Als je twee verschillende hebt, werken ze op de hoogste gemeenschappelijke snelheid, in dit geval "200Mbps". Ik zet die snelheid tussen aanhalingstekens omdat dat een theoretische bruto link rate is. Netto haal je er maar een fractie van. Bij perfect signaal kun je ongeveer de helft verwachten, maar gemiddeld zul je daar ver onder zitten. Ik vind 15Mbps niet verbazingwekkend bij zo'n verouderd "200Mbps" verbinding. Als je van "200Mbps" naar 2x "500Mbps" zou upgraden zit het er dik in dat je 25-30Mbps zou halen, maar 50Mbps zit er niet in.
Omdat je geen geaarde stopcontacten hebt, vallen de snelste (maar duurste) sets af. Beste optie blijven dan de eenvoudigere HomePlug AV2.0 sets, "600Mbps" of "1000Mbps". Helaas verwacht ik daar niet al teveel van in jouw situatie - bij goed signaal zijn ze een stuk sneller dan jouw AV1.1 adapters, maar bij slecht signaal zijn ze niet veel beter en soms zowaar trager. Ik denk dat die ook niet de 50Mbps zouden halen, terwijl je er wel geld voor kwijt bent.
Kortom, beste optie met powerline lijkt me een enkele Devolo dLAN500 bijkopen om aan beide kanten met "500Mbps" te kunnen werken. Dat gaat je misschien een verdubbeling van snelheid opleveren, maar niet meer dan dat.
Wil je meer? Dan kom je toch uit richting netwerkkabel (laten) trekken. Er is nog een alternatief: heb je coax (TV-kabel) bij de modem en boven bij de PC? Zo ja kun je MoCA overwegen. Een Hirschmann MOKA-32 set kan betrouwbaar 400Mbps leveren, wat ruim voldoende is voor jouw 50Mbps nu en evt toekomstige upgrades.
Mooie adapter, maar hij heeft een Experiabox v9, dus enkel 2.4GHz WiFi-n en dan ook nog een behoorlijk brakke implementatie. Daar gaat hij geen 50Mbps boven mee halen al zet je er 's werelds beste NIC neer.
[Voor 14% gewijzigd door dion_b op 14-11-2018 21:36]