Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Accespoint geeft na paar uur fout wachtwoord melding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gieter90
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 12:58
Hi,

Ik heb een Netgear WNDR 3700 router welke ik als Accespoint wil instellen zodat ik op de bovenverdieping in mijn woning ook internet heb.

Ik heb hiervoor een handleiding aangehouden welke ik op de website van Netgear vond (heb de router dus in 'AP mode':

https://kb.netgear.com/20...er-I-ve-already-run-setup

Het werkt allemaal naar behoren totdat na een paar uur ik ineens geen contact meer kan maken met het accespoint en ik ineens de melding krijg dat ik een onjuist wachtwoord invoer (terwijl ik hiervoor gewoon verbonden was). Waar zou het aan kunnen liggen dat het eerst wel werkt maar na een paar uur ineens niet meer (met de melding dat ik een fout wachtwoord ingevoerd heb)?

Op dit moment heb ik de accespoint nog geen statisch IP gegeven welke buiten de range van mijn huidige router ligt, dit omdat ik niet wist wat is moest invullen bij: IP Subnet Mask, Gateway IP Address, primary DNS en secondary DNS.Weet niet of dit het probleem zou kunnen oplossen?

Groet,

Alle reacties

• EverLast2002
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 07-06 17:18
Zet het AP op een statisch (vast) IP adres incl subnet, gateway en dns.
Kijk dan nog eens of alles werkt na een paar uur.

- hoe is dat AP verbonden ri zolder, met een utp kabel of anders?

[Voor 22% gewijzigd door EverLast2002 op 14-11-2018 16:56]

• Gieter90
De AP staat op de eerste verdieping en is verbonden d.m.v. een UTP kabel (LAN poort op oorspronkelijke router en LAN poort op AP).

Hoe weet ik wat ik moet invullen als Subnet, gateway en DNS?

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:48

lier

MikroTik nerd

Statisch IP adres is in deze situatie helemaal niet nodig, je kan dit gewoon door je DHCP server op je router laten geven. Überhaupt kan je beter alles centraal regelen, door middel van een reservation kan je ervoor zorgen dat je Netgear altijd hetzelfde IP adres krijgt.

Bedoel je met fout wachtwoord dat je de GUI van je Netgear niet meer in kan? Of zit je niet meer op het WiFi netwerk via je Netgear? Heb je je browser cache al een keer geleegd? En/of heb je al met een andere browser/andere computer geprobeerd? Zit de netwerkkabel in een juiste poort? Hoe weet je het IP adres van je Netgear (of benader je hem op naam)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
Check de netwerkinfo in het apparaat waarop het AP aangesloten zit, ik vermoed dat dit je modem/router van je provider zal zijn.
Even een fictief voorbeeld wat je dan in het AP invult:
IP adres = vrij ip adres in de range van het modem, en een adres dat buiten de DHCP scope ligt.
subnet mask = zelfde als van het modem
gateway = ip adres van het modem
dns = ip adres van het modem

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof het apparaat na die tijd spontaan een factory reset uitgevoerd heeft. Als niemand erin heeft zitten rommelen zou dat kunnen wijzen op een hardwaredefect, wat gezien de forse leeftijd van de WNDR3700 geen verrassing zou zijn. Vaak is de meegeleverde voedingsadapter de zwakste schakel (en te weinig spanning kan de gekste symptomen veroorzaken). Je zou kunnen kijken of je iets anders hebt waarmee je kunt testen - iirc gebruikt de WNDR3700 5VDC 2.5A, maar ik kan ernaast zitten. Zelfde voltage en minimaal zelfde vermogen zou goed moeten zijn.

Soittakaa Paranoid!

• EverLast2002
En als de dhcp leasetijd erg kort staat ingesteld kan dit AP een verversing aanvragen en een ander ip adres krijgen. Of dat dan een disconnect van een client als gevolg heeft durf ik niet te zeggen.
Daarom zou ik een AP lekker op een vast adres zetten, sowieso. Ook makkelijk qua beheer.

• Gieter90
Ik krijg de fout wachtwoord melding gewoon als ik verbinding met mijn WiFi netwerk probeer te maken.
lier schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:07:
Statisch IP adres is in deze situatie helemaal niet nodig, je kan dit gewoon door je DHCP server op je router laten geven. Überhaupt kan je beter alles centraal regelen, door middel van een reservation kan je ervoor zorgen dat je Netgear altijd hetzelfde IP adres krijgt.

Bedoel je met fout wachtwoord dat je de GUI van je Netgear niet meer in kan? Of zit je niet meer op het WiFi netwerk via je Netgear? Heb je je browser cache al een keer geleegd? En/of heb je al met een andere browser/andere computer geprobeerd? Zit de netwerkkabel in een juiste poort? Hoe weet je het IP adres van je Netgear (of benader je hem op naam)?

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:25
Heb je een eigen SSID ingesteld of gebruik je de standaard suggestie van je router? In het laatste geval is er een, hoewel zeer kleine, kans dat de buren eenzelfde model als AP inzetten.

• Gieter90
Dit snap ik even niet. Moet ik nou een vast ip adres geven aan mijn AP wat buiten de DHCP range ligt?

Ik heb nu dat mijn IP begint met uitgeven vanaf 10 en t/m 60. Heb de AP vast op 23 staan met de daarbij ingevulde DNS, subnet etc zoals jij vermeld hebt en hij doet het nu. Ik ga het even een tijdje aankijken 👍🏼. Hopelijk krijg ik nu niet over een paar uur dat ik weer een fout WiFi wachtwoord ingevoerd heb.
EverLast2002 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:07:
Check de netwerkinfo in het apparaat waarop het AP aangesloten zit, ik vermoed dat dit je modem/router van je provider zal zijn.
Even een fictief voorbeeld wat je dan in het AP invult:
IP adres = vrij ip adres in de range van het modem, en een adres dat buiten de DHCP scope ligt.
subnet mask = zelfde als van het modem
gateway = ip adres van het modem
dns = ip adres van het modem

[Voor 21% gewijzigd door Gieter90 op 14-11-2018 18:45]

• Gieter90
Zelfde SSID als router beneden.
hcQd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:03:
Heb je een eigen SSID ingesteld of gebruik je de standaard suggestie van je router? In het laatste geval is er een, hoewel zeer kleine, kans dat de buren eenzelfde model als AP inzetten.

• EverLast2002
[quote]Gieter90 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:32:

- dan weet je nooit met welk wifi apparaat je verbonden bent, wifi van beneden of het AP boven...
Ik zou persoonlijk twee verschillende SSID's maken, wifi-beneden en wifi-boven (bij wijze van).
Is ook iets makkelijker met troubleshooten.

• EverLast2002
[quote]Gieter90 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:31:
Dit snap ik even niet. Moet ik nou een vast ip adres geven aan mijn AP wat buiten de DHCP range ligt?

Ik heb nu dat mijn IP begint met uitgeven vanaf 10 en t/m 60. Heb de AP vast op 23 staan met de daarbij ingevulde DNS, subnet etc zoals jij vermeld hebt en hij doet het nu. Ik ga het even een tijdje aankijken 👍🏼. Hopelijk krijg ik nu niet over een paar uur dat ik weer een fout WiFi wachtwoord ingevoerd heb.

- .23 ligt IN je dhcp scope.....die moet je dus niet gebruiken. Zet het AP op .9 of op .65

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:21
Waarschijnlijk is je encryptie methode en/of wachtwoord niet _exact_ gelijk tussen de 2 accesspoints. Dan kun je dit krijgen

CISSP! Drop your encryption keys!

• EverLast2002
laurens0619 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:48:
Waarschijnlijk is je encryptie methode en/of wachtwoord niet _exact_ gelijk tussen de 2 accesspoints. Dan kun je dit krijgen
.....??....
het gaat hier om 1 AP en die is bekabeld aangesloten aan (ik veronderstel) een modem/router.

• laurens0619
EverLast2002 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:58:
[...]

.....??....
het gaat hier om 1 AP en die is bekabeld aangesloten aan (ik veronderstel) een modem/router.
Gieter90 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:32:

[...]
Toegegeven, ts is er niet heel duidelijk over maar dit impliceert toch dat er 2 accesspoints in het spel zijn (net als de TS waar hij het over “ook” heeft)

• EverLast2002
laurens0619 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:02:
[...]

[...]

Toegegeven, ts is er niet heel duidelijk over maar dit impliceert toch dat er 2 accesspoints in het spel zijn (net als de TS waar hij het over “ook” heeft)
Oke helder. Maar met een foutief ww of encryptie is het toch niet mogelijk om verbinding te maken op dat AP? En hij maakt wel degelijk verbinding zonder problemen in eerste instantie.

• laurens0619
Nou dat hangt er even met welk ap hij initieel verbinding maakt maar grote kans dat de wachtwoorden wel hetzelfde zijn maar de handover stuk gaat door bv encryptie missmatch. Dan kun je die popup krijgen (hangt uiteraard weer van client af)

Kan mij ook voorstellen dat iets als fast roaming dit kan veroorzaken

Als je de ap’s (tijdelijk) een verschillend ssid geeft kun je dit uitsluiten

[Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 14-11-2018 20:35]

• Gieter90
Wat is eigenlijk het probleem als je iets binnen je scope kiest? En ik kan dus gerust iets buiten mijn scope kiezen zolang het maar statisch is?
EverLast2002 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:43:
[quote]Gieter90 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:31:

- .23 ligt IN je dhcp scope.....die moet je dus niet gebruiken. Zet het AP op .9 of op .65

• Gieter90
Ik heb 1 modem en hier is de AP op aangesloten. Het AP doet het in het begin gewoon, maar na een uur of 8 geeft hij een melding dat mijn WiFi wachtwoord foutief is.
EverLast2002 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:07:
[...]

Oke helder. Maar met een foutief ww of encryptie is het toch niet mogelijk om verbinding te maken op dat AP? En hij maakt wel degelijk verbinding zonder problemen in eerste instantie.

• EverLast2002
[quote]Gieter90 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:29:
Wat is eigenlijk het probleem als je iets binnen je scope kiest? En ik kan dus gerust iets buiten mijn scope kiezen zolang het maar statisch is?

- IP conflicten (dubbele IP adressen)
- ja, kies een IP adres buiten de scope. Zodoende weet je dat device x altijd te benaderen is op dat adres.

• EverLast2002
[quote]Gieter90 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:34:
Ik heb 1 modem en hier is de AP op aangesloten. Het AP doet het in het begin gewoon, maar na een uur of 8 geeft hij een melding dat mijn WiFi wachtwoord foutief is.

Mijn laptop was vanmorgen het wifi wachtwoord kwijt, en ik heb dat 100% niet gewijzigd.
Bij mij was het geen foutief ww, maar de melding dat er "iets" gewijzigd was.

• Gieter90
Ik heb op dit moment de AP het IP adres .9 gegeven (router geeft uit vanaf 10).
Ik zal ook de SSID van het AP wijzigen zodat ik kan zien zodra ik daadwerkelijk met het AP verbonden ben.

Gisterenavond (voor bovenstaande wijzigingen dus) ging het (ondanks een vast IP) toch weer fout, ik kreeg weer na enkele uren de melding dat ik een verkeerd wifi wachtwoord ingevoerd had en kon dan ook geen verbinding meer maken met het AP. Wanneer ik het apparaat reboot doet hij het weer (tijdelijk), totdat ik deze melding weer krijg.

Ik heb trouwens in mijn Neatgear router alleen in AP modus gezet en het SSID hetzelfde gemaakt als mijn modem/router maar voor de rest niets in het AP aangepast, kan het zijn dat je nog wel iets in het AP moet aanpassen buiten de AP modus om?

[Voor 18% gewijzigd door Gieter90 op 15-11-2018 09:44]

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:48

lier

MikroTik nerd

Bij dit soort gedrag zou ik:

- controleren of er nieuwe(re) firmware beschikbaar is
- overstappen op een (xx)WRT firmware.
- een nieuw accesspoint halen

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
Gieter90 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:28:
Ik heb op dit moment de AP het IP adres .9 gegeven (router geeft uit vanaf 10).
Ik zal ook de SSID van het AP wijzigen zodat ik kan zien zodra ik daadwerkelijk met het AP verbonden ben.

Gisterenavond (voor bovenstaande wijzigingen dus) ging het (ondanks een vast IP) toch weer fout, ik kreeg weer na enkele uren de melding dat ik een verkeerd wifi wachtwoord ingevoerd had en kon dan ook geen verbinding meer maken met het AP. Wanneer ik het apparaat reboot doet hij het weer (tijdelijk), totdat ik deze melding weer krijg.

Ik heb trouwens in mijn Neatgear router alleen in AP modus gezet en het SSID hetzelfde gemaakt als mijn modem/router maar voor de rest niets in het AP aangepast, kan het zijn dat je nog wel iets in het AP moet aanpassen buiten de AP modus om?
Kijk eerst eens of je nog problemen hebt nu ie op .9 is gezet.
En geef het SSID vd bovenverdieping een logische naam zoals eerder is verteld, en niet hetzelfde SSID als van het modem...
Stapje voor stapje troubleshooten.

• EverLast2002
"maar na een uur of 8 geeft hij een melding dat mijn WiFi wachtwoord foutief is."

8 uur oftewel 28800 seconden is een vaak voorkomende dhcp leasetijd.
Wel toevallig.....ik vermoed dat dit met elkaar te maken heeft.

• Gieter90
Heb alles gedaan wat jullie zeggen. Probleem blijft zich voor doen. Na een reboot doet de AP eventjes wat hij moet doen, dan na een paar uur kan ik niet meer verbinden en geeft hij aan dat ik een onjuist wachtwoord heb ingevoerd.. ik weet echt niet meer wat ik kan doen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gieter90 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:16:
Heb alles gedaan wat jullie zeggen. Probleem blijft zich voor doen. Na een reboot doet de AP eventjes wat hij moet doen, dan na een paar uur kan ik niet meer verbinden en geeft hij aan dat ik een onjuist wachtwoord heb ingevoerd.. ik weet echt niet meer wat ik kan doen.
Heb je al een andere voedingsadapter geprobeerd zoals ik hierboven al voorstelde?

Soittakaa Paranoid!

• Gieter90
Nee, maar zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Het netwerk blijft gewoon zichtbaar en het AP doet geen factory reset uit zichzelf, een paar uur later heeft de AP nog steeds dezelfde SSID, alleen is er geen verbinding te maken.
dion_b schreef op donderdag 15 november 2018 @ 22:26:
[...]

Heb je al een andere voedingsadapter geprobeerd zoals ik hierboven al voorstelde?

• Gieter90
Is echt een pure gok, kan ook minder zijn hoor. Ik heb een vast IP aan de AP buiten de range van mijn router/modem gegeven maar het probleem blijft zich voor doen.. in het begin prima te gebruiken, na enige tijd de melding uit het niets ‘onjuist wachtwoord’, en dan pas weer te gebruiken na een reboot...
EverLast2002 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:35:
"maar na een uur of 8 geeft hij een melding dat mijn WiFi wachtwoord foutief is."

8 uur oftewel 28800 seconden is een vaak voorkomende dhcp leasetijd.
Wel toevallig.....ik vermoed dat dit met elkaar te maken heeft.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gieter90 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:10:
Nee, maar zou eerlijk gezegd niet weten waarom. Het netwerk blijft gewoon zichtbaar en het AP doet geen factory reset uit zichzelf, een paar uur later heeft de AP nog steeds dezelfde SSID, alleen is er geen verbinding te maken.

[...]
Je hebt al vrijwel alle instellingen/software uitgesloten. Dan hou je hardware over. Gezien hoge leeftijd van het apparaat en bekende problemen met de adapter ligt het redelijk voor de hand zelfs. Hoe dan ook is het makkelijk om snel even uit te sluiten. Maar als je het zoveel beter weet: be my guest...

P.s. niet steeds meerdere keren achter elkaar posten, Je kunt prima op twee of meer berichten tegelijk reageren in een enkele post. Gewoon de "wijzig"-knop gebruiken om je post aan te passen, dan kun je met "quote" zoveel berichten citeren als nodig is.

[Voor 16% gewijzigd door dion_b op 15-11-2018 23:53]

Soittakaa Paranoid!

• EverLast2002
Je weet nu in ieder geval hoe je correct je apparatuur kan instellen qua IP etc.
Het zal inderdaad dan wel een hardware kwestie zijn zoals meerdere mensen hiervoor al zeiden.
(een elco die na een paar uur bol gaat staan, een slechte verbinding op het printplaatje, voedingsadapter, etc).
Kijk maar uit met brandgevaar......
Ik zou die Netgear wegdoen en vervangen door iets anders. Maar dat ben ik he.

• Gieter90
Hij valt geen moment uit o.i.d. he. Ik heb nu geprobeerd om hem nu niet in AP modus te zetten maar handmatig de router als AP te configureren (DHCP uit, vast IP adres en verbonden met modem), misschien dat dat wel werkt.

• Gieter90
Dit heeft het probleem opgelost.
Gieter90 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:59:
Hij valt geen moment uit o.i.d. he. Ik heb nu geprobeerd om hem nu niet in AP modus te zetten maar handmatig de router als AP te configureren (DHCP uit, vast IP adres en verbonden met modem), misschien dat dat wel werkt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True