• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 16:15
Tilburg, 9 november. Een zekere ziggo gebruiker wil tv kijken via zijn mediabox xl, ookal is hij zich ervan bewust dat het apparaat enkele keren per uur uitvalt.
Deze keer is het echter erger: de box blijft maar opnieuw opstarten. Hij belt meteen de helpdesk met het idee het contract maar op te zeggen, aangezien dit inmiddels al de derde overleden mediabox is.

Gelukkig trof hij hier een hulpzame medewerker, die zonder problemen een nieuwe mediabox stuurt. Én een nieuwe modem, want die van hem was alweer wat ouder. Ook laat hij, vanwege de belofte van verbeterde software, de bridge modus op de nieuwe modem uitschakelen.

Vol goede moed werden beide apparaten vervangen, en ja hoor! Er was weer tv!
Nu op naar het internet. Modem ertussen, router eruit aangezien die nu overbodig is, en er is internet! Top, dat werkt beter dan voorheen! Ook het wifi is vele malen sneller, tot het belachelijke aan toe. Gaaf!
Nu hoef ik alleen nog maar even de mediabox in te stellen als tweede access point, de piHole instellen als dns server, en we zijn klaar.

De mediabox is het hier echter niet mee eens. Het apparaat heeft een beetje last van vergeetachtigheid, aangezien hij steeds zijn eigen dhcp en dns server terug aanzet waardoor het netwerk verstoort wordt. Niet zo handig, en na een middagje rotzooien gaf ik het maar gewoon op. Nu alleen nog even de piHole instellen als dns server in de dhcp instellingen van het modem...maar wacht. Waar kan dit? Oh, de nieuwe modem ( connectbox ) ondersteund dit niet. Jammer, maar helaas, dan zetten we die dhcp wel uit en laten we dit door de piHole oplossen. En ja hoor, het werkt meteen op alle computers in huis, top!
De vreugde is echter van erg korte duur, want nu is er geen internet meer over de draadloze verbinding mogelijk. Wat ik ook doe, de dns verzoeken over wifi komen niet aan bij de piHole. Wel kan ik via een ip adres alle apparaten bereiken, dus er is zeker een verbinding mogelijk. Er moet dus kennelijk een keuze gemaakt worden: supersnel wifi en reclame (+ andere rotzooi ) op websites, of geen wifi en geen reclame op websites. Lastig.

Intussen zijn we 2 dagen verder, en ik heb het nog steeds niet op kunnen lossen. Ik kan natuurlijk de modem weer op bridged modus laten zetten, maar ik ben eigenlijk wel content met de wifi snelheid van het kastje... en die zou dan ook verdwijnen. Aangezien de wifi functie van de mediabox ook al niet fatsoenlijk werkt ( bekend probleem voor bestaande netwerken ) ben ik dus wéér genoodzaakt zelf een degelijke router aan te schaffen.

Mijn vraag: Hoe hebben jullie dit opgelost? Valt er misschien een regeling te treffen met Ziggo waarbij ik de modem op bridged laat zetten, en als compensatie een nieuwe wifi router ontvang zonder kosten? Is er een truukje om de dns server van de modem toch aan te passen? Of is er een truuk om de mediabox te laten luisteren naar zijn instellingen, zonder dat deze het hele netwerk platgooit? Ik vind het namelijk onzin om 2 potente niet- functionerende access points in huis te hebben, terwijl ik zelf weer kosten kan maken om dit op te lossen.

Ik hoor het erg graag, opzeggen is namelijk ook weer zo'n gedoe waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb...

Gebruikte hardware:
Modem: Connectbox ( arris, wit )
Router: ( niet in gebruik ) archer c2
PiHole: raspberry pi 1
Tv ontvanger: MediaBox xl
Overig: een 4 tal 8 poort unmanaged switches van tp-link.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lang verhaal kort, als ik goed lees: wired netwerk doe je met je eigen router, WiFi met de Mediabox, je hebt dus 2 DHCP-scopes die overlappend/tegenstrijdig zijn en "dus" je zaken als PiHole niet werkend krijgt.

Advies: 10000% zeker alle domain-services laten uitzetten door Ziggo en pas vanaf je eigen router alle netwerken (wired, WiFi) en alle services aanbieden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pater91
MAX3400 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:46:
Lang verhaal kort, als ik goed lees: wired netwerk doe je met je eigen router, WiFi met de Mediabox, je hebt dus 2 DHCP-scopes die overlappend/tegenstrijdig zijn en "dus" je zaken als PiHole niet werkend krijgt.

Advies: 10000% zeker alle domain-services laten uitzetten door Ziggo en pas vanaf je eigen router alle netwerken (wired, WiFi) en alle services aanbieden.
Daar was ik al bang voor haha. Ik vind het echter zo jammer dat ik dan met 2 enorm snelle access points zit die niet te gebruiken zijn dankzij brakke software. Als ik die snelheid wil evenaren ben ik al snel over de €100,- kwijt aan nieuwe hardware..

Als ik simpelweg de dns server in de connectbox kan aanpassen dan zou het probleem al opgelost zijn, ik hoop dus stiekem dat ziggo meeleest en dit kan regelen voor me, of dat iemand een truuk heeft om dit toch aan te kunnen passen.

• Ziggo-Webcare
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-06 19:35

Ziggo-Webcare

Bedrijfsaccount Ziggo
Het klopt dat het niet mogelijk is om een alternatieve DNS Server op te geven in de Connectbox. Enige optie die je hebt is de modem in bridge en eigen router gebruiken.

Groet,

Jelle van Ziggo

Ziggo-Webcare

• WCA
  • Laatst online: 09-06 17:41
Ziggo-Webcare schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:22:
Het klopt dat het niet mogelijk is om een alternatieve DNS Server op te geven in de Connectbox. Enige optie die je hebt is de modem in bridge en eigen router gebruiken.

Groet,

Jelle van Ziggo
En dit is ook precies wat ik aanraad aan iedereen die enigszins handig is met netwerken. Heel die routing van ziggo eruit, gewoon bridge modus en zelf beheren. Ben je van alle dubbele functionaliteit af en heb je je instellingen zelf in de hand.

Share and Enjoy!

• Pater91

Groet,

Jelle van Ziggo
Maar waarom is het dan niet mogelijk om enkel de dhcp server uit te schakelen zonder problemen? Het lijkt erop alsof de modem zich hoe dan ook bemoeit met dns aanvragen, ook als ik nadrukkelijk mijn eigen dns server instel op al mijn apparaten dmv een statisch ip. Zodra ik een andere dns instel dan die van Ziggo, op wat voor manier dan ook, dan heb ik gewoon geen dns resolving meer. Dit lijkt me echt een kleine bug waar iets aan gedaan kan worden eigenlijk.. of het nu middels een instelling is of een software update.

De wifi functionaliteit is uitstekend, dus die wil ik graag houden eigenlijk. Als ik deze niet kan gebruiken vanwege een noodzakelijke bridge modus, dan kan ik de nieuwe connectbox misschien beter terugsturen zodat een ander er tenminste nog plezier van heeft. De oude modem voldeed namelijk nog meer dan prima ( in bridge stand ) wat betreft snelheid en stabiliteit.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:10

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Groet,

Jelle van Ziggo
Tenzij je zakelijke gebruiker bent want dan mag het niet van Ziggo.
Daar kom je dan achter na het overstappen.

★ Elongated, edible fruit ★

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:35
MrMonkE schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:12:
[...]

Tenzij je zakelijke gebruiker bent want dan mag het niet van Ziggo.
Daar kom je dan achter na het overstappen.
Huh, bij Ziggo zakelijk staat het modem standaard in briidge mode, dus kan je je netwerk precies zo instellen als je zelf wilt.

Thuis heb ik idd het modem in bridge mode (en omdat de meterkast niet een handige plek is voor wifi had ik daar toch niets aan). Achter het modem heb ik mijn eigen router, en dan daarnaast 2 losse AP's in het huis, op handige plekken. Werkt nagenoeg precies hoe ik wil (behalve dat er nog steeds geen native dualstack mogelijk is helaas).

ontopic: ik denk dat je moet kiezen:
- of alles de Ziggo manier doen, zonder pihole
- of alles helemaal zelf doen, en dan dus ook je WiFi zelf regelen

jammer maar helaas

• Pater91
borft schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:16:
[...]

Huh, bij Ziggo zakelijk staat het modem standaard in briidge mode, dus kan je je netwerk precies zo instellen als je zelf wilt.

Thuis heb ik idd het modem in bridge mode (en omdat de meterkast niet een handige plek is voor wifi had ik daar toch niets aan). Achter het modem heb ik mijn eigen router, en dan daarnaast 2 losse AP's in het huis, op handige plekken. Werkt nagenoeg precies hoe ik wil (behalve dat er nog steeds geen native dualstack mogelijk is helaas).

jammer maar helaas
Net nog even verder getest, en de dns server is nu zelfs over het bedrade netwerk niet meer te bereiken. Dit moet toch gewoon een software fout zijn die op te lossen is?

Ik wacht nog even op een antwoord van ziggo, maar ik ben inderdaad bang dat ik toch echt zelf moet gaan investeren in access points met gelijkwaardige specs.

Waarom is het voor zo'n groot bedrijf als ziggo zo lastig om zaken als deze gewoon goed op orde te krijgen? Waarom krijgen we niet gewoon een modem waarbij je zélf kan kiezen of je enkel de basis instellingen wil zien, of alle mogelijke instellingen? Ik snap het eerlijk waar echt niet meer.. het lijkt me zo'n kleine moeite, en het zou zo gigantisch veel verschil maken voor de meer technisch aangelegde gebruikers.

• MAX3400

MAX3400

Pater91 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:24:
[...]

Net nog even verder getest, en de dns server is nu zelfs over het bedrade netwerk niet meer te bereiken. Dit moet toch gewoon een software fout zijn die op te lossen is?
Nee, zo werkt DHCP-leasing en DNS. Als je het er niet mee eens bent, moet je zelf DHCP en DNS gaan draaien en, zoals gepost, ook alles zelf intern regelen en het Ziggo-modem alleen bridged gebruiken.

/edit: welke DNS is nu niet meer te bereiken???
Waarom is het voor zo'n groot bedrijf als ziggo zo lastig om zaken als deze gewoon goed op orde te krijgen? Waarom krijgen we niet gewoon een modem waarbij je zélf kan kiezen of je enkel de basis instellingen wil zien, of alle mogelijke instellingen? Ik snap het eerlijk waar echt niet meer.. het lijkt me zo'n kleine moeite, en het zou zo gigantisch veel verschil maken voor de meer technisch aangelegde gebruikers.
Omdat de gemiddelde consument helemaal niet zit te wachten op een duur modem? Een goed modem, met allerlei opties die jij schetst, alsmede voldoende routering, connections en andere meuk, kost je gewoon nieuw al 200 Euro, als het niet meer is. Je zegt zelf al; geen zin om meer dan 100 Euro te investeren in aanvullende hardware en dus de schuld maar afschuiven op een "modem voor iedereen gemiddeld het beste".

Jammer; als je Ziggo vraagt om het modem 100% te bridgen, en je woont in een gemiddeld appartement, kan je met een goede router (grofweg 100 Euro in V&A), gewoon 5GHz WiFi voor elkaar boksen met goede snelheden (in ieder geval boven de 300Mbit), je hele netwerk zelf aansturen wired en ook fijn spelen met PiHole en andere zaken.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat als jij extra spullen wil inprikken, dat een ISP daar niet in hoeft mee te gaan; maar blijkbaar is het voor jou een omgekeerde wereld?

• Pater91
MAX3400 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:31:
[...]

Nee, zo werkt DHCP-easing en DNS. Als je het er niet mee eens bent, moet je zelf DHCP en DNS gaan draaien en, zoals gepost, ook alles zelf intern regelen en het Ziggo-modem alleen bridged gebruiken.

[...]

Omdat de gemiddelde consument helemaal niet zit te wachten op een duur modem? Een goed modem, met allerlei opties die jij schetst, alsmede voldoende routering, connections en andere meuk, kost je gewoon nieuw al 200 Euro, als het niet meer is. Je zegt zelf al; geen zin om meer dan 100 Euro te investeren in aanvullende hardware en dus de schuld maar afschuiven op een "modem voor iedereen gemiddeld het beste".

Jammer; als je Ziggo vraagt om het modem 100% te bridgen, en je woont in een gemiddeld appartement, kan je met een goede router (grofweg 100 Euro in V&A), gewoon 5GHz WiFi voor elkaar boksen met goede snelheden (in ieder geval boven de 300Mbit), je hele netwerk zelf aansturen wired en ook fijn spelen met PiHole en andere zaken.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat als jij extra spullen wil inprikken, dat een ISP daar niet in hoeft mee te gaan; maar blijkbaar is het voor jou een omgekeerde wereld?
Ik respecteer je mening hierin.. maar de opties die ik vraag zijn in mijn optiek niet al te gek.

Zodra ik de dhcp van de modem uit kan zetten, mag ik er toch vanuit gaan dat ik zelf een dhcp server kan installeren in het netwerk, met een eigen dns server? Dit heeft een jaar lang perfect gewerkt met de vorige modem, met en zonder bridge mode. Uiteraard moest er met de bridge mode wel een routertje tussen.

Als ik mijn verbinding instel op statisch ipv dhcp, dan mag ik er toch vanuit gaan dat ik mijn eigen, lokale dns server gewoon kan bereiken via het interne netwerk? Ook dit lukt niet.

Want dat is eigenlijk het enige probleem met de modem op het moment.. ik kan nu enkel de dns servers van ziggo gebruiken intern, en het lijkt me echt niet dat dit met opzet is gedaan.

[Voor 4% gewijzigd door Pater91 op 14-11-2018 17:43]

• WCA
Wat is je bezwaar tegen bridge nou precies?

Share and Enjoy!

• MAX3400

MAX3400

@Pater91 ik snap en begrijp je laatste post. Maar draai het eens om (ongeacht of het zo zou moeten werken): je kan van Ziggo niet verwachten dat bij elke "help geen internet" verzoek aan de helpdesk, ze allerlei (exotische) aanvullende vragen moeten stellen of je routers, DHCP, VLAN, PiHole etc. etc. hebt draaien. Ze willen vaak ook alleen testen: modem reset, machine wired aan modem, heb je internet?

Dat de huidige geboden techniek nu niet voldoet, daar kan ik me wel enigszins in vinden. Ik zit bij KPN; heb de monteur het werkend laten opleveren. En in zijn bijzijn meteen weer de Experiabox van de muur getrokken en mijn Asus opgehangen. Hij heeft zijn klusje gedaan, toen werd het mijn "probleem". En ik weet ook; als ik KPN nodig heb met een storing, hang ik de EB er weer aan.

• Pater91
GreNade schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:45:
Wat is je bezwaar tegen bridge nou precies?
Als het moet, dan moet het gewoon natuurlijk.

Het punt is echter dat zowel de mediabox xl als de modem al een hele degelijke wifi optie hebben, en ik kan deze beide niet gebruiken vanwege instellingen die gewoon niet werken.

Ben ik nu echt zo'n zuurpruim als ik zeg dat ik dit vreemd vind, en eigenlijk niet helemaal acceptabel?

@MAX3400
Dat begrijp ik uiteraard! In deze situatie lijkt het er echter op alsof de modem alle interne verzoeken op poortje 53 ( dus dns ) blokkeert als deze niet naar een bekende ziggo server gaan.
Dat lijkt me echt een foutje in de modem :p

Maargoed, ik denk dat ik morgen maar de hele bende weer om ga bouwen en de modem terug laat zetten naar bridged. Jammer maar helaas.. dan maar een hoop geld uitgeven aan soortgelijke access points.

• WCA
Ach so, dat snap ik nog enigszins. Maarja, uiteindelijk word je denk ik wel blijer van alles in eigen beheer hebben. Snap ziggo daar ook wel in, alles via hun of alles in eigen beheer. Als je voor iedereen tussenoplossingen gaat maken wordt dat voor hun ook steeds lastiger troubleshooten op afstand wellicht.

Share and Enjoy!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 21:10

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]
Niet helemaal. Als je een Pro abbo hebt, staat het ding juist in routed mode. :) Je Ziggo modem word een router. Helaas "steelt" hij daarom dus ook een van je IP's.

(En verder mag je er lekker achter doen wat je zelf wil. De verbinding is open. Je mag ook gewoon je eigen mailserver draaien en direct naar buiten mailen.)

Maar in dit geval:
- Modem in bridge
- Eigen AP en shizzle d'r achter

Is misschien iets duurder, werkt beter én meer controle.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• borft
Pater91 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:00:
[...]

Als het moet, dan moet het gewoon natuurlijk.

Het punt is echter dat zowel de mediabox xl als de modem al een hele degelijke wifi optie hebben, en ik kan deze beide niet gebruiken vanwege instellingen die gewoon niet werken.

Ben ik nu echt zo'n zuurpruim als ik zeg dat ik dit vreemd vind, en eigenlijk niet helemaal acceptabel?

@MAX3400
Dat begrijp ik uiteraard! In deze situatie lijkt het er echter op alsof de modem alle interne verzoeken op poortje 53 ( dus dns ) blokkeert als deze niet naar een bekende ziggo server gaan.
Dat lijkt me echt een foutje in de modem :p

Maargoed, ik denk dat ik morgen maar de hele bende weer om ga bouwen en de modem terug laat zetten naar bridged. Jammer maar helaas.. dan maar een hoop geld uitgeven aan soortgelijke access points.
toch snap ik dat niet. Als je je netwerk statisch configureert, dan moet een pakketje van bv je laptop naar de pihole helemaal niet over het modem lopen. Een switch moet helemaal niet in pakketjes kijken.

maw, als jij op je laptop en op je pihole statisch een netwerk configureert (en dat goed doet), dan kan Ziggo daar helemaal niets tegen doen..... Alleen, ik zie dan niet in hoe je dat kunt combineren met een modem dat geen DHCP doet, immers, je moet wel de gateway van Ziggo op de een of andere manier in hetzelfde subnet krijgen, anders kan je niet meer naar buiten ;) (en dan werkt pihole dus ook niet)

Heb je eigenlijk al getest met bv tcpdump of de dns requests uberhaupt bij de pihole server aankomen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou gewoon de dhcp van je ziggo modem aanlaten. pihole geen dhcp en je clients statisch configureren zodat die je pihole als dns gebruiken

Iperf

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het probleem is niet je router, die connectbox is een prima ding met goede wifi.
Het probleem is die brakke media box waar de dhcp server niet van uitgezet kan worden.

