Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Inloopkleerkast / Muurtje bouwen

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-06 22:46

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Vraag me alles wat je wil over computers maar in bouwen ben ik een totale newbie. Vandaar had ik graag advies van de ervarenere Handige Harry's alhier.

Wij hebben een appartement gekocht en de slaapkamer is een beetje een onhandig formaat voor een grote kleerkast. Idee: een inloopkleerkast of, voor de hipsters, een walk-in closet. Het internet staat vol met artikels met als ondertitel "een inbouwkleerkast bouwen is gemakkelijk en goedkoop" en dan als eerste zin "stap 1: neem een kamer die je niet echt gebruikt". Ja, zo is het gemakkelijk natuurlijk, maar wie in een grootstad woont (in mijn geval Berlijn) heeft geen ruimte teveel. Ziehier een afbeeldinkje van de slaapkamer:

Het oranje deel is waar ik een inloopkleerkast wil bouwen met nog genoeg ruimte voor ons bed (2m20 breed) en twee nachtkastjes. Mijn idee is de deur naar rechts (op het plaatje) te hebben zodat 1) je geen lange gang krijgt en 2) nog iets moois aan de wand naar boven (op het plaatje) kan hangen.

Ik heb wat geyoutubed op Duitse sites en het principe voor die wand te bouwen lijkt mij eenvoudig: CW-profielen aan de zijkanten en UW-profielen op de bodem en het plafond; daartegen komen dan gipsplaten of, zoals iemand mij aanraadde, OSB-platen (een soort spaanderplaat). Isolatie enz. is niet echt belangrijk aangezien het een kamertje in een kamer is.

Zijn er heel belangrijke dingen die ik over het hoofd zie? De twee dingen waar ik aan denk zijn eerst en vooral de bestaande vloerbekleding - laminaat - waar ik niet zeker ben of ik die UW-profielen door dat laminaat bevestigen kan of eerst dat laminaat moet weghalen; en of ik een andere oplossing nodig heb voor de hoek. Het geheel moet immers een constructie zijn sterk genoeg om een hoop kleren en schoenen te dragen. Ik schat dat een belastbaarheid van 200kg niet overdreven is,

Enfin: tips, ervaringen, ... ik hoor het graag. Zaterdag krijgen we de sleutels en kan ik beginnen.

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• Reloader
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 14-06 10:10
Ik zou er geen "hokje" van maken dat maakt m.i. de kast een hele benauwde ruimte. Kun je niet 1 wandje zetten van het deurkozijn richting het raam en dan een kast maken die in de hoek staat?

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
YellowOnline schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:05:

Wij hebben een appartement gekocht en de slaapkamer is een beetje een onhandig formaat voor een grote kleerkast
Die wand is 3.25m, waarom niet 3x een (Ikea) kast van 100breedx60diep neerzetten? Als het plafond hoog genoeg is zelfs de hogere variant.

Misery and hate will kill us all.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Gero71 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:09:
[...]

Die wand is 3.25m, waarom niet 3x een (Ikea) kast van 100breedx60diep neerzetten? Als het plafond hoog genoeg is zelfs de hogere variant.
't Was misschien niet duidelijk, maar die wand is 3,25m inclusief de deur, dus +- 2,5m gebruikbare wand.

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• Gero71
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
2 kasten dan :P

Geen idee hoeveel ruimte jij/jullie nodig hebben, maar wij hebben 2 van die Ikea kasten staat (100x60x240) en daar kan echt een berg aan kleren (en andere zooi) in.
Ook veel interne opties voor te krijgen, voor schoenen, broeken, riemen, etc, etc.

Persoonlijk zou ik binnen in een kamer van 3,25x5 geen inloopkast maken, het (in)loop gedeelte gaat ten koste van je kamerruimte maar ook van de kastruimte.

