Oud huis van het gas - PelletKachel CV + Zonnecollector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheppy
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 10:53
We willen van het gas af in ons redelijk geisoleerde jaren 50 rijtjeshuis zonder vloerverwarming en zonder royale zolder of berging. Daarvoor willen we onze houtkachel in de woonkamer vervangen door een PelletKachel CV. Voor tapwater willen we op het platte dak een Zonnecollector (buizen) en een 300L SolarBoiler in de kledingkast (past net).

Aansluitschema PelletCV-Zonnecollector
https://docs.google.com/p...Txvg6eE4/edit?usp=sharing

De Zonnecollector wordt uitsluitend gebruikt om het tapwater op te warmen in de Solar Boiler. De PelletKachel CV (Dielle ivm mooie vuurtje en efficiëntie) neemt de volledige verwarming voor zijn rekening. Voor de koudere minder zonnige dagen in het jaar wil ik deze PelletKachel ook nog gebruiken om het tapwater in de boiler extra mee te verwarmen via een spiraal. Het tapwater in de SolarBoiler wil ik relatief warm (>65C) omdat ik 300L net iets krap vindt. Met de PelletKachel zou dat moeten kunnen.

Kleine electrische CV als backup
Ik lees regelmatig dat een PelletKachel CV gevoelig is voor storingen en het is maar de vraag of ik 7*24 onderhoud kan krijgen. Daarom wil ik als backup een kleine (4kW) Elektrische CV-ketel om een storing aan de Pelletkachel nog een beetje dragelijk te maken. Deze Elektrische CV-ketel wil ik ook gebruiken om een anti-legionella programma te verzorgen voor de SolarBoiler als de Zonnecollector de benodigde temperatuur niet kan halen in de zomer. Voor deze CV-ketel, de diverse pompen en de de zonnepanelen kan ik mogelijk nog uit met mijn huidige 1 fase elektrische aansluiting. Maar ook kijkend naar de toekomst overweeg ik een 3 fase aansluiting te nemen en naar de CV-kast te laten leiden.

Verwarming regulering per kamer
Op radiatoren in het gehele huis wil ik Honeywell Evohome Multizone (On/Off) radiatorknoppen laten zetten. Daarmee kan op elke kamer de temperatuur apart geregeld worden. Ik denk ook aan een Google Nest om het geheel te laten optimaliseren op de gezinsactiviteiten. Liefst wil ik het hele warm water systeem via Wifi (of Ethernet) aan kunnen sturen. Omdat ik ook zonnepanelen neem wil ik zelfs eventueel gebruik van de Elektrische CV-Ketel optimaal kunnen sturen voor de zonnepanelen. Maar het is niet heel erg als ik in de zomer (of bij een storing) de kachel handmatig dicht moet zetten en de elektrische CV juist open zet, als dat nodig is?

Vragen
  • Suggesties voor het ontwerp of zelfs alternatieven, bijv buffervat, type verdeler, drieweg- en terugslag kleppen.
  • Suggesties voor onderdelen: Zonneboiler, Zonnecollector (buizen) en Zonnepanelen
  • Suggesties voor aansturing elementen en sensors etc.
  • 3-fase aansluiting wel of niet
  • Subsidies landelijk en lokaal (Amsterdam)

Situatie
We hebben een rijtjes huis uit 1958, 140m2 voor 4 personen. 16 jaar geleden hebben we een tweede verdieping op het huis laten zetten, een opbouw van 8x6mtr met schaduwvrij plat dak. De buren-noord hebben ook een opbouw (dat dak loopt dus door), maar de buren-zuid niet. De opbouw is netjes geïsoleerd, maar op zonnige dagen is het flink warm in de opbouw, door het warme dak en de zuid-muur waar de zon op staat.
Alle ramen in het huis zijn HR+. Maar voor de rest is ons huis niet speciaal geïsoleerd. We hebben ook geen vloerverwarming maar gewone radiatoren en beneden een grote convectie-radiator met ventilatoren voor meer efficiëntie (ivm iets lager water temperatuur)
In de herfst en winter doen we graag ons (HR) houtkacheltje aan, die zonder problemen ongeveer het hele huis verwarmt (open trap loopt vanuit de woonkamer naar boven). De HR-ketel voor warmwater en verwarming is 16 jr oud en aan vervanging toe. Deze staat op de tweede verdieping in een vrij krappe speciale ‘CV-kast’ waar ook de pomp voor de mechanische ventilatie zit.
Wij overwegen een investering in een duurzame vervanging en willen dan liefst los van het gas. En als we toch bezig zijn zullen we ook meteen het platte dak verder vol zetten met zonnepanelen.

Beperkingen
  • De douche afvoer zit niet heel handig ivm eventuele warmte terug winning, dat doen we later nog wel een keer.
  • We hebben eigenlijk geen plek voor een hele grote buffervat/boiler. Enige plek is een (hele brede) kleding kast die helaas maar 65 cm diep is. Vandaar de OEG solar boiler van 300L die slechts een diameter van 62 cm heeft.
  • We hebben nu 1-fase aansluiting maar overwegen dus een 3-fase aansluiting. De meterkast moet aangepast en de 3-fase aansluiting moet naar de de CV-Kast op de 2de verdieping doorgetrokken worden.
Meevallers
  • We hebben al een rookkanaal en de plek van de PelletKachel is redelijk gunstig om nieuwe leidingen richting de CV-kast te laten leggen.
  • In de keuken hebben we al een losse Grohe Red kokendwater kraan.
  • Als we op tijd zijn heeft Gemeente Amsterdam nog speciale subsidie voor huizen die geheel van het gas gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kijkend naar je schema concludeer ik:
- je verwarmt met de pellet cv en elektrische cv enkel de bovenkant van de boiler. Hoe ga je de rest verwarmen? Legionella run?
- in de winter doet die zonneboiler weinig, dus MOET je ALTIJD bijstoken in de boiler.
- elektrische cv = cop = 1 = hoge elektriciteitsrekening

Ik zou heel het idee overboord gooien en:
- 1x monobloc Panasonic WP voor CV plaatsen (enkel buitenunit, cop = 4)
- je radiatorvermogen vergroten indien nodig.
- 1x WP boiler Esanico Atlantic Explorer 3 plaatsen (luchtslangen naar binnen/buiten cop = 2,8)

Dus SWW en CV los van elkaar.
Tenzij je graag koud douched.
2x de RVO subsidie:

https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-11-2018 00:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• pheppy
Ik zie bij anderen het hete water >70 altijd door de bovenste spiraal lopen, maar zo simpel is het dus niet.
Het plan was om de pelletkachel in de winter 24/7 in te zetten als CV en tapwater verwarmer. Dat zou dan voldoende moeten zijn in aanvulling op de zonnecollectoren. De elektrische is dan normaal gezien niet nodig.

Als de Pelletkachel CV niet gaat werken, dan overweeg ik ook een warmtepomp. Maar dan liever een hoge temperatuur warmte pomp zoals de Alira LWDV.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 20:57

Exigence

dnkroz

Even los van wel/geen warmtepomp...
Kun je niet beter een buffervat met hygienespiraal voor SWW nemen en een extra spiraal onderin voor je zonneboiler? Dan laat je je pellet-CV over je buffervat circuleren en gebruik je de volledige grootte, in plaats van alleen de spiraal bovenin.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:04
Dit behoeft wel meer uitleg. Aparte WPB is niet altijd mogelijk en je zegt hiermee eigenlijk dat een WP + B geen optie is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CurlyMo
Enkel een bovenkant van een 300 ltr boiler verwarmen EN met 4 personen = koud douchen.
Uitgaand van dat de zonnecollector niet iedere dag het vat op 45 graden zet.

Jij begrijp nu?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:04
AUijtdehaag schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:54:
@CurlyMo
Enkel een bovenkant van een boiler verwarmen met 4 personen = koud douchen.
Uitgaand van dat de zonnecollector niet iedere dag het vat op 45 graden zet.