Ziggo adviseert op hun website dan ook om als je een router hebt of die nu van ziggo is of van jezelf de mediabox niet op het netwerk aan te sluiten.
Dan ding is namelijk altijd een router + dhcp server en kan niet gebridge worden.

Je zou er ook voor kunnen kiezen al je devices een statisch ip-, dns- en gateway adres te geven dan worden de twee dhcp's servers helemaal niet gebruikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

[...]

jammer maar helaas
DIt is gewoon pertinent onwaar. De optie ontbreekt zelfs in mijn modem menu.
Er was een tijdje een hack voor maar zelfs die hebben ze gefixed. Dus het zat ze hoog.

Misschien geven ze het nu wel.
Maar toen ik het nam niet en mijn modem ondersteund het nog steeds niet.
Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway

Dit wordt DE reden dat ik als er een concurerende partij komt weg ben.
Een bedrijf verbieden een modem in bridge mode te zetten.
PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF!!!! :-(

Zit er gewoon niet op.

• WCA
MrMonkE schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:28:
[...]

Er was een tijdje een hack voor maar zelfs die hebben ze gefixed. Dus het zat ze hoog.

[Afbeelding]

Zit er gewoon niet op.
Wat je functioneel hebt is gelijk aan bridge mode: een publiek IP adres op een poortje zonder firewall/nat.

Share and Enjoy!

• Ben(V)
  • Nu online
Een connectbox van Ziggo kun je zelf in Bridge mode zetten als je in oud UPC gebied woont, anders moet je daar de heldesk voor bellen.

Maar het probleem is niet die connectbox maar die media box, die moet je gewoon uit je netwerk gooien en alleen op de coax aansluiten.

En als je daardoor te weinig wif bereik hebt wat mogelijk is als die connectbox ongelukkig geplaatst is, dan kun je bij Ziggo gewoon een accesspoint krijgen onder de overal wifi garantie.
Kost je wel een paar tientjes.

[Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 14-11-2018 21:47]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

Ben(V) schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:37:
En als je daardoor te weinig wif bereik hebt wat mogelijk is als die connectbox ongelukkig geplaatst is, dan kun je bij Ziggo gewoon een accesspoint krijgen onder de overal wifi garantie.
Kost je wel een paar tientjes.
Dat is wel netjes naar niet-tweakers toe dan hebben ze altijd de juiste hardware.
Maar krijgen != kopen.

• pdbq
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Interessant allemaal.
Hier in Duitsland heet de Liberty Global tak Unitymedia. Net als bij Ziggo gebruikers blijkbaar hadden wij ook zo'n Connectbox https://i.computer-bild.d...x576-afea050065e86c99.jpg.

Op een gegeven moment was ik helemaal zat van uitvallend internet. Door wat trouble shooting ontdekte ik dat het WLAN het zwakke punt van de connect box is, de modem functie lijkt relatief stabiel. Voor het trouble-shooting heb ik bijna een hele dag allerlei tests (lan->wlan, lan-lan, lan-internet, wlan-internet) doorgevoerd.

Ofwel: ik had andere WLAN hardware nodig. Echter, bij de tests met een access point bleek dat de connect box niet happy is met APs, ook niet stabiel.

Gebeld met de helpdesk: ik krijg alleen een nieuw connect box als het qua lan niet werkt, bij WLAN kan het overal aan liggen en is geen reden voor een swap. Bridge mode is niet mogelijk.

Even inlezen liet een aantal problemen zien met onze huidige abbo en hardware:

1)
We hadden vanaf begin DS lite (dual stack lite: in feite een ipv6 verbinding waar het ipv4 getunneld overheen gaat: een AFTR (Address Family Transition Router) trekt het v4 pakketje weer uit v6 naar de v4 wereld).

2)
De connect box, in tegenstelling tot veel landen rondom duitsland (bv nederland als ik de thread hier lees), kan niet in bridge mode gezet worden (vroeger kon dat wel). Dat is software matig uitgeschakeld.

Echter: 1 augustus 2016 jaar is er routervrijheid voor oude en nieuw klanten van kabelinternet.

We hebben nu het volgende:
TC4400 als modem: docsis 3.1 capable, full speed en doet DS. Koste 160 €. (geen idee trouwens of hij DS lite kan)
Goedkoop routertje (Mi WiFi 3G, slecht verkrijgbaar dus uit china direct gehaald) voor het trouble shooting.
Upgrade van abbo naar echt dual stack "DS full" (bij ons krijg je dat als je een powerupload neemt)
Full DS kon ik alleen krijgen als ik een upgrade deed: nu ipv niet goed werkend 50 MB internet hebben we voor 35€/maand 150/20 MB verbinding.

En: het is eindelijk stabiel!

Enige nadelen op dit moment:
1) unitymedia wifi hotspot hebben we niet meer (is OK), gebruiken dat nooit
2) het goedkope wifi routertje voor het troubleshooting kan geen ipv6.

Heeft iemand een aanrader voor een WLAN router die volgend kan:
1) 1 GB WAN+LAN
2) Full Dual Stack capable: ipv4+6 dus
3) Veel instellingen: bv 5 G een range van kanalen aangeven (ik heb hem nu vastgezet omdat een niet alle onze 5G apparaten bv op 149 werken, waar hij in dynamic mode graag heenspringt).
Het liefst qua 5G lekker up to date.

Nu nog omdat ik nieuwsgierig ben:
Wat hebben Ziggo/UPC klanten? DS lite? Hebben jullie modem vrijheid? Is jullie connect box WLAN ook zo brak, of heb ik toevallig een slecht exemplaar? Wat kost 150/20 bij jullie eigenlijk ongeveer?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kennelijk heb ik analoog tv kijk klant een andere box want bij doet mijn eigen DNS en DHCP het wel gewoon. Heb een nieuw modem (maart dit jaar gekregen) deze was wel in eerste instantie helemaal IP6 maar na een belletje IP4 en geen probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ziggo-Webcare
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-06 19:35

Ziggo-Webcare

Bedrijfsaccount Ziggo
We leveren een modem waarmee je het internet op kunt, dat is de basis. Wil je verder nog iets meer kunnen instellen en/of externe hardware aansluiten om reclame etc. te omzeilen, dan ben je daar natuurlijk vrij in, wij geven er alleen geen support op. Door in de router functie zo weinig mogelijk opties te geven kunnen we in geval van problemen snel uitsluiten wat de oorzaak is, zoals een alternatieve DNS server welke plat ligt. Ook als je modem in bridge staat dan is het natuurlijk simpel, werkt het rechtstreeks op je modem, dan weten we zeker dat het niet aan de verbinding/modem ligt en moet je het probleem dus in je eigen config zoeken. Snap dat een tweaker daar niet op zit te wachten, maar de gemiddelde gebruiker is nu eenmaal geen tweaker.

Groet,

Jelle van Ziggo

Ziggo-Webcare

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:18
[...]

[Afbeelding]

Zit er gewoon niet op.
Dit ligt eraan welke modem je ontvangt van Ziggo. Hier inderdaad ook overgestapt naar zakelijke (denk al wel weer 2 jaar terug hoor) en toen inderdaad met geen mogelijkheid in Bridge modus te zetten. Uiteindelijk via de klantenservice opgelost door het ontvangen van een ander type modem, welke ze in ieder geval op afstand in bridge modus konden zetten.

Geen idee welke modems ze vandaag de dag uitsturen, maar het is altijd wel op te lossen dus.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
@Pater91, is het wel echt zo dat de Connectbox zo veel snellere / betere WiFi heeft als je oude externe router? Of lijkt dit enkel zo omdat de netwerksnelheid van het modem in het algemeen sneller is, wat ook effect heeft op het WiFi netwerk? Als het nieuwe modem nu 1Gbit ondersteunt wat het oude modem bijvoorbeeld niet deed, dan zou dat ook effect hebben op je externe router.

• pdbq
FabianNL schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:30:
[...]

Dit ligt eraan welke modem je ontvangt van Ziggo. Hier inderdaad ook overgestapt naar zakelijke (denk al wel weer 2 jaar terug hoor) en toen inderdaad met geen mogelijkheid in Bridge modus te zetten. Uiteindelijk via de klantenservice opgelost door het ontvangen van een ander type modem, welke ze in ieder geval op afstand in bridge modus konden zetten.

Geen idee welke modems ze vandaag de dag uitsturen, maar het is altijd wel op te lossen dus.
Hier in Duitsland was het zo dat de duitse UPC/Ziggo (unitymedia) diezelfde hardware gebruiken, het theoretisch per config update het ook kunnen vrijschakelen.

Maar dat doen ze niet meer ("ipv4 raakt" op, zelfs als je dual stack hebt doen ze het niet: wat een beetje onlogisch is). Maar goed, in NL zijn ze blijkbaar soepeler dan in D.

• borft
[...]

Je geeft zelf al aan dat het bij jou niet werkt, Hier werkt het wel, voor alle aansluitingen in het kantoor pand. Het is dus niet pertinent niet waar. Blijkbaar kan jij het in je modem niet instellen, maar het zou me niets verbazen dat je het wel aan kunt vragen bij Ziggo. Ik zou niet weten waarom ze dat niet zouden doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nog geen andere Ziggo Zakelijk setup heb gezien, anders dan een modem in bridge-mode, met daarachter een router (al dan niet geleverd door Ziggo). Blijkbaar gaat dat niet altijd op. Maar in de afgelopen 8 jaar heb ik, op verschillende locaties, niet anders gezien. Heeft het misschien te maken met voormalig UPC gebied? Ik zit in Utrecht, daar is het altijd al Ziggo geweest.

• pdbq
Ziggo-Webcare schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:24:
We leveren een modem waarmee je het internet op kunt, dat is de basis. Wil je verder nog iets meer kunnen instellen en/of externe hardware aansluiten om reclame etc. te omzeilen, dan ben je daar natuurlijk vrij in, wij geven er alleen geen support op. Door in de router functie zo weinig mogelijk opties te geven kunnen we in geval van problemen snel uitsluiten wat de oorzaak is, zoals een alternatieve DNS server welke plat ligt. Ook als je modem in bridge staat dan is het natuurlijk simpel, werkt het rechtstreeks op je modem, dan weten we zeker dat het niet aan de verbinding/modem ligt en moet je het probleem dus in je eigen config zoeken. Snap dat een tweaker daar niet op zit te wachten, maar de gemiddelde gebruiker is nu eenmaal geen tweaker.

Groet,

Jelle van Ziggo
Interessant: is de hardware in NL bij Ziggo ook de connect box https://i.computer-bild.d...x576-afea050065e86c99.jpg

of iets anders?

Als ja: diezelfde connect box in NL bij Ziggo in een "true bridge" mode gebruikt worden? (ofwel geen dubbel NAT)?

• WCA
borft schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:22:
[...]

Je geeft zelf al aan dat het bij jou niet werkt, Hier werkt het wel, voor alle aansluitingen in het kantoor pand. Het is dus niet pertinent niet waar. Blijkbaar kan jij het in je modem niet instellen, maar het zou me niets verbazen dat je het wel aan kunt vragen bij Ziggo. Ik zou niet weten waarom ze dat niet zouden doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe nog geen andere Ziggo Zakelijk setup heb gezien, anders dan een modem in bridge-mode, met daarachter een router (al dan niet geleverd door Ziggo). Blijkbaar gaat dat niet altijd op. Maar in de afgelopen 8 jaar heb ik, op verschillende locaties, niet anders gezien. Heeft het misschien te maken met voormalig UPC gebied? Ik zit in Utrecht, daar is het altijd al Ziggo geweest.
Het is een verwarring over wat bridge mode precies betekent. Functioneel is hetgene dat je bij zakelijk hebt hetzelfde als bij een bridge mode: je sluit je eigen router aan op het modem van Ziggo. Alleen bij zakelijk heb je totaal 5 IP adressen, en bij bridge mode maar 1. Je kan in bridge mode ook 1 pc aansluiten direct op het modem, die krijgt dan een publiek IP toegewezen direct op zijn interface, zonder NAT of firewall ertussen. 't zelfde geldt voor zakelijke abo's

Share and Enjoy!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
pdbq schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:24:
[...]

