Tablet direct aan adapter aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-02 20:13
Goedemorgen,

Ik heb een vraagje over een tablet die ik nog heb liggen. Wellicht dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen.

De tablet is een Teclast X16HD (win10/android) uit China (nooit meer...). Hiervan gaat de batterij maximaal 3 uur mee. Ook laadt deze bijna niet op (met geluk een klein beetje in een nacht) via de microusb poort. Ik heb er ooit een nieuwe batterij in geplaatst, ook deze gaat erg snel leeg. Ook wanneer ik de tablet continue aan de lader doe, vreet de tablet meer stroom dan dat wordt opgeladen. Verschillende laders en kabels geprobeerd, zonder resultaat.

Nu is mijn vraag, kan ik de tablet ook 'bekabelen' aan een adapter? Ik wil hem graag naast m'n pc zetten voor Spotify/Nest/Hue etc.

Ik dacht, misschien is het wel mogelijk om een 5v (3A?) adapter direct op de punten te solderen waar de accu kabeltjes normaal op gesoldeerd zijn, een beetje mooi weg te werken en op een houder naast mijn pc te zetten.

Ik hoor graag wat jullie bedenkingen hierover zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vo0di schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:54:
[...] Ook laadt deze bijna niet op (met geluk een klein beetje in een nacht) via de microusb poort. Ik heb er ooit een nieuwe batterij in geplaatst, ook deze gaat erg snel leeg. Ook wanneer ik de tablet continue aan de lader doe, vreet de tablet meer stroom dan dat wordt opgeladen. Verschillende laders en kabels geprobeerd, zonder resultaat. [...]
Hier denk ik direct dat je een te dunnen(!) kabel en/of te zwakke adapter gebruikt.
Nu is mijn vraag, kan ik de tablet ook 'bekabelen' aan een adapter? Ik wil hem graag naast m'n pc zetten voor Spotify/Nest/Hue etc.

Ik dacht, misschien is het wel mogelijk om een 5v (3A?) adapter direct op de punten te solderen waar de accu kabeltjes normaal op gesoldeerd zijn, een beetje mooi weg te werken en op een houder naast mijn pc te zetten.

Ik hoor graag wat jullie bedenkingen hierover zijn.
Ja, als je de tablet open kunt krijgen, is dat wel een optie. Ik zou de adapter dan ook openmaken en ook daar de aders direct op de PCB solderen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
5v direct op de accu zetten moet je niet doen, lithium brand is best gevaarlijk :X.

Je zou misschien wel de accu er helemaal uit kunnen halen en 4v of zo direct aan de accucontacten aanbieden. Zou moeten werken ja.

Edit: ja, met @Room42 , probeer eerst eens een fatsoenlijke lader en vooral ook fatsoenlijke USB kabel, grote kans dat dat het probleem is.

[ Voor 25% gewijzigd door mcDavid op 14-11-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
Room42 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:58:
[...]
Hier denk ik direct dat je een te dunnen(!) kabel en/of te zwakke adapter gebruikt.

[...]
Ja, als je de tablet open kunt krijgen, is dat wel een optie. Ik zou de adapter dan ook openmaken en ook daar de aders direct op de PCB solderen.
Meestal laadt de tablet alleen op met een kabeltje van 10cm en de originele lader... Daarnaast geeft de tablet te weinig stroom om de OTG poort te voorzien van stroom (usb sticks of andere usb devices) en doet/deed het docktoetsenbord het alleen wanneer de tablet van stroom werd voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
mcDavid schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:59:
5v direct op de accu zetten moet je niet doen, lithium brand is best gevaarlijk :X.

Je zou misschien wel de accu er helemaal uit kunnen halen en 4v of zo direct aan de accucontacten aanbieden. Zou moeten werken ja.

Edit: ja, met @Room42 , probeer eerst eens een fatsoenlijke lader en vooral ook fatsoenlijke USB kabel, grote kans dat dat het probleem is.
Het was inderdaad het plan om de adapter dan meteen op de tablet te zetten, en de accu er eventueel uit te halen. Wel reguleert de accu ook overvoltage als ik het goed heb?

Ik heb werkelijk alle blokjes/kabels geprobeerd die ik in mijn handen heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
niets houdt je tegen om het gewoon te proberen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 16:09
Je tablet gaat waarschijnlijk meteen in overspanning beveiliging. Max spanning van een Li-ion is 4.2V Dus 5V aanbieden zou goed kunnen dat de tablet denkt jo hier is wat aan de hand.

Een accu heeft het tweede probleem dat deze behoorlijke stromen kunnen leveren ivm pieken van een processor. Dus mocht je dit willen proberen, bied 4V aan op de accu poort, en zet er even een beste elco van 470uF 10V op oid.

Let nog even op hoeveel cellen je batterij heeft, en of er een temperatuur sensor op zit. Deze moet vaak ook nog aangesloten zijn om te functioneren.

Maar zoals je zelf ook zegt, het is een chinees ding dus hoever alles goed is van binnen durf ik niet te zeggen.

5V aanbieden zou ik in ieder geval niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:23

SA007

Moderator Tweaking
Een ander punt om rekening mee te houden is dat een accu bijna geen interne weerstand heeft.
Een adapter + kabel heeft dat wel flink.

Dat houdt in dat bij stroompieken de spanning wellicht te ver inzakt en dat je best als probleem kan hebben dat bij het opstarten de tablet al weer uitvalt.

Kan je 'redelijk' oplossing door een flinke stapel low-esr condensators (bijv 6.3V 1000uF) parallel aan de batterijcontacten te gooien, dan kunnen die de stroompieken opvangen vergelijkbaar met hoe een accu dat standaard doet.

Dit heb ik als probleem gehad toen ik een telefoon op die manier als usb apparaat aansloot, zodra die ging proberen een netwerk te zoeken viel hij weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
Ik heb het inmiddels voor elkaar met een 5v 10a voeding zoals deze.

Deze heb ik direct op de + en - aangesloten van de tablet. Er zat nog een wit kabeltje/aansluiting in het midden aan, welke ik niet heb gebruikt.

Hij gaat aan en werkt tot op een zekere hoogte, wanneer ik het scherm te lang aanlaat, of teveel dingen doe, wordt de tablet erg traag en valt deze uit, hoogstwaarschijnlijk omdat hij ook aardig heet aanvoelt. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met die overkill 10A die ik voed?

Edit: De tablet wordt hoe dan ook erg warm bij het moederbord, ook wanneer het scherm uit staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Vo0di op 14-11-2018 21:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Vo0di schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:43:

Hij gaat aan en werkt tot op een zekere hoogte, wanneer ik het scherm te lang aanlaat, of teveel dingen doe, wordt de tablet erg traag en valt deze uit, hoogstwaarschijnlijk omdat hij ook aardig heet aanvoelt. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met die overkill 10A die ik voed?

Edit: De tablet wordt hoe dan ook erg warm bij het moederbord, ook wanneer het scherm uit staat.
Al heb je een voeding van 200A, het apparaat vraagt maar wat het nodig heeft.

Het probleem zit in dit geval waarschijnlijk in de 5v, dat is bijna 20% meer dan normaal. Ik zou minimaal 1 diode (van 3A of meer) in de voedingslijn zetten om de spanning lager te krijgen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-11-2024
Ik zou eerst uitzoeken waarom de tablet niet genoeg heeft aan zijn accu .. Warmte en meer verbruiken als de adapter kan bijladen klinkt als een sluiting ergens. Voor ik een adapter zou solderen op een aansluitpunt lijkt het me veiliger om eerst uit te zoeken wat de hoofdoorzaak van de benodigde actie is.

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:36
Vo0di schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:43:
Ik heb het inmiddels voor elkaar met een 5v 10a voeding zoals deze.

Deze heb ik direct op de + en - aangesloten van de tablet. Er zat nog een wit kabeltje/aansluiting in het midden aan, welke ik niet heb gebruikt.

Ik neem aan dat de accu wel verwijderd is?

Je kunt met de potmeter naast de klemmen op de voeding de spanning instellen. Kijk of je deze op een wat reelere accuspanning kan zetten. 5V is dat niet. 3 tot 3.8V is dat wel.
5V is wellicht teveel voor de spanningsregelaars in de tablet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:09

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

jeroen3 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:08:
[...]

Ik neem aan dat de accu wel verwijderd is?

Je kunt met de potmeter naast de klemmen op de voeding de spanning instellen. Kijk of je deze op een wat reelere accuspanning kan zetten. 5V is dat niet. 3 tot 3.8V is dat wel.
5V is wellicht teveel voor de spanningsregelaars in de tablet.
Een volle accu is 4.1 of 4.2v en de nominale spanning is 3.6 tot 3.7v Een spanning tussen 3.6 en 4.1v is zeker goed.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1