Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bestanden versleuteld/kwijt op externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Godlikev
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 14-06 19:01
Mijn vraag
Wat kan ik proberen om de bestanden terug te krijgen?
Een vriend van me heeft al hun foto's van de bruiloft en zijn kinderen op een externe HDD gekopieerd en daarna de foto's verwijderd van de laptop, betreft een macbook air.
Nu heeft hij de externe hdd aangesloten op de laptop om deze te bekijken en kon deze niet uitlezen, want het was in APFS ingedeeld, logisch, prima, maar vanaf dat moment is de hdd ook niet meer uit te lezen op de macbook en lijkt alles kwijt. Zie ook de screenshots, hoewel ik de mappen en de foto's wel met EaseUS data recovery kan zien en kan backuppen, zijn deze niet te openen vanwege dat deze gecodeerd zijn.

Ik heb ook geprobeerd deze hdd te mounten als HFS+ disk maar dit wil zover ook nog niet baten.
(met sudo mount -t hfsplus -o force,rw /dev/sdXY /media/mntpoint)

Relevante software en hardware die ik gebruik
OS X High Sierra
Windows 10 op laptop
WD Elements 1 TB

[Voor 18% gewijzigd door Godlikev op 14-11-2018 20:42]

Alle reacties

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Als hij encrypted is, dan moet dat zo ingesteld zijn; dan moet die vriend toch weten wat het wachtwoord is? :/

Als de drive daadwerkelijk encrypted is kan je volgens mij ook de mappenstructuur niet zien, dus daar klopt ergens iets niet. Is ie niet gewoon beschadigd (eg: gewoon kabeltje eruit rukken en hopsakee)? Probeer dan eens een First Aid te draaien op die schijf en kijk wat ie doet.

APFS schijven zijn op Windows overigens uit te lezen met bijvoorbeeld https://www.paragon-software.com/home/apfs-windows/ (Gratis trial.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Godlikev
Heb al een first aid gedraaid, maar dit had geen zin. Kan ook alleen de mappenstructuur zien met recovery software, anders zie ik geen disk waar ik in kan browsen. Zal die paragon app eens proberen.

update: Nee de Paragon software heeft geen supported volumes kunnen vinden.

[Voor 16% gewijzigd door Godlikev op 14-11-2018 21:50]

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Wat zegt ie voor disk7s2 eigenlijk als je daar met diskutil de info over wilt uitlezen?

Hebben jullie op “ja” geklikt om de schijf te initialiseren in Windows ofzo toen deze APFS niet herkende? Of heb je software die dat misschien kan hebben gedaan? Want het zou nogal raar zijn als simpelweg inpluggen ervoor zorgt dat je bestandssysteem gemold wordt.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07:05
Kan je ze niet ook proberen te recoveren op de Apple MacBook Air?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Godlikev
Nou de vriendin van mijn maat had blijkbaar ergens op geklikt oid, denk iets van een backup op de mac. Maar het is nu uiteindelijk gelukt, heb allerlei programmas geprobeerd, maar UFS explorer (Naar een tip van de ICT facebook) leidde me tot de juiste oplossing die de partitie nog kon lezen( HFS+). Recoveren op de mac heb ik op verschillende manieren geprobeerd, first aid, diskutil recovery functies en mounten als APFS/HFS+ maar wilden allemaal niet baten.
Dank voor jullie hulp.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True