[Voor 22% gewijzigd door Gero71 op 15-11-2018 10:25]

Misery and hate will kill us all.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 11:51

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

3.25m -1m =2.25
5 - (2,2+2x0.8) = 1.2m
Je kan dus nauwelijks een inloopkast maken zonder de kamer te verpesten. Als je een kastenwand maakt (60 diep) heb je maar 60cm om langs de muur te lopen. Doe je het aan de bedkant, dan heb je maar 2 kasten van 1,2m breed en 60 diep met een tussenruimte van een meter. Beide oplossingen leveren nauwelijks meer kastruimte op dan een kast tegen de muur te zetten, maak er eventueel een hoekkast van.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
Ik heb eenzelfde soort kast gemaakt tussen 2 kamers op onze 1e verdieping.

Als 'muur' heb ik een frame gemaakt van 4x7 palen; rondom en om de 60cm verticaal.
Deze zitten vast met slagpluggen aan de vloer, muur en plafond. Kozijnen heb ik vast gemaakt met speciale kozijn pluggen. (voor foto's stuur even een DM, dan kan ik het uittekenen voor je).
Dit heb ik aan de buitenkant dicht gemaakt met gips (daarom elke 60cm een paal).
Binnenkant heb ik gedaan met spaanplaat (12mm).
Op het spaanplaat gewoon van die standaard wandrails met haken geschroefd; aan de ene kant 2x een buis ingezaagd voor hang gedeelte, aan de andere kant planken met 40cm verschil.
Buitenmaat is ong 2.70 x 1.70.

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Metalstuds gebruiken, er is niets gemakkelijker.

Studs plaatsen, gyproc aan de buitenkant, binnenkant eerst osb en dan gyproc, osb is handig wanneer je schabben wil ophangen.

Afsmeren, schuren, primeren, schilderen. Klaar.

De Nederbelg !

• CivLord
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22-12-2020
Ik zou sowieso niets op de bestaande vloerbedekking monteren. Enkel op de kale ondervloer. Dat scheelt een hoop gedoe wanneer je de vloer wilt vervangen of wanneer je de woning weer verlaat.
Houdt er ook voldoende rekening mee dat het zijwandje stevig genoeg moet zijn wanneer je er planken of een rek aan wilt bevestigen.

Of het überhaupt handig is om een inloopkast in de bestaande slaapkamer te maken kun je misschien beter even uitproberen. Zet de ruimte die de kast in beslag gaat nemen af met stoelen/ schotten en kijk of de kamer die je over houdt niet erg klein lijkt.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Ik mijn oude huis gedaan door kasten te gebruiken.

Van die houten leg kasten voor in een garage.
Hiervan de binnen kant gemaakt en de buitenkant bekleed met mdf platen die we hebben geschilderd.

Kasten stonden klem tussen vloer en plafond, en zag er goed uit
Ex vriendin was er blij mee, en ik was blij dat de sauna uit de kamer was.

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-06 19:53
Is een Japanse muur geen idee? Dan heb je tenminste ook zonlicht in je kleedkamer.

https://www.klusidee.nl/Forum/japanse-muur-maken-t59848.html

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:49

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gelet op het ruimtelijk effect en daglichttoetreding (wat toch wel fijn is bij het uitzoeken van kleding) zou ik, als een gewone kast niet voldoende ruimte biedt, voor een hoekkast gaan en de kledingkast dus tegen de zijmuur laten verderlopen:

/edit: Door de oplossing in de kast te zoeken, zit je ook niet met een probleem als je andere vloerbedekking wilt.

[Voor 14% gewijzigd door Thijsmans op 15-11-2018 14:34]

Benieuwd naar jouw ervaring met mijn e-book prijsvergelijker!

• Groverp08
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 10:39
Ik ga even uit van je originele post en idee. Dan zou ik adviseren om wandje te zetten zoals je aangeeft met daarop OSB platen en dan gips. De OSB platen maken het mogelijk om makkelijk wat op te hangen (ook in de toekomst).
Zelf heb ik een soortgelijke ruimte gemaakt en voor kasten heb ik Ikea pax kasten neergezet aan 2 kanten van de ruimte en een spiegel op de achterwand. De paxkasten zijn makkelijk in elkaar te zetten en heel veelzijdig. En omdat je een aparte ruimte hebt, hoeven ze geen deur te hebben.
in 1 week had ik dit ingericht staan (incl behang en verf).

Veel succes!

• Groverp08
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 10:39
Ohja, nog vergeten. Als je nog iets kan maken om te luchten zou dat wel heel handig zijn. Dan voorkom je dat het een muffe ruimte wordt.
Een pijp in het plafond die daardoor hoger zit dan de ruimte zorgt voor een automatische lucht beweging door warme lucht verplaatsing. Als je dan ook een mogelijkheid tot afsluiten van de pijp maakt, kan je altijd kiezen hem wel of niet open te hebben.

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11:37
Waarom niet gewoon ikea kasten tegen de wand, rij ikea kasten tegenover de eerste rij. Achterkant even mooi maken met wat plaatwerk/verf en klaar? Eventueel het uiteinde van de losstaande kastenrij nog ergens aan vast maken voor de stevigheid...

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11:57
Weet niet of je het perse helemaal dicht wilt hebben, maar ik moest nog een beetje aan deze oplossing denken:

https://www.ikea.com/ms/n..._closet_room_divider.html

[Voor 16% gewijzigd door jip_86 op 15-11-2018 18:20]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Dank iedereen alvast voor de reacties. Ik hoop dit weekend tijd te vinden om uitgebreider te reageren, maar ik lees alles aandachtig.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:09

vso

raap voor zijn recht

Je hoeft niet veel bouw ervaring te hebben, maar een muur lijkt me erg onpraktisch in jou situatie.

Ik zou je eerder in de richting van kasten op wieltjes sturen, bv het bureau tegen de kast (opklapbaar) maken aan de achterkant. geeft je juist meer ruimte "tiny living space" idee-en zijn juist wat je zoekt.
Voor idee-en zou ik pintrest/ikea hackers en youtube als site(s) aanraden.

Het hele verhaal hieronder is gericht op DIY klussen,

Een ikea pax kast is niet gebouwd op verplaatsing/verdraaing dus, extra versteviging op de achterwand en onderkant is wel gewenst. voornamelijk omdat je bij verplaatsen voorwaarts/links rechts en de bovenkant gaat "bewegen" tenzij je het gewicht aan de onderkant houd. (en wij mensen plaatsen dingen nu eenmaal bovenin die vaak "zwaar" zijn want onderin wil je de dingen die je dagelijjks gebruikt ..dus juist voorkomen dat de bovenkant kan "zwenken" zoals een wolkenkrabber wil je dit verstevingen.
en ga je deze kant op zou ik zeker eens vragen of jou toekomstig idee nog verder bespreken :)

goed een beetje inhoudelijk.. (klinkt moeilijker dan het is .. maar je moet het net maar even weten)

Met bv 18mm mdf/multiplex is wel erg gewenst, hoewel de onderkant een volledige plaat nodig heeft. kan je op de achterkant af met een raamwerk. zorg wel dat de hele kast op de plaat rust en niet alleen de bodem maar ook de wanden. en het scheelt je veel bouwwerk/tijd als je kant en klaar aanpast dan van 0.0 beginnen.

voorbeeld 50kg wielen met 6 stuks kan je al een gewicht van 300kg dragen en zal bv een pax kast gevuld relatief gemakkelijk omgedraaid kunnen worden.

.

een bouwmarkt heeft vast wel een zaagservice, nadeel is dat je een naadje bij verkeerd meten wat heen en weer moet rijden. maar veel kan je doen met kant en klare producten die in de bouwmarkt te koop zijn.

Een goedkope cirkelzaag heeft soms een verstelbare beugel maar dat is tussen 3 en bv 20cm, onhandig voor kleine aanpassingen. en een decoupeerzaag is alleen handig voor klein precies werk. een circelzaag met lei kost je 150,- (goedkope) maar is de investering voor dergelijk project wel handig. (vandaar de zaagservice)
en voor boormachine 1 met draad kan je goedkoop 2de hands of nieuw kopen .. de accu varianten zijn troep (zeker ikea) en voor die enkele keer kan je beter een verlengkabel bij de hand hebben

je kan beter wat meer geld in een goed boren/bit setje stoppen en wat houtklemmen

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True