Toon posts:

Nieuwbouwwoning - eigen beheer geen internetaansluiting

Pagina: 1
Acties:

• JCoen
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-04-2020
Wij zijn ongeveer 3 maanden geleden op ons huidige adres komen wonen. Gaat om een nieuwbouwwoning gebouwd in eigen beheer, in een volledige nieuwe wijk, waar meerdere aannemers aan de slag zijn. Meer dan een jaar geleden hebben we via mijnaansluitingen.nl aanvraag gedaan voor gas/electra/water/glasvezel.

De nuts zijn prima op tijd geregeld en aangesloten.

Toen we de woning betrokken is er een datum genoemd waarop een monteur langs zou komen om het e.a. aan te sluiten. Die monteur hebben we die dag niet gezien. We hebben dus al die tijd nog geen vaste internet aansluiting. We zijn al twee maanden bezig om het e.a. voor elkaar te krijgen. Maar Reggefiber stuurt ons van het kastje naar de muur.

Elke keer beloven ze terug te bellen, en volgende week maken ze de planning, maar volgende week komt nooit. Eerst was er het verhaal dat de combi aannemer zijn werk niet gedaan zou hebben. Uiteindelijk er achter gekomen dat dit de firma Siers is. Ze hebben een mantelbuis aangelegd, en reggefiber zou nu dus de glasvezel kabel vanaf de straat moeten doortrekken naar de meterkast.

Reggefiber vertikt het om VolkerWessels aan te sturen om dit laatste stukje nog even te regelen.

Een alternatief is er niet omdat kabel en koper ook niet in te meterkast liggen. (Die laatste ook niet aangevraagd trouwens). En ik geef de voorkeur aan glasvezel....

Ik heb al behoorlijk aan het zoeken geweest op internet naar vergelijkbare ervaringen, maar ook wat er wettelijk mogelijk is. Valt internet onder "nuts" ? of zijn er andere wettelijke regelingen waar je op kan terugvallen? of is het normaal bij Reggefiber dat je een paar maanden moet wachten?

Alvast dank voor jullie reactie!

AMD Athlon 1333, en nog snel!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Dus firma Siers is niet verantwoordelijk voor laatste stukje?

Dat moet VolkerWessels dat regelen voor ReggeFiber?
Ik zou zeggen, even bellen met VolkerWessels hoe het zit.

En ik begrijp niet waarom ReggeFiber het niet wilt aansturen, tenzij firma Siers het moet oplossen.

Heb je al internet abonnement afgesloten? Zo ja, ze bellen en verantwoordelijk stellen?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wellicht dat @Barre73 wat voor je kan betekenen?

Mooie Plaatjes   

• JCoen
Siers geeft aan dat ze verantwoordelijk zijn voor de mantelbuis, dat is geregeld. Reggefiber zou dan weer verantwoordelijk zijn voor de glasvezelkabel vanaf de straat naar de meterkast. VolkerWessel verwijst ook naar Siers.

Reggefiber zegt alleen op de planning te wachten.

Internet abonnement aangevraagd, maar dat wordt pas actief als zij internet kunnen leveren zodra Reggefiber aangeeft dat het e.a. aangesloten is.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JCoen Bij welke ISP heb je een internet abo aangevraagd? Daar krijg je toch een opleverdatum bij?

Mooie Plaatjes   

• JCoen
Aangevraagd bij Solcon, daar zat ik al voor onze verhuizing. Solcon verwijst door naar Reggefiber. Of hebben zij wel een wettelijke plicht?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:29

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

JCoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:39:
Siers geeft aan dat ze verantwoordelijk zijn voor de mantelbuis, dat is geregeld. Reggefiber zou dan weer verantwoordelijk zijn voor de glasvezelkabel vanaf de straat naar de meterkast. VolkerWessel verwijst ook naar Siers.

Reggefiber zegt alleen op de planning te wachten.

Internet abonnement aangevraagd, maar dat wordt pas actief als zij internet kunnen leveren zodra Reggefiber aangeeft dat het e.a. aangesloten is.
Zo afgaand op je verhaal (en mijn ervaringen) kunnen er twee dingen aan de hand zijn.

1. een communicatiestoring:
  • Siers heeft een mantelbuis gelegd, maar dat niet afgemeld bij Reggefiber
  • Reggefiber neemt niet zomaar van jou aan dat de mantelbuis er ligt.
VW is alleen een onderaannemer; ik zou je tot Reggefiber richten en laat hen VW maar aansturen. Dat houdt de communicatie zuiver (althans; verergert de chaos niet).

De oplossing is om Siers en Reggefiber met elkaar contact op te laten nemen. Dan kan Reggefiber uit hun mond horen dat alles klaar ligt en komt er eindelijk beweging.

2. de mantelbuis voldoet niet
In dat geval heeft men dat tot nu toe onvoldoende duidelijk naar jou gecommuniceerd.
In dat geval verwijzen VW en Reggefiber terecht naar Siers, maar dan moeten ze wel duidelijk zeggen waarom je nu precies met Siers moet bellen.

Ik hoop dat je wat kunt met bovenstaande.
JCoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:18:

Ik heb al behoorlijk aan het zoeken geweest op internet naar vergelijkbare ervaringen, maar ook wat er wettelijk mogelijk is. Valt internet onder "nuts" ? of zijn er andere wettelijke regelingen waar je op kan terugvallen? of is het normaal bij Reggefiber dat je een paar maanden moet wachten?
Nee; internet is geen nutsvoorziening. De regulering die voor nutsvoorzieningen geldt, is dus niet van toepassing.

Je komt bij geschillen dus al snel in het consumentenrecht en contractrecht uit. Er is ook een geschillencommissie Telecom (link) waar je laagdrempelig wat druk op de ketel kunt zetten (zonder gelijk te dagvaarden). Reggefiber valt onder het bereik van die commissie; Siers en VW niet (maar dat maakt in jouw geval niet uit want die werken weer in opdracht van Reggefiber).
JCoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:41:
Aangevraagd bij Solcon, daar zat ik al voor onze verhuizing. Solcon verwijst door naar Reggefiber. Of hebben zij wel een wettelijke plicht?
Nee; Solcon heeft geen verplichting naar jou toe als er nog geen infra ligt (omgekeerd kan het abonnement pas ingaan als de dienst technisch afgenomen kan worden).

[Voor 32% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 14-11-2018 13:20]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 13:41
JCoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:41:
Wil je je PC en huisnummer (van het nieuwe adres dus) naar me sturen in een DM? Dan kijk ik wat ik kan vinden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• JCoen
@Barre73 > gegevens verstuurd. Alvast dank voor je actie/uitzoeken..

@Heroic_Nonsense > Ik heb Reggefiber op de hoogte gesteld dat de mantelbuis er ligt. Ik heb zelfs een 1000 nummer zoals ze dat noemen bij Siers/Volkerwessels. Maar blijkbaar kunnen ze niet even bellen met elkaar? Tenminste als ik tegenwoordig bij iemand van Reggefiber ons adres noem, komt er meestal een veelbetekenend stil zwijgen.... gevolgd door een oh......

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

JCoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:39:

Ik heb Reggefiber op de hoogte gesteld dat de mantelbuis er ligt. Ik heb zelfs een 1000 nummer zoals ze dat noemen bij Siers/Volkerwessels. Maar blijkbaar kunnen ze niet even bellen met elkaar? Tenminste als ik tegenwoordig bij iemand van Reggefiber ons adres noem, komt er meestal een veelbetekenend stil zwijgen.... gevolgd door een oh......
Exact daarom mijn advies. In dit soort constructies is het beste om jezelf uit de equation te halen: jij bent geen communicatiekanaal tussen jouw contractpartij (=Reggefiber) en diens onderaannemers. Laat die het lekker zelf oplossen zonder jou met een boodschappenlijstje heen en weer te sturen.

Dus: meld Reggefiber dat je nu voor een laatste keer aangeeft dat de mantelbuis er ligt en Siers alles afgemeld meent te hebben (het "1000-nummer") en verzoek hen om binnen 14 dagen de aansluiting op te leveren*. Mochten er twijfels of onduidelijkheden zijn, dan kunnen ze rechtstreeks met Siers contact opnemen. Voor het gemak kun je het telefoonnummer van jouw contact bij Siers nog vermelden maar dan ben je al erg lief voor ze.

*) we weten weliswaar dat niet Reggefiber zelf, maar VW dat komt doen, maar dat regardeert jou niet. Jij hebt een overeenkomst met Reggefiber en het mag voor jou niet uitmaken wie de kabel komt aansluiten.

Reggefiber is geen kleine, zelfstandige ondernemer die het soms ook niet weet. Het is een dochter van KPN en zowat monopolist in glasvezelland. Ze horen hun proces op orde te hebben (en hebben dat meestal ook). Jouw aansluiting is niet heel bijzonder, er worden dagelijks huizen opgeleverd die in eigen beheer zijn gebouwd. Dus gaan met die banaan :)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gokje voor de context jij bent het eerst opgeleverde huis. Andere kavels zijn al wel klaar of nog niet eens begonnen. Hoe gaat het bij de buren? Zomaar wat vragen, want ik kan mij er iets bij voorstellen dat ze alle huizen in een keer willen aansluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• JCoen
@Heroic_Nonsense > Ik heb geen contract met Reggefiber. Tenminste niet iets getekend oid. Alleen een aanvraag via mijn aansluiting.nl. Maar zover ik kan zien/weet verplicht ze dat nog tot niets. Ik zal ze het 1000 nummer nog eens geven, met verzoek om Siers te bellen. Ik heb het vermoeden dat er meer speelt, maar tja..wat, weet ik dus niet.
@Frogmen Bij onze buren is het al voor de oplevering geregeld bijvoorbeeld. Niet alle huizen zijn al gebouwd of klaar, maar veel al wel. En als ze het in één keer willen doen, ook prima, maar zeg dat gewoon, en geef een datum wanneer dat gaat gebeuren. Nu wordt er geen informatie gegeven.

• Frogmen
  • Niet online
Dan zou ik met de buren gaan praten en de glas verbinding delen, scheelt in de kosten en een lange neus naar de provider.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

JCoen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:01:
@Heroic_Nonsense > Ik heb geen contract met Reggefiber. Tenminste niet iets getekend oid. Alleen een aanvraag via mijn aansluiting.nl. Maar zover ik kan zien/weet verplicht ze dat nog tot niets. Ik zal ze het 1000 nummer nog eens geven, met verzoek om Siers te bellen. Ik heb het vermoeden dat er meer speelt, maar tja..wat, weet ik dus niet.
Normaliter is het proces als volgt:

- je logt in bij mijnaansluiting.nl en klikt aan wat je wil hebben.
- je krijgt een offerte voorgeschoteld met het bedrag (soms volgt die later per mail; afhankelijk van de netbeheerders in je regio)
- je geeft akkoord op de offerte

In de kleine letters staat dat de overeenkomst tot stand komt zodra je de offerte accordeert. Je ontvangt dus niet altijd een overeenkomst (ook weer afhankelijk van de netbeheerder in kwestie). Je hebt er dus wel één met Reggefiber.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Frogmen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:05:
Dan zou ik met de buren gaan praten en de glas verbinding delen, scheelt in de kosten en een lange neus naar de provider.
Bijzonder advies. Bedenk je voordat je hier aan begint welke verantwoordelijkheden dit met zich mee brengt. Jouw buurman zal dan verantwoordelijk worden voor wat jij op zijn internetverbinding uitspookt. Ik zou er als buurman nog eens een paar keer over na denken.

Lekker!

• Frogmen
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:11:
[...]

Bijzonder advies. Bedenk je voordat je hier aan begint welke verantwoordelijkheden dit met zich mee brengt. Jouw buurman zal dan verantwoordelijk worden voor wat jij op zijn internetverbinding uitspookt. Ik zou er als buurman nog eens een paar keer over na denken.
Ja want met je koophuis ben je zomaar ineens verdwenen? Zolang het geen Duitsland is zie ik het probleem niet.

• JCoen
@Heroic_Nonsense Ik zal mijn archief nog eens doorpluizen wat daar in staat mbt mijnaansluiting.nl en reggefiber. Kan mij niet herinneren dat ik daar iets van gezien/gekregen heb.

@Frogmen Delen met de buren is wel een beetje een laatste optie. Afgezien van het feit dat ik veel doe met ICT (Draai eigen servers (hobbymatig), en aangezien het vrijstaand is we ook behoorlijk moeten spitten voor een kabel oid. Ik wil ook niet direct van mijn probleem hun probleem maken :-).

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 13:41
Je krijgt bij Reggefiber geen offerte als je via ma.nl aanvraagt en je woning in een vooraf benoemd projectgebonden zit.
Je krijgt wel een bevestiging dat je een aansluiting krijgt. Daar zit geen wettelijke termijn aan en er is geen wetrelijke aansluitplicht. Dat neemt uiteraard niet weg dat Reggefiber elke aansluiting graag op tijd wil realiseren. De processen en samenwerkingen met alle combi-aannemers, huisaannemer (Volker Wessels) en de eigen organisatie zijn een stuk complexer dan men zou denken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee