Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Roan128
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 27-05 17:34
Hallo,

Ik ga volgend jaar beginnen aan een studie HBO-ICT, nou vroeg ik me af wat voor talen ik nu al het beste kan gaan leren om een voorsprong te krijgen en ook waar ik de talen het beste kan leren. Zit momenteel in een tussenjaar dus heb alle tijd ervoor.

Zijn er overigens ook certificaten die handig zijn om te halen m.b.t. toekomstig CV?

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 15:52
Duits en Engels zijn nuttig.... Maar dat bedoel je vast niet. Kijk eerst eens naar het curriculum, en baseer daar je keuze op...

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Dat hangt helemaal van af waar je de studie doet, dus zoals bovenstaande, kijk in het curriculum wat je gaat krijgen.

Daarnaast is een basis van C# of Java altijd goed, en met HTML/CSS/JS zit je ook wel prima. Certificaten verouderen snel dus zou ik lekker laten liggen tot je die bij een toekomstig werkgever op zijn kosten kan halen.

• Roan128
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 27-05 17:34
Ah oke ik zal de curriculum raadplegen, bedankt voor de reacties.

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:15
Ha @Roan128 ,

Misschien een beetje een vreemd antwoord, staar je niet 'blind' op de programmeertalen die je moet leren.

Ik ken je achtergrond niet, maar voor het studeren op het HBO heb je andere (studie)vaardigheden nodig dan leren op de middelbare school (of het MBO). Probeer de komende tijd je (school)werk goed te plannen en te organiseren. En als je dit nog niet kan, zorg dat je dit zelfstandig kunt en niet meer afhankelijk bent van anderen om dit goed te organiseren. Leer jezelf een goede planningsmethode (welke dan ook) aan.

Enneh, de opmerking van @Marber over het onder de knie krijgen van Engels en Duits, is misschien grappig bedoeld, maar wel héél waar.

Succes!

• Marber
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 15:52
@bernard038 Mijn opmerking was niet geheel grappig bedoeld. Zonder Engels ben je in de IT nergens en Duitsland is nog steeds een enorm grote handelspartner en het help enorm om die taal te spreken... (reageert Marber vanuit Duitsland bij een Duits bedrijf op een Duits toetsenbord, terwijl ik in een engelstalige conferancecall zit)

• Frieda
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Ik moest om op het HBO in te stromen toetsen maken: Nederlands, Engels en Wiskunde.
Verder kun je denk ik het beste kijken wat voor programmeertalen er gegeven worden op school, bij mij is dat Java, Python, C++ en SQL.

• Basszje
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:01

Basszje

Reisvaap!]

Programmeren is programmeren in principe. Als je zelf dus wat 'nodig' hebt kan je een hobbyprojectje beginnen in de taal die je het meeste aanstaat op dit moment. Een eigen webstek is ook altijd handig om te hebben als je toch de tijd hebt.

Waar veel slachtoffers vallen is bij de wiskunde die je mogelijk krijgt, zeker als men met formules en statistiek aan komt zetten ( of algoritmes ) . Daar kan je ook naar kijken.

Ligt ook aan je achtergrond. Als je weet dat je ergens minder sterk in bent kan je daar extra naar kijken.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:23
Ligt een beetje aan de studie, maar met een goede basis in C en C++ kan je andere talen vrij snel je eigen maken (dan leer je gelijk ook om te gaan met een compiler :)).

Je zou ook naar PHP en SQL kunnen kijken. Zorg er dan wel voor dat je dit niet (direct) via een Framework doet.

Maarja, uiteindelijk gaat het inderdaad om de logica erachter en niet zo zeer in welke taal je iets uitwerkt. En die logica is weer sterk afhankelijk van Logica (duh) en (Discrete) Wiskunde. Dus als je daar niet zo heel sterk in bent; begin zsm met oefenen.

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:15
Marber schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:08:
@bernard038 Mijn opmerking was niet geheel grappig bedoeld. Zonder Engels ben je in de IT nergens en Duitsland is nog steeds een enorm grote handelspartner en het help enorm om die taal te spreken... (reageert Marber vanuit Duitsland bij een Duits bedrijf op een Duits toetsenbord, terwijl ik in een engelstalige conferancecall zit)
Je hebt heel erg gelijk! Als TS (of anderen) zich na hun afstuderen willen onderscheiden van de 'concurrentie' op de arbeidsmarkt is het misschien goed om juist wat andere kennis en vaardigheden op te doen. Zorgen dat je goed(!) talen spreekt en schrijft (Engels, Duits maar ook Nederlands) zijn hierin, jammer genoeg, vaak ondergewaardeerd.

• Hankie0412
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 14-06 10:03
Conceptueel denken, maar weet niet of daar een goede opleiding voor is.

• w3bcrowf3r
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 12-05-2019
Roan128 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:54:
Hallo,

Ik ga volgend jaar beginnen aan een studie HBO-ICT, nou vroeg ik me af wat voor talen ik nu al het beste kan gaan leren om een voorsprong te krijgen en ook waar ik de talen het beste kan leren. Zit momenteel in een tussenjaar dus heb alle tijd ervoor.

Zijn er overigens ook certificaten die handig zijn om te halen m.b.t. toekomstig CV?
Het meeste wat je zal hebben aan je tussenjaar is kiezen wat je als beroep wilt uitoefenen. Met HBO-ICT kan je alle kanten uit in de ICT.

Wil je programmeur worden? Wil je met media en interactie technologie gaan werken? Wil je meer de business kant van ICT in? Of wil je zelfs forensisch, hacking etc. (in Leiden alleen)?

Als je die keuze hebt gemaakt, dan ga je jezelf verdiepen in wat voor school het beste bij je past. Stuur ze een email en vraag wat voor vakken ze geven in het eerste jaar.
Als je weet wat voor vakken er gegeven worden kan je op internet al een hele hoop guides/tutorials vinden en alvast kleine projectjes maken. Daar zal je als je begint met de opleiding alles makkelijker vinden of al gedaan hebben kwa basis, want je kan super veel leren in een jaar tijd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True