Toon posts:

Monitor advies (RX580 Nitro+)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-03 17:34
Hallo beste mede-Tweakers,
Had hier een topic niet lang geleden over DP vs HDMI kabels, maar die loste mijn vragen niet allemaal op.. Vandaar een iets meer gerichter topic nu, mijn excuses.

Overlaatst heb ik mijn huidig systeem uit 2014 een beetje geupdate met de aanschaf van een 2de hands RX580 (Sapphire Nitro+).
Ik gebruikte daarvoor een oud 19" schermpje als 2de scherm, maar wegens een andere aansluiting gaat dit niet meer. Heb niet veel zin om een adapter te zoeken, maar ik zou liever gewoon een nieuw main scherm aankopen.
Mijn huidige main zal dan gebruikt worden als secondary

Wat is je budget?
400 max.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 289,-€ 289,-
1Asus B85M-E€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 243,94€ 243,94
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 330R€ 0,-€ 0,-
1Philips 237E4LHSB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 0,-€ 0,-
1Logitech Speaker System Z623€ 122,-€ 122,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 87,55€ 87,55
1Sharkoon FireGlider€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,04€ 62,04
1Samsung SH-224BB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II 520W€ 70,81€ 70,81
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 875,34

PC wordt vnl. gebruikt voor gaming, en het gewoonlijke huis, tuin, en keukengebruik..
Een rist van games die ik speel; The Witcher 3, XCOM 2, Madden NFL 19, PUBG, Black Ops 4, No Man's sky, enz.. Van alles wat..

Ik zit een beetje in dubio.. Ga ik voor een 1080p scherm, waarbij ik weet dat de RX580 het allemaal heel vlot gaat trekken, of toch maar al direct een 1440p scherm die de RX580 ook wel aan moet kunnen, mits hier en daar wat bijschroeven van de instellingen..
Freesync is uiteraard zowiezo een must, maar ben ook zo geen echte cijferpusher.. Niet alles hoeft altijd op ultra te staan, en als het al op 60+ FPS loopt ben ik ook tevreden.
Met het oog op een volledige PC upgrade rond 2020-2021 (Navi) is dit laatste dan wel weer aantrekkelijker, dan heb ik het scherm alleszins al..

Momenteel weet ik het verschil niet tussen 1080 en 1440p omdat ik het nog nooit gezien heb, maar als ik zo wat reviews lees kan je erna nooit meer terug naar 1080p 8)
Langs de andere kant, alle schermen die ik nu zou aanschaffen zouden wel een verbetering zijn tov. mijn huidig scherm.. Daarom ik liever nu een IPS/VA zou hebben dan een TN.
Ik vind het heel lastig om te kiezen, maar nu black friday er aan zit te komen kan ik toch misschien ergens een slag slaan.

Schermen die momenteel in men hoofd zitten;

1080p 144Hz
#ProductPrijsSubtotaal
1AOC C24G1 Rood, Zwart€ 197,95€ 197,95
1Samsung C24FG70 Zwart€ 289,-€ 289,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,95

1440p 144Hz
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Optix MAG27CQ Rood, Zwart€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,-

TLDR;
Ga ik voor een goed (en goed geprijsd) 1080p scherm voor de komende 2 jaar en koop ik mij dan een 1440p scherm bij de nieuwe setup rond 2020-2021
Of koop ik nu al het 1440p scherm en gaat ie gewoon mee met de nieuwe setup later, maar kan die RX580 dit dan voldoende aan ?

Momenteel neig ik net ietsje meer naar die Samsung, maar als ik al van 1440p zou kunnen genieten zou dat ook leuk meegenomen zijn uiteraard..
Vandaar graag jullie input om mij te helpen een keuze te maken 8)

Alvast bedankt !

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Nitro+ RX5700XT Asus Prime X470 Pro

Beste antwoord (via KipCurreh op 28-11-2018 12:44)

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een 27inch 1440p op een rx580 en ben heel tevreden.

Ik denk echter wel dat als je wel echt veeleisende games speelt dat je wel moet terugschroeven. Aan de andere kant hou je je scherm toch langer dan je videokaart dus komt dat ook vanzelf wel goed.

zit je dicht op je scherm? want ik vond 27" best wel groot :)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:12
Waarom sluit je de oude monitor niet aan op het moederbord?

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:44
Kijk even goed naar benchmarks van de Rx580 voor games die je veel speelt. En dan uiteraard met name op 1440p en kijk hoe die daar presteert en of je daarmee kan leven. Als je bereid bent om Eye Candy terug te schroeven kom je waarschijnlijk een heel eind op 60Fps.
Qua toekomst zou ik zelf de overstap naar 1440p maken, een monitor gaat natuurlijk verre weg langer mee dan een GPU.

Dus resumé, benches bekijken en als het kan zou ik persoonlijk voor 1440p gaan.

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:56
Tja, lastig. Heb zelf een 27 inch 1080p scherm en je ziet inderdaad wel wat pixels. Voordeel is wel dat ik alle games op ultra kan spelen en dan produceert m'n 1060 (vergelijkbaar met jouw videokaart) nog steeds aardig wat frames.

Ik zat met diezelfde keuze als jij en heb uiteindelijk toch gekozen voor meer frames ipv hogere resolutie. Maar ik doe meer op mijn PC dan alleen gamen en merk dan toch wel dat ik de hogere resolutie wel eens mis. Het is vooral jammer dat 1440p niet mooi kan terugschalen naar 1080p anders was dat echt perfect geweest dan kon je (in bepaalde games) gewoon je resolutie wat lager zetten.

Heb dus niet echt advies voor je maar wou iig delen dat ik met hetzelfde dilemma heb gezeten en welke keuze ik heb gemaakt ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ik denk echter wel dat als je wel echt veeleisende games speelt dat je wel moet terugschroeven. Aan de andere kant hou je je scherm toch langer dan je videokaart dus komt dat ook vanzelf wel goed.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-03 17:34
Uszka schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:35:
Waarom sluit je de oude monitor niet aan op het moederbord?
Was ook mijn eerste gedacht, maar om een of andere reden werkte dit niet :?
Heb wel enkel de VGA geprobeerd, ik heb nog een adaptertje liggen van VGA->DVI
Jammer genoeg paste die DVI niet op de RX580 (die 4 extra pinnetjes, tja)

Maar ja, ik ga liever ook gewoon voor een nieuw scherm hoor ;)
pyrofielo schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:50:

Best wel, zowat de standaard afstand van een desk, een beetje 40-50 cm ? zoiets..
MitchellHearth schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:44:

Heb dus niet echt advies voor je maar wou iig delen dat ik met hetzelfde dilemma heb gezeten en welke keuze ik heb gemaakt ;)
Haha i know, maar het is ook goed om weten wat andere tweakers kiezen en ervaren, dus thx :)

Het blijft een lastig iets.. Ik ging met men R9 280X wellicht ook niet ruim over de 60 FPS, integendeel..
Het is gewoon niet duidelijk of ik (casual gamer van 33) dit daadwerkelijk ga merken, ik veronderstel eigenlijk van niet..

Ik speel nu de Blackout mode op high, en die pompt rond de 100 FPS.. Of die game nu op high of op medium staat (in tijd van de R9 280X), ik merk niet echt dat verschil aangezien het allemaal zo snel gaat..

[Voor 10% gewijzigd door KipCurreh op 15-11-2018 10:26]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Nitro+ RX5700XT Asus Prime X470 Pro

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:12
KipCurreh schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:14:
[...]

Was ook mijn eerste gedacht, maar om een of andere reden werkte dit niet :?
Heb je de igpu op enable gezet in het bios?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee