Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Excel] Vert.zoeken en verwijzing naar extern bestand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• O_Tiby
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-06 07:52
Hallo allen,

Een Excel vraag:
Vanuit Map1 zoek ik in Map2 met verticaal.zoeken naar een waarde die ik in Map1 invoeg zodat ik bepaalde gegevens van Map2 in Map1 te zien krijg.

Map2 is een extern bestand dat elk kwartaal wijzigt en ingeladen moet worden. Nu deed ik dit door de bestandsnaam gelijk te houden en Map2 steeds te overschrijven.

Nu heb ik 2 wensen:
1. Ik zou graag met een knop het Map2 bestand willen 'inladen'/naar verwijzen en dat dus in de functie code vert.zoeken de bestandsnaam automatisch wordt aangepast aan het gekozen bestand (ipv, steeds het externe bestand te overschrijven).

2. Dit eigenlijk kwartaal-afhankelijk maken. Dus dat per kwartaal kan ik een apart bestand kiezen en wederom dat de functie vert.zoeken automatisch wordt aangepast.

Nu bestaat mijn functie uit:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C5;'C:\Users\USER1234\OneDrive\PLANNER\[export_MAP2.xls]Sheet0'!$A$1:$E$65535;5;0);"")

Waar "export_MAP2.xls" eigenlijk variabel / automatisch aangepast moet worden door de bestandsnaam van het gekozen/in te laden/verwijsde bestand.

Het mooiste is denk ik een knop in Excel waarop je kunt klikken en kunt verwijzen naar het 'Map2-bestand' en dat de vert.zoeken functie dan automatisch wordt aangepast naar de bestandnaam van het gekozen bestand.

Weet iemand hoe dit te realiseren?

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Duid ajb de volgende keer je topic aan als een vraag, ik denk niet dat je een discussie wilt starten. Ik pas het voor je aan.

Wat zijn je eigen gedachten? En: je hebt het over code, is VBA een optie? Dan kan "alles".

Anyway.
Als
A2: 'C:\Temp\[
B2: bron.xlsx
C3: ]Blad1'!$A$1

Dan geeft =INDIRECT(A2&B2&C2) de waarde van 'C:\Temp\[bron.xlsx]Blad1'!$A$1

Aanpassen naar wens. :) Dat kan je ook voor het kwartaal doen.

Een probleem: Indirect() werkt alleen als bron.xlsx open staat... Als dat niet de bedoeling is, kan je overstappen op VBA voor de vulling.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• O_Tiby
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 22-06 07:52
VBA is een optie.

Mijn eigen gedachte is dat ik:
1. een knop boven elk kwartaal heb, waarop je kan klikken en dan kan bladeren naar het juiste Map2 bestand.
2. Hierdoor wordt in de cellen daaronder met vert.zoeken in dit gekozen Map2-bestand gezocht.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True