Reloader schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:01:
Ik vind over het algemeen de geluidskwaliteit matig, stereobeeld is lastig. surround helemaal niet te doen. Werkt prima in een bedrijfshal of kantoor oid maar in de beton klinkt het bij ons op de zaak ook niet echt lekker
Ik stel geen extreem hoge eisen, nu heb ik gewoon een losse Medion 'internetradio' in de keuken en de badkamer. Al klinken die radiootjes niet echt slecht eigenlijk.Het mag zeker niet vlak of schel klinken. Klinkt het op de zaak niet echt lekker vanwege het beton of vanwege nog iets anders.
weertenaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:13:
Ik heb het bij mijn vorige huis ook gedaan in de keuken en badkamer, ziet heel strak uit en geluid was redelijk. Voor de aansturing volstond een kleine versterker met Bluetooth, schakelt via een stopcontact, zodat alles mooi weggewerkt was.
Ik ben mijn huidige huis aan het verbouwen, maar er komen geen inbouwluidsprekers meer in. Naar mijn idee is de geluidskwaliteit engebruiksvriendelijkheid ingehaald door de fatsoenlijke multiroom of BTspeaker...deze kun je tenminste ook nog meenemen als je op vakantie gaat, of verhuist

Het is niet de bedoeling een BT speaker in te bouwen, eerder een systeem waarmee ik audio uit meerdere bronnen kan halen (radio, streaming, ...). In eerste instantie misschien zelfbouw, daarna iets anders indien het nodig zou blijken en er terug wat budget is

Greencap schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:30:
De grootste reden voor ons om inbouwspeakers te kiezen was overigens omdat speakers in de weg zouden staan. Ook een draadloze speaker zou bij ons in de weg staan, dus daar bereik je dan niet zo veel mee.
Als het om een nieuw huis gaat waar je de bekabeling nog eenvoudig kan plannen zou ik toch liever voor bekabeling kiezen.
Wireless speakers op batterijen zie ik niet zitten want de accu zal uiteraard altijd leeg zijn wanneer ik ze wil gebruiken

En nu stopcontacten voorzien is ook wat belachelijk, ik kan dan inderdaad beter bedrading voorzien.
Daardoor blijf je veel meer keuze houden in je speakers en je overige apparatuur. Dit staat eigenlijk los van de keuze of je de speakers in je plafond wil, toch?
Neen, ik moet nu weten of ik bedrading ga leggen en naar waar

Maar enerzijds was mijn vraag dus of de geluidskwaliteit van die inbouwplafonddingen wel voldoende is en anderzijds of het nog wel de moeite is bedrading te leggen.
Ik heb onlangs eens een Sonos geprobeerd en een demonstratie van een Samsung multiroom oplossing gezien en was van beide erg gecharmeerd. Ik ben niet echt een samsungfan maar die laatste werkte echt fantastisch goed via hun app. En alhoewel die dingen ook niet goedkoop zijn, vraag ik me af of ik niet duurder af ben met een bedraade oplossing dan, want met een kabel en een speaker alleen ben ik er nog niet. Anderzijds moet je die Sonos of Samsung ook ergens kwijt kunnen.
EDIT: Ik vraag me overigens af of je die speakers wel fatsoenlijk in een betonnen plafond krijgt. Ze hebben best wel een flinke inbouwdiepte nodig wat ten koste gaat van de sterkte van het plafond (als je niet al in de problemen komt met leidingen e.d.). Bovendien denk ik ook dat het een hels karwei is om dat gat te maken in een betonnen plafond.
Speakers in de wand zijn wat dat betreft wel handiger en ook beter qua geluidservaring.
Op de muren van de benedenverdieping worden breedvloerplaten gelegd, dat zijn betonnen platen van een paar centimeter dik. Daar wordt dan nog eens beton wordt gestort, dat geheel wordt dan zo'n 20 centimeter dik, lijkt mij wel dikte genoeg? En voor het beton wordt gestort zou ik eventueel nog houten bakken vast lijmen op de plaatsen waar er speakers moeten komen. Eventueel er rond nog wat extra stalen wapening. Zo zou ik op die plaatsen slechts door een paar cm beton moeten en is er een mooie holle ruimte in het beton. Maar dan moet ik ongeveer wel weten welke speakers, waar precies. En dit systeem kan ik niet toe passen op de bovenverdieping waar er direct volle betonplaten op komen. Ook vraag ik me af of er geen geluidsoverlast kan optreden in de slaapkamers met er vlak onder luidsprekers in het plafond van de benedenverdieping. Al komt er op dat beton nog een laag van 10 cm aan uitvulling

Die muurluidspeakers lijken mij ook erg mooi, links en recht van de TV. Lekker strak zoals ik het wil. Maar hiervoor is toch ook heel wat diepte nodig? Die inbouwdozen zijn 9 cm diep, zie ik. Om dat in te bouwen in een muur van 10 of 15 cm lijkt mij ook niet ideaal. Meestal lijken inbouwspeakers eigenlijk voor holle muren of plafonds te zijn en niet voor beton of stenen muren

Ik was aan het twijfelen waar dit moest

My apologies Master