Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024
Hi Tweakers,

Ik plaats dit in PFSL omdat het meer met financiën te maken heeft dan daadwerkelijk het verbouwen.

Ik zit met het volgende:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

There is no sadder sight than a young pessimist.

Beste antwoord (via Thrilseeka op 14-11-2018 14:16)

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Thrilseeka schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:32:

[...]
Dit is bij ons ook het geval. Echter weet ik dat er meer dan voldoende financiën aanwezig zijn om opdracht te verstrekken. Meer dan het tienvoudige van de isolatie kosten staat momenteel op de rekening.
Ik was penningmeester van onze VvE. Wij hadden 1,5 ton op de rekening staan, maar zolang ik geen akkoord gaf kreeg men geen naamplaatje van 8 euro, ook al 'stond er genoeg op de rekening'.

Zoals ik het lees zit je zelf in het bestuur, maar heb jij als lid een probleem met de beheerder. Vanuit jouw rol als bestuurslid kun je natuurlijk druk uitoefenen op de beheerder, maar jij moet als lid nog steeds aan je verplichtingen voldoen. Dus als de afspraak is, iedereen/jij betaalt en dan gaan we de opdracht uitzetten. Dan moet je betalen en kun je daarna elke dag gaan vragen naar de status.

[ Voor 0% gewijzigd door RoNoS op 14-11-2018 11:03 . Reden: taalfoutje ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 22:22

Kek

3flix

Iemand moet een keer over de brug komen, als jij geld overmaakt zal dit toch ook alleen gebruikt mogen worden om dit probleem op te lossen? Blijkbaar wil de beheerder pas tot actief overgaan als jij geld hebt over gemaakt. Ik zou zeggen doen; Dan heb jij ook meer reden om harder te gaan zeuren als ze geen actie ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik zou eens gaan beginnen met goed ventileren. Een VvE beheerder maakt verder geen definitieve afspraken voordat de financiën op orde zijn. Ik snap zijn werkwijze dus wel.

Voor zover ik weet mogen ze ook niet anders.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 14-11-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik vind het verhaal erg onduidelijk ..

maar zorg dat jij erg duidelijk maakt wat jou problemen zijn en wat gaat er opgelost worden ? en dit zwart op wit hebben.

daarnaast ventileer je wel genoeg ? zelf kan je ook wat acties doen om de issues te verbeteren.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Hoeveel leden heeft de VvE? Als het een kleine VvE is kan je zelf behoorlijk wat invloed uitoefenen (of de externe beheerder omzeilen). Als het een torenflat is waarvan 90% in handen van een WoCo gaat dat wat lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vind het ook een wat vaag verhaal... Waar zit precies geen voortgang in???

Hebben anderen ook profijt van de isolatie/last van een koudebrug?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-06 16:56
Zorg dat je een 'paper trail' hebt. Altijd alle afspraken schriftelijk (per mail) bevestigen. Voorkomt 'misverstanden' of 'ruis in de communicatie'. Daarnaast, spreek de VvE beheerder hierop aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
Reviseer de afspraak: je betaalt 600 nu en 600 na afronding. Incentive voor beiden.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 09:03

SeatRider

Hips don't lie

Daarnaast, je zit zelf in het bestuur van die VvE, wat heb je dan te wantrouwen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
De voortgang in de Spouwmuur isolatie is er niet. Vorige week heb ik met de Vve beheerder afgesproken dat er deze week opdracht verstrekt wordt. Ik zou deze week ook het bedrag overmaken naar de Vve. Dit is telefonisch afgesproken. Ik heb dit dus niet zwart op wit.

Ik kreeg vandaag een mail dat dit nu dus verplaatst is naar volgende week. Er wordt nu ook niet gesproken over opdracht verstrekken maar een afspraak maken met het bedrijf.

Ik zit zelf in het bestuur van de Vve maar de opdracht verstrekking doet de Vve beheerder. Ik kan zelf geen opdracht verstrekken en ben dus afhankelijk van de Vve beheerder.

Een week vertraging kan ik begrijpen. Die man zal het ongetwijfeld ook druk hebben maar ik vrees er voor dat er nog meer vertraging gaat komen. In April is er al akkoord gegeven tijdens een ledenvergadering. Het is nu midden November en er is nog geen opdracht verstrekt. Waarom dit dan zo lang moet duren krijg ik geen antwoord op vanuit de Vve beheerder en bestuur. Naar mijn mening had dit allang opgelost kunnen zijn en ik krijg ook niet het gevoel dat de Vve beheerder mijn probleem serieus neemt.

Ventileren in huis doen we genoeg. S'ochtends gaan de ramen open en we hebben zelfs een elektrische ontvochtiger in de slaapkamer staan. Dit helpt wel, maar niet genoeg.

Als ik de andere reacties zo lees is het wellicht verstandig om het geld over te maken en daarna druk op de Vve beheerder blijven zetten om het zo voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Najah, wij kennen de beheerder natuurlijk niet en ik praat vanuit mijn eigen situatie. De beheerder bij ons geeft gewoon netjes aan dat ze geen opdrachten mogen verstrekken als daar de financiën niet naar zijn.

Wij kennen jouw beheerder verder niet. Is die voldoende gecertificeerd of is dat bijvoorbeeld een zelfstandige die het er bij doet en niet de juiste papieren heeft. Dus klakkeloos geld overmaken is ook niet altijd handig maar wij moeten het doen met de info die jij ons geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik dacht tussen de regels door te lezen dat er door andere VVE Leden niet betaald werd of iets in die richting.

Maar als de discussie volledig draait tussen jouzelf en de VVE Beheerder zou ik inderdaad lekker het bedrag over maken. Je blokkeert m.i. nu zelf de gang van zaken.

Misschien is er nu wel ergens op een forum een VVE beheerder aan het klagen dat een van zijn deelnemers maar blijft eisen dat er een opdracht verstrekt wordt terwijl er niet wordt betaald :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
Gezien de reacties hierboven is het waarschijnlijk beter om te gaan betalen. Voor mijn gevoel kan ik dan geen druk meer uitoefenen maar so be it.
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:24:
Najah, wij kennen de beheerder natuurlijk niet en ik praat vanuit mijn eigen situatie. De beheerder bij ons geeft gewoon netjes aan dat ze geen opdrachten mogen verstrekken als daar de financiën niet naar zijn.
Dit is bij ons ook het geval. Echter weet ik dat er meer dan voldoende financiën aanwezig zijn om opdracht te verstrekken. Meer dan het tienvoudige van de isolatie kosten staat momenteel op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zegt nog niks. Dat zouden zomaar gereserveerde bedragen kunnen zijn voor het MJOP bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
...
Maar kennelijk is er door jullie als VvE besloten om die opdracht te financieren met een extra bijdrage, en het niet ten laste van de pot te laten komen (een beheerder zonder stem kan dat natuurlijk niet zelf beslissen). Daar was je toch zelf bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
Dat klopt. Iedere eigenaar doet een bijdrage zodat er genoeg geld over blijft voor MJOP en reserves.
Ik vind het ook geen probleem dat het geld kost. Ik heb hier ook mee ingestemd. Het geld staat ook klaar en kan ik met een paar klikken overmaken.

Voor mijn gevoel kan ik echter geen druk meer uitoefenen en daarom heb ik tot nu toe ook nog niks over gemaakt. Gezien de reacties, is mijn redenering daarin niet helemaal juist. Wellicht zit er van mijn kant wat meer emotie in omdat dit al maanden speelt en ik vorig jaar Oktober al ben begonnen over de vochtproblemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
Thrilseeka schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:42:
Dat klopt. Iedere eigenaar doet een bijdrage zodat er genoeg geld over blijft voor MJOP en reserves.
Ik vind het ook geen probleem dat het geld kost. Ik heb hier ook mee ingestemd. Het geld staat ook klaar en kan ik met een paar klikken overmaken.

Voor mijn gevoel kan ik echter geen druk meer uitoefenen en daarom heb ik tot nu toe ook nog niks over gemaakt. Gezien de reacties, is mijn redenering daarin niet helemaal juist. Wellicht zit er van mijn kant wat meer emotie in omdat dit al maanden speelt en ik vorig jaar Oktober al ben begonnen over de vochtproblemen.
Op welke manier denk jij druk uit te oefenen door niet te betalen? Het enige gevolg van niet-betalen is dat de beheerder die opdracht niet verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Waar is die extra bijdrage precies voor? Is dat voor zowel de kozijnen als de isolatie? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Zijn er nog meer leden die nog niet hebben betaald?

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Omdat er niet genoeg geld in kas is(We willen altijd een goede reserve hebben) moeten de eigenaren een bijdrage doen.
Ik wil je even er op wijzen dat de VVE verplicht 0,5% op de bank heb moeten staan als er geen MJOP is opgemaakt. Dus een lege kas niet wenselijk

Bron:
https://www.rijksoverheid...erhoud-appartementsgebouw

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59

[...]
Ik was penningmeester van onze VvE. Wij hadden 1,5 ton op de rekening staan, maar zolang ik geen akkoord gaf kreeg men geen naamplaatje van 8 euro, ook al 'stond er genoeg op de rekening'.

Zoals ik het lees zit je zelf in het bestuur, maar heb jij als lid een probleem met de beheerder. Vanuit jouw rol als bestuurslid kun je natuurlijk druk uitoefenen op de beheerder, maar jij moet als lid nog steeds aan je verplichtingen voldoen. Dus als de afspraak is, iedereen/jij betaalt en dan gaan we de opdracht uitzetten. Dan moet je betalen en kun je daarna elke dag gaan vragen naar de status.

[ Voor 0% gewijzigd door RoNoS op 14-11-2018 11:03 . Reden: taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
Dinmi schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:50:
Waar is die extra bijdrage precies voor? Is dat voor zowel de kozijnen als de isolatie? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Zijn er nog meer leden die nog niet hebben betaald?
De bijdrage is voor de kozijnen en de isolatie.
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:58:
[...]

Ik wil je even er op wijzen dat de VVE verplicht 0,5% op de bank heb moeten staan als er geen MJOP is opgemaakt. Dus een lege kas niet wenselijk

Bron:
Wij hebben een MJOP maar houden alsnog een reserve aan omdat het een oud gebouw is (1964). Dingen gaan soms stuk en daar willen we altijd geld voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:58:
[...]

Bron:
Nergens word er gezegd dat de kas leeg is. Wel kan het zo zijn dat er niet genoeg in kas is om extra onderhoud/verbeteringen aan te brengen. Een extra eigen bijdrage is dan heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als ik de OT lees, lees ik dat er is er na veel overleggen is besloten om de kozijnen te vervangen, inclusief het glaswerk. Hier doen de eigenaren een eigen bijdrage, omdat er te weinig geld in kas is. Dit geldt voor meerdere eigenaren / bewoners.

Daarnaast is er een ander punt en dat is de spouwmuur isolatie. Dit lijkt specifiek alleen bij TS van toepassing te zijn. Later (in twee posts hierboven) wordt door TS wel gesproken over een combi deal. Maar ziet de VVE dat ook zo?

Ik heb het idee, dat er een hoop verwarring heerst en dat TS verwacht dat er voor die 1200 euro kozijnen, glaswerk en isolatie wordt gedaan.

Daarnaast heeft niet betalen in dit geval alleen maar een vertragend effect dat je zelf veroorzaakt. De VVE bestuurder zal geen opdracht verstrekken als er nog niet door een lid niet is betaald die wel mee lift. Want welke zekerheid heeft de VVE vervolgens om wel het geld te krijgen?
Zoals door TS zelf al is aangegeven, is er al besloten dat de kozijnen worden vervangen. Dus niet betalen is zelf de afspraak niet nakomen...

Volgens mij is stap 1 dus het betalen van de afgesproken 1200 euro.
Daarna is het goed om de afspraken nog eens goed te spiegelen met elkaar. De 1200 euro lijkt mij alleen de bijdrage van de kozijnen en niet voor de isolatie (tenzij iedereen natuurlijk isolatie krijgt, maar dat maak ik niet op uit de OT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:25
Jij kunt als bestuurslid gewoon opdrachten verstrekken. De VVE Beheerder werkt in opdracht van het bestuur.

Dus beetje vaag verhaal dit, gezien je jezelf wantrouwt en een discussie met jezelf aan het voeren bent?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
BastaRhymez schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:47:
Als ik de OT lees, lees ik dat er is er na veel overleggen is besloten om de kozijnen te vervangen, inclusief het glaswerk. Hier doen de eigenaren een eigen bijdrage, omdat er te weinig geld in kas is. Dit geldt voor meerdere eigenaren / bewoners.

Daarnaast is er een ander punt en dat is de spouwmuur isolatie. Dit lijkt specifiek alleen bij TS van toepassing te zijn. Later (in twee posts hierboven) wordt door TS wel gesproken over een combi deal. Maar ziet de VVE dat ook zo?

Ik heb het idee, dat er een hoop verwarring heerst en dat TS verwacht dat er voor die 1200 euro kozijnen, glaswerk en isolatie wordt gedaan.

Daarnaast heeft niet betalen in dit geval alleen maar een vertragend effect dat je zelf veroorzaakt. De VVE bestuurder zal geen opdracht verstrekken als er nog niet door een lid niet is betaald die wel mee lift. Want welke zekerheid heeft de VVE vervolgens om wel het geld te krijgen?
Zoals door TS zelf al is aangegeven, is er al besloten dat de kozijnen worden vervangen. Dus niet betalen is zelf de afspraak niet nakomen...

Volgens mij is stap 1 dus het betalen van de afgesproken 1200 euro.
Daarna is het goed om de afspraken nog eens goed te spiegelen met elkaar. De 1200 euro lijkt mij alleen de bijdrage van de kozijnen en niet voor de isolatie (tenzij iedereen natuurlijk isolatie krijgt, maar dat maak ik niet op uit de OT).
Iedereen krijgt isolatie. Het gebouw heeft 2 spouwmuren aan de oost en westkant. Deze worden beide gedaan, voor alle eigenaren die een hoekwoning hebben. Dit omdat het 1 grote spouw betreft over de zijkant van alle hoek appartementen. Alleen mijn woning isoleren is niet mogelijk. de 1200 euro is inderdaad voor de kozijnen, glas en isolatie. een groot gedeelte worde betaald door de Vve.

De eigenaren betalen enkel een bijdrage omdat er word verbeterd. Volgens onze regels is de Vve alleen verantwoordelijk voor het onderhoud(Kozijnen zijn momenteel in erg slechte staat). Om kosten te besparen wordt er nu gekozen voor kunststof.maar dat is een verbetering. Een bijdrage is dan ook op zijn plaats en de leden hebben hiermee ingestemd.

Ik ga vanavond het geld overmaken en hoop op het beste.
Devian schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:00:
Jij kunt als bestuurslid gewoon opdrachten verstrekken. De VVE Beheerder werkt in opdracht van het bestuur.

Dus beetje vaag verhaal dit, gezien je jezelf wantrouwt en een discussie met jezelf aan het voeren bent?
Je hebt gelijk. Ik zou opdracht mogen verstrekken, maar dit is niet de afgesproken manier. Bij ons is afgesproken dat de Vve beheerder opdracht verstrekt na opdracht van het bestuur. Dus ja ik kan het, maar het gevolg is waarschijnlijk dat er veel gedoe van komt. Daar zit ik natuurlijk ook niet op te wachten.

Ik zie dat probleem dan ook meer dat ik als Lid van de Vve een probleem heb, dan dat ik vanuit het bestuur spreek. Ik heb een probleem in mijn huis als Lid en ga daarmee naar de Vve Beheerder zoals afgesproken met alle eigenaren. Het probleem is bekend bij het bestuur maar de actie ligt bij de Vve beheerder.

[ Voor 5% gewijzigd door Thrilseeka op 14-11-2018 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Devian schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:00:

Je kan opdrachten verstrekken wat je wil maar als dat tegen het mandaat van het bestuur of beheerder in gaat, of een besluit uit de ALV, dan doet de beheerder daar helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:25
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:05:
[...]

Je kan opdrachten verstrekken wat je wil maar als dat tegen het mandaat van het bestuur of beheerder in gaat, of een besluit uit de ALV, dan doet de beheerder daar helemaal niets mee.
Hij had al een mandaat bij de ledenvergadering gekregen.

De beheerder werkt altijd in opdracht van het bestuur. In dit geval zal hij alles zelf kunnen regelen als bestuurslid omdat het mandaat van de leden er al is.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 20:53

Illusion

(the art of)

spouwmuur isolatie geplaatst. Dit traject heb ik gestart omdat er door vervuiling in de spouw een koude brug is ontstaan.
Hoe gaat meer spul in de spouw stoppen je koudebrug verhelpen? Dat klinkt niet logisch.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De beheerder heeft het mandaat gekregen, niet het bestuur.

En als er dan nog niet is betaald dan kan de opdracht dus niet uitgezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Snap het probleem eigenlijk niet. Geld dat wordt ingenomen door de VVE, maar (nog) niet wordt uitgegeven, staat nog steeds op naam van het lid van de VVE. Dat is je persoonlijke reserve. Als het goed is krijg je sowieso elk jaar een overzicht met ingenomen gelden en de staat van betalingen van alle leden van de VVE, tenminste in onze VVE is dat wel zo.

Meer dan 10 jaar geleden werd in ons complex ook na jaren lang vergaderen en stemmen eindelijk gekozen voor nieuwe kunstof kozijnen. Omdat de pot leeg was, moet er gemiddeld per appartement 10.000 euro worden betaald voor de nieuwe kozijnen. Uiteindelijk zijn er 2 leden van de 46 niet in staat geweest op tijd dit geld in te leggen en in overleg zijn daar de kozijnen pas vervangen nadat die betaald hadden (met een toeslag vanwege de extra montagekosten)

Het lijkt erop dat jullie VVE te laks is met deadlines stellen. Voor een stemming voor vernieuwing zou je moeten zijn voorzien van meerdere offertes en termijnen waarop de werkzaamheden zouden kunnen aanvangen. Als er vóór wordt gestemd, hoor je ook al een betalingstermijn voor de eigen bijdrage vastgesteld te hebben, zodat de offertes aangehouden kunnen worden en de werkzaamheden tijdig afgerond zijn. Eventueel kan je ook al meenemen hoe je omgaat met "wanbetalers' Hier is dus blijkbaar nog wel wat werk te verzetten binnen de VVE.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:49

Polycom

Poes van goud

Even mijn 2 cents m.b.t. VVE beheerders.

Indien het een relatief kleine VVE betreft, ga het beheer lekker zelf doen. Maak iemand voorzitter en penningmeester, laat eventueel een nul-meting uitvoeren door vereniging eigen huis en maak afspraken met de bewoners wat je qua onderhoud wilt laten uitvoeren. Weg met die tussenpersoon.

Ik heb louter negatieve ervaringen met VVE beheerders, ze willen het liefst zo min mogelijk voor je doen. (N=1 I know) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Polycom schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:31:
Even mijn 2 cents m.b.t. VVE beheerders.

Indien het een relatief kleine VVE betreft, ga het beheer lekker zelf doen. Maak iemand voorzitter en penningmeester, laat eventueel een nul-meting uitvoeren door vereniging eigen huis en maak afspraken met de bewoners wat je qua onderhoud wilt laten uitvoeren. Weg met die tussenpersoon.

Ik heb louter negatieve ervaringen met VVE beheerders, ze willen het liefst zo min mogelijk voor je doen. (N=1 I know) :)
Maak er maar N=2 van :P Hier dezelfde ervaring, VvE-beheerder deed geen f*ck. De gevel van het pand moest gerenoveerd worden, hadden ze één offerte opgevraagd bij hun huisaannemertje met het voorstel om daarmee maar akkoord te gaan. Da's niet helemaal hoe het werkt 8)7

ik had de beheerder er graag uit gehad, maar 1 van de 4 leden wilde dat per se niet. Dat kan je met stemmen alsnog doordrukken natuurlijk, maar dat had gegarandeerd burenruzie opgeleverd. Dat vonden we het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Wat is relatief klein? Hoewel mijn ervaringen ook niet erg positief zijn, vooral de communicatie tussen VVE en leden kan een stuk beter, is bij een beetje actieve VVE een externe beheerder haast wel noodzaak, tenzij je binnen de vereniging 1 of meerdere personen hebt die hier veel tijd aan kunnen spenderen. Bij nieuwbouw kan je de eerste jaren rustig een reserve opbouwen, maar bij oudere panden waar regelmatig wat gedaan moet worden aan reparaties, onderhoud en brandjes blussen, wil je dit er niet "even" naast doen bij een fulltime baan. Buiten dat, een externe beheerder is vaak ook handiger om vriendjespolitiek binnen een VVE te voorkomen. ;)
Conono schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:37:
[...]

VvE-beheerder deed geen f*ck. De gevel van het pand moest gerenoveerd worden, hadden ze één offerte opgevraagd bij hun huisaannemertje met het voorstel om daarmee maar akkoord te gaan. Da's niet helemaal hoe het werkt 8)7
Je kan met genoeg leden de voorzitter gewoon dwingen meerdere offertes aan te vragen en dan pas een stemming erover te gaan houden. 1 Offerte is een lachtertje. Als hij/zij blijft weigeren, draag je zelf meerdere offertes aan in de vergadering. Bij ons worden bij grotere onderhoudsklussen een commissie aangesteld die alle offertes met elkaar vergelijkt en met een advies komen. Bij meerdere klussen liepen de offertes soms meer dan een ton uiteen. En dan moet je ook nog even goed bekijken wat wel en niet inclusief is. Daar zijn bouwbedrijven ook sterren in trouwens. :P

[ Voor 41% gewijzigd door thunder8 op 14-11-2018 12:43 . Reden: Toevoeging ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Kijk ook trouwens nog of HR+++ een goed idee is....Juist met appartementen levert dit een gigantische besparing op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:28

Theo

moederbord

Thrilseeka schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:20:
Ventileren in huis doen we genoeg. S'ochtends gaan de ramen open en we hebben zelfs een elektrische ontvochtiger in de slaapkamer staan. Dit helpt wel, maar niet genoeg.
Ik hoop voor je dat je de ramen dan openhoudt? Ventileren is iets dat je 24/7 moet doen, óók als je slaapt, niet thuis bent en 's avonds op de bank zit. Ventilatie is niet iets dat je 'even een half uurtje' kan doen per dag. Bij goede ventilatie is er geen vochtophoping, zelfs bij een koudere muur. (mits deze met het huidige weer niet kouder is dan 10 graden) Goede ventilatie is als er continu, 24 uur per dag, elk uur minimaal 50 kuub lucht de woning in en uit gaat.

Wil je weten of je ventilatie op orde is? Meet het dan met zowel een CO2 meter in je huis en slaapkamer. Komt de CO2 waarde dagelijks boven de 800 ppm uit dan is je ventilatie niet op orde. Komt deze zelfs boven de 2.000 ppm uit dan is deze heel erg niet op orde.

Kun je niet ergens een CO2 meter huren/lenen? Meet dan de luchtvochtigheid in de slaapkamer. Met een kamertemperatuur van 17 graden zal de luchtvochtigheid morgenochtend (wanneer het 3 graden is buiten) onder de 55% moeten zijn. Als deze er (ver) boven dan is je ventilatie niet op orde.

Waarschijnlijk kun je je schimmels dus verwijderen (of iig het aangroeien stoppen) door een slaapkamerraam 24/7 op een kier te houden, of op de ventilatiestand te zetten, ipv alles (pot)dicht te houden.

Gezien je het hebt over (na)isoleren van de woning heb je een oudere woning, en hierin is helaas de ventilatie ofwel zeer goed (kieren en doorwaaiwoningen) of heel slecht (tocht gestopt) omdat deze woningen geen mechanische ventilatie hebben, of omdat deze in 50 jaren nooit is onderhouden..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
Iedereen bedankt voor de reacties!

Vanavond maak ik het over en wacht ik even af. Daarna begin ik wel met klagen. De ventilatie tips ga ik meenemen. Ik zal eens een meter huren en kijken hoe de waardes zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:58
Om even verder in te haken op de VvE: Zelf hebben wij ook een beheerder. Dat was ook aan het begin ook allemaal niet zo vooruit te branden. Laatste tijd gaat het gelukkig beter en zijn ze ook behoorlijk proactief. Ben zelf penningmeester geweest, tegenwoordig zit ik in het bestuur bij ons.

Ik weet niet hoe de constructie is tussen VVE Bestuur, VVE Beheerder en de leden. Bij ons is het zo dat:
- VVE Bestuur geeft opdrachten, accordeert offertes en accordeert de verzoeken die vanuit de Beheerder komen..
- VVE Beheerder vraagt offertes uit, doet de administratie/verwerkt post, doet wat hand en spandiensten en is aanspreekpunt voor externe partijen (bv liftonderhoud, het schoonmaakbedrijf enz).
- Vanuit VVE Bestuur hebben we een penningmeester en die controleert de boeken één keer per jaar.

Stel, we hebben nieuwe kozijnen + isolatie nodig in onze VVE:
Vanuit de leden komen wensen. Vaak wordt er bij een VVE vergadering dan gestemd. Als er dan een meerderheid is, heb je dus vanuit de vergadering mandaat als bestuurder zijnde om iets te ondernemen (met daarin een tijdsframe en wat het maximaal mag kosten). Als bestuur geven wij dan opdracht aan de beheerder om te kijken naar nieuwe kozijnen + isolatie en de bijbehorende wensen. Geef dan ook altijd een deadline mee en dat er minimaal 3 offertes uitgevraagd moeten worden (dit om te voorkomen dat er een bevriend bedrijf gevraagd wordt en dat je dan de hoofdprijs betaald). Als je een goede beheerder hebt, hoef je dan niet zo heel veel te doen en is het wachten op offertes. Maar vaak moet je toch erachteraan jagen als bestuur om ervoor te zorgen dat de offertes op tijd binnen zijn.

Als er meerdere offertes binnen zijn, geef je akkoord op één van de offertjes als bestuurder. Beheerder geeft dit door aan de partij en maakt afspraken voor wanneer de zaken geleverd/uitgevoerd worden. En helaas zul je hier vaak weer achteraan moeten om te voorkomen dat offertes verlopen en/of dat het allemaal weer veel te lang duurt.

Als lid heb jij nu klachten met jouw woonruimte. Normaal geef je die klachten door aan het bestuur. Maar omdat je zelf in het bestuur zit, kun jij de beheerder erop aanspreken. Ik weet niet of je alleen in het bestuur zit, maar misschien is het ook handig om de andere bestuurder druk uit te laten oefenen.

TLDR: Maak duidelijke (SMART!) afspraken van wat er van de leden, bestuur en beheerder wordt verwacht.
Leden: Betalen bedrag A voor datum B tbv financering kozijnen/isolatie.
Bestuur: Geven opdracht om voor datum X drie offertes binnen te hebben en voor datum Y het werk uit te laten voeren. Daarnaast beheerder aan het werk zetten en in de gaten houden dat zij ook hun termijnen nakomen.

Als iedereen zich aan de afspraken houdt, dan weet je wanneer de nieuwe kozijnen geplaatst worden. En als dat niet het geval is, spreek je aan op de mensen/partijen die verzaken. En als de beheerder het dan elke keer af laat weten, dan misschien eens overstappen op een andere beheerder. Dat kun je tijdens de VVE vergadering voorstellen. Maar doe dat na dit traject.
Pagina: 1