Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zijn inbouwluidsprekers nog relevant tegenwoordig?

Pagina: 1
Acties:

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
Wij zijn nu een huis aan het bouwen en ik wou eigenlijk altijd al luidsprekers in het plafond inbouwen in woonkamer, keuken, badkamer, ... Een multiroom audiosysteem dus. Maar nu ben ik daarvan niet meer zo overtuigd. Is het nog wel zinvol om dit te doen, er bestaan tegenwoordig zeer veel draadloze oplossingen? En ik moet eigenlijk ook toe geven dat de radio bij ons niet dagelijks op staat.

Graag had ik wat meningen gehoord en ook ervaringen van eigenaars; is de geluidskwaliteit voldoende, gebruiken jullie het veel, zou je het nog doen of wat zou je eventueel anders doen, ...?

Nog ter info, bij ons is alles beton en geen verlaagd plafond, beïnvloed dit niet het geluid? Ik denk dat ik misschien enkele houten boxen zal maken en die zal inwerken voor het beton wordt gestort.

• Reloader
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:46
Ik vind over het algemeen de geluidskwaliteit matig, stereobeeld is lastig. surround helemaal niet te doen. Werkt prima in een bedrijfshal of kantoor oid maar in de beton klinkt het bij ons op de zaak ook niet echt lekker

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-06 13:12
Ik heb het bij mijn vorige huis ook gedaan in de keuken en badkamer, ziet heel strak uit en geluid was redelijk. Voor de aansturing volstond een kleine versterker met Bluetooth, schakelt via een stopcontact, zodat alles mooi weggewerkt was.
Ik ben mijn huidige huis aan het verbouwen, maar er komen geen inbouwluidsprekers meer in. Naar mijn idee is de geluidskwaliteit engebruiksvriendelijkheid ingehaald door de fatsoenlijke multiroom of BTspeaker...deze kun je tenminste ook nog meenemen als je op vakantie gaat, of verhuist :)

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 28-05 21:12
Ik heb thuis ook inbouwspeakers van Klipsch geplaatst (wel in een verlaagd plafond) en ben er heel blij mee. De geluidskwaliteit is echt goed en ik zie niet in waarom stereo of surround niet zou werken (surround werkt juist veel beter indien het geluid naar beneden is gericht). Zelfs onze centerspeaker zit in het plafond (de tweeter is wel naar de zitplaats gericht) en het lijkt totaal niet alsof het geluid "van boven" komt.

Alles hangt natuurlijk van je budget af. De inbouwspeakers zijn qua value for money duurder aangezien het een nichemarkt is, maar bij die draadloze speakers betaal je vaak ook extra voor de looks en/of het merk.

De grootste reden voor ons om inbouwspeakers te kiezen was overigens omdat speakers in de weg zouden staan. Ook een draadloze speaker zou bij ons in de weg staan, dus daar bereik je dan niet zo veel mee.

Als het om een nieuw huis gaat waar je de bekabeling nog eenvoudig kan plannen zou ik toch liever voor bekabeling kiezen. Daardoor blijf je veel meer keuze houden in je speakers en je overige apparatuur. Dit staat eigenlijk los van de keuze of je de speakers in je plafond wil, toch?

EDIT: Ik vraag me overigens af of je die speakers wel fatsoenlijk in een betonnen plafond krijgt. Ze hebben best wel een flinke inbouwdiepte nodig wat ten koste gaat van de sterkte van het plafond (als je niet al in de problemen komt met leidingen e.d.). Bovendien denk ik ook dat het een hels karwei is om dat gat te maken in een betonnen plafond.

Speakers in de wand zijn wat dat betreft wel handiger en ook beter qua geluidservaring.

[Voor 16% gewijzigd door Greencap op 15-11-2018 14:38]

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 10:11
Kijk hier eens voor wat inspiratie zou ik zeggen: https://www.bowers-wilkin...rekers/In-Wall-In-Ceiling

Is ook mogelijk het in de wanden weg te werken.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

WVB >>> AUD

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
Reloader schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:01:
Ik vind over het algemeen de geluidskwaliteit matig, stereobeeld is lastig. surround helemaal niet te doen. Werkt prima in een bedrijfshal of kantoor oid maar in de beton klinkt het bij ons op de zaak ook niet echt lekker
Ik stel geen extreem hoge eisen, nu heb ik gewoon een losse Medion 'internetradio' in de keuken en de badkamer. Al klinken die radiootjes niet echt slecht eigenlijk.Het mag zeker niet vlak of schel klinken. Klinkt het op de zaak niet echt lekker vanwege het beton of vanwege nog iets anders.
weertenaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:13:
Ik heb het bij mijn vorige huis ook gedaan in de keuken en badkamer, ziet heel strak uit en geluid was redelijk. Voor de aansturing volstond een kleine versterker met Bluetooth, schakelt via een stopcontact, zodat alles mooi weggewerkt was.
Ik ben mijn huidige huis aan het verbouwen, maar er komen geen inbouwluidsprekers meer in. Naar mijn idee is de geluidskwaliteit engebruiksvriendelijkheid ingehaald door de fatsoenlijke multiroom of BTspeaker...deze kun je tenminste ook nog meenemen als je op vakantie gaat, of verhuist :)
Het is niet de bedoeling een BT speaker in te bouwen, eerder een systeem waarmee ik audio uit meerdere bronnen kan halen (radio, streaming, ...). In eerste instantie misschien zelfbouw, daarna iets anders indien het nodig zou blijken en er terug wat budget is ;)
Greencap schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:30:
De grootste reden voor ons om inbouwspeakers te kiezen was overigens omdat speakers in de weg zouden staan. Ook een draadloze speaker zou bij ons in de weg staan, dus daar bereik je dan niet zo veel mee.

Als het om een nieuw huis gaat waar je de bekabeling nog eenvoudig kan plannen zou ik toch liever voor bekabeling kiezen.
Wireless speakers op batterijen zie ik niet zitten want de accu zal uiteraard altijd leeg zijn wanneer ik ze wil gebruiken :P En nu stopcontacten voorzien is ook wat belachelijk, ik kan dan inderdaad beter bedrading voorzien.
Daardoor blijf je veel meer keuze houden in je speakers en je overige apparatuur. Dit staat eigenlijk los van de keuze of je de speakers in je plafond wil, toch?
Neen, ik moet nu weten of ik bedrading ga leggen en naar waar :D Maar enerzijds was mijn vraag dus of de geluidskwaliteit van die inbouwplafonddingen wel voldoende is en anderzijds of het nog wel de moeite is bedrading te leggen.

Ik heb onlangs eens een Sonos geprobeerd en een demonstratie van een Samsung multiroom oplossing gezien en was van beide erg gecharmeerd. Ik ben niet echt een samsungfan maar die laatste werkte echt fantastisch goed via hun app. En alhoewel die dingen ook niet goedkoop zijn, vraag ik me af of ik niet duurder af ben met een bedraade oplossing dan, want met een kabel en een speaker alleen ben ik er nog niet. Anderzijds moet je die Sonos of Samsung ook ergens kwijt kunnen.
EDIT: Ik vraag me overigens af of je die speakers wel fatsoenlijk in een betonnen plafond krijgt. Ze hebben best wel een flinke inbouwdiepte nodig wat ten koste gaat van de sterkte van het plafond (als je niet al in de problemen komt met leidingen e.d.). Bovendien denk ik ook dat het een hels karwei is om dat gat te maken in een betonnen plafond.

Speakers in de wand zijn wat dat betreft wel handiger en ook beter qua geluidservaring.
Op de muren van de benedenverdieping worden breedvloerplaten gelegd, dat zijn betonnen platen van een paar centimeter dik. Daar wordt dan nog eens beton wordt gestort, dat geheel wordt dan zo'n 20 centimeter dik, lijkt mij wel dikte genoeg? En voor het beton wordt gestort zou ik eventueel nog houten bakken vast lijmen op de plaatsen waar er speakers moeten komen. Eventueel er rond nog wat extra stalen wapening. Zo zou ik op die plaatsen slechts door een paar cm beton moeten en is er een mooie holle ruimte in het beton. Maar dan moet ik ongeveer wel weten welke speakers, waar precies. En dit systeem kan ik niet toe passen op de bovenverdieping waar er direct volle betonplaten op komen. Ook vraag ik me af of er geen geluidsoverlast kan optreden in de slaapkamers met er vlak onder luidsprekers in het plafond van de benedenverdieping. Al komt er op dat beton nog een laag van 10 cm aan uitvulling :P
bernardV schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:34:
Kijk hier eens voor wat inspiratie zou ik zeggen: https://www.bowers-wilkin...rekers/In-Wall-In-Ceiling

Is ook mogelijk het in de wanden weg te werken.
Die muurluidspeakers lijken mij ook erg mooi, links en recht van de TV. Lekker strak zoals ik het wil. Maar hiervoor is toch ook heel wat diepte nodig? Die inbouwdozen zijn 9 cm diep, zie ik. Om dat in te bouwen in een muur van 10 of 15 cm lijkt mij ook niet ideaal. Meestal lijken inbouwspeakers eigenlijk voor holle muren of plafonds te zijn en niet voor beton of stenen muren :P
Ik was aan het twijfelen waar dit moest :) My apologies Master :)

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 28-05 21:12
De geluidskwaliteit is gewoon afhankelijk van je budget. Als je zoiets koopt heb je prachtig geluid: https://www.klipsch.com/p...02-thx-in-ceiling-speaker. Ik denk alleen dus wel dat het meer geld kost voor dezelfde kwaliteit (ook t.o.v. draadloze oplossingen).

Eigenlijk heeft elke moderne versterker wel een mooie app vergelijkbaar aan die van samsung, dus daar heb je dan best wel veel keuze in.