Jij begrijp nu?
Precies, met zijn huidige setup. Je opmerking stond na je suggestie voor een WP. Vandaar dat ik dat koppelde aan de WP suggestie.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• pheppy
Zo'n hygiëne spiraal is toch bedoeld om daar je tapwater door te laten lopen zo dat het tapwater verwarmt wordt door het water in het vat terwijl het door het spiraal loopt.
Is zo'n hygiëne spiraal ook geschikt voor de omgekeerde werking?

Verder heeft de Dielle pelletkachel cv ook een optie voor tapwater. Misschien kan ik daar ook iets mee.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pheppy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:44:
Zo'n hygiëne spiraal is toch bedoeld om daar je tapwater door te laten lopen zo dat het tapwater verwarmt wordt door het water in het vat terwijl het door het spiraal loopt.
Is zo'n hygiëne spiraal ook geschikt voor de omgekeerde werking?

Verder heeft de Dielle pelletkachel cv ook een optie voor tapwater. Misschien kan ik daar ook iets mee.
Nee zuurstofrijk tapwater tast de buffer (is dan een boiler) aan.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58
Hoeveel m3 gas stook je nu? Dat geeft een overall beeld over energieverbruik.

Voor de pelletkachel, hoeveel voorraad kan een pelletcv hebben die in de woonkamer staat? Hoe vaak moet je hem schoonmaken of bijvullen. Check dat goed met je huidige gasverbruik (andere lelijkere pelletkachel CV ketels hebben hele grote pellet voorraad maar hebben geen ruitjrs/ niet gericht op woonkamer)

• pheppy
Mijn verbruik in de laatste 12 maanden is 1252m3.

En die pelletkachel CV is voor de woonkamer, met zo'n mooi vlammetje achter een ruitje (soiets). Past 25kg pellets in. Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor een volle koude dag. Als we weg zijn mag het 16 graden worden en dan gaat die 25kg uiteraard veel langer mee. Uiteindelijk kan zelfs de Electrische CV dan bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:21

bert pit

asdasd

Ik ga dit volgen en ben benieuwd naar de keuzes die gemaakt worden. Ik zit met mijn jaren 30 woning in dezelfde fase en weet niet wat de beste keuze is. Hoge temperatuurverwarming >50gr is wenselijk.

Bij vragen betreffende Evohome kan ik meedenken, de koppeling met Nest lijkt me lastig, maar ik heb er nooit echt goed over nagedacht.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 00:40
Interessant topic dit, wij zitten met eenzelfde situatie.

Hoewel we eerst nog wat andere dingen moeten verbouwen (badkamer, keuken, woonkamer, dak) komt onze verwarmingsinstallatie er ook nog eens aan.

Bij ons is het ook nog eens zo dat we met een oliegestookte ketel zitten (wonen in Duitsland). Woning is van '54 en met alleen isoleren kom ik denk ik niet ver genoeg om lage temperatuur radiatoren te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 21:45
@pheppy als je nog informatie wilt.

Op dit moment wordt er een pellet CV geïnstalleerd (onze gas CV is end of life). Een goede pellet CV / kachel zal niet vaker stuk gaan dan een normale Gas CV. Je moet alleen wel de juiste kwaliteit kachel/CV kopen. Ik heb een grote zoektocht gedaan naar wat de beste / alle beste en betaalbare oplossing is. De beste merken zijn redelijk onbereikbaar vond ik. Maar en zijn goede alternatieven voor de goedkoopste ketels/kachels. Let voornamelijk op dat hij veilig werkt. Veel ketels hebben een vijzel van onderen maar zonder klep waar door de pellets in de vijzel kunnen verbranden en je dus in je hopper brand kan krijgen. Gebeurt weinig maar ik zou het risico niet willen lopen. Dielle is een van deze merken die dit niet goed doet. (veel merken uit Itallie/servie/hongarije etc hebben dat issue.)

Onze situatie is Pellet CV + zonneboiler + buffer vat. De zonneboiler bij ons is eigenlijk niet rendabel (kosten) maar we willen minder pellets verbruiken niet perse kosten besparen.

Schematisch wat wij krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gnrtyJFM4AtEVe7hjvUIUBpY/full.png

We hebben een huis uit 1909 redelijk geïssoleerd. Verbruik gas 2500 m2.
Pellet CV is 32kw en het vat is 1000l en 3m2 in de garage benodigd. Plus buiten nog een afdak waar de pellet kunnen staan. Die komen meestal op een pallet 80x120 ongeveer 160cm hoog.

Ik heb de installateur aan het werk gezien en daar komt een hoop werk bij kijken. Het is niet een kleine ingreep en je heb een hoop ruimte nodig.

Voor jouw situatie is een vat van 300 wel erg klein voor ook nog te kunnen douchen je kan uit die ketel ongeveer 20 minuten warm water halen en dan is hij steen koud.

Je moet 3 plekken hebben waar je kan aan sluiten op je boiler vat onder is voor zonneboiler (laagste temp)
midden is voor de pellet CV en boven voor tap water.

Je kan direct uit kachel / CV heet water tappen alleen het starten van een pellet CV / kachel is redelijk langzaam. Je kan misschien je tap water uit de boiler trekken en voor het de boiler in gaat langs de kachel.

Maar goed je kan ook een doorstroom water verwarmer kopen is wel 3 fase.

Plus als je gas vrij gaat moet je ook elektisch koken dus 3 fase heb dan ook minimaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:21

bert pit

asdasd

@MeZZiN Mooi hoor, welk type pelletkachel heb je aangeschaft?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 21:45
Het is een blueburn 32kw CV ketel geworden moet zeggen de service van de importeur is top. Goede ondersteuning. De installateur word goed bijgestaan en de importeur is zelf onsite geweest om controleren en checken en komt hem in bedrijf stellen.

https://www.bijvoetenergie.nl/merken/blueburn-pelletketels/

Als het goed is de klus klaar is tijd voor foto's :) Maar de hele set neemt bij ons 3m2 aan ruimte in dat is zonder pellet opslag. En groot voordeel voor ons is dat het CV hok boven weer 2m2 aan ruimte geeft aan een slaapkamer.

@bert pit ik zou een pellet CV zeker overwegen omdat jouw woning nooit goed genoeg geïsoleerd kan worden. (behalve als je de hele binnen kant strip tot de muur en opnieuw alles opbouwd. ) Maar let heel goed op de merken . Zelf voor blueburn gegaan deze heb ik vertrouwen in dat hij 20 jaar mee kan. Plus alle aansluitmatriaal is gewoon hele hoge kwaliteit. Echt mooi spul. En als je kijkt op de totaal prijs iets van 15.000 euro is de ketel maar de helft van de kosten. De rest is vat (2000+ euro) en heel heel veel aansluitmatriaal en een stuk arbeidsloon.

Ik heb nog zitten te denken aan evo home maar omdat we nu een vat hebben met 1000 liter aan warm water. Denk ik niet dat het echt hard nodig is omdat de ketel alleen aangaat als het vat warmte verliest. Is er geen vraag van de radiatoren dan gaat het warme water alleen maar op de ring leiding een rondtje door ons huis.

Maar misschien dat we het doen voor de convector putten deze hebben alleen maar een kraan ipv een termostaat kraan.

Ik heb voor de aardigheid uitgerekend wat het ons kost om onze huidige CV te vervangen voor een nieuwe HR ketel vs een vervanging voor pellet CV en door gerekend met volledige afschrijving na 10 jaar wat mijn kosten waren (inclusief gas / pellets) kwam ongeveer uit op een besparing van 30-40% over 10 jaar tijd. En die wordt meer als de ketel langer werkt dan 10 jaar.

Weet dat over de komende paar jaar de gas prijs met grote stappen duurder gemaakt wordt elk jaar 20 cent of iets om mensen te helpen met de overstap naar een alternatief dan gas.

En net mazzel gehad dat mijn installatie net op tijd klaar is de subsidie is net met 1000 euro verlaagd voor pellet CV's :(
Pagina: 1