Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Monitoren en usb-c-docks aankoopadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ms.hamar
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-05 13:53
Mijn dilemma is begonnen met de intentie om nieuwe beeldschermen te kopen, maar naarmate ik er meer over ging nadenken kwamen er meer onderdelen bij. Het gaat niet om een heel systeem, maar in de andere fora vond ik deze vraag minder goed passen. Mochten de moderators daar anders over denken dan graag verplaatsen naar het juiste forum aub. Hoe dan ook, hopelijk kunnen jullie me helpen!

Wat verwacht je van ons?
Jullie expertise bij het samenstellen van de optimale combinatie van randapparatuur voor mijn probleem. Het probleem is het aansluiten van twee (nog te bestellen) beeldschermen op zowel mijn pc als op twee verschillende laptops (via usb-c). Die usb-c-docks moeten bovendien aan aanvullende eisen voldoen, indien mogelijk (zie verderop). PC en laptops hoeven niet tegelijkertijd gebruikt te kunnen worden. Ik verwacht geen kant-en-klaar antwoord, maar hoop dat jullie me in ieder geval de goede kant op kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor deze vraag is het genoeg om te weten dat er overwegend gewerkt zal worden op zowel de pc als de laptops. Een enkele keer zal ik gamen op de pc, maar dat is van secundair belang.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op dit moment heb ik geen idee wat de aanschaf van alle nieuwe randapparatuur überhaupt zou kunnen gaan kosten, dus in deze verkennende fase is er niet echt een maximumprijs, maar laten we voor de discussie even aannemen dat het allemaal bij elkaar €1000 mag kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De pc heb ik al, het gaat om de aanschaf van nieuwe randapparatuur. Het moederbord van de pc is een ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4 en de grafische kaart is een MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G. De laptops zijn een Dell XPS 15 9560 en een HP Pavilion 15-ck094nd.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Twee monitoren, een monitor-standaard en een usb-c-dock ("dock" gebruik ik hierbij in dezelfde betekenis als het Tweakers-artikel Usb-c(haos) ontward).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Monitoren
Ik zit nu op 2x een Samsung S22C300H, dus het is al snel een vooruitgang. :X De nieuwe schermen moeten IPS-panelen hebben, bij voorkeur een resolutie hoger dan Full-HD, een VESA-aansluiting, en niet te groot.

USB-c-dock
Het moet USB-c zijn, en in het ideale geval is dat het enige dat aangesloten moet worden om de rest aan te sluiten; 2 externe beeldschermen, ethernet-kabel, muis, toetsenbord. In het absoluut ideale geval kan de laptop er ook mee opgeladen worden.

Overige overwegingen
Geen idee in hoeverre dit mogelijk of handig is, maar ik bedenk me net dat een keyboard-switch en/of muis-switch wellicht een optie is?

Status tot nu toe
Als monitorstandaard dacht ik aan de Arctic Z2 Pro. Voor de monitoren had ik vorig jaar gekozen voor de Dell UltraSharp U2515H maar niet gekocht, en ondertussen zijn de prijzen zo hard gestegen dat ik een alternatief nodig heb. Ik twijfel nu tussen de Philips 272B8QJEB en de Philips 258B6QUEB/00 (beide 2x).

Op basis daarvan kan ik dus beide monitoren op de standaard monteren en via DisplayPort aansluiten op de pc. Ik ben op zoek gegaan naar een usb-c-dock met twee HDMI-aansluitingen en een ethernet-aansluiting (en optioneel de rest zoals hierboven beschreven), maar daar loop ik een beetje vast. Graag hoor ik jullie mening over deze voorlopige opzet en hoe ik nu verder tot een oplossing kom, want bij de usb-c-docks zie ik door de bomen het bos niet meer.

Alle feedback wordt gewaardeerd! :)

Alle reacties

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:46
Voor deze vraag is het genoeg om te weten dat er overwegend gewerkt zal worden...
@ms.hamar Wat ik niet even duidelijk uit je verhaal kan halen is 'wat voor' gebruik praten we nu? Doe je grafisch werk of kantoor werk enzo... Bij grafisch werk liggend aan wat je doet heb je bijvoorbeeld CAD ondersteuning (bedoelend als hardware functie) of Adobe RGB nodig of factory color calibration (met bijbehorend certificaat). Zo kan ik even doorgaan.

offtopic:
Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met Philips schermen.

