Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AUX-module autoradio: Volume verhogen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 14:34

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Een tijd terug heb ik voor mijn Toyota een module gekocht die zich voor doet als CD-wisselaar. Deze kan ik aansluiten op de fabrieksradio en daarmee USB-stick en devices met een 3.5mm plug aansluiten. Dit werkt OK, maar als ik de 3.5mm plug aansluit dan moet het volume op de radio al gauw naar stand 58 of hoger, terwijl bij normale FM radio stand 28 al vrij hard is (rare volumeschaal ook trouwens).

Kan ik in de module wellicht een weerstand veranderen waardoor hij meer versterkt?

Zie hier de foto's van de module:

https://i.imgur.com/3U54Rip.jpg
https://i.imgur.com/olXQvy3.jpg
https://i.imgur.com/dK0s2Fk.jpg

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Beste antwoord (via ThinkPad op 23-06-2020 22:29)

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 19-06 20:05
memphis schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:39:
U4 lijkt mij een dual opamp, wat voor een code staat daarop?
Lijkt mij ook en dan is het een kwestie van ern het schematje uittekenen om te kijken wat waarvoor is en de feedbackweerstanden aanpassen zodat de versterkingsfactor hoger wordt.

Alle reacties

• ThePsycho
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13:14

ThePsycho

Biertje?

Dit had ik fabriek-af ook bij mijn auto, hier heb ik als oplossing een portable amp in de auto er tussen gehangen die het volume wat verhoogt. Niet een hele schone oplossing, maar het werkt wel.

Een pre-amp kan je eventueel ook inbouwen.

Of toch kaas.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Chips:
- MVSilicon AU7860A (USB HOST MP3/WMA DECODER)
- Atmel ATmega8A (low-power CMOS 8-bit microcontroller). Deze zal gebruikt worden om AVC-LAN protocol te babbelen zodat de headunit denkt dat het een CD-wisselaar is
- ACT4060A (step-down switch mode converter).

Er zitten nog twee SOP8 chips op, een A2187 en nog een andere (onleesbaar).

Niet echt een audio amplifier chip, misschien gaat het signaal wel onversterkt de radio in en moet er inderdaad een pre-amp tussen.

Ik weet zo even niet meer of het volume bij gebruik van USB ook zo hard moet, als dat niet zo is dan stuurt die chip het misschien al harder uit.

[Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2018 13:38]

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Dat antwoord zal ik je vooralsnog schuldig moeten blijven. De foto's zijn van toen ik de module net had (jaar geleden). Hij is inmiddels ingebouwd in de auto, dus dan moet ik eerst het halve dashboard weer open slopen :X Komt een andere keer ;)

• zynex
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 06:58
ThinkPad schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:56:
Een tijd terug heb ik voor mijn Toyota een module gekocht die zich voor doet als CD-wisselaar. Deze kan ik aansluiten op de fabrieksradio en daarmee USB-stick en devices met een 3.5mm plug aansluiten. Dit werkt OK, maar als ik de 3.5mm plug aansluit dan moet het volume op de radio al gauw naar stand 58 of hoger, terwijl bij normale FM radio stand 28 al vrij hard is (rare volumeschaal ook trouwens).

Kan ik in de module wellicht een weerstand veranderen waardoor hij meer versterkt?

Zie hier de foto's van de module:

https://i.imgur.com/3U54Rip.jpg
https://i.imgur.com/olXQvy3.jpg
https://i.imgur.com/dK0s2Fk.jpg
Een Saab 9-3 heeft hetzelfde probleem. Het is intussen al heeel wat jaartjes geleden, maar ik heb dit destijds opgelost met een Velleman versterkertje. Dat was gewoon zo'n soldeer kitje die je op 12v kon aansluiten. Behoorlijk klein en kon ik makkelijk wegwerken achter het dashboard. Dit was dus gewoon gelust tussen de bestaande aux kabel die verborgen zit achter wat panelen en dan onder de armleuning een input heeft.

ik geloof dat het deze was:
https://www.velleman.eu/products/view/?id=8982

edit: even gecontroleerd en het lijkt te kloppen:

Had nog een foto liggen van begin 2013...Hoe het dus precies aangesloten was weet ik niet meer, maar volgens mij sprak het redelijk voor zich en er zit natuurlijk gewoon een schema bij.

[Voor 16% gewijzigd door zynex op 14-11-2018 15:37]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Springuin
Lijkt mij ook en dan is het een kwestie van ern het schematje uittekenen om te kijken wat waarvoor is en de feedbackweerstanden aanpassen zodat de versterkingsfactor hoger wordt.

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Springuin schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:09:
[...]

Flinke kick, maar gezien ik een hekel heb aan dit vind ik het wel zo netjes om de (vermoedelijke) oplossing nog even te posten :)

Ik ben na het aanmaken van dit topic eigenlijk niet meer met dit apparaatje bezig geweest, maar wil het nu toch eens aanpakken. Heb nog eens flink zitten Googlen en bovenstaande is inderdaad wat er moet gebeuren. Heb op een Russisch forum iemand gevonden die het uitlegt. Ik pak het verder op in https://www.circuitsonlin...w/message/2177060#2177060

Mocht CircuitsOnline ooit verdwijnen dan hierbij wel de crux:
From the factory, the amplifier is set to a factor of 3.2. Our task is to increase this coefficient to such a level that the volume of the radio and the emulator are approximately at the same level. For the gain correspond to the resistor R29, R32 on the right and R31, R33 on the left channels. In my case, R29 = 33k, and R32 = 15k. The ratio of the values ??of these resistors 33/15 and +1 gives 3.2 - gain. Similarly, on another channel. I changed these resistors to (47k and 10k) and got a gain of 5.7 times. It can be strengthened even more, but then distortions appear. I would not recommend more than 8-10 to do.
Ik ga morgen de middenconsole even demonteren om de module af te koppelen.

• Springuin
Mooi werk!

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Crosspost van CircuitsOnline:
Heb zojuist de module weer in de auto gebouwd. Heb 47kΩ samen met 6,8kΩ gebruikt.
Volume is hier al een stuk beter mee. Had van mij nog wel iets dichter bij het volumeniveau van FM gemogen maar ik denk dat ik hier tevreden mee moet zijn. Gain is 7,9 volgens de rekenmethode van die Russische persoon.

Heb ook 22kΩ met 2,2kΩ geprobeerd, maar het werd er niet heel veel harder op, alleen veel meer bass. Klopt dus wel met wat hij aangaf, dat op een gegeven moment het gaat vervormen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True