9 cm inbouwdiepte is best ondiep. Veel speakers zullen dieper zijn dan dat. Of dat zomaar in een betonnen plafond kan (zonder de integriteit van de vloer in te perken) zou ik toch wel even navragen bij een constructeur. Ik zou liever diep in een muur gaan, dan diep in een plafond (waar je op moet staan).

• TMon
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17-06 14:41
je zou 't toch eens na moeten vragen bij een audio zaak die dit verkoopt.
Veel sets die je ziet zijn fotos uit amerika. Daar bouwen ze holle houten wanden met gipsplaat. Ook de plafonds. Hier zaag je zo een gat in voor zo'n speaker.

Naderhand inbouwen in een betonnen plafond zal niet gaan vrees ik. Je kunt niet/nauwelijks sleuven frezen op de kop. Of je moet ze in de verdieping erboven in de vloer frezen en doorvoeren. daarnaast denk ik dat een gat kappen groot genoeg nooit gaat werken ivm wapening.

• Reloader
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 18-06 12:46
D-Three schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:00:
[...]

Ik stel geen extreem hoge eisen, nu heb ik gewoon een losse Medion 'internetradio' in de keuken en de badkamer. Al klinken die radiootjes niet echt slecht eigenlijk.Het mag zeker niet vlak of schel klinken. Klinkt het op de zaak niet echt lekker vanwege het beton of vanwege nog iets anders.

[...]

Het is niet de bedoeling een BT speaker in te bouwen, eerder een systeem waarmee ik audio uit meerdere bronnen kan halen (radio, streaming, ...). In eerste instantie misschien zelfbouw, daarna iets anders indien het nodig zou blijken en er terug wat budget is ;)

[...]

Wireless speakers op batterijen zie ik niet zitten want de accu zal uiteraard altijd leeg zijn wanneer ik ze wil gebruiken :P En nu stopcontacten voorzien is ook wat belachelijk, ik kan dan inderdaad beter bedrading voorzien.
[...]
Neen, ik moet nu weten of ik bedrading ga leggen en naar waar :D Maar enerzijds was mijn vraag dus of de geluidskwaliteit van die inbouwplafonddingen wel voldoende is en anderzijds of het nog wel de moeite is bedrading te leggen.

Ik heb onlangs eens een Sonos geprobeerd en een demonstratie van een Samsung multiroom oplossing gezien en was van beide erg gecharmeerd. Ik ben niet echt een samsungfan maar die laatste werkte echt fantastisch goed via hun app. En alhoewel die dingen ook niet goedkoop zijn, vraag ik me af of ik niet duurder af ben met een bedraade oplossing dan, want met een kabel en een speaker alleen ben ik er nog niet. Anderzijds moet je die Sonos of Samsung ook ergens kwijt kunnen.

[...]
Op de muren van de benedenverdieping worden breedvloerplaten gelegd, dat zijn betonnen platen van een paar centimeter dik. Daar wordt dan nog eens beton wordt gestort, dat geheel wordt dan zo'n 20 centimeter dik, lijkt mij wel dikte genoeg? En voor het beton wordt gestort zou ik eventueel nog houten bakken vast lijmen op de plaatsen waar er speakers moeten komen. Eventueel er rond nog wat extra stalen wapening. Zo zou ik op die plaatsen slechts door een paar cm beton moeten en is er een mooie holle ruimte in het beton. Maar dan moet ik ongeveer wel weten welke speakers, waar precies. En dit systeem kan ik niet toe passen op de bovenverdieping waar er direct volle betonplaten op komen. Ook vraag ik me af of er geen geluidsoverlast kan optreden in de slaapkamers met er vlak onder luidsprekers in het plafond van de benedenverdieping. Al komt er op dat beton nog een laag van 10 cm aan uitvulling :P

[...]

Die muurluidspeakers lijken mij ook erg mooi, links en recht van de TV. Lekker strak zoals ik het wil. Maar hiervoor is toch ook heel wat diepte nodig? Die inbouwdozen zijn 9 cm diep, zie ik. Om dat in te bouwen in een muur van 10 of 15 cm lijkt mij ook niet ideaal. Meestal lijken inbouwspeakers eigenlijk voor holle muren of plafonds te zijn en niet voor beton of stenen muren :P

[...]

Ik was aan het twijfelen waar dit moest :) My apologies Master :)
wij hebben een bijzondere bedrijfslocatie dus er speelt meer mee, ik vindt mezelf nogal een zeurkous qua geluidskwaliteit dus dat speelt ook mee. Maar beton + Plafond speaker is voor mij persoonlijk een no-go.
Stel je minder eisen is een kwalitatieve plafondspeaker misschien hartstikke interessant maar eigenlijk zou je het dan vooraf moeten kunnen horen.

Is misschien Sonos een oplossing, die klinken prima en het is niet zo invasive in je huis :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True