Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Consumer-grade glasvezel in datacenter (BIT) mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• R3m3d7
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:38
Vraagje, wellicht dat jullie dit weten.
Wij zoeken voor zakelijk gebruik een zeer snelle maar niet perse super betrouwbare glasvezelverbinding in ons datacenter (BIT).
De kosten voor zakelijk glasvezel met tig negens zijn aan de hoge kant, ik heb snelheid nodig maar als het er een keer een dag of wat uit ligt is dat helemaal niet zo'n probleem, overboeking en daarom een keer een dip ook niet, dat komt door de aard van de dienst die we erover gaan leveren.
Ik zou zo graag in ons datacenter voor <200 euro per maand 500Mbps of meer up/down willen hebben, weet iemand of zoiets te realiseren is.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-06 09:28
Wat houdt je tegen om dit bij het datacenter te vragen?

Share and Enjoy!

• R3m3d7
GreNade schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:41:
Wat houdt je tegen om dit bij het datacenter te vragen?
Ik heb daar geen relatie op dit moment en ik ben op zoek naar praktijkervaring. Indien er andere zijn die dit gedaan hebben kan ik onze wat conservatieve netwerkman makkelijker overtuigen deze optie te gaan onderzoeken.

• vooviro
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03-01 22:59
R3m3d7 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:39:
Wij zoeken voor zakelijk gebruik een zeer snelle maar niet perse super betrouwbare glasvezelverbinding in ons datacenter (BIT).
De kosten voor zakelijk glasvezel met tig negens zijn aan de hoge kant, ik heb snelheid nodig maar als het er een keer een dag of wat uit ligt is dat helemaal niet zo'n probleem, overboeking en daarom een keer een dip ook niet, dat komt door de aard van de dienst die we erover gaan leveren.
Ik zou zo graag in ons datacenter voor <200 euro per maand 500Mbps of meer up/down willen hebben, weet iemand of zoiets te realiseren is.
realiseer je dan ook, dat al gebruik je het zakelijk, als jij niet al die negens op je factuur wil, en daarom consumer grade aanvraagt, je ook een consumer contract krijgt, en ook alles consumer grade opgelost krijgt, dit betekend dus ook aan de telefoon zeggen " ja ik gebruik het zakelijk " een wassenneus is.

Spreek uit ervaring waarbij ik klanten spreek die ook zoiets doen, doe dit dus niet als je zakelijke service verwacht, is er een storing? kom je achteraan de lijn in de consumenten rij, of je het nu zakelijk gebruikt of niet. 8)7

klinkt logisch toch? blijkbaar niet, kom het elke dag tegen. :O

[Voor 10% gewijzigd door vooviro op 15-11-2018 09:48]

• R3m3d7
Dennisjehz schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:45:
[...]

realiseer je dan ook, dat al gebruik je het zakelijk, als jij niet al die negens op je factuur wil, en daarom consumer grade aanvraagt, je ook een consumer contract krijgt, en ook alles consumer grade opgelost krijgt, dit betekend dus ook aan de telefoon zeggen " ja ik gebruik het zakelijk " een wassenneus is.

Spreek uit ervaring, dus doe dit alsjeblieft niet.
Maar wat nou als het niet uitmaakt als de dienst er een dag of wat uit ligt?

Ik heb zonet in de laatste twee weken 2x bijna een halve dag downtime gehad op onze dure lijn, ik begrijp dat dat anekdotisch is en de beschikbaarheid echt lager zou zijn maar beschikbaarheid is niet altijd het belangrijkste wat er is.

Soms is 95%+ voldoende en gaat het om Mbps per euro.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20-06 09:28
Het verschilt gegarandeerd per datacenter wat de regels zijn mbt dit onderwerp. Zij zijn echt je eerste aanspreekpunt.

Share and Enjoy!

• vooviro
R3m3d7 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:48:
[...]

Maar wat nou als het niet uitmaakt als de dienst er een dag of wat uit ligt?

Ik heb zonet in de laatste twee weken 2x bijna een halve dag downtime gehad op onze dure lijn, ik begrijp dat dat anekdotisch is en de beschikbaarheid echt lager zou zijn maar beschikbaarheid is niet altijd het belangrijkste wat er is.

Soms is 95%+ voldoende en gaat het om Mbps per euro.
verschil is er zeker, met een SLA op zakelijk gaat er iemand uit zijn bed voor jou, of is er iemand op locatie die gelijk aan de slag gaat, die ervoor zorgt dat jij dus de volgende dag weer online bent.

bij consumer grade is dit wel even anders, kan dit pas overdag gemeld worden, en wordt er zelfs een MAXIMUM termijn van 2 weken gehanteerd om met een oplossing te komen, dit gebeurd meestal niet de volledige twee weken, met mijn ervaring ongeveer 2 / 3 dagen.

tis maar of je dat wil en het risico lopen, dit is universeel wel gelijk op deze markt, wil je concreet regels / contract puntjes per aanbieder, zal je ze moeten bellen.

[Voor 5% gewijzigd door vooviro op 15-11-2018 09:51]

• R3m3d7
Als je een dienst verkoopt en in de SLA van die dienst hier rekening mee houd maakt het niets uit. Er zijn mensen die het helemaal niet erg vinden als iets wat niet productie raakt is er een tijdje uit ligt als dit betekend dat ze forse korting op die dienst krijgen hierdoor. Alles is een afweging en kosten spelen een grote rol in de besluitvorming. 2 weken uit de lucht zou wel extreem zijn moet ik zeggen maar het is alsnog een afweging.

• vooviro
R3m3d7 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:56:
Als je een dienst verkoopt en in de SLA van die dienst hier rekening mee houd maakt het niets uit. Er zijn mensen die het helemaal niet erg vinden als iets wat niet productie raakt is er een tijdje uit ligt als dit betekend dat ze forse korting op die dienst krijgen hierdoor. Alles is een afweging en kosten spelen een grote rol in de besluitvorming. 2 weken uit de lucht zou wel extreem zijn moet ik zeggen maar het is alsnog een afweging.
Twee weken gebeurd ook meestal niet maar dit betekend dus dat stel je hebt vandaag een storing, dan krijgen ze twee weken totaal om het op te lossen voordat je je aanbieder in gebrek kan stellen, dus ze kunnen in die twee weken met 183737 oplossing komen.

Werkt ook zo bij elke isp in Nederland voor consument internet

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:03

Reptile209

- gers -

R3m3d7 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:39:
Waarom zou je dan nog een duur datacenter gebruiken? Kan je dan niet beter je dienst vanuit huis/kantoor/de schuur hosten? Welke toegevoegde waarde zoek je dan nog in een datacenter?

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik begrijp de vraag en de dienst niet helemaal?

1. Een consumerlijn heeft een FUP; gaat jouw dienst hier aan tornen, gezien je bandwidth-eis?
2. Elke datacenter heeft 1 of meer preferred suppliers; welke zijn dat voor BIT?
3. Als je geen relatie bij/met BIT hebt, hoe verwacht dan een antwoord en/of realisatie te krijgen?
4. Veel ISP's willen geen consumer-lijn leveren aan zakelijke klanten; welke ISP had je al benaderd?

Zijdelings; 500Mbps of meer zegt niks. De zwakste schakel begint al bij het eerste montage-punt in het datacenter en uiteindelijk eindigt de laatste schakel bij de eindgebruiker. Ik zou eerst maar eens gaan denken te beschrijven hoe je dienst eruit ziet en wat dat qua peering en transit aan je ISP eist.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• R3m3d7
Reptile209 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:56:
[...]

Waarom zou je dan nog een duur datacenter gebruiken? Kan je dan niet beter je dienst vanuit huis/kantoor/de schuur hosten? Welke toegevoegde waarde zoek je dan nog in een datacenter?
Wat wij gaan hosten kan echt niet in een schuur, moet in een ISO gecertificeerd datacenter, een schuur zou qua cooling ook een issue worden met 500+ nearline disken. ;)
Bedankt voor de feedback heren, ik heb connectiviteit gevonden van 300 euro voor 1Gbps, moet de details nog ontvangen maar dit is ongeveer 1/8 van onze huidige kosten voor iets wat niet zulke extreme eisen heeft.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True