al jaren geen problemen meer.

• D-e-n
Divak schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:17:
Dit kan heel makkelijk door de kleinste haarscheurtjes door zetting in de loop der jaren.
Dat in de loop der jaren is dus waar ik mee zit. Want de vloer was droog toen die ondervloer is gelegd. Ik heb het nagevraagd en hij was enkel koud, niet nat.
daarnaast in heel de uitbouw een zeil gelegd met opstaande randen en (afkloppen) al jaren geen problemen meer.
En wat heb je er vervolgens op liggen? Groene platen en een houten vloer ofzo?

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 23:01
D-e-n schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:55:
[...]

Dat in de loop der jaren is dus waar ik mee zit. Want de vloer was droog toen die ondervloer is gelegd. Ik heb het nagevraagd en hij was enkel koud, niet nat.

En wat heb je er vervolgens op liggen? Groene platen en een houten vloer ofzo?
Ja, een 'gewone' groene Isoline ondervloer en een laminaatvloer.

Wanneer is de ondervloer gelegd? Iets heel simpels een zware vrachtwagen die iets te hard over de drempel gaat in de straat kan al net nihile beetje extra zetting geven (afhankelijk van waar je woont in NL..).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
De vloer is door mijn zwager uitgevlakt middels spaanplaten. Het zeil zelf is door een professionele legger gelegd. Voor zover ik weet ligt er ook nog folie op de betonvloer
Spaanplaat gebruiken ze om houten vloeren uit te vlakken, niet beton. Het wordt ook bij parket gebruikt, maar dan zit er hout overheen, waardoor het niet opgesloten zit.
Je hebt nu vinyl wat waterdicht is, dan spaanplaat, beton en weer een waterdichte folie. Dat spaanplaat zit opgesloten tussen twee waterkerende lagen en gaat dus rotten als er eenmaal vocht in zit (denk aan damp). Daar zit het probleem. Volgende keer egaline of zandcement gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 15-11-2018 14:14 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D-e-n
Señor Sjon schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:13:
[...]
Je hebt nu vinyl wat waterdicht is, dan spaanplaat, beton en weer een waterdichte folie.
Dat laatste weet ik niet eens. Dat moet je met een oud huis dus nog maar afwachten.
Dat spaanplaat zit opgesloten tussen twee waterkerende lagen en gaat dus rotten als er eenmaal vocht in zit (denk aan damp). Daar zit het probleem.
Ik had er wat beter bovenop moeten zitten wellicht. Het typische is dat ook nu de vloerenlegger nog wel dacht dat het via de zijkant kan ademen. Maar oké, verstand van parket en laminaat wil nog geen verstand van bouwfysica betekenen.
Volgende keer egaline of zandcement gebruiken.
Of een geheel andere vloer dus. Want een overgang van zandcement naar houten platen als ondervloer is ook niet lekker.

In het toilet ligt hetzelfde zeil met egalinelaagje overigens
Divak schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:05:
[...]
Wanneer is de ondervloer gelegd?
Die betonvloer bedoel je? Geen idee. Dat staat er al een heel tijdje denk ik.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
D-e-n schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:23:
[...]

Dat laatste weet ik niet eens. Dat moet je met een oud huis dus nog maar afwachten.
Er zal folie of een werkvloer onder liggen. Beiden helpen het stuk spaanplaat niet als er een waterdichte laag bovenop ligt. :)
[...]

Ik had er wat beter bovenop moeten zitten wellicht. Het typische is dat ook nu de vloerenlegger nog wel dacht dat het via de zijkant kan ademen. Maar oké, verstand van parket en laminaat wil nog geen verstand van bouwfysica betekenen.
Dat via de zijkant ademen hoor ik vaker, maar daarvoor hebben de randen vaak veel te weinig capaciteit. Met capilaire werking blijft vocht ook hangen en heb je een uitstekende voedingsbodem.
[...]

Of een geheel andere vloer dus. Want een overgang van zandcement naar houten platen als ondervloer is ook niet lekker.

In het toilet ligt hetzelfde zeil met egalinelaagje overigens

[...]

Die betonvloer bedoel je? Geen idee. Dat staat er al een heel tijdje denk ik.
Check de vloer onder het toiletvinyl als het kan. Daar zou het goed moeten gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D-e-n
@Señor Sjon
Het toiletvloertje is zoals verwacht in orde. Wel jammer van het randje dat ik nu opnieuw af moet werken ;)

Wat me op de vraag brengt of het goed zou gaan als ik de in de beton ingestorte tegeltjes met egaline overgiet en daar dan vinyl op leg. In hoeverre sluiten die tegels zelf af?
Pagina: 1