Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Automatisering Excel bestand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RogierJordi
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14-10-2019
Goedendag allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het optimaliseren van een Excel bestand, echter loop ik vast bij een formule.

Het Excel bestand omvat een draaitabel waar ik mijn gegevens uit moet halen. Voorbeeld:

Container A - 7 manuren - 70 euro - Klant A - Trein
Container B - 8 manuren - 80 euro - Klant A - Trein
Container C - 6 manuren - 60 euro - Klant B - Trein
Container G - 6 manuren - 60 euro - Klant A - Truck
Container Z - 6 manuren - 60 euro - Klant Ab - Trein
Container J - 7 manuren - 70 euro - Klant A - Truck

Nu wil ik in een ander tabblad de totale resultaten weergeven. Voorbeeld:

Kosten Trein Kosten Truck
Klant A ? ?
Klant B ? ?

Normaliter moet ik zelf de verwijzingen handmatig maken en ontstaan er hele grote formules, waarbij tientallen cellen bij elkaar worden opgeteld |:( , ik zoek nu dus een functie formule, waarbij mijn resultaten automatisch worden ingevuld vanuit mijn draaitabel in een ander tabblad. Men moet alleen wel rekening houden met Klant A omvat meerdere klanten zoals Klant AB en moeten dus bij elkaar worden opgeteld en er moet onderscheid worden gemaakt tussen truck of trein. Tot slot, mijn voorbeeld omvat 6 regels, realistisch praten we over een Excel bestand met 1000+ regels en vandaar dat ik het wil automatiseren ;)

Zelf zat ik te denken aan een formule waarbij er gebruik wordt gemaakt van verticaal zoeken, ALS en/of index, maar momenteel kom ik er gewoon niet uit en loop ik vast en moet ik toch handmatig verder te werk gaan. Hier moet toch wel een oplossing voor zijn? :?

Beste antwoord (via RogierJordi op 15-11-2018 15:39)

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 04:55
Dit lijkt mij een sumifs (met "s") oefeningetje!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14-06 13:29
Dit kan je naar mijn idee beter aanpakken in een macro of Visual Basic programma. VB kan je als extra installeren in Excel als je dat nog niet hebt gedaan.

[Voor 31% gewijzigd door JukeboxBill op 15-11-2018 10:18]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Chief
Dit lijkt mij een sumifs (met "s") oefeningetje!

• RogierJordi
Chief, sumifs is zeker een goede functie in deze situatie, hiermee kan ik namelijk al in een groot tabel alle kosten bij elkaar op tellen met de opgegeven criterium. Nu moet ik alleen nog onderscheidt maken tussen truck of trein en meerdere klanten samenvoegen als 1.

• treslem
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 20-08-2019
-never mind-

[Voor 82% gewijzigd door treslem op 15-11-2018 11:13]

La dolce vita - non farmi ridere

• Chief
RogierJordi schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:05:
Chief, sumifs is zeker een goede functie in deze situatie, hiermee kan ik namelijk al in een groot tabel alle kosten bij elkaar op tellen met de opgegeven criterium. Nu moet ik alleen nog onderscheidt maken tussen truck of trein en meerdere klanten samenvoegen als 1.
Verschillende klanten samenvoegen kan je door een AND in de sumifs functie toe te voegen. Luie manier is een column toevoegen die een vlag toewijst aan de groep klanten
Bv Groep 1 = OR(klant A, klant B etc)
Groep 2 = OR(klant C, klant D)

• RogierJordi
Ik snap wat je bedoelt Chief, alleen hoe ik dit precies uitvoer is nog een vraagteken voor mij (vlag maken). Zou je dit wellicht verder kunnen toelichten, hoe ik dit precies uitvoer?

Je hebt me zeker al een eind geholpen, echt super bedankt ! _/-\o_

• RogierJordi
Ik heb nu =sommen.ALS(Kosten;Klant;"Klant A";Modaliteit;"Truck")

Nu krijg ik een mooie berekening, waarbij alle kosten van Klant A met truck bij elkaar worden opgeteld, nu moet ik alleen nog Klant A2 met truck toevoegen in deze som.

• Chief
Kan je sommen.ALS(Kosten;Klant;OF(“Klant A”;Klant B”);Modaliteit;”Truck”)

Andere mogelijkheid:
Maak extra kolom aan in database. Vul die kolom met “1” als het klant A of B is met OF() functie
Vervolgens kan je die 1 gebruiken in je som.als door i.p.v. op klant te zoeken naar 1 te zoeken in nieuwe kolom

• RogierJordi
Als ik =SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A2";$C:$C;G2) invul .... prima krijg ik resultaten van klant A2
Als ik =SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A";$C:$C;G2) invul .... prima krijg ik resultaten van klant A

Als ik = =SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;OF("A";"A2");$C:$C;G2) invul ..... krijg ik geen resultaat meer (-)

G2 = modaliteit

[Voor 3% gewijzigd door RogierJordi op 15-11-2018 13:01]

• Chief
RogierJordi schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:00:
Als ik =SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A2";$C:$C;G2) invul .... prima krijg ik resultaten van klant A2
Als ik =SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A";$C:$C;G2) invul .... prima krijg ik resultaten van klant A

Als ik = =SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;OF("A";"A2");$C:$C;G2) invul ..... krijg ik geen resultaat meer (-)

G2 = modaliteit
DOH. Je kan de eerste twee bij elkaar optellen maar dat is minder elegant. Probeer:
=SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A2";$B:$B$;”A1”;$C:$C;G2)

• RogierJordi
Met =SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A1";$B:$B;"A2";$C:$C;G2) krijg ik ook geen resultaat

• RogierJordi
Als ik hem zo invoer

=SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A1";$C:$C;G2) + SOMMEN.ALS(($D:$D;$B:$B;"A2";$C:$C;G2)

krijg wel een correct resultaat. Beetje omslachtig en denk ik ook dat dit makkelijker kan

• Chief
Probeer:
=SOM(SOMMEN.ALS($D:$D;BB:$B;{"A1","A2"};$C:$C;G2) )

• RogierJordi
Nope, lukt niet.

Ik blijf deze wel gebruiken:

=SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;"A1";$C:$C;G2) + SOMMEN.ALS(($D:$D;$B:$B;"A2";$C:$C;G2)

Ik hoef het namelijk maar eenmalig in te voeren, ook voor in de toekomst.

In ieder geval erg bedankt!

• Chief
Typo moet zijn:
Probeer:
=SOM(SOMMEN.ALS($D:$D;$B:$B;{"A1","A2"};$C:$C;G2) )
Wrs moet je na het invullen van formule op CTRL+ENTER drukken vanwege de {}
Anyway, je hebt iig een oplossing

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True