Toon posts:

Game PC compleet, max €900,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m10000
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-03 22:44
Hallo iedereen,

ik ben dan eindelijk overstag om een PC te gaan samenstellen, ik heb eigenlijk te lang gewacht op de nieuwe videokaarten, die ook nog is erg duur zijn. Ik heb dit samen met een familielid besproken en hoop op jullie reactie. Mijn 5 jaar oude laptop doet +- 60 fps in Overwatch Medium en 10 - 21 in LOW Destiny 2, het is dus tijd voor wat anders.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik zoek een pc waar ik zowel het simpele browsewerk op kan doen maar ook een leuk potje mee kan gamen. Denk hierbij aan spellen als Overwatch, Destiny 2 en CS-go, gewoon op 1080p is prima voor mij.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max wil ik zo'n beetje uitkomen op €850,- / € 900 met beeldscherm

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik neem alleen boxen en een muis mee, toetsenbord moet ik nog wel kopen maar dat valt in principe buiten het budget.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik steun graag AMD in haar strijd tegen Intel, het wordt dus een AMD systeem.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik / grootte maakt mij allemaal niet uit.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik kwam meerdere vergelijkbare topics tegen, alleen helaas elke keer zonder de uiteindelijke build / configuratie. De videokaart en SSD zijn dan al wel gekocht, ik ga de rest rond Black friday bekijken / kopen en zal dan 4 december gaan beginnen met het bouwen. Vanwege mijn vakantie zal ik dan ook twee weken lang niet reageren. Het is een beetje een eigenwijs lijstje, alvast bedankt voor de tips!

[
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B450M Pro4€ 77,30€ 77,30
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 224,89€ 224,89
1Fractal Design Focus G Mini€ 46,99€ 46,99
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 129,-€ 129,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 124,50€ 124,50
1BitFenix Formula Gold 450W€ 63,-€ 63,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 909,58

[Voor 4% gewijzigd door m10000 op 14-11-2018 13:17]

Beste antwoord (via m10000 op 07-12-2018 20:19)

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-03 22:13
m10000 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:03:
[...]

Nouja ik speel al 1,5 jaar competitive op die oude laptop, maar ik game gewoon voor de lol. Destiny 2 had ik gratis gedownload, maar zoals ik aangaf is tussen de 10 en 21fps geen doen...
Je kan het wel met een IPS scherm proberen op (heel) competitief niveau, maar als de inputlag iets te hoog ligt voor jouw doen kan jij je scherm uiteraard binnen 14 dagen nog inruilen. Bij snelle hoog competitieve games is een TN paneel met lagere input lag (latency) van meerwaarde, maar dan moet je wel competetief genoeg en vaak genoeg spelen. :P

Ik merkte wel een beetje laat dat je gekozen scherm TN is i.p.v. de geadverteerde IPS wat voor jouw doeleinden niet veel uitmaakt, maar om je een paar opties te geven.
VA schermen:
pricewatch: BenQ GW2470H Zwart
pricewatch: BenQ GW2470ML Zwart
pricewatch: Samsung C24F396FHU Zwart

IPS schermen:
pricewatch: AOC I2475PXQU Zwart
pricewatch: Acer ET241Y Zwart

TN schermen keuze zat, maar om de twee met meeste reviews op Tweakers te laten zien rond hetzelfde budget:
pricewatch: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart
pricewatch: BenQ Zowie RL2455 Grijs, Rood, Zwart

Als tip: ik zou het scherm altijd testen met IPS/VA panelen, vanwege backlight bleeding. Geen enkel paneel is hetzelfde en de ene heeft er meer last van dan de ander. Als de backlight bleeding erg zichtbaar zwaar aanwezig is, omruilen. Dit is compleet normaal bij IPS beeldschermen dat je een scherm 1 of 2 keer inruilt daardoor.
Kan je mij vertellen wat er zo veel beter is aan dat duurdere moederbord?
Bij de a320 die jij eerst gekozen had, moet je de bios eerst updaten voordat de CPU überhaupt gebruikt kan worden. Als geen compatibel (pre-update) CPU hebt, dan kan het door de winkel van aankoop zelf laten doen voor een tientje. En dan kom je op hetzelfde bedrag uit incl. bezorgkosten. De B450 werkt met die processor out of the box, betere kwaliteit en je krijgt wat extra features (die je per se hoeft te gebruiken). Het ging hem bij mij om de kwaliteit van de moederbord naar prijs verhouding aangezien beiden ongeveer een tientje in verschillen.

Apart van de features en algemene kwaliteit, zijn de moederbord VRM en bijbehorende heatsink een stuk beter, waardoor deze moederbord meer geschikt is voor een CPU upgrade als je over 2-3 jaartjes denkt “ik heb wel iets snellers nodig...” bij wijze van spreken.

PS: ik raadt wel een bios update aan als die er is, maar die kan je zelf doen vanwege het feit dat deze moederbord de processor standaard al ondersteund.
Ik ga voor die 20 euro meerprijs liever voor nieuw geheugen. Is 16 GB echt nodig voor de redelijk simpele opset?
Ligt aan de spellen. Meeste triple-A (AAA) games die snoepen steeds meer RAM en heel sommige zelf meer weg door de pagefile erbij te sleuren. Door 16GB aan ram geheugen te nemen kan je de komenden jaren een heel lange tijd tegemoet. 8GB ram is meestal wel genoeg voor eens in de zoveel tijd of vele indie games.

Maar als het binnen budget past of een paar tientjes overheen zou ik het wel nemen. Je gaat het zeker merken in game prestaties en qua prijs liggen ze niet heel ver van elkaar af. De prijzen beginnen te dalen en die paar tientjes verschil inclusief verzendkosten maakt het gemiddeld €85 á €93 voor 8GB, terwijl de goedkoopste verkrijgbare 16GB kitten rond de €120 zitten. Kom technisch gezien goedkoper uit.

[Voor 0% gewijzigd door rain2reign op 14-11-2018 13:36. Reden: Een woordje vergeten...]

Alle reacties

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:39
Ik zou met dit budget dan even anders opten. Een 580 is een goede kaart, maar 16GB geheugen lijkt me belangrijker. Al doek je dit 2de hands op, het is geheugen dus het doet gewoon wat het doet.
Voeding is daarnaast te zwaar en ruk kwaliteit. Een goede 450Watt voeding is voldoende.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

• m10000
untflanked schreef op woensdag 14 november 2018 @ 00:05:
Ik zou met dit budget dan even anders opten. Een 580 is een goede kaart, maar 16GB geheugen lijkt me belangrijker. Al doek je dit 2de hands op, het is geheugen dus het doet gewoon wat het doet.
Voeding is daarnaast te zwaar en ruk kwaliteit. Een goede 450Watt voeding is voldoende.
ik dacht dat ook al, maar het familie lid beweerde in beide gevallen van niet ;).
Als iemand trouwens een beter / goedkoper beeldscherm weet hoor ik dat graag!

[Voor 7% gewijzigd door m10000 op 14-11-2018 00:07]

• rain2reign
Dit is een kleine verandering van jou lijstje, wat ik zou doen met een paar veranderingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1ASRock B450M Pro4€ 77,30€ 77,30
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 224,89€ 224,89
1Fractal Design Focus G Mini€ 46,99€ 46,99
1Acer Nitro VG240Y Zwart€ 149,-€ 149,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 125,-€ 125,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 930,08

Het is wel buiten budget merk ik, maar je hebt wel 16 gb ram. Ik zag op het V&A categorie: Geheugen intern een paar setjes voor rond de 100 euro, kan je wellicht ~20 euro schelen. En als je echt vast zit aan max. 900 euro kan je op je behuizing een tientje afhalen, lever je best wel wat kwaliteit in, maar zit wel binnen budget.

Speel jij overwatch, destiny 2 en cs:go competitief? Dan is in mijn mening liggend aan hoe competitief een TN beeldscherm een betere uitkomst.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
+1, je zou eventueel nog wat kunnen besparen op de videokaart, al zou ik persoonlijk de paar tientjes bijleggen (mits voor 225 bij amazon).
https://tweakers.net/pric...61;1129897;764203;757407/
(sowieso wel een kaart met 8GB pakken)

Performance verschil is pakweg 15% afhankelijk van de versie.
https://www.techpowerup.c...MSI/RX_580_Mech_2/31.html

[Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 14-11-2018 02:06]

• m10000
rain2reign schreef op woensdag 14 november 2018 @ 01:57:
Dit is een kleine verandering van jou lijstje, wat ik zou doen met een paar veranderingen.

Het is wel buiten budget merk ik, maar je hebt wel 16 gb ram. Ik zag op het V&A categorie: Geheugen intern een paar setjes voor rond de 100 euro, kan je wellicht ~20 euro schelen. En als je echt vast zit aan max. 900 euro kan je op je behuizing een tientje afhalen, lever je best wel wat kwaliteit in, maar zit wel binnen budget.

Speel jij overwatch, destiny 2 en cs:go competitief? Dan is in mijn mening liggend aan hoe competitief een TN beeldscherm een betere uitkomst.
Nouja ik speel al 1,5 jaar competitive op die oude laptop, maar ik game gewoon voor de lol. Destiny 2 had ik gratis gedownload, maar zoals ik aangaf is tussen de 10 en 21fps geen doen...

Ik ga voor die 20 euro meerprijs liever voor nieuw geheugen. Is 16 GB echt nodig voor de redelijk simpele opset?

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:59
[...]

het is niet echt nodig. Ook met 8GB kan je goed wegkomen voorlopig maar zal je over een jaar of misschien 2 wel moeten upgraden. Maar de 16GB setjes zijn nu flink in prijs aan het dalen en de 8GB nog niet zo hard dus de verschillen in prijs worden wel steeds kleiner.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 16:38
rain2reign schreef op woensdag 14 november 2018 @ 01:57:

d:)b. Niks op deze build aan te merken gezien budget.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• rain2reign
[...]

Je kan het wel met een IPS scherm proberen op (heel) competitief niveau, maar als de inputlag iets te hoog ligt voor jouw doen kan jij je scherm uiteraard binnen 14 dagen nog inruilen. Bij snelle hoog competitieve games is een TN paneel met lagere input lag (latency) van meerwaarde, maar dan moet je wel competetief genoeg en vaak genoeg spelen. :P

Ik merkte wel een beetje laat dat je gekozen scherm TN is i.p.v. de geadverteerde IPS wat voor jouw doeleinden niet veel uitmaakt, maar om je een paar opties te geven.
VA schermen:
pricewatch: BenQ GW2470H Zwart
pricewatch: BenQ GW2470ML Zwart
pricewatch: Samsung C24F396FHU Zwart

IPS schermen:
pricewatch: AOC I2475PXQU Zwart
pricewatch: Acer ET241Y Zwart

TN schermen keuze zat, maar om de twee met meeste reviews op Tweakers te laten zien rond hetzelfde budget:
pricewatch: Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart
pricewatch: BenQ Zowie RL2455 Grijs, Rood, Zwart

Als tip: ik zou het scherm altijd testen met IPS/VA panelen, vanwege backlight bleeding. Geen enkel paneel is hetzelfde en de ene heeft er meer last van dan de ander. Als de backlight bleeding erg zichtbaar zwaar aanwezig is, omruilen. Dit is compleet normaal bij IPS beeldschermen dat je een scherm 1 of 2 keer inruilt daardoor.
Bij de a320 die jij eerst gekozen had, moet je de bios eerst updaten voordat de CPU überhaupt gebruikt kan worden. Als geen compatibel (pre-update) CPU hebt, dan kan het door de winkel van aankoop zelf laten doen voor een tientje. En dan kom je op hetzelfde bedrag uit incl. bezorgkosten. De B450 werkt met die processor out of the box, betere kwaliteit en je krijgt wat extra features (die je per se hoeft te gebruiken). Het ging hem bij mij om de kwaliteit van de moederbord naar prijs verhouding aangezien beiden ongeveer een tientje in verschillen.

Apart van de features en algemene kwaliteit, zijn de moederbord VRM en bijbehorende heatsink een stuk beter, waardoor deze moederbord meer geschikt is voor een CPU upgrade als je over 2-3 jaartjes denkt “ik heb wel iets snellers nodig...” bij wijze van spreken.

PS: ik raadt wel een bios update aan als die er is, maar die kan je zelf doen vanwege het feit dat deze moederbord de processor standaard al ondersteund.
Ligt aan de spellen. Meeste triple-A (AAA) games die snoepen steeds meer RAM en heel sommige zelf meer weg door de pagefile erbij te sleuren. Door 16GB aan ram geheugen te nemen kan je de komenden jaren een heel lange tijd tegemoet. 8GB ram is meestal wel genoeg voor eens in de zoveel tijd of vele indie games.

Maar als het binnen budget past of een paar tientjes overheen zou ik het wel nemen. Je gaat het zeker merken in game prestaties en qua prijs liggen ze niet heel ver van elkaar af. De prijzen beginnen te dalen en die paar tientjes verschil inclusief verzendkosten maakt het gemiddeld €85 á €93 voor 8GB, terwijl de goedkoopste verkrijgbare 16GB kitten rond de €120 zitten. Kom technisch gezien goedkoper uit.

[Voor 0% gewijzigd door rain2reign op 14-11-2018 13:36. Reden: Een woordje vergeten...]

• m10000
Bedankt voor de tips iedereen, duidelijk verhaal ook van dat moederbord. Als je die configurator van Alternate gebruikt komt dit soort informatie niet naar boven.

Dat ilyama scherm zag ik ook al, die heb ik inmiddels toegevoegd.

Nu zit ik alleen nog met die voeding. De videokaart en processor zitten volgens mij al op de 350W, wordt 450W niet wat krap dan?

• rain2reign
m10000 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:19:
....

Nu zit ik alleen nog met die voeding. De videokaart en processor zitten volgens mij al op de 350W, wordt 450W niet wat krap dan?
Dat valt nog best mee. Als alles tegelijk op piekvermogen draait en het meest verbruikt dan zit je op ongeveer 303 Watt, uit mijn hoofd gerekend dan.

CPU(65) + GPU(224) + SSD(1.9) + RAM (~5 per dimm(10)) + Case Fans (LL Series, 1.44 per fan(2.88))

https://www.techpowerup.c...RX_580_Nitro_Plus/28.html
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Ryzen_5_2600/19.html

Dan heb je nog iets minder als 150Watt over voor speling op de CPU verbruik en randapparatuur zoals muis en keyboard. Een gemiddelde muis en keyboard (niet gaming branded!) draait meestal op ~100mA * 5Volt, dan kom je uit op ongeveer 0.5W, dus 1 á 2 Watt opgeteld met wat speling. Als je een goede kwaliteits voeding neemt zoals die Formula Gold, dan zit je wel goed als ik het zo uit mijn hoofd rekent.
Correct me if my math is wrong!!

• m10000
Duidelijk rain, ik ga het onthouden :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het moederbord kan ook nog aardig wat verbruiken, maar zal onder de 50W zitten.
Zonder extreem overklokken en dubbele stresstests (cpu+gpu) is 450W inderdaad zat.

• m10000
zo mensen, ik had pas gisteren de laatste onderdelen binnen, duurde echt veelste lang als je het aan mij vraagt maar het is nou eenmaal niet anders.

Alles zit inmiddels in elkaar, werkt en we zijn alles weer aan het installeren / instellen wat ook wel leuk is.
toch nog wat korting weten te bemachtigen met de blackfriday deals, waardoor het totaal van alles uitkomt op € 978,-

ieder bedankt voor de adviezen!

De definitieve lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B450M Pro4€ 65,-€ 65,-
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 247,69€ 247,69
1Fractal Design Focus G Zwart€ 47,-€ 47,-
1Iiyama G-Master GB2530HSU-B1 Zwart€ 158,50€ 158,50
1Roccat Ryos MK FX€ 89,-€ 89,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 115,49€ 115,49
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 45,90€ 45,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.068,58
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee