Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1138453

Topicstarter
Dag allen, mijn huidige laptop is inmiddels flink outdated (5 jaar geleden voor circa €500 aangeschaft) en kan de grafische eisen van windows 10 nauwelijks bijbenen. Zeker omdat ik binnenkort graag wil beginnen met het leren van muziekproductie (recreatief).

Ik heb al enig research gedaan (zie toevoegingen), maar ben niet helemaal zeker waar ik op moet focussen. Ik verwacht relatief veel RAM nodig te hebben (ivm FL Studio) maar weet niet zeker of dit klopt.

Gimmicks als een touchscreen of een draaibaar scherm heb ik geen behoefte aan.

Wat ga je met je laptop doen?
voornamelijk thuisgebruik Firefox; Excel; wat Word en Fruityloops.

Ik heb thuis een breedbeeld beeldscherm (29" 2560*1080) waar ik hem op aansluit. De grafische kaart dient hier afdoende voor te zijn.

Ik heb de voorkeur voor een 15.6" scherm. Maar eventueel zou 14" ook prima zijn.

Wat is je budget?
Ik hoop circa €500 kwijt te zijn. Kan eventueel wel tot €750 gaan, maar alleen als dit daadwerkelijk veel toevoegt en ervoor zorgt dat de laptop langer meegaat.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Eigenlijk niet. Een desktop zou dus ook nog wel een optie zijn (heb thuis sowieso al randapparatuur staan), maar qua flexibiliteit heeft dit niet de voorkeur. Een accu die circa 1,5 uur meegaat zou afdoende moeten zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb vaak Asus gehad en ben erg tevreden geweest over de bouwkwaliteit. Andere merken zijn ook altijd prima.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-05 07:34
Voor € 500 zit je naar mijn idee wel aan de onderkant van de markt mbt laptops.

FL site is niet echt duidelijk over de requirements. Minimaal 4GB ram, maar hoe meer hoe beter en hoe beter de CPU hoe meer samples je tegelijk kan doen.

Even uitgaande van mijn ervaringen met Cubase en grote sample libraries zou ik je adviseren om in de pricewatch te zoeken naar een i5 of i7. Evt een ryzen of 8th gen i3.
Je wil nl denk ik wel 4 cores.

Daarnaast minimaal 8GB ram, maar als het even kan 16GB (als je veel samples tegelijk wil laden in het geheugen).
Qua opslag bij voorkeur 256GB SSD of meer en een HDD.

Aangezien je net begint zal je minder nodig hebben.

Maar een desktop geeft je veel meer waar voor je geld.

Star Citizen Referral Code

Anoniem: 1138453

Topicstarter
Dank voor het advies. Ik sta zeker open voor een desktop, maar vind het (al lopend door pricewatch) dat er nauwelijks voordeel zit tov een laptop. Ik heb niet het idee dat ik veel meer waarde voor mijn geld krijg. (met name omdat ik zelf niet kan monteren).

In de pricewatch ben ik inmiddels twee interessante modellen tegengekomen. Zouden deze wat zijn?

pricewatch: Acer Aspire 3 A315-51-52VX

pricewatch: Lenovo V110-15ISK 80TH000YMH