Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• dieselb0y
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:39
Nou daar gaan we dan als het Europees parlement niet scherp is. Heb 'm inmiddels aan de redactie getipt. https://www.nu.nl/buitenl...-in-identiteitskaart.html

Dit soort momenten maken mij enorm nieuwsgierig wat de daadwerkelijk reden precies is. Identiteitsfraude tegengaan zal het niet zijn gezien de vingerafdrukken op de chips nooit worden gecontroleerd en de decryptie sleutels niet met andere landen worden gedeeld.

Zijn er nog mensen die van plan zijn europarlementariërs aan te schrijven n.a.v. bovenstaande en met het oog op de EU verkiezingen volgend jaar?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:57

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Afgesplitst van Vingerafdrukken in het paspoort (deel 2). Dit topic is door de SG/NSTM/ASP/AZ/TL stoelendans in TL terechtgekomen. De discussie daarentegen is eerder Maatschappelijk met een vleugje Beveiliging en Privacy.
Deel 1 en 2 staan in TL.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Señor Sjon Gezien de hernieuwde situatie is het misschien handig om bij dit deel het paspoort in de titel te vervangen door identiteitsbewijs aangezien het er naar uitziet dat de ID-kaart ook aan de beurt is :/

België gaat er trouwens al tegenin:
Belgen vechten besluit vingerafdrukken op ID-kaart aan
Het voornemen van de Belgische overheid om vingerafdrukken van miljoenen Belgen op te nemen in alle identiteitskaarten stuit op verzet. Jurist Matthias Dobbelaere-Welvaert stapt naar de rechter om de maatregel te bestrijden. Hij heeft binnen drie dagen via crowdfunding al bijna 12.000 euro opgehaald.

De politiek in België zette eerder deze maand het licht op groen om vingerafdrukken toe te voegen op de identiteitskaart. De maatregel zou moeten helpen in de strijd tegen identiteitsfraude. Jurist Dobbelaere-Welvaert is het niet eens met de maatregel. Met zijn juridisch kantoor deJuristen stapt hij naar het Grondwettelijk Hof om de beslissing aan te vechten.

Volgens de jurist wordt iedereen getroffen door de nieuwe maatregel, terwijl er per jaar maar een paar honderd fraudegevallen zijn. ,,Het lijkt me van levensbelang dat burgers zich realiseren dat deze overheid steeds meer en meer informatie wil. De vingerafdrukken van élke Belgische burger afnemen is absoluut niet proportioneel tot het doel.’’

Privacy
Volgens Dobbelaere-Welvaert’is de privacy van de burger in het geding. ,,Dit is een zaak van algemeen belang, en één die ook internationaal zal gevolgd worden. We zien het overal ter wereld: privacy moet steeds meer plaatsruimen voor een illusie van meer veiligheid. Minister Jambon zegt graag dat België een pionier moet zijn op vlak van veiligheid binnen de EU. Ik hoop dat ik binnen een paar maanden kan zeggen België een pionier is op vlak van privacy voor elke burger.’’

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Ik begrijp de waarde voor de overheid niet.
Ik hoef mij nu in geen enkele situatie te legitimeren met mijn vingerafdruk en zie ook geen meerwaarde om dat te doen in de toekomst.

| live and give like no one else |

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
3x3 schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:29:
Ik begrijp de waarde voor de overheid niet.
Ik hoef mij nu in geen enkele situatie te legitimeren met mijn vingerafdruk en zie ook geen meerwaarde om dat te doen in de toekomst.
Het is onderdeel van zogeheten instrumentatie conformistisch gedrag. Stimuli om groepen mensen zich conform gewenste kaders te laten gedrag, denk aan het idee van recht & orde. Zie het voorbeeld van de doodstraf, moreel fraglich, juridisch zelden sluitend, pijnlijk hoge ratio van oneigenlijke of onrechtmatige toepassing - maar men wil het want dan voelt men zich beter omdat men zich "wel" doet gedragen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Europees akkoord over vingerafdruk op ID-kaart
Op de chip van nieuwe identiteitskaarten die EU-landen uitgeven, moeten over ruim twee jaar verplicht twee vingerafdrukken van de kaarthouder komen te staan. Onderhandelaars van de lidstaten en het Europees Parlement hebben hier vandaag een akkoord over bereikt. Het tegengaan van document- en identiteitsfraude door criminelen en terroristen is een belangrijke motivatie voor de maatregel.

De wetgeving schrijft minimale standaarden voor waaraan ID-kaarten moeten voldoen. Ze moeten overal in de EU hetzelfde (creditcard)formaat hebben, en zijn voorzien van een landcode, foto en twee vingerafdrukken.

Het parlement had de vingerafdrukken eigenlijk optioneel willen houden. Onder meer de sociaaldemocratische fractie reageerde dan ook teleurgesteld op het akkoord, omdat de verplichte vingerafdruk onnodig zou zijn, privacybezwaren met zich meebrengt en een nationale bevoegdheid zou moeten zijn. Het voltallige parlement moet het akkoord nog formeel goedkeuren.

Onveiligste kaarten
De nieuwe kaarten zijn minimaal vijf en maximaal tien jaar geldig. Bestaande kaarten verliezen hun geldigheid in principe tien jaar na de inwerkingtreding van de wet. Voor de onveiligste kaarten, die bijvoorbeeld niet elektronisch uitleesbaar zijn, is dat vijf jaar.

In Nederland waren vingerafdrukken op ID-kaarten enkele jaren verplicht, maar dat werd vijf jaar geleden afgeschaft omdat het geen Europese verplichting was. Vingerafdrukken in het paspoort werden tien jaar geleden voor alle EU-lidstaten verplicht.
:/ , gelukkig heb ik net een nieuwe die 10j geldig is, daarna maar eens kijken hoe het is afgelopen met de rechtszaken die er denk ik net als de vorige keer wel zullen komen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True