Interessant: is de hardware in NL bij Ziggo ook de connect box https://i.computer-bild.d...x576-afea050065e86c99.jpg

of iets anders?

Als ja: diezelfde connect box in NL bij Ziggo in een "true bridge" mode gebruikt worden? (ofwel geen dubbel NAT)?
Ik heb een 400mb lijn, en heb de modem afgebeeld in je link.

Ik heb thuis de hele zooi in bridge gezet, Ubiquiti USG erachter voor DHCP etc, en daarachter Ubiquiti switch met Raspberry Pi (Pi-Hole), en een Ubiquiti AP Lite.

Denk dat de TS niet veel keus heeft hierin en ik gok dat Ziggo dit ook niet speciaal voor hem gaat aanpassen. Dus keuze die hij heeft:

Elk netwerk apparaat de DNS sturen naar de Pi-Hole, en de DHCP en WiFi in de modem behouden, of alles in Bridge en je eigen router erachter.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• celshof
  • Laatst online: 09-06 18:38
Ik kan nog wel wat meer redenen bedenken om de connectbox niet te gebruiken. Inloggen zonder gebruikersnaam en een wachtwoordveld dat gewoon cleartext toont is niet een heel fijn begin voor een router

• Frogmen
  • Niet online
Ik heb thuis nog even gekeken maar ik heb dus DHCP uit staan, wat waarschijnlijk van belang is dat je het standaard subnet blijft gebruiken 192.168.178.0/24 en dus ook de Connectbox hetzelfde ip adres behoud. Dan kan je vervolgens een eigen DHCP server draaien die wel de connectbox als gateway uitgeeft.
Ik heb dit stabiel draaiend al lange tijd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GreNade schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:26:
[...]

Het is een verwarring over wat bridge mode precies betekent. Functioneel is hetgene dat je bij zakelijk hebt hetzelfde als bij een bridge mode: je sluit je eigen router aan op het modem van Ziggo. Alleen bij zakelijk heb je totaal 5 IP adressen, en bij bridge mode maar 1. Je kan in bridge mode ook 1 pc aansluiten direct op het modem, die krijgt dan een publiek IP toegewezen direct op zijn interface, zonder NAT of firewall ertussen. 't zelfde geldt voor zakelijke abo's
Dat zakelijk heeft niets met bridge mode te maken, in dat geval zit de modemrouter RIP of MPLS ofzo te doen. Dat is iets volkomen anders onder de motorkap. Beter om daar inderdaad geen verwarring over te hebben en dat nooit en te nimmer bridge mode te noemen.

Soittakaa Paranoid!

• WCA
dion_b schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:02:
[...]

Dat zakelijk heeft niets met bridge mode te maken, in dat geval zit de modemrouter RIP of MPLS ofzo te doen. Dat is iets volkomen anders onder de motorkap. Beter om daar inderdaad geen verwarring over te hebben en dat nooit en te nimmer bridge mode te noemen.
Dat klopt. Functioneel is het echter gewoon gelijk (toch?), op het feit dat je meer publieke IP's hebt na. (Je zou bij wijze van spreke 4 verschillende routers kunnen neerzetten op hetzelfde modem)

Share and Enjoy!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-06 13:34
celshof schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:31:
Ik kan nog wel wat meer redenen bedenken om de connectbox niet te gebruiken. Inloggen zonder gebruikersnaam en een wachtwoordveld dat gewoon cleartext toont is niet een heel fijn begin voor een router
Je kunt je wachtwoord ook instellen dat deze niet als clear text wordt weergegeven.

• borft
dion_b schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:02:
[...]

ik snap je punt niet helemaal, vanuit mijn netwerk gezien gedraagd het kabel modem zich als een ethernet switch, dat is precies wat een bridge is. Wat er op de netwerklagen eronder gebeurt, maakt mij helemaal niets uit. Wat maakt dit anders dan een consumentenmodem in bridgemode?

• Megapaul
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 18:09
Jeanke117 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:06:
[...]

Je kunt je wachtwoord ook instellen dat deze niet als clear text wordt weergegeven.
Waar kan ik deze instelling vinden?
Ik kijk er schijnbaar overheen.

Vragen mag altijd, het is alleen de vraag wat het antwoord is.

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-06 13:34
Megapaul schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:08:
[...]

Waar kan ik deze instelling vinden?
Ik kijk er schijnbaar overheen.
Weet ik 1-2-3 niet uit mijn hoofd. Bij settings of bij het veld om je wachtwoord te veranderen? Ik had die optie wel aangezet een paar jaar geleden.

Als je er niet uitkomt, ga ik thuis wel even kijken na 17:00 uur.

Edit: https://community.ziggo.n...-75/wachtwoord-veld-24242

Probeer dit eens? Moet je wel inloggen.....

[Voor 13% gewijzigd door Jeanke117 op 15-11-2018 14:15]

• MrMonkE

MrMonkE

★ Adblocker or bust ★

borft schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:22:
[...]

Daar heb je misschien een punt want volgens mij is het voor de overname wel eerst UPC geweest.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GreNade schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:05:
[...]

Dat klopt. Functioneel is het echter gewoon gelijk (toch?), op het feit dat je meer publieke IP's hebt na. (Je zou bij wijze van spreke 4 verschillende routers kunnen neerzetten op hetzelfde modem)
borft schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:06:
[...]

ik snap je punt niet helemaal, vanuit mijn netwerk gezien gedraagd het kabel modem zich als een ethernet switch, dat is precies wat een bridge is. Wat er op de netwerklagen eronder gebeurt, maakt mij helemaal niets uit. Wat maakt dit anders dan een consumentenmodem in bridgemode?
Het klopt helemaal dat de router zicht gedraagt als een switch voor alle poorten, dat doet namelijk zo'n router ongeacht modus... ook in bridge mode is dat zo, ware het niet dat slechts een device een publieke IP lease kan krijgen.

Daar gaat het ook niet om bij verschillende modusse. Wel relevant: bij een consumentenmodem in bridge mode heb je nog toegang tot de DHCP-server van je provider om een publiek IPv4 te krijgen. Bij de 5-IP oplossingen is dat niet zo en moet je zelf een IP handmatig instellen op je devices die aan publiek internet hangen.

Soittakaa Paranoid!

• WCA
dion_b schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:42:
[...]

[...]

Het klopt helemaal dat de router zicht gedraagt als een switch voor alle poorten, dat doet namelijk zo'n router ongeacht modus... ook in bridge mode is dat zo, ware het niet dat slechts een device een publieke IP lease kan krijgen.

Daar gaat het ook niet om bij verschillende modusse. Wel relevant: bij een consumentenmodem in bridge mode heb je nog toegang tot de DHCP-server van je provider om een publiek IPv4 te krijgen. Bij de 5-IP oplossingen is dat niet zo en moet je zelf een IP handmatig instellen op je devices die aan publiek internet hangen.
Ah, dat is goed om te weten, ik dacht dat er wel DHCP was. Maar zonder is alleen maar beter, kan je mooi zelf kiezen welk device welk IP krijgt, en verandert het ook nooit.

Share and Enjoy!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat je in de router van de ISP DHCP niet uit kan zetten, dat de software brak is en dit slecht onthoud is meer een bug.
Ik draai hier met een compal connectbox(dhcp uit), pi-hole(dns + dhcp) en dat gaat als een malle :)

Dus je zou nog kunnen klagen of het type connectbox dat je hebt op je dhcp probleem op te lossen.

Tesla Model 3 LR AWD

• borft
dion_b schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:42:
[...]

[...]

check, helemaal mee eens :)

• Ben(V)
  • Nu online
En wat heeft dat met dit topic te maken?

Hij heeft last van twee dhcp servers( een van de media box en een van de connect box) en niet van geen dhcp.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-07-2022
pdbq schreef op donderdag 15 november 2018 @ 07:47:
Interessant allemaal.
Hier in Duitsland heet de Liberty Global tak Unitymedia. Net als bij Ziggo gebruikers blijkbaar hadden wij ook zo'n Connectbox https://i.computer-bild.d...x576-afea050065e86c99.jpg.

Op een gegeven moment was ik helemaal zat van uitvallend internet. Door wat trouble shooting ontdekte ik dat het WLAN het zwakke punt van de connect box is, de modem functie lijkt relatief stabiel. Voor het trouble-shooting heb ik bijna een hele dag allerlei tests (lan->wlan, lan-lan, lan-internet, wlan-internet) doorgevoerd.

Ofwel: ik had andere WLAN hardware nodig. Echter, bij de tests met een access point bleek dat de connect box niet happy is met APs, ook niet stabiel.

Gebeld met de helpdesk: ik krijg alleen een nieuw connect box als het qua lan niet werkt, bij WLAN kan het overal aan liggen en is geen reden voor een swap. Bridge mode is niet mogelijk.

Even inlezen liet een aantal problemen zien met onze huidige abbo en hardware:

1)
We hadden vanaf begin DS lite (dual stack lite: in feite een ipv6 verbinding waar het ipv4 getunneld overheen gaat: een AFTR (Address Family Transition Router) trekt het v4 pakketje weer uit v6 naar de v4 wereld).

2)
De connect box, in tegenstelling tot veel landen rondom duitsland (bv nederland als ik de thread hier lees), kan niet in bridge mode gezet worden (vroeger kon dat wel). Dat is software matig uitgeschakeld.

Echter: 1 augustus 2016 jaar is er routervrijheid voor oude en nieuw klanten van kabelinternet.

We hebben nu het volgende:
TC4400 als modem: docsis 3.1 capable, full speed en doet DS. Koste 160 €. (geen idee trouwens of hij DS lite kan)
Goedkoop routertje (Mi WiFi 3G, slecht verkrijgbaar dus uit china direct gehaald) voor het trouble shooting.
Upgrade van abbo naar echt dual stack "DS full" (bij ons krijg je dat als je een powerupload neemt)
Full DS kon ik alleen krijgen als ik een upgrade deed: nu ipv niet goed werkend 50 MB internet hebben we voor 35€/maand 150/20 MB verbinding.

En: het is eindelijk stabiel!

Enige nadelen op dit moment:
1) unitymedia wifi hotspot hebben we niet meer (is OK), gebruiken dat nooit
2) het goedkope wifi routertje voor het troubleshooting kan geen ipv6.

Heeft iemand een aanrader voor een WLAN router die volgend kan:
1) 1 GB WAN+LAN
2) Full Dual Stack capable: ipv4+6 dus
3) Veel instellingen: bv 5 G een range van kanalen aangeven (ik heb hem nu vastgezet omdat een niet alle onze 5G apparaten bv op 149 werken, waar hij in dynamic mode graag heenspringt).
Het liefst qua 5G lekker up to date.

Nu nog omdat ik nieuwsgierig ben:
Wat hebben Ziggo/UPC klanten? DS lite? Hebben jullie modem vrijheid? Is jullie connect box WLAN ook zo brak, of heb ik toevallig een slecht exemplaar? Wat kost 150/20 bij jullie eigenlijk ongeveer?
Ik zou gewoon voor een ubiquiti router gaan (de edgerouter 3 is goed zat) en dan op locaties waar je wifi nodig hebt een access point ( de lite varianten zijn voldoende).

apparaten met "specialisaties" zijn 9 vd 10 een betere optie dan all-rounders...

Je financiën kan ik niet inzien, maar bovenstaande is wel de betere oplossing...

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 12:24
Ben(V) schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:51:
En wat heeft dat met dit topic te maken?

Hij heeft last van twee dhcp servers( een van de media box en een van de connect box) en niet van geen dhcp.
Daar had hij ook last van, maar dat heeft hij allang uitgeschakeld. Hij loopt tegen de beperkte instelmogelijkheden van de connectbox aan. DHCP uit op dat ding blokkeert DNS requests via WiFi naar en intern IP? Het moet niet gekker worden. |:( De argumenten van Jelle Ziggo hier helpen je hierin ook geen moer verder.

Beste Jelle, we schreeuwen hier om een kwaliteits modem-only device dat Full dual stack aanbiedt op een eigen router, Please!! Dit soort half geïmplementeerde opties van de connectbox zit echt niemand hier op te wachten. :r

Voor de TS lijkt me de oplossing die box vooral in bridge, en gewoon je eigen router er weer achter. En een AP A-C lite voor WiFi kost je de kop niet.

[Voor 8% gewijzigd door valkenier op 15-11-2018 18:18]

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Okay, dhcp uitzetten op je connectbox gaat niet je interne DNS ineens regelen.
Bij pi-hole moet je dan je statische ip adressen dan in de hosts file zetten.
Bij andere DNS oplossingen moet je je dhcp server aan je dns koppelen.

Als je bovenstaande niet snapt, dan vooral niet bij je ISP klagen.
Student aan huis kan je ook vaak niet helpen, okay de student uit 1999 wel 🤣

Tesla Model 3 LR AWD

• valkenier
TS heeft heus wel begrepen dat de Pi-hole de rol over moet nemen. Hij geeft aan dat de DNS-server op de Pi-hole onbereikbaar is vanaf de WIFI via de connectbox. Als dat waar is is dat natuurlijk te gek voor woorden.
De vreugde is echter van erg korte duur, want nu is er geen internet meer over de draadloze verbinding mogelijk. Wat ik ook doe, de dns verzoeken over wifi komen niet aan bij de piHole.
Off-topic: als tweakers elkaar student-aan-huis beginnen te adviseren, geloof ik dat we een nieuwe tweakers moeten oprichten. In 1999 hadden we dat hier niet nodig.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 00:42
valkenier schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:07:
[...]
Hij loopt tegen de beperkte instelmogelijkheden van de connectbox aan. DHCP uit op dat ding blokkeert DNS requests via WiFi naar en intern IP? Het moet niet gekker worden. |:(
Dat suggereert hij, maar anderen krijgen dit echt wel aan de praat, zie bijvoorbeeld dit topic op het Ziggo forum (https://community.ziggo.n...-via-raspberry-pi-26715), dus wellicht dat er toch ook iets aan de hand zou kunnen zijn....

• Ben(V)
  • Nu online
Heeft er ook niets mee te maken, hij heeft gewoon de verkeerde conclusie getrokken.

• Frogmen
  • Niet online
Vreemde is bij mij draait het zonder problemen maar ik denk dat hij ook een ander subnet wil gebruiken en dat gaat niet het ip adres van de connectbox kan je niet wijzigen en dat moet je gateway blijven. Maar TS is stil (hetgeen vaak met foutje bedankt te maken heeft, geeft niets, fouten maken hebben we allemaal mee geleerd).

• valkenier
Is dit dan ook onze topicsarter?
https://community.ziggo.n...talleren-connectbox-33649

En hoezo kun je het interne IP adres van de connectbox niet wijzigen? Kan je ook al niet meer instellen in welke IP range je je thuisnetwerk wilt? Wat kan er überhaupt wel met dat ding?
In bridge gelukkig, zolang dat nog kan.

• Pater91
valkenier schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 20:13:
Is dit dan ook onze topicsarter?
https://community.ziggo.n...talleren-connectbox-33649

En hoezo kun je het interne IP adres van de connectbox niet wijzigen? Kan je ook al niet meer instellen in welke IP range je je thuisnetwerk wilt? Wat kan er überhaupt wel met dat ding?
In bridge gelukkig, zolang dat nog kan.
Yep, dat is mijn topic. Ben er een paar dagen geleden achtergekomen wat het probleem nu is: er draait ook een ipv6 dhcp server op het apparaat die niet uit te schakelen is. Deze geeft me ipv6 dns servers, die niet aan te passen zijn.

Wat gaat er nu dus mis? Ipv6 heeft voorrang.
Ik heb een aantal zaken geprobeerd, maar ik krijg het niet lekker aan de praat. Heb intussen maar de modem naar bridged gezet, en alles teruggezet hoe het was. En het werkt weer voortreffelijk :)

Wat betreft de onbereikbare pihole: dit was een gedeeltelijk verkeerd getrokken conclusie van mijn kant. Geen enkel apparaat was fatsoenlijk bereikbaar vanwege een packet loss van ~75%, gemeten door te pingen.
Dit is intussen opgelost door de modem een paar keer te resetten, sindsdien geen last meer van gehad. Vreemd, maar gelukkig opgelost.

TL;DR:
Ipv6 dns servers worden sowieso toegewezen aan je apparaten door de modem. Ipv6 dns heeft blijkbaar voorrang. Resultaat: de pi handelt adressen af als alternatieve dns, voor niet bekende domeinnamen etc. Oplossing: alles terugzetten naar de oude opstelling, en een fatsoenlijk AP aanschaffen met de modem op bridged.

@Frogmen ik zou graag horen hoe jij het werkend hebt gekregen! Want buiten ipv6 uitschakelen op elk apparaat zie ik geen oplossing eigenlijk.

[Voor 4% gewijzigd door Pater91 op 21-11-2018 19:07]

• Frogmen
  • Niet online
@Pater91 Ik kwam erachter dat toen ik mijn modem kreeg (was nieuwe woning en omgeving) dat ik mijn externe ip4 adres niet kon zien en dus mijn DNS niet kon instellen. Na een telefoontje met Ziggo was mijn modem even later netjes IP4 en geen IP6 meer. Met als gevolg dat ik netjes mijn poortforwarding en DNS kon instellen. Tevens draait mijn server dus ook DHCP en DNS zodat ik mijn eigen servers ook intern kan bereiken. Kortom even bellen, en ik zou het houden op eigen server en DNS als reden voor IP4.
Overigens snap ik wel dat men standaard IP6 aan thuisgebruikers geeft (scheelt weer een hoop IP4 adressen)

• rens-br
  • Laatst online: 09-06 22:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Pater91 ik heb je titel even aangepast, zodat het de lading beter dekt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee