Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• piertje1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 09-06 14:01
Tweakers,

Ik zit even met het volgende. Ik wil graag een NAS hebben, echter de big bucks voor een Synology die ook mijn media kan streamen heb ik momenteel niet.

Ik wil graag een Raspberry Pi Model 3B+ met 2 keer 2TB USB 2.0 schijf.

Ik heb dit in het verleden geprobeerd met een 2b+ model echter ging dit over een 100mbit poort in tegenstelling tot de gigabit poort op de 3B+. En toen kwam de doorvoersnelheid niet verder dan 1mb per seconden wat te weinig is.

Iemand ervaring hiermee en wordt dit aangeraden? Ik wil er namelijk graag media op laten downloaden(veelal overdag/snachts) en in de avond series/films kijken middels Plex Media Server.

Ik zou dit graag willen proberen maar voordat ik alles koop en tot de conclusie kom dat het niet werkt vraag ik het hier liever eerst even.

[Voor 5% gewijzigd door piertje1984 op 15-11-2018 10:53]

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Het kan, maar de doorvoer is zeer beperkt. De LAN interface komt niet veel verder dan zo'n 300MBit vanwege USB2.0, en daar moeten je schijven dan nog bij. Als ik me niet vergis lopen zowel de USB poorten als de LAN poort allemaal over 1 USB poort van de chipset. Dan moet de bandbreedte dus gedeeld worden tussen de NIC en de 2 HDD's, verre van ideaal.

Denk dat je beter af bent met NAS van een ander merk, bijv. Qnap o.i.d. Alternatief kan ook nog een hele simpele NUC zijn, die heeft al voldoende bandbreedte om met 2 USB schijven een NAS te maken.

• piertje1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 09-06 14:01
Ah, ik was er al bang voor dat ondanks hogere lan snelheid de doorvoersnelheid omdat hij over de usb interface gaat te beperkt zou zijn.

• Chocola
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-03 19:20
Als je de harde schijven via USB wil aansluiten, kijk dan eens naar:
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-xu4/

Als het om één HDD gaat, kijk dan eens naar:
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/ (HC1 is 2.5 inch)

De Raspberry Pi (welke dan ook) is echt ruk qua hardware-prestatieverhouding. De ondersteuning voor software (en de vele guides op internet) zijn een pre, maar dit is ook prima op die Odroids.

Let trouwens op dat je als nog zorgt voor goede backups. Een SBC als NAS is leuk, tot het kapot gaat of je data kapot gaat wegens gebrek aan ECC-geheugen of wat hipstersoftware van de vele hobbydistro's.

edit: ik herinnerde me ook dat hardkernel bezig is met een x86 SBC met meerdere SATA-poorten:
https://forum.odroid.com/viewtopic.php?f=29&t=32536

Is helaas nog weinig over de prijs bekend, maar dit lijkt me erg geschikt voor een simpele NAS. Je zult wel nog zelf geheugen moeten aanschaffen, maar een simpele thuisNAS kan prima af met 2-4 GB RAM (en dat is niet zo duur).

[Voor 22% gewijzigd door Chocola op 15-11-2018 22:00. Reden: Aanvulling]

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:59

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je zou ook eens in V&A kunnen kijken, je kunt prima gebruikte Synology's vinden voor relatief weinig geld. Let wel op de laatste 2 letters, die geven het introductie jaart aan; je wilt geen te oud model hebben ivbm software updates.

V&A aangeboden: Synology DiskStation DS115j
geen hardloper en maar 1 HDD, maar het zal 100x beter voldoen dan een Pi oplossing.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | RTX 3080 Trio | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• GioStyle
  • Laatst online: 14:18
@Chocola

Damn, die HC2 is wel een leuk dingetje. 10TB schijf erin en gaan..

Ik zit stiekem te spelen met de gedachte om mijn 10 disks nas te verkopen en een aantal van die HC2 modellen voor in de plaats...

• xAn52
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16-06 21:11

xAn52

Whatever...

Alternatief: Koop een eenvoudige i3 PC en verdiep je in XPenology.
Zoiets: V&A aangeboden: Compacte HP SFF // i3 4130 // 4GB // 500GB

[Voor 4% gewijzigd door xAn52 op 15-11-2018 23:42. Reden: Alternatief is beter dan beste.]

• Chocola
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-03 19:20
GioStyle schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:33:
@Chocola

Damn, die HC2 is wel een leuk dingetje. 10TB schijf erin en gaan..

Ik zit stiekem te spelen met de gedachte om mijn 10 disks nas te verkopen en een aantal van die HC2 modellen voor in de plaats...
Ja, zijn zeker leuke dingen. En erg compact ook. Als je wat meer richting clustered storage wil gaan is het ook erg leuk om mee te beginnen. Maar als je nu een serieuze NAS hebt dan zal je al snel inleveren op snelheid ben ik bang. Al die SBC's zijn leuk, maar ze bieden erg weinig performance. Een beetje courante desktop i3 + wat ECC-geheugen (geen overbodige luxe met terabytes aan data) is niet alleen veel sneller maar ook makkelijker te upgraden. Ik heb hier thuis bijvoorbeeld 10 gigabit fiber op alle belangrijke apparaten, maar zie dat maar eens te doen op SBC's. Aan de andere kant, als je 10 van die HC2's hebt in een cluster dan heb je ook 10 Gb/s ;-). Als je er ook nog van wil leren dan is het zeker een leuke en niet al te dure optie voor je. Als je meer een type bent voor 'makkelijk' dan zou ik lekker je huidige NAS houden, of er zelf een bouwen met bijvoorbeeld FreeNAS.

• GioStyle
  • Laatst online: 14:18
Chocola schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:21:
[...]

Ja, zijn zeker leuke dingen. En erg compact ook. Als je wat meer richting clustered storage wil gaan is het ook erg leuk om mee te beginnen. Maar als je nu een serieuze NAS hebt dan zal je al snel inleveren op snelheid ben ik bang. Al die SBC's zijn leuk, maar ze bieden erg weinig performance. Een beetje courante desktop i3 + wat ECC-geheugen (geen overbodige luxe met terabytes aan data) is niet alleen veel sneller maar ook makkelijker te upgraden. Ik heb hier thuis bijvoorbeeld 10 gigabit fiber op alle belangrijke apparaten, maar zie dat maar eens te doen op SBC's. Aan de andere kant, als je 10 van die HC2's hebt in een cluster dan heb je ook 10 Gb/s ;-). Als je er ook nog van wil leren dan is het zeker een leuke en niet al te dure optie voor je. Als je meer een type bent voor 'makkelijk' dan zou ik lekker je huidige NAS houden, of er zelf een bouwen met bijvoorbeeld FreeNAS.
Interessante reactie.

Ik heb nog steeds onderstaande nas, bevalt uitstekend en ik zou er bijna 10Gbit mee dicht kunnen trekken (alleen alles hier in huis is gbit inclusief nas zelf), maar ik zit met een ‘probleem’.

Het ‘probleem’ wat ik heb met deze nas is het stroomverbruik. Nas doet idle zo’n 75W.

Als ik zo’n Ondroid HC2 met 10TB schijfje gebruik dan doet ie idle <10W (gok).

3 van zulke beestjes in een cluster... en ik denk dat ik dan precies heb wat ik zou willen...

De komende week maar weer even over nadenken.
GioStyle schreef op vrijdag 5 februari 2016 @ 13:52:
Ik draai hier al bijna een jaar FreeNAS met de volgende setup waar ik nog steeds erg blij mee ben:

Name: Hades 2.0 – 30TB NAS
Case: Lian Li PC-Q26B
Motherboard: Arock E3C222D4I-14S
Processor: Intel Pentium G3220
RAM: Kingston KVR16LE11/L8
Power supply: Seasonic G450
Disks: WD WD30EZRX (10x)
Backplanes: Lian Li BP2SATA (5x)
SSD: SanDisk mSATA 16GB (in 2.5” adapter)
Cables: MiniSAS cables (3x)
Cables: Custom power cables

-knip-
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True