TV-meubel, hangt mijn TV nu te hoog? Alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-04 07:48
Beste Tweakers.

Ik ben verhuisd en mijn timmerman maakt een TV-meubel voor ons. Nu heb ik aardig wat gelezen over ideale kijk hoogte, kijk afstand etc. In het huidige ontwerp hangt de 75" TV naar mijn idee zo'n 15-20cm te hoog.

-Hoe storend is dit op de lange termijn, ik kan namelijk niet meer terug qua ontwerp als alles hangt.

Huidige interne ruimte in het middenvak staat een versterker toe, daar boven een plank en dan de center speaker. Om ruimte te winnen kan ik b.v. de versterker verplaatsen naar het linker of rechter vak. Betekend alleen dat de warmte slecht weg kan omdat de klep/deur permanent dicht is.

-Helpen ventilatie gaten hier en kan dan de klep/deur permanent dicht blijven :?

Apparatuur welke ik kwijt moet in het ontwerp:
- Dali Zensor Center Speaker
- Marantz SR6009 versterker
- PS4 Pro
- HTPC in Fractal Design behuizing (M-ITX)

Ontwerp TV-meubel

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Wellicht vind jij het helemaal niet storend. Ik zou het gewoon even testen, avondje (of 2) op de aankomende hoogte en op de hoogte die jij denkt dat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Anoniem: 262853 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:02:
Wellicht vind jij het helemaal niet storend. Ik zou het gewoon even testen, avondje (of 2) op de aankomende hoogte en op de hoogte die jij denkt dat beter is.
Zo makkelijk gaat het helaas niet aangezien de TV geintegreerd gaat worden in de achterwand van het meubel. Verzonken zeg maar. TV is ook nog niet in mijn bezit dus moet het vooral hebben van de potlood strepen op de muur thuis. Dus het is echt een theoretisch verhaal am moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:59
Kan je niet een aantal A4-tjes tegen de muur plakken?
Dat geeft je een beter idee dan een potloodstreep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Laatst online: 08-04 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

Die van ons hangt ook vrij hoog (voornamelijk tegen kinderhandjes):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IWkOC0m.jpg
We zitten er een meter of 4 vanaf. Volgens mij waren we de eerste dag al gewend aan de hoogte :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:32
Als ik op de bank hang zoals ik TV kijk (dus niet rechtop zit), zit het midden van het beeld ongeveer op ooghoogte. Dat is volgens mij de "beste" hoogte, vaak hangen TV's al snel te hoog!

Echter is de hoogte ook afhankelijk van de afstand vanaf waar je kijkt. Als de TV iets te hoog hangt heb je daar op 3 meter afstand meer last van dan op 6 meter.

Mijn TV (55") staat op een Ikea Besta kast welke ongeveer op +/- 50cm van de grond hangt (geschatte hoogte) en ik zit op 5,5 meter van de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 17:00
Ibidem schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:10:
u heb ik aardig wat gelezen over ideale kijk hoogte, kijk afstand etc. In het huidige ontwerp hangt de 75" TV naar mijn idee zo'n 15-20cm te hoog.

[Afbeelding: Ontwerp TV-meubel]
Bedoel je dat het midden van de tv zo'n 15-20 cm boven ooghoogte (als je zit) zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:45

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Het hangt helemaal af van je meubels en hoe je daarop zit. Heb je een bank die lekker lui is en waarvan de rugleuning wat achterover zit, zonder hoofdsteun, waardoor je een kussentje achter je hoofd legt dat tegen de muur aan zit, dan is het misschien wel fijner om je tv wat hoger te hangen. Ik vind het dan ook heel bijzonder hoe je kunt lezen over een 'ideale kijkhoogte'. Dat hangt dus af van jezelf, je meubels, je kijkafstand, je zitpositie. Knap dat de schrijver van dat artikel die factoren allemaal weet.

Ergo: ga op de bank zitten zoals je altijd zit, laat iemand een potlood tegen de muur houden, en zorg dat je er recht naar kijkt door tegen je potloodvasthouder te zeggen dat ie hem iets hoger of lager moet houden. Meet vervolgens de hoogte van het potlood en zorg dat het midden van je tv op die hoogte komt te hangen.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
64cm is een prima hoogte, die 10-20cm "zie" je niks van als je op de bank hangt en zit enkel tussen je oren. Bij vrienden hangt de TV wel heel hoog (1,5 meter ofzo), dat zou ik wel te hoog vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
zetje01 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:47:
[...]

Bedoel je dat het midden van de tv zo'n 15-20 cm boven ooghoogte (als je zit) zit?
Niet het midden maar 2/3de van het scherm welke idd 15cm-20cm boven mijn ooghoogte (plm 105cm) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Bart ® schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:59:
Het hangt helemaal af van je meubels en hoe je daarop zit. Heb je een bank die lekker lui is en waarvan de rugleuning wat achterover zit, zonder hoofdsteun, waardoor je een kussentje achter je hoofd legt dat tegen de muur aan zit, dan is het misschien wel fijner om je tv wat hoger te hangen. Ik vind het dan ook heel bijzonder hoe je kunt lezen over een 'ideale kijkhoogte'. Dat hangt dus af van jezelf, je meubels, je kijkafstand, je zitpositie. Knap dat de schrijver van dat artikel die factoren allemaal weet

Ergo: ga op de bank zitten zoals je altijd zit, laat iemand een potlood tegen de muur houden, en zorg dat je er recht naar kijkt door tegen je potloodvasthouder te zeggen dat ie hem iets hoger of lager moet houden. Meet vervolgens de hoogte van het potlood en zorg dat het midden van je tv op die hoogte komt te hangen.
Knap? Kwestie van dit allemaal al gedaan hebben en nog steeds vragen hebben. Hence this topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
1/3e tot midden van het scherm op ooghoogte, alleen groeien schermen verder, maar die normen niet. :+

Ik heb ook een meubel met 2 vakken boven elkaar, dan de center erop en dan de onderkant van het 65" scherm. Formeel iets te hoog, maar nooit als storend ervaren. Zeker met 75" maakt die laatste 10cm niet uit. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 17:00
Ibidem schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:27:
[...]

Niet het midden maar 2/3de van het scherm welke idd 15cm-20cm boven mijn ooghoogte (plm 105cm) zit.
Dus de onderkant van je tv zit nog onder ooghoogte? Of misschien op ooghoogte?
Naar mijn smaak hangt je tv dan echt niet te hoog. (maar ieder heeft eigen smaak en voorkeur, natuurlijk)

Met nieuwe tv of setup is het altijd even wennen, en dan weet je niet beter meer, en ben je tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Mijn ouders hebben de onderkant van de tv wel op ooghoogte....
Als je gaat staan ;-) . Als je zit hangt de tv een stuk hoger dan je ogen.

En ja, ook dat went, zelfs op 4 meter. Ik krijg er geen last van zelf. Maar het is maar wat je gewend bent.

Bij mijn ouders zit er een schouw onder van de kachel, vandaar dat die zo hoog hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het midden van de TV op ooghoogte kijkt het prettigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rev! schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:51:
Het midden van de TV op ooghoogte kijkt het prettigst.
Dan wordt het met 77" TV's wel lastig. Moet je je bank gaan verhogen enzo.

@Ibidem , die norm is natuurlijk erg belangrijk op een werkplek, waar je 70-100cm van het scherm vandaan zit en niet teveel naar beneden wilt kijken. ALs je 3 - 5 meter van het scherm zit, kan je makkeljjk met oogbewegingen het hele scherm zien.

Dus of je tv "te hoog" hangt, geen idee. Mijne hant op 70cm (onderkant en 145cm (bovenkant) hoogte en ik vind het een prima hoogte. Als je tv's als een schilderij ophangt, wordt het erg vervelend. Maar verder is het volledig je smaak.

Vanwaar maak je je daar zo druk over? Vanwege een theoretisch tabeletje?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:32
De pest is ook dat iedereen tegenwoordig steeds grotere TV's wil, terwijl dat in veel huiskamers gewoon compleet niet past.

Vuistregel is dacht ik de diagonale afmeting van de TV maal 4 of 5 voor de kijkafstand. Een 65" TV terwijl de bank op een meter of 4 staat is gewoon niet handig en prettig, alhoewel dat ook weer persoonlijk is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
JvS schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:54:
[...]
Vanwaar maak je je daar zo druk over? Vanwege een theoretisch tabeletje?
Ach, druk druk. Heb nu eindelijk mijn gewenste tv-kamer en nu de kans om de TV en het geluid volgens de norm (ja, dat tabelletje dus) te installeren. Dus Dolby Atmos 5.1.4 i.c.m. goede kijk hoogte voor tv. Kijk afstand met 4k 75" is natuurlijk voor niemand te realiseren, dan moet je zo enorm dichtbij zitten, waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
B-Real schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:12:
De pest is ook dat iedereen tegenwoordig steeds grotere TV's wil, terwijl dat in veel huiskamers gewoon compleet niet past.

Vuistregel is dacht ik de diagonale afmeting van de TV maal 4 of 5 voor de kijkafstand. Een 65" TV terwijl de bank op een meter of 4 staat is gewoon niet handig en prettig, alhoewel dat ook weer persoonlijk is natuurlijk.
Over verouderde normen gesproken. THX is/was 1,5x de diagonaal voor de thuisbioscoopervaring. Ik zit op 4 meter van een 65" plasma en de volgende wordt echt wel een 77" OLED op dezelfde afstand. Size does matter.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1