Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gasverbruik lager/Gasloos met Luchtverwarming (met WTW)

Pagina: 1
Acties:

• mark117
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:56
Ik heb wat advies nodig. Vorig jaar hebben we een huis laten bouwen, met daarin een indirect gestookte Brink luchtverwarmer (Elan 2.0 16), in combinatie met een WTW Balansventilatie (Renovent excellent 400 4/0 R). Door het hele huis zitten geisoleerde luchtkanalen om de warme (en verse) lucht door de woning te verspreiden. Dit wordt allemaal verwarmd door een standaard HR CV ketel op gas (HRE 36/30 A-label CW5).

We zouden graag naar een situatie gaan waarbij we minder/geen gas willen gebruiken. Dit niet gedaan omdat dit toen budgettair niet mogelijk was en we het luchtverwarmingsysteem (icm balansventilatie) aantrekkelijk vonden door de constante aanlevering van verse lucht. (daarnaast levert de gemeente amsterdam een subsidie om gasloos te gaan)

Nu zou ik graag willen weten wat de beste manier is om dit aan te pakken. Ik kan veel vinden over warmtepompen icm vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren, maar er is weinig te vinden over onze situatie.

Ondanks dat op de website van Brink verteld wordt dat de luchtverwarmer ook gevoed kan worden door een warmtepomp kan ik hier verder weinig informatie over vinden. De luchtverwarmer zou ook een hoge temperatuur nodig hebben waardoor het rendement van een warmtepomp niet optimaal zou zijn?

Ik denk ook aan om een zonneboiler te laten installeren om in ieder geval het gasverbruik te verminderen, maar ik vraag me af of op de lange termijn dit geen weggegooid geld als we uiteindelijk helemaal van het gas af gaan.

Er liggen al 20 zonnepanelen op het dak die ongeveer 5000kwh per jaar opwekken (overproductie van ongeveer 1500kwh)

• mark117
Na het eerste contact met een installateur van warmtepompen heb ik het advies gekregen om de maximale temperatuur van m'n cv te verlagen (en zo te kijken of het huis nog op warmte komt bij een lagere aanvoer temperatuur).

Hij stond op 75 graden, en heb hem nu gezet op 55 graden. En ik voel/zie geen/weinig verschil in de tijd die het kost om het huis op te warmen (isolatie is blijkbaar voldoende). Wellicht komt dat ook omdat in in de instelling van de luchtverwarmer zie dat de Max. uitblaastemperatuur ook op 55 graden was ingesteld.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

WVB>>>DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13:24
Je bedoelt de watertemperatuur voor de warmtewisselaar? 55 graden is al teveel voor een warmtepomp. 45 graden is al beter voor het rendement, maar idealiter gebruik je water van 35 graden.

• gerzon
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 07:22
Je kan op de ketel zien hoe warm de uitgeblazen lucht is.
Bij mij varieert het van 27 tot 34 graden (als het huis op temperatuur is).

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:52
@mark117
ha ik was net bezig het uit te zoeken voor mijn schoonvader. (vergelijkbare situatie)

als je hybride(gas + warmtepomp) wil gaan dan is hij zelfs zo simpel dat je het zelf zou kunnen aanleggen. ;)

als voorbeeld van hybride:
een panasonic monoblock als buiten unit.
die kan een externe verwarmer aan zetten als perse nodig (gas ketel)
die levert een 50/35 water.
dan heb je de correctie factor van 0,49 op de 16kW.
dus een unit van 5 of 8kW van een panasonic monoblock is goed mogenlijk. ;)

(ik weet te weinig van je huis, maar ik zou er al voor 100% zijn met een 5kW unit, jij mischien wat groter huis en dan red je het voor 100% mischien wel met een 8kW unit.
ik moet wel veel gokken weet veel te weinig van de situatie/huis. ;) )

je zegt dat je getest hebt met de cv op 55 graden te zetten.
heb je dat vorige winter gedaan of af gelopen dagen?
(echt goed testen kun je eigenlijk als het buiten een +/- -8 graden is.
anders is de test eigenlijk zinloos. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mark117
De CV ketel is relatief nieuw, als er dan toch aanpassingen aan deze ketel moeten komen, doe ik liever het gas helemaal de deur uit. Hoewel een hybride oplossing een goede manier zou zijn om minder gas te verbruiken, lijkt me het investeringstechnisch niet helemaal optimaal (dan wellicht beter om te investeren in een zonneboiler om de huidige cv ketel te ondersteunen)
migjes schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:18:
je zegt dat je getest hebt met de cv op 55 graden te zetten.
heb je dat vorige winter gedaan of af gelopen dagen?
(echt goed testen kun je eigenlijk als het buiten een +/- -8 graden is.
anders is de test eigenlijk zinloos. ;) )
Joris748 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:28:
Je bedoelt de watertemperatuur voor de warmtewisselaar? 55 graden is al teveel voor een warmtepomp. 45 graden is al beter voor het rendement, maar idealiter gebruik je water van 35 graden.
Ik bedoel de temperatuur die de cv ketel levert aan de luchtverwarmer.
Ik begrijp een test van een paar dagen niet representatief is voor een geheel seizoen (maar wilde toch kijken wat het effect zou zijn van een lagere aanvoer temperatuur.
Mijn plan is om de komende tijd, de maximale cv temperatuur (in stappen) nog lager te zetten.
gerzon schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:56:
Je kan op de ketel zien hoe warm de uitgeblazen lucht is.
Bij mij varieert het van 27 tot 34 graden (als het huis op temperatuur is).
We hebben een aan-uit(klok) thermostaat, dus aan is: 55 graden van de cv, 52-53 graden uitblaastemperatuur. Uit is: uitblaastemperatuur langzaam naar beneden. Merk wel dat de thermostaat (logischerwijs) vaker aan en afslaat er maar maar tot 55 graden wordt verwarmd. Dit lijkt me trouwens niet de meest optimale manier (modulerende thermostaat zou beter zijn)

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13:24
Een warmtepomp heeft het hoogste rendement bij een zeer lage watertemperatuur (Zeer Lage TemperatuurVerwarming).

Het stookseizoen is begonnen. Zet je CV ketel daarom op 35* graden en ga je gasgebruik bijhouden. Na het stookseizoen weet je 1) of je op een WP over kunt schakelen en 2) hoeveel vermogen die moet hebben.

* @koevlaas2, kun jij iets zeggen over de beste watertemperatuur?

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 12:52
@mark117
de Elan 2.0 die moet je eigenlijk gewoon zien als een gewone radiator.
die in dit geval met water van 90/70 (hoge temperatuur of HT) een 16kW kan leveren.

bij gewone radiator's:
als je die dan gaat voeden met een warmtepomp dan geeft je ze een lagere temperatuur.
doordat de delta T dan een stuk lager is kan hij minder warmte afstaan.
als houvast geeft een normale HT radiator dan 4x minder warmte af.
dus een 4kW radiator geeft dan nog maar 1kW. :-(

bij de elan 2.0 (of andere lucht verwarmings-radiators):
is het iets anders het is wel een gewone radiator, maar er word geforceerd lucht langs geblazen en dat helpt met de warmte afgifte.
in de handleiding bij hoofdstuk 3.2.
staat een tabel met correctie factor.
met water van 50/35 kom je uit op een factor van rond de 0,5.
dus 16kW X 0,5 = 8kW wat je dan aan lage temperatuur verwarmings-radiator hebt.
of 8kW genoeg is voor je huis geen idee. ik ken je huis niet. :?

(8kW LT mag dan maar de helft zijn van van de 16kW HT, maar dat is nog steeds belachelijk veel. :P
een "normale stads villa" (lees rijtjes huis/vinex huis) heeft maar +/-6 tot 8kW aan HT radiators.
die op LT maar een 2-3kW leveren.
ik verwarm 45m2 actief en een 45m2 passief, en heb daar eigenlijk maar een <3kW voor nodig.
met 3kW hou ik mijn huis wel op temperatuur, wil ik het warmer maken dan heb ik meer vermogen nodig.
maar ik hou mijn huis gewoon 24x7 op temperatuur, is wel zo lux.
is gewoon lekker met vloerverwarming. ;) )

hybride geef ik je een hele grote kans van slagen als je een 5 of 8kW gebruikt.
dan kun je vrijwel 100% van het gas vervangen wat je gebruikt om je huis te verwarmen.
daar naast moet je ook nog iets verzinnen voor je tapwater (en die is vaak moeilijker te doen. ;) ) om geheel van het gas af te gaan.
helaas dan word het een stukje duurder. :-(
(maar natuurlijk los gaan van gas betekend ook geen vastrecht daar voor meer betalen en dat kan 250€ per jaar schelen.)

dus wacht even de winter af, zet de CV ketel op een lage temperatuur en probeer het eens.
een account aanmaken op b.v. www.mindergas.nl en je standen bij houden, dat geeft meer inzicht.
meten is weten. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mark117
@migjes, bedankt voor je antwoord.

Ik had de correctietabel al gevonden, maar heb er blijkbaar nog niet genoeg kaas van gegeten :)

We wonen in een vrijstaand huis, ongeveer 200m2, 700m3. we wonen er nu een jaar, en hebben afgelopen jaar ongeveer 1500m3 gas verbruikt. Isolatie zit goed (3-dubbel glas, goed geïsoleerde muren)

Ik ga in ieder geval de temperatuur van de ketel verder verlagen en daarbij het gasverbruik meten. (En ervoor zorgen dat m'n vrouw en kinderen niet in de kou komen te zitten)

Heb wel al contact gezocht met de installateur van de installatie maar "het is druk" en "We komen half januari bij je terug". Geeft me genoeg tijd om zelf wat analyses te doen (en/of bij de concurrent aan te kloppen).

Het eerste antwoord van deze installateur op de vraag hoe we van het gas af konden was trouwens: Ja, je kant een warmtepomp hebben, buffervat past ook op zolder, en het gaat ongeveer 15k ex btw kosten (gaf me niet echt veel vertrouwen in hun intenties)

• gerzon
We hebben een aan-uit(klok) thermostaat, dus aan is: 55 graden van de cv, 52-53 graden uitblaastemperatuur. Uit is: uitblaastemperatuur langzaam naar beneden. Merk wel dat de thermostaat (logischerwijs) vaker aan en afslaat er maar maar tot 55 graden wordt verwarmd. Dit lijkt me trouwens niet de meest optimale manier (modulerende thermostaat zou beter zijn)

Stuurt de thermostaat de brink ketel aan?
We hebben hier een brink thermostaat die een (SWB B-10HRD) aan stuurt, nog nooit zulke hoge temperaturen gezien op de ketel. Hooguit 40/45 graden.

Het huis is wel iets kleiner 185m2 en 540m3 en ook balansventilatie.
De uitblaastemperatuur vind ik erg hoog.

[Voor 3% gewijzigd door gerzon op 18-11-2018 17:17]

• mark117
gerzon schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:11:

Stuurt de thermostaat de brink ketel aan?
We hebben hier een brink thermostaat die een (SWB B-10HRD) aan stuurt, nog nooit zulke hoge temperaturen gezien op de ketel. Hooguit 40/45 graden.

Het huis is wel iets kleiner 185m2 en 540m3 en ook balansventilatie.
De uitblaastemperatuur vind ik erg hoog.
Voor zover ik het heb begrepen (en de kabeltjes lopen) stuurt de thermostaat (Honeywell Chronoterm Touch) de CV ketel aan (Intergas HR..) welke dan op volle toeren (maximaal ingestelde temperatuur) de luchtverwarmer (Brink Elan 2.0 16) voorziet van warm water. Als er een bepaalde temperatuur in de verwarmer wordt geregisteerd gaat de ventilator draaien.

Ik zie dat de SWB B-10HRD een direct gestookte luchtverwarmer is. Dan zit de thermostaat wel direct op daarop aangesloten. Wellicht staat deze (standaard) op een lagere temperatuur ingesteld?

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-06 22:42
mark117 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:57:
@migjes, bedankt voor je antwoord.

Ik had de correctietabel al gevonden, maar heb er blijkbaar nog niet genoeg kaas van gegeten :)

We wonen in een vrijstaand huis, ongeveer 200m2, 700m3. we wonen er nu een jaar, en hebben afgelopen jaar ongeveer 1500m3 gas verbruikt. Isolatie zit goed (3-dubbel glas, goed geïsoleerde muren)

Ik ga in ieder geval de temperatuur van de ketel verder verlagen en daarbij het gasverbruik meten. (En ervoor zorgen dat m'n vrouw en kinderen niet in de kou komen te zitten)

Heb wel al contact gezocht met de installateur van de installatie maar "het is druk" en "We komen half januari bij je terug". Geeft me genoeg tijd om zelf wat analyses te doen (en/of bij de concurrent aan te kloppen).
[...]
Het eerste antwoord van deze installateur op de vraag hoe we van het gas af konden was trouwens: Ja, je kant een warmtepomp hebben, buffervat past ook op zolder, en het gaat ongeveer 15k ex btw kosten (gaf me niet echt veel vertrouwen in hun intenties)
Je kan wellicht het ventilatiesysteem warm voeren met een airco, kan je d'r ook wat mee koelen in de zomer.

7580 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x) en een Panasonic WH-MDC09H3E5 zwembad warmtepomp/uitleen/vervanging voor mijn Ecodan

• gerzon
Nee, niet op een lagere temperatuur ingesteld. Op 55 graden. 60 is de max.
Een direct gestookte reageert duidelijk anders. Of dit komt door de thermostaat.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True