• ms.hamar
Goed punt. Als sofware engineer heb ik met name vaak veel vensters van verschillende programma's open staan. Soms ook modelleerprogramma's (UML-diagrammen, user flows, database-ERD's). Veel informatie tegelijkertijd zien is fijn. CAD-ondersteuning is niet nodig, kleurcalibratie hooguit een nice-to-have.

offtopic:
Met welke merken heb je wel goede ervaringen?

Edit 10:21 uur
Heb wat doorgezocht en ben intussen beland bij de volgende opstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
2Dell UltraSharp U2518D Zwart€ 295,-€ 590,-
1Dell Dock WD15 met 130 W-adapter€ 144,50€ 144,50
1Arctic Z2 Pro€ 78,65€ 78,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,15

Een nieuwere generatie Dell-monitor van degene die ik vorig jaar had uitgezocht. Heeft HDMI, DP en mini-DP. PC aansluiten via DP en een USB-c-dock via HDMI naar HDMI of (mini-)DP naar mini-DP. VESA-aansluiting voor monitorstandaard. Het dock heeft HDMI en DP, ethernet en zou moeten kunnen opladen.

Graag jullie mening over deze opzet!

ms.hamar wijzigde deze reactie 14-11-2018 10:21 (71%)
Reden: Status-update na een ochtendje extra onderzoek

• rain2reign
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik denk dat die Dell wel goed is voor jouw doeleinden en meer. Zelf ben ik de laatste tijd een beetje gecharmeerd geworden door de pricewatch: BenQ PD2700Q Zwart en de pricewatch: BenQ PD2500Q Grijs, Zwart. Maar die Dell zal er zeker niet onder doen denk ik.

Qua docks zou ik het niet echt weten... Ik zie wel een paar hubs die vergelijkbaar zijn als ik hun fabriekspagina zo bekijk, maar daar moet je even induiken.
pricewatch: Xtorm XC005
pricewatch: Hyper Drive slim 8-in-1 USB-C Hub (Grijs)

offtopic:
Mijn ervaringen zijn uitstekend met Dell, BenQ en redelijk met Acer.

• chupkes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:59
Geen idee qua schermen (ik zou persoonlijk 24" IPS schermen met minimaal 1920x1200 resolutie van Dell/LG/HP pakken), maar qua docks heb ik goede ervaringen met deze: pricewatch: HP USB-C Dock G4 Hier op 't werk gebruiken we die op alle werkplekken met HP & Dell laptops. Als je laptop opladen via USB-C ondersteunt is het ideaal :)

• ms.hamar
rain2reign schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:41:
Ik denk dat die Dell wel goed is voor jouw doeleinden en meer.
Duidelijk, bedankt!
chupkes schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:51:
qua docks heb ik goede ervaringen met deze: pricewatch: HP USB-C Dock G4 Hier op 't werk gebruiken we die op alle werkplekken met HP & Dell laptops. Als je laptop opladen via USB-C ondersteunt is het ideaal :)
Check. In de beschrijving zie ik dat het een 65W oplader is. Is dat in jouw ervaring genoeg voor een 15" laptop?

Edit: Het lijkt erop dat alle docks die in dit topic besproken zijn tot maximaal FHD kunnen doorgeven bij dual screen. Weet iemand een dock die 2x QHD kan doorgeven?

ms.hamar wijzigde deze reactie 15-11-2018 20:30 (10%)
Reden: NIeuwe informatie toegevoegd

• Clueless
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:54
ms.hamar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:15:
[...]

Duidelijk, bedankt!

[...]

Check. In de beschrijving zie ik dat het een 65W oplader is. Is dat in jouw ervaring genoeg voor een 15" laptop?

Edit: Het lijkt erop dat alle docks die in dit topic besproken zijn tot maximaal FHD kunnen doorgeven bij dual screen. Weet iemand een dock die 2x QHD kan doorgeven?
Voor zo ver ik weet kan de Dell D6000 Universal Dock wel 2x UHD doen:

Alternatief wordt het dan de TB16 maar das ThunderBolt en aangezien we niet weten welke laptop je hebt en of dat dus zou werken zou ik dan voor de D6000 gaan.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True