Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1138125

Topicstarter
Omdat ik rond reis, mijn geld online verdien en eigenlijk nooit in Nederland ben wil ik een bedrijf in Bulgarije beginnen.

De belasting is hier laag, en een collega van me doet dit ook al jaren (is Grieks, en NL wetgeving is weer een ander verhaal), en via hem heb ik nu contact met een bedrijf in Bulgarije die me helpt dit opstarten.

Er zijn echter wat vragen:

- Ik heb de belastingdienst gebeld en de situatie uitgelegd, en stelde hun de vraag: of ik dit kan doen zonder in NL belasting hier over te moeten betalen, ook al ben ik wel ingeschreven in de Nederlandse gemeente, uiteraard word het geld allemaal behouden op een Bulgaarse bankrekening.

Het antwoord wat zij me gaf was: waar je de werkzaamheden verricht betaal je belasting. Ik interpreteer dat dus als: inderdaad, je hoeft in NL geen belasting te betalen over dat geld, als je dus in Bulgarije daar belasting over betaald.

Maar klopt dit? Het klonk niet heel overtuigd namelijk, heeft iemand hier advies / tips?

Laatste vraag

- Stel we zijn een paar jaar verder, er staat 200.000 euro op die rekening in Bulgarije, en ik wil het geld overzetten naar een Nederlandse rekening? Moet ik daar dan weer belasting over betalen, hoe zit dat?

Super bedankt voor het lezen van mijn vraag,

Tom

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1138125 op 14-11-2018 07:23 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 1138125 op 15-11-2018 03:48)

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 09:03
Ik zou mij goed laten informeren bij zowel de belastingdienst alsmede een accountantskantoor.

Als je in het buitenland woont EN werkt dan hoef je in principe geen belasting te betalen in Nederland over inkomen uit werk. Bij jou is de situatie gecompliceerder omdat je blijkbaar nog geregistreerd staat bij een Nederlandse gemeente en dus op papier nog in Nederland woont. Je bouwt dus ook bijvoorbeeld AOW op.
Daarnaast ben je niet alleen werknemer maar word je in feite aandeelhouder van een bedrijf dat je wilt oprichten in Bulgarije. Ik ken de exacte regels niet maar laat je informeren!

Over vermogen wat je in het buitenland opbouwt betaal je in principe geen belasting als je niet in NL woont maar nogmaals, je woont dus op papier nog WEL in NL. Als je dan terugkeert naar Nederland, dan moet je je vermogen opgeven en wordt dit aangeslagen in box 3.

Nederland kent ook een belastingverdrag met Bulgarije ter voorkoming van dubbel belastingen. Dat dan wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Chief op 14-11-2018 07:31 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 09:03
Ik zou mij goed laten informeren bij zowel de belastingdienst alsmede een accountantskantoor.

Als je in het buitenland woont EN werkt dan hoef je in principe geen belasting te betalen in Nederland over inkomen uit werk. Bij jou is de situatie gecompliceerder omdat je blijkbaar nog geregistreerd staat bij een Nederlandse gemeente en dus op papier nog in Nederland woont. Je bouwt dus ook bijvoorbeeld AOW op.
Daarnaast ben je niet alleen werknemer maar word je in feite aandeelhouder van een bedrijf dat je wilt oprichten in Bulgarije. Ik ken de exacte regels niet maar laat je informeren!

Over vermogen wat je in het buitenland opbouwt betaal je in principe geen belasting als je niet in NL woont maar nogmaals, je woont dus op papier nog WEL in NL. Als je dan terugkeert naar Nederland, dan moet je je vermogen opgeven en wordt dit aangeslagen in box 3.

Nederland kent ook een belastingverdrag met Bulgarije ter voorkoming van dubbel belastingen. Dat dan wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Chief op 14-11-2018 07:31 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Anoniem: 1138125 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:20:
Omdat ik rond reis, mijn geld online verdien en eigenlijk nooit in Nederland ben wil ik een bedrijf in Bulgarije beginnen.

Het antwoord wat zij me gaf was: waar je de werkzaamheden verricht betaal je belasting. Ik interpreteer dat dus als: inderdaad, je hoeft in NL geen belasting te betalen over dat geld, als je dus in Bulgarije daar belasting over betaald.

Maar klopt dit? Het klonk niet heel overtuigd namelijk, heeft iemand hier advies / tips?
Ja, het klopt.

Maar het is iets ingewikkelder. Je BV in Bulgarije betaalt vennootschapsbelasting en BTW (of hoe ze daat heten) in Bulgarije. Verder betaalt de BV loon en/of dividend aan de DGA (jou).

Hoe die overboekingen van bedrijf naar prive moeten worden belast (bronheffing, heffing in land waar je feitelijk verbblijft, aftrek dubbele belastingen, ...) is afhankelijk van je specifieke situatie.
Laatste vraag

- Stel we zijn een paar jaar verder, er staat 200.000 euro op die rekening in Bulgarije, en ik wil het geld overzetten naar een Nederlandse rekening? Moet ik daar dan weer belasting over betalen, hoe zit dat?
Tussen Europese landen zijn banktransacties in principe niet belast. Dus als de NL rekening ook eigendom is van hetzelfde bedrijf is er geen reden tot belasting.

Echter, ik heb het gevoel dat je iets anders bedoeld dan een bankoverschrijving. Wat bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Anoniem: 1138125 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:20:

Er zijn echter wat vragen:

-Ik heb de belastingdienst gebeld en de situatie uitgelegd, en stelde hun de vraag: of ik dit kan doen zonder in NL belasting hier over te moeten betalen, ook al ben ik wel ingeschreven in de Nederlandse gemeente, uiteraard word het geld allemaal behouden op een Bulgaarse bankrekening.

...
Je verricht de werkzaamheden toch in Nederland, waar je (officieel) bent ingeschreven? Dat zal de fiscus in ieder geval denken. Dan kun je het ook interpreteren dat je in Nederland belastingplichtig bent ook al loopt de facturatie en betaling via een buitenlandse bv.

Als je echt van het Nederlandse systeem af wil, kun je zelf beter in het buitenland gaan vestigen(uitschrijven dus). Wat ik bij de Nederlandse fiscus geconstateerd heb, ook na als zzp'er in Nederland te hebben gewerkt, dat ze zich overal tegen indekken en behalve wat aftrekposten voor zzp'ers 100% naar zichzelf toe redeneren.

(Ik woon en heb nu een bedrijf in het buitenland)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

Als digitale nomade zal je toch zeer goed moeten uitzoeken hoe elk belastingstelsel en wetgeving in elkaar zit in de landen waar je "reist". Wanneer moet je jezelf registreren (als toerist / als tijdelijke inwoner) en hoe gekeken wordt naar de inkomsten van werk (die voor je namelijk wel uit op de plek waar je bent - ook al is dat onder een bedrijf en voor een klant die totaal ergens anders zitten).

De ervaring die je vaak op blogs terugleest is inderdaad dat men door de belastingstelsels heen glipt. Weinig tot geen belasting betaald en dik verdient. Ook zijn dit vaak 20'ers en 30'ers die single zijn zonder kinderen, zonder vastgoed etc. etc. Omdat het een relatief nieuw begrip is (voltijd online geldverdienen) en er niet veel mensen zijn die dit combineren met een nomade bestaan, is er vaak geen specifieke regeling die deze situatie belicht - het is dan uitzoeken hoe 'men' er op dit moment mee omgaat. Maar aangezien belastingdiensten ook niet gek zijn, heb je goede kans dat in enkele jaren er wel regelingen komen voor deze situaties, daardoor is het haast onmogelijk om daar op de langere termijn op te plannen.

-- toevoeging
https://europa.eu/youreur...taxes-abroad/index_en.htm
Each country has its own definition of tax residence, yet:
  • you will usually be considered tax-resident in the country where you spend more than 6 months a year
  • you will normally remain tax-resident in your home country if you spend less than 6 months a year in another EU country.
Vooral het gebruik van usually en normally kan behoorlijk anders uitpakken per verblijfsland.

[ Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-11-2018 10:38 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-06 13:49
Zolang je in Nederland staat ingeschreven kunnen je plannen de ijskast in. Het belangrijkste is namelijk dat je niet in Nederland ingeschreven mag staan. Anders zul je altijd problemen (kunnen) krijgen met de belastingdienst. Ik zie ook niet in waarom je in Nederland ingeschreven zou willen blijven?

Daarnaast moet je je ook verdiepen in de regels in Bulgarije. Als je in Bulgarije een BV wilt beginnen zul je in de basis een woonadres in Bulgarije moeten hebben. Vanaf dit adres 'werk' je vervolgens. Zonder adres krijg je zover ik weet niet eens een BV. Dat je vervolgens over heel de wereld reist en online werkt maakt dan niet zoveel uit (volgens mij minimaal 183 dagen, maar wie controleert het...).

De Nederlandse belastingdienst heeft hier dan niets mee te maken. In Bulgarije keer je inderdaad het minimale directeurs-salaris uit (volgens mij €250/maand) en de rest kun je uit mijn hoofd met 10% belasting opnemen.

Denk er ook aan dat men cyrillisch schrift heeft en je een boekhouder/tussenpersoon nodig hebt die je goed kunt vertrouwen. Om je in te schrijven en een woning te huren zul je ook van alles moeten regelen aan papierwerk. Verkijk je daar niet op.

Dan moet je ook nog rekening houden met je zorg- en reisverzekering. Maar ik neem aan dat je dat op dit moment ook wel goed op orde hebt. Als je dan uitgeschreven bent in Nederland zal het misschien iets moeilijker zijn om jezelf te verzekeren, dat zal dan misschien vanuit Bulgarije moeten gebeuren.

Ik heb ergens vorig jaar kort pm-contact gehad met @kanem0chi over een BV in Bulgarije. Hij zal het precies weten. Ik ga zelf in 2020 verhuizen en vanaf dat moment ook over naar een eigen BV.

[ Voor 17% gewijzigd door Divak op 14-11-2018 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 10:52

Basszje

Reisvaap!]

Divak schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:34:
Zolang je in Nederland staat ingeschreven kunnen je plannen de ijskast in. Het belangrijkste is namelijk dat je niet in Nederland ingeschreven mag staan. Anders zul je altijd problemen (kunnen) krijgen met de belastingdienst. Ik zie ook niet in waarom in Nederland ingeschreven zou willen blijven?
Je mag niet ingeschreven zijn in Nederland als je langer dan 8 maanden per jaar niet in Nederland bent. Als je dit toch doet, dan kan dat worden gezien als fraude, vanwege het recht op AOW en zorgverzekering. Al helemaal als een constructie hebt om elders belasting te betalen.

Ik zou trouwens in Bulgarije mezelf erg goed op de hoogte stellen van de lokale regels, en meer dan 1 bedrijf raadplegen. En heel goed opletten wie er te vertrouwen is. Dit soort 'markten' zitten vol met allerhande beunhazen. Voordat je je 200K er parkeert zou ik ook een onafhankelijke advocaat nemen die ook vloeiend engels kan trouwens. En even checken of er een garantiestelsel is.

Ik weet niet hoe de fraude en corruptie daar is sinds het EU tegenwoordig is, maar een stempeltje is zo gezet door een ambtenaar.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
Basszje schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:50:
[...]

Ik weet niet hoe de fraude en corruptie daar is sinds het EU tegenwoordig is, maar een stempeltje is zo gezet door een ambtenaar.
Dat is inderdaad het geval. Dit kun je trouwens ook als een voordeel zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Basszje schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:50:
[...]

Je mag niet ingeschreven zijn in Nederland als je langer dan 8 maanden per jaar niet in Nederland bent. Als je dit toch doet, dan kan dat worden gezien als fraude, vanwege het recht op AOW en zorgverzekering. Al helemaal als een constructie hebt om elders belasting te betalen.
Zo zwart wit ligt dat niet. Het gaat daarbij om een onderbroken periode. Als je gewoon in Nederland woont en net over de grens werkt ben je ook meer dan 8 maanden buiten Nederland. Als je een A1 verklaring hebt heb je gewoon recht op AOW en zorgverzekering. Als je dus vooral in Bulgarije bent maar je vakanties op je eigen adres in Nederland doorbrengt hoeft er niks aan de hand te zijn.
Maar dit is een ingewikkelde situatie dus ik zeg ook aan de TS: laat je professioneel adviseren, het kan allemaal maar het is niet eenvoudig-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1138125

Topicstarter
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties, ik ga inderdaad een professional inschakelen.

Have a great day ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

mashell schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:19:
[...]

Zo zwart wit ligt dat niet. Het gaat daarbij om een onderbroken periode.
Ik verzin het niet zelf. Wellicht dat er uitzondering zijn -

https://www.rijksoverheid...basisregistratie-personen

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01:39

LankHoar

Langharig tuig

Misschien is een e-Residency in Estonia het overwegen waard: https://e-resident.gov.ee/

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Schrik ik even van. Als je dat zo alleen lees zou ik al heel wat jaren de wet overtreden. Maar er zijn veel meer regelingen en mijn geval klopt wel. Kortom, het is ingewikkeld en hier is professionele hulp ernstig bij aan te bevelen, ook als het om belastingaangiften gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Doe het via Estland, bijna geen belasting en je hoeft geen inwoner te zijn. Je moet enkel e-residency aanvragen en dat kan gewoon online. Er zijn via de overheidswebsite daar ook bedrijven te vinden die alles voor je regelen tegen een schappelijke vergoeding per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46
mashell schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:19:
[...]

Zo zwart wit ligt dat niet. Het gaat daarbij om een onderbroken periode. Als je gewoon in Nederland woont en net over de grens werkt ben je ook meer dan 8 maanden buiten Nederland. Als je een A1 verklaring hebt heb je gewoon recht op AOW en zorgverzekering. Als je dus vooral in Bulgarije bent maar je vakanties op je eigen adres in Nederland doorbrengt hoeft er niks aan de hand te zijn.
Maar dit is een ingewikkelde situatie dus ik zeg ook aan de TS: laat je professioneel adviseren, het kan allemaal maar het is niet eenvoudig-
Als je in NL woont en over de grens werkt ben je gewoon elke dag in Nederland, behalve normale vakanties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:02

Qwerty-273

Meukposter

LankHoar schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:35:
Misschien is een e-Residency in Estonia het overwegen waard: https://e-resident.gov.ee/
Ook dat is geen volledige oplossing, zoals al bij e-Residency zelf wordt aangegeven:
Please be aware that e-Residency does not confer citizenship, tax residency, residence or right of entry to Estonia or to the European Union.
Het probleem is dan ook niet echt dat er een bedrijf is dat geld verdient door iets te doen, maar dat jij als persoon geld uit het bedrijf krijgt/trekt (om te kunnen wonen, eten, etc. etc.). Daar zitten zoveel haken en ogen aan, die allemaal afhangen van de belastingregels per land.

Hoewel EU met vrij verkeer van personen en goederen, zijn regelgevingen nog op nationaal niveau, verschillende ze behoorlijk tussen de de EU leden, en gaat men in alle gevallen niet uit van een nomade. De regelingen voor grenswerkers (die dus wel een vaste plek hebben om te wonen) zijn al zeer complex en aan veranderingen onderhevig. Je zou het voor de grap nog een stap complexer kunnen maken door ook buiten de EU te reizen/werken. Zolang je met een standaard inkomen zit, zal menige belastingdienst het te complex vinden om met je te debateren waarom je wel/niet belasting zou moeten betalen.

Let ook op, dat bij langdurig verblijf buiten NL, je zorgkostenverzekering eigenlijk niet geldig is. En men gemaakte kosten terug kan vorderen. Voor de AOW kan je je vrijwillig verzekeren via de SVB, moet je wel voor jezelf uitmaken of dat het waard is. Zeker met de huidige tendens om de uitkering te korten afhankelijk van het land waar je woont - en wat je zelf verwacht wat er nog meer gekort gaat worden in de decennia die je nog tot je pensioen te gaan hebt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Doe het via Estland, bijna geen belasting en je hoeft geen inwoner te zijn. Je moet enkel e-residency aanvragen en dat kan gewoon online. Er zijn via de overheidswebsite daar ook bedrijven te vinden die alles voor je regelen tegen een schappelijke vergoeding per maand.

Kijk daarnaast goed hoe lang je in Nederland verblijft elk jaar. Mocht dat langer zijn dan wettelijk toegestaan om ingeschreven te blijven, verzeker je dan vrijwillig voor de AOW. Daarnaast zijn er speciale zorgverzekeringen en reisverzekeringen voor als je langdurig in het buitenland verblijft.

Als digital nomad kan je trouwens prima naar elk land op de wereld reizen op een toeristen visum en daar vakantie vieren. Niemand die gaat kijken of je werk verzet op je laptop. Het is een ander verhaal als je ook daadwerkelijk klanten gaat bezoeken en langdurig op de zelfde locatie verblijfd.

Het kan prima, zorg alleen dat je alles goed geregeld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Divak schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:52:
[...]
Dat is inderdaad het geval. Dit kun je trouwens ook als een voordeel zien ;)
Niet als je bedrijfseigendom / spaargeld op deze manier wordt overgedaan aan de lokale maffiosi ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Basszje schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:20:
Niet als je bedrijfseigendom / spaargeld op deze manier wordt overgedaan aan de lokale maffiosi ;)
Zo is er overal wel wat. In Nederland is er ook zo'n club die je verplicht hun over de top van je inkomen 52% af te dragen en belooft daar ook van alles voor maar is bijvoorbeeld niet in staat een stad als Lelystad van eerste wereld behoeften als ziekenhuiszorg te voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
Mijn strekking was, het kan in je voordeel of in je nadeel werken. Het principe op zich is een andere morele kwestie. Ik zou er in ieder geval niet aan meedoen. Een gemiddeld mens leeft er van een paar honderd euro per maand maar loop één middagje door Sofia en je ziet meer luxe (sport)wagens dan dat je in een jaar tijd tijdens je dagelijks commute tegenkomt op de A4. Echter zou ik daar net zo makkelijk de Nederlandse belastingregels en nivellering de schuld kunnen geven.

Overigens een kleine wijziging, je betaalt in Bulgarije niet 10% maar uiteindelijk 15% belasting als je geld uit je bedrijf haalt. In ieder geval stukken gunstiger dan in Nederland. De e-residency van Estland klinkt wel leuk maar zal in deze situatie ook niet lekker werken (zeker niet als je gewoon in Nederland staat ingeschreven). Daarbij is het tarief in Estland 20%, dus minder gunstig dan een BV in Bulgarije.

[ Voor 6% gewijzigd door Divak op 15-11-2018 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Eli3l schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:27:

Als digital nomad kan je trouwens prima naar elk land op de wereld reizen op een toeristen visum en daar vakantie vieren. Niemand die gaat kijken of je werk verzet op je laptop.
Leuk, maar nee. Er zijn genoeg landen waarbij dat dus illegaal kan zijn. Je zal niet de eerste zijn die betrapt wordt op het overtreden van visum regels en daar de consequenties van moet ondervinden. Laat je dus altijd eerst inlichten voordat je op een toeristenvisa ergens heen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:13

jgj82

Ja, maar = nee

Ik woon al twaalf jaar in Duitsland maar werk in Nederland. Voor de NL belastingdienst ben je belastingplichtig in het land waar je woonachtig bent tenzij meer dan 90% van je inkomen uit Nederland komt.

Alle andere gevallen: buitenlands belastingplichtig. Doei recht op uitkering, AOW, HRA etc. Wel "mag" je inkomstenbelasting afdragen over het deel dat je in Nederland verdient hebt.
Zie Opgaaf Wereldinkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
Door drukke werkzaamheden (belastingaangelegenheden buitenlandse belastingplichtigen) heb ik even verstek moeten laten gaan. Vandaar mijn late reactie.

Een aantal reacties geven een volstrekt verkeerde voorstelling van zaken. Op enkele daarvan zal ik nader ingaan,

“Je BV in Bulgarije betaalt vennootschapsbelasting en BTW (of hoe ze daat heten) in Bulgarije. Verder betaalt de BV loon en/of dividend aan de DGA (jou).”

Ik denk eerder dat TS een eenmanszaak denkt te starten in Bulgarije en dan liggen de zaken totaal anders.

“Zolang je in Nederland staat ingeschreven kunnen je plannen de ijskast in. Het belangrijkste is namelijk dat je niet in Nederland ingeschreven mag staan.”

Dit is volstrekt onjuist. Ingevolge artikel 4 van de Algemene wet inzake rijksbelasting wordt waar je woont “naar de omstandigheden beoordeeld.” Volgens vaste jurisprudentie van de Hoge Raad moet je daarbij denken aan zaken als: in welk land heb je een duurzame woning tot je beschikking, met welk land zijn je persoonlijke en economische betrekkingen het nauwst (middelpunt van je levensbelangen) en waar woon of verblijf je het meest.

Dit staat dus geheel los van de gemeentelijke BRP. Zorg er echter wel voor dat je kunt aantonen dat je minimaal 183 dagen in een belastingjaar in Bulgarije woont of verblijft! Als je vervolgens voldoet aan de zgn. 8/4-regeling, dus maximaal 8 maanden in een periode van 12 maanden in Bulgarije wonen of verblijven (en dat is dus iets anders dan wat ik in een reactie lees van “een jaar”), dan hoef je je in Nederland niet te laten uitschrijven uit de BRP (met alle gevolgen van dien!).

“Doe het via Estland, bijna geen belasting en je hoeft geen inwoner te zijn. Je moet enkel e-residency aanvragen en dat kan gewoon online.”

Ook dit is een totale misvatting. Zonder daar ook daadwerkelijk te wonen belast Nederland jou over je wereldinkomen. Je geniet nl. geen verdragsbescherming op grond van het door Nederland met Estland gesloten Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Artikel 4, lid 1, van het Verdrag, bevat een duidelijke beperking van het zijn van fiscaal inwoner van Estland en wel als volgt:”Deze uitdrukking” (het zijn van fiscaal inwoner) “omvat echter niet een persoon die in die Staat slechts aan belasting is onderworpen ter zake van inkomsten uit bronnen in die Staat of van vermogen dat in die Staat is gelegen.”

Het enkel genieten van inkomsten in Estland uit een daar ingeschreven onderneming, zonder daar te wonen of te verblijven, is dus niet voldoende om verdragsbescherming te genieten

Ik zou zelf liever kiezen voor de Bulgarije-route dan voor de Estland-route. Ook Bulgarije is een EU-land. De Bulgaarse munt (de LEV) is zeer stabiel. Bulgarije is een van de snelst groeiende economieën van Europa. Daarbij heeft Bulgarije de laagste belastingtarieven in de E.U.: 10% vennootschapsbelasting - 10% inkomstenbelasting - 5% dividendbelasting.
Ik denk dat TS denkt aan de oprichting van een eenmanszaak in Bulgarije. Dan heeft hij enkel te maken met 10% inkomstenbelasting. Tel uit je winst t.a.v. het drijven van een eenmanszaak in Nederland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:19
Enige nadeel is dat je ook daadwerkelijk naar BG moet verhuizen om deze winst te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
t_captain schreef op maandag 3 december 2018 @ 08:10:
Enige nadeel is dat je ook daadwerkelijk naar BG moet verhuizen om deze winst te pakken.
"Elk voordeel heb z'n nadeel." :*)

Zoals ik al aangaf moet je kunnen aantonen dat je minimaal 183 dagen in een belastingjaar in Bulgarije woont of verblijft om verdragsbescherming te genieten. Dat kun je o.a. doen d.m.v. het overleggen van je huurcontract en bewijs van huurbetalingen, telefoon- en energierekeningen (op naam), vliegtickets en bankafschriften. Doe daarvoor zoveel mogelijk pinbetalingen als je in Bulgarije bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
jgj82 schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:02:
Ik woon al twaalf jaar in Duitsland maar werk in Nederland. Voor de NL belastingdienst ben je belastingplichtig in het land waar je woonachtig bent tenzij meer dan 90% van je inkomen uit Nederland komt.

Alle andere gevallen: buitenlands belastingplichtig. Doei recht op uitkering, AOW, HRA etc. Wel "mag" je inkomstenbelasting afdragen over het deel dat je in Nederland verdient hebt.
Zie Opgaaf Wereldinkomen.
Maar dat is toch ook logisch? Waarom zou de Nederlandse regering je allemaal voordelen geven als jij besloten hebt naar het buitenland te gaan? Je hebt, qua Duitsland, al jaren voordeel gehad van lagere hypotheekrente, goedkopere huizen enz... Jammer dat je dan alleen de "negatieve" belastingkanten benoemd.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:13

jgj82

Ja, maar = nee

Backpacker schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:09:
[...]

Maar dat is toch ook logisch? Waarom zou de Nederlandse regering je allemaal voordelen geven als jij besloten hebt naar het buitenland te gaan? Je hebt, qua Duitsland, al jaren voordeel gehad van lagere hypotheekrente, goedkopere huizen enz... Jammer dat je dan alleen de "negatieve" belastingkanten benoemd.
Misschien nog eens lezen: ik werk in Nederland = gewoon in NL belastingplichtig.
Met AOW, HRA, kinderbijslag (ook nog een aanvulling uit Duitsland :9), pensioen etc. Niets negatiefs aan. Gemeentebelastingen betaal ik in Duitsland (WOZ, rioolrechten, MRB etc.) Daar woon ik. No problem.

TS wil onder de Nederlandse belasting uitkomen. Dat betekent verhuizen naar het buitenland. En dan raak je best wat zaken kwijt die in de rest van de wereld niet zo normaal zijn als in NL.

[ Voor 27% gewijzigd door jgj82 op 03-12-2018 16:11 ]

Pagina: 1