Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Instap colorgrading workstation

Pagina: 1
Acties:

• michielh3
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16:25
Hallo Allemaal!

Na zeer lang tevreden te zijn geweest met m'n huidige systeem heb ik nu mijn werkzaamheden langzaam zich aan het toespitsen zijn om fulltime als colorist aan de slag te gaan wat extra rekenkracht nodig!

De voornaamste redenen voor deze upgrade zijn dat ik snelheid, externe verbindingen en compatibiliteit met nieuwe technieken mis om mee te kunnen gaan met de veranderende functie van dit systeem.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, dit is het huidige systeem:

#Product
1Intel Core i7 875K Boxed
1Asus P7P55D Pro
1Asus EAH5870/G/2DIS/1GD5/V2
2HGST Deskstar 7K4000, 4TB
4Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Asus Xonar D2X/XDT
1Fractal Design Define R4 Pearl Black
1Blackmagic Design DeckLink Mini Monitor
1Dell Ultrasharp U2713H Zwart
1Scythe Mugen 3 Rev. B
1GeIL Black Dragon GB316GB1333C7QC
1Highpoint Rocket 620
1LG BH10LS38 Zwart
2KRK Systems Rokit 5 (RP-5G2) (Zwart)
1Seasonic M12D-850 80+ Silver Label
1Samsung 840 SSD 250GB
1Samsung 850 Pro 512GB
1SM Pro Audio M-Patch 2
Bekijk collectie
Importeer producten

Er zullen een aantal onderelen uit dit systeem meeverhuizen maar het meeste is ondertussen toch echt aan vervanging toe.
De randaparatuur zal verder ongewijzigd blijven.
Voor de mensen die denken; "goh een colorist zonder kleurecht scherm, wat gek", dat klopt die staat er dan ook niet tussen in de lijst, maar is zeker wel aanwezig en wordt gekoppeld via de BM mini monitor.

Overigens is de timing natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk, ik hoop met Black Friday/Cyber Monday nog een leuke korting te kunnen krijgen, maar mocht dit niet lukken dan is het ook geen ramp, de upgrade zal er toch moeten komen om aan de nieuwe werklast te voldoen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Colorgrading in Davinci Resolve in FullHD, incidenteel in 4k, daarnaast zal er af en toe wat door een Adobe pakket gaan (Premiere/After Effects/ Photoshop/ Lightroom).
Mocht er daarna nog tijd over zijn dan ben ik er ook zeker voor in om eens een game op te starten, maar dat is meer bijzaak.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs is rond de 2000,- (waar ik nu al iets boven zit) maar het is zeker geen vast budget, mocht een meerprijs duidelijk extra prestatiewinst geven dan kan het zeker nog iets omhoog.
Daarnaast hou ik graag de optie open om in de toekomst te upgraden, zo ben ik bijvoorbeeld van plan om meer geheugen aan te schaffen als de prijzen hiervoor komend jaar hopelijk weer wat dalen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Omdat er nog een aantal onderdelen in het huidige systeem lekker draaien neem ik deze mee, een groot deel ook niet, zo worden bijvoorbeeld de 1TB HDD's afgedankt (na 7(!) jaar).

Dit is het lijstje van interne onderdelen die ik mee wil nemen:

#Product
2HGST Deskstar 7K4000, 4TB
1Asus Xonar D2X/XDT
1Blackmagic Design DeckLink Mini Monitor
1LG BH10LS38 Zwart
1Samsung 850 Pro 512GB
Bekijk collectie
Importeer producten

De onderdelen die over blijven laat ik voorlopig nog lekker draaien als 2e pc om eventueel wat ander werk op te kunnen doen als de nieuwe aan het renderen is en in het begin om alle data rustig over te kunnen zetten en oude versies van projecten uit te kunnen faseren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het zal een relatief workstation-achtige pc worden waar vooral (relatief) zware realtime berekeningen op worden gedaan die door een flink cpu/gpu uitgevoerd moeten worden om tijdens het graden lekker soepel door te kunnen werken
Daarnaast is het plan om in de toekomst een een nas aan te schaffen dus qua opslag zal er niet veel extra's nodig zijn.
Logischerwijs zal het geheel, op de mee te nemen onderdelen na, een zelfstandig functionerend geheel moeten worden en zullen alle basiscomponenten moeten worden aangeschaft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn geen merk-voorkeuren of wensen, alleen een lichte voorkeur voor de Fractal kast gezien de R4 tot nu toe prima is bevallen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals al eerder uitgelegd zal het een vrij stevige prestatiegerichte pc worden en is het van belang dat het stabiel gaat draaien.

Ga je overklokken?
Ik ben niet van plan om te gaan overklokken, dit zowel vanwege stabiliteit als het verbreken van garantie.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zelf een systeem samengesteld na flink wat speurwerk maar na een lange periode van niks met de hardware kant van PC's te maken te hebben ben ik benieuwd of er geen gekke keuzes tussen zitten en alles compatible is.
Hiernaast vraag ik me nog de volgende dingen af:

1. Is het verstandig om voor een grotere voeding te kiezen?
Ik verwacht de komende jaren dit systeem langzaam te upgraden, gaat de uitgezochte 750W het nog redden als er in de toekomst uitgebreid wordt naar een nieuwere CPU ( bijvoorbeeld een 2950x) meer werkgeheugen, nog een paar schijven bij in komen en eventueel een pci-e kaart bij wordt gestoken?

2. Hoe zit deze combinatie van geheugen/cpu?
Er is veel te doen over de snelheid van het werkgeheugen en de threadrippers, is dit een adequate combinatie of moet er nog sneller/ander geheugen in?

3. Is dit het optimale systeem voor dit bedrag?
Ik haal natuurlijk graag het meeste uit het budget en vraag me af of er keuzes zijn die een betere prijs/prestatiewinst opleveren.

Hier de lijst met mijn tot nu toe bij elkaar gezochte onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 1920X Boxed€ 406,99€ 406,99
1Asus Prime X399-A€ 323,95€ 323,95
1Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce€ 529,-€ 529,-
1Fractal Design Define R6 USB-C Grijs€ 127,-€ 127,-
1Noctua NH-U14S TR4-SP3€ 76,-€ 76,-
1Noctua NF-A15 PWM, 140mm€ 19,-€ 19,-
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 276,50€ 276,50
1Seasonic Prime Ultra 750W Platinum€ 139,-€ 139,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 254,95€ 254,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.152,39

Ik ben heel benieuwd of dit inderdaad een mooi samengesteld systeem is of dat het totaal niet op elkaar aansluit!
Mochten er vragen zijn over de specifieke keuzes dan kan ik deze uiteraard toelichten! :)

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
qua basis lijkt me het wel prima, TR prestatie in Resolve is prima, het is lekker upgradebaar en Davinci heeft aangegeven dat ze rtx 20xx features gaan implementeren. Ik zou op zich nu niet zo snel meer voor een 1xxx TR gaan, maar hij is wel cheap..

specs

• michielh3
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 16:25
maratropa schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:50:
Ik zou op zich nu niet zo snel meer voor een 1xxx TR gaan, maar hij is wel cheap..
Ik zit nog wel met een schuin oog te kijken naar de 1080ti's.
Qua prestatie blijven ze het best lekker doen, ook tegenover de 2070, alleen ben ik bang dat vanwege de uitloop ze niet echt met korting voorbij gaan komen..

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True