Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NAS aanschaf voor kleine werk / en thuisomgeving

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Damfransje
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22-10-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een NAS
Ik zoek een NAS voor mijn kantoor aan huis en huiselijke taken. Ik ben fotograaf van beroep en opslaghoeveelheden blijven sterk oplopen daardoor. Vanaf het nieuwe jaar komt er een personeelslid bij en wordt het dus nodig om bestanden vanaf verschillende computers te kunnen bereiken. Daarnaast is hij als backup handig voor de mobiele apparaten in huis EN als vervanging voor Wetransfer voor het versturen van de foto's naar klanten. Video's e.d. is minder belangrijk denk ik, we hebben Netflix ;). Maar omdat ik te weinig bekend ben met de mogelijkheden van een NAS sta ik open voor andere toepassingen!

Wat is je budget?
Rond de 1000,- inclusief 12tb opslag.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit naar Synology te kijken omdat die qua gebruiksvriendelijkheid erboven uit steken volgens de reviews. Ik ben niet bekend met alle termen en wil er niet teveel aan hoeven sleutelen. Tijd is geld. Zit nu te twijfelen tussen de DS418 (play) of DS918+.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Alle systemen in huis zijn Apple apparaten. Ligt bekabeld netwerk naar kantoor toe, rest via wifi. Glasvezel. Online backup wil ik via Backblaze waarschijnlijk doen. Zou verder nog graag een lokale backup maken, maar hoe?

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:20

JdM

Gas?Gas!

Ik zou met de (oplopende) opslagcapaciteit in jouw geval altijd een 4-bay NAS nemen. Daarnaast zou ik dan een tweedehandse (2bay) afgeschreven Synology gebruiken die als dedicated backup server fungeert (backup tussen twee synologys gaat totaal geautomatiseerd als je dat zo instelt en is heel gebruiksvriendelijk).

Bijv: 4x4tb (SHR-configuratie=13/14tb opslagcapaciteit, even gauw gerekend) = 400 euro (4tb HDD kost nu ongeveer 100 euro/stuk)
Synology 416= 400 euro

Dan voor je backup een tweedehandse 2bay synology van een oud type met twee nieuwe HDD, de grootte daarvan is naar gelang je wensen over hoeveel je wil backuppen, deze HDD's kunnen in RAID 2 en daarmee heb je de opslag verdubbeld (redundancy is feitelijk niet nodig op een dedicated backup server, want als er een schijf crashed en je de helft kwijt bent, dan plaats je een nieuwe schijf en maak je direct weer een nieuwe volledige backup van je andere server (die wel redundant is)

Met deze configuratie kom je wel over de 1000 euro.
Mijn configuratie is niet heilig en je gaat vast nog een aantal adviezen krijgen :Y)

Het delen van bestanden gaat met een 416 prima, mensen moeten toch een beetje geduld hebben met downloaden, snelheid lijkt me minder van belang. Een 416 laat zijn bestanden op een prima snelheid afnemen/delen een en ander is mede afhankelijk van de uploadsnelheid van je eigen internetverbinding, die is veel meer leidend verwacht ik.

[Voor 13% gewijzigd door JdM op 14-11-2018 14:57]

N54 powered

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:43

vso

raap voor zijn recht

Nu lijkt het me dat je als fotograaf wel erg krap gaat zitten met 12TB maar goed diskspace lijkt me niet 1 van de grootste issues.
Hoewel het makkelijk klinkt zou ik toch een 2de unit bv een 2 disk versie kiezen voor je klanten data naar toe te kopieren die online beschikbaar kan zijn, zo heb je een mini-backup en kan een kwaadwillige je alleen werk verzorgen zonder verlies van de hoofd-data.

Kwa voorkeur zou ik rekening houden met uitbreiding zie de volgende link .
uitbreidings unit voor synology Dit is aansluiten en disks inschuiven en gaan met de banaan.

Ik vind hierom je keuze van synology wel goed, kwa ondersteuning gaan ze al 2 tot 3x langer mee dan apple ondersteuning.

Backup is gewoon lastig, online kost je veel geld vermoed ik omdat je met terabytes data aan de slag gaat.

Met losse (usb)disks betekent dat je veel tijd en handelingen moet doen naar mate de tijd vordert. Synology ondersteunt dit gewoon standaard. gewoon disk aankoppelen en via webinterface of knop "backup" doen.

Hoewel het duurder is, kan het relatief gemakkelijker zijn dat je een 2de vergelijkbaar model op een alternatieve locatie (fam/vrienden) neerzet die je als je wilt op kan pakken thuis neerzetten . dit is synchronisatie maar dan moet je wel wat meer "instellen'

Elke backupmethode is niet een "keuze" maar hoe meer varianten je doet hoe veiliger je bent. immers online niet betalen heb je kans dat ze gewoon alles de bithemel insturen. Disks kunnen stuk en een 2de unit kan ook stuk. (en vergeet niet encryptie als je nas gestolen word)

Welke backup je ook kiest, ga dan uit van de volgende "scenario's" diefstal,vandalisme(ransomware) en brand

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• Damfransje
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22-10-2020
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Qua opslag zat ik nu te denken aan 3x6tb waardoor ik later gemakkelijk nog met 1 schijf uit kan breiden. Ik ben vrij kieskeurig in hoeveel ik bewaar aan foto's dus met deze hoeveelheid kan ik lang mee doen.

De optie van een tweede NAS te plaatsen en deze te synchroniseren is een optie die ik wel al had bedacht maar nu niet wil gaan doen. Enerzijds vanwege de kosten, anderzijds omdat ik niet weet bij wie ik hem zou kunnen en willen plaatsen.

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True