Waarom worden mijn radiatoren niet heet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Onze CV ketel lijkt prima warm te worden, echter doen de radiatoren vrij weinig. Indien je ze helemaal opendraait dan word het hoogstens lauw. Ontluchten al geprobeerd, maar nergens lijkt lucht te zitten (aka er komt meteen constant stroompje water uit). Wat me al wel opviel is dat wanneer je de kraan op warm water pakt, het een minuut ofzo kan duren voordat het water echt heet is. Maar dan is het wel echt heet, dus ik heb daar nooit iets achter gezocht.

Zie hier de ketel plus radiatoren. Heb niet het idee dat het een ingewikkeld systeem is, want er zitten weinig toeters en bellen aan. Wat kan ik nog proberen voordat ik een monteur er bij haal?

Ketel

Ketel close up
De wijzer stond eerst ruim meer naar recht, echter heb ik hem gisteravond wat meer naar links gezet omdat het water uit de kraan eigenlijk te heet is. De radiatoren werden voor deze wijziging dus al niet heet.

Radiator

Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt! :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-05 13:41
Volgens mij kijk je nu naar je geiser ipv je cv ketel. Geisers worden gebruikt voor warm water....

Heb je geen stadsverwarming oid? (Mijn vermoeden wordt gesterkt door het kastje op je radiator)

[ Voor 19% gewijzigd door Marber op 13-11-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Marber schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:15:
Volgens mij kijk je nu naar je geiser ipv je cv ketel. Geisers worden gebruikt voor warm water....

Heb je geen stadsverwarming oid?
Het blijkt wel weer dat ik er weinig verstand van heb :+ Ik heb werkelijk geen idee. We zijn afgelopen zomer in dit huurapartement ingetrokken (deze staat overigens in Praag), en stadsverwarming zou goed kunnen kloppen.

Is er dan nog iets dat ik kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
Je huisbaas/stadsverwarming-partij bellen... helaas komt mijn Tsjechisch niet veel verder dan het bestellen van 2 piva :)

Als het van t weekend te koud wordt, kan ik je eventueel vrijdag oppikken voor een weekendje in Krkoknosich (reuzengebergte), kom toch langs Praag :)

[ Voor 38% gewijzigd door Marber op 13-11-2018 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LankHoar Foto is van je warmwaterboiler. ik denk dat je je CV ketel even moet nakijken op de druk of de pomp staat nog op zomer stand. edit aan de laatste foto te zien.lijkt het inderdaad vorm van stads/blokvervarming

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 13-11-2018 21:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:01

bert pit

asdasd

Wordt het wel warm in je appartement?

De radiatorknop lijkt mij een thermostaatknop. Die kun je er af halen door de zilverkleurige ring los te draaien. Dan zie je een palletje uit de kraan komen. Dit moet met wat kracht naar binnen schuiven en bij loslaten weer naar buiten komen. Een mm of twee slechts. Soms zitten deze vast....

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Marber schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:18:
Je huisbaas/stadsverwarming-partij bellen... helaas komt mijn Tsjechisch niet veel verder dan het bestellen van 2 piva :)
Dan weet je wel het meest belangrijkste :+
bert pit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:20:
Wordt het wel warm in je appartement?

De radiatorknop lijkt mij een thermostaatknop. Die kun je er af halen door de zilverkleurige ring los te draaien. Dan zie je een palletje uit de kraan komen. Dit moet met wat kracht naar binnen schuiven en bij loslaten weer naar buiten komen. Een mm of twee slechts. Soms zitten deze vast....
Nee het word niet echt warm. Er is idd geen thermostaat. We hebben al verschillende radiatoren geprobeerd en allemaal hebben ze hetzelfde probleem. Lijkt me stug dat zoiets toeval is?

[ Voor 53% gewijzigd door LankHoar op 13-11-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door LankHoar op 13-11-2018 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
Als het van t weekend te koud wordt, kan ik je eventueel vrijdag oppikken voor een weekendje in Krkoknosich (reuzengebergte), kom toch langs Praag :)

Had m’n vorige bericht met bovenstaande ge-edit, maar wellicht zie je het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
LankHoar schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:20:
[...]

Dan weet je wel het meest belangrijkste :+

[...]

Nee het word niet echt warm. Er is idd geen thermostaat. We hebben al verschillende radiatoren geprobeerd en allemaal hebben ze hetzelfde probleem. Lijkt me stug dat zoiets toeval is?
Hoeft geen stadsverwarming te zijn. Als het een appartement is kan het ook blokverwarming zijn. Dan staat er gewoon een grote CV ketel in de kelder van het gebouw.
Dat ding kan best oud en versleten of gewoon te klein zijn.
Of hij staat gewoon op een lage temperatuur afgesteld, dat is zuiniger. Dan is de grote vraag: Is het koud bij jou binnen? Zo niet, geen probleem.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Marber schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:22:

Had m’n vorige bericht met bovenstaande ge-edit, maar wellicht zie je het niet
In die omgeving zijn wij vorig jaar winter ook geweest. Bereid je voor op harde wind die snijdend koud kan zijn (hoewel wij mid-december gingen, wie weet valt het nu nog mee). En ik denk dat mijn vrouw liever heeft dat ik me aan ons dagje weg houd komend weekend :P
RocketKoen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:27:
[...]

Hoeft geen stadsverwarming te zijn. Als het een appartement is kan het ook blokverwarming zijn. Dan staat er gewoon een grote CV ketel in de kelder van het gebouw.
Dat ding kan best oud en versleten of gewoon te klein zijn.
Of hij staat gewoon op een lage temperatuur afgesteld, dat is zuiniger. Dan is de grote vraag: Is het koud bij jou binnen? Zo niet, geen probleem.
In principe proberen we altijd zo lang mogelijk geen verwarming aan te zetten. Echter betreft het een gedeeltelijke kelder woning en hebben we dusver de verwarming 2 of 3x aan willen zitten. Toen werd het dus niet echt warm. Het heeft nog niet gevroren, en misschien zetten ze de ketel op dat moment hoger? Kan komend weekend afwachten (vorst voorspeld). Anderzijds wil ik dan liever niet te lang in de kou zitten.. Hoewel we dat ook prima zullen overleven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:43
Het is blok- of stadsverwarming, je hebt geen eigen cv maar een boiler voor heet water.
Het eerste dat je moet doen is je buren vragen of het bij hun wel warm wordt. Zo ja dan zit het probleem bij jou, zo nee zit het elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marber
LankHoar schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:44:
[...]

In die omgeving zijn wij vorig jaar winter ook geweest. Bereid je voor op harde wind die snijdend koud kan zijn (hoewel wij mid-december gingen, wie weet valt het nu nog mee). En ik denk dat mijn vrouw liever heeft dat ik me aan ons dagje weg houd komend weekend :P
Ik ken de omgeving daar toevallig erg goed, en weet hoe koud het kan zijn... maar heb toegang tot houtkachel, cv, sauna en hottub :)

Mijn schoonouders hebben daar 12 jaar geleden een pensionnetje gestart, en toevallig ga ik vanuit m’n werk (Oost-Duitsland) dit weekend even langs :)

Vandaag het aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Worden de leidingen van/naar de radiatoren wel warm? Of blijven die ook lauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45

In principe proberen we altijd zo lang mogelijk geen verwarming aan te zetten. Echter betreft het een gedeeltelijke kelder woning en hebben we dusver de verwarming 2 of 3x aan willen zitten. Toen werd het dus niet echt warm. Het heeft nog niet gevroren, en misschien zetten ze de ketel op dat moment hoger? Kan komend weekend afwachten (vorst voorspeld). Anderzijds wil ik dan liever niet te lang in de kou zitten.. Hoewel we dat ook prima zullen overleven :+
Ik bedoel of je kamer/huis wel warm wordt.

Want als het binnen 20 graden is, dan wordt de radiator natuurlijk niet warm.

Als je ijspegels aan je neus hebt hangen en hij wordt nog steeds niet warm, dan heb je een probleem.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06-2020
ASW1 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:57:
Het is blok- of stadsverwarming, je hebt geen eigen cv maar een boiler voor heet water.
Het eerste dat je moet doen is je buren vragen of het bij hun wel warm wordt. Zo ja dan zit het probleem bij jou, zo nee zit het elders.
Correct, hier zou ik mee beginnen. Je lijkt inderdaad stadsverwarming of blokverwarming te hebben. Het kan best zijn dat het zo ingesteld is dat je alleen op een bepaald tijdstip echt warm water door de leidingen krijgt. Kom het wel vaker tegen dat er bijvoorbeeld overdag geen warm water wordt geleverd of later op de avond niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Oké duidelijk, ik ga de buren eens vragen. Dat het niet warm werd lijkt me niet aan de tijd te liggen, want dat was aan het begin van de avond en overdag in het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:44

angerfist-yentl

vake bei te bange!

LankHoar schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:41:
Oké duidelijk, ik ga de buren eens vragen. Dat het niet warm werd lijkt me niet aan de tijd te liggen, want dat was aan het begin van de avond en overdag in het weekend.
Heb je niet zoiets in huis?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hiFt03X.jpg

Dat ronde ding op de foto is de thermostaat klep die gaat open zodra ik mijn thermostaat aanzet.

Dat kastje is een warmte meter (die zit bij jou op de radiateur) bij mij op de binnen en uitgaande leidingen (om het verschil te meten) Word in gigajoule gedaan. maar je hebt volgens mij wel de mogelijk op de leidingen af te koppelen van de rest van de flat/appartementsgebouw zodat je bijvoorbeeld onderhoud kan doen zonder dat de het hele gebouw leeg loopt. Wellicht zit de leidingen wel gewoon dicht? Hoor je het water stromen?

tikken de leidingen bijvoorbeeld? Vaak bij de oudere systemen (flatgebouwen) zijn de ketels flink warm afgesteld omdat het warmte verlies groot is.

[ Voor 4% gewijzigd door angerfist-yentl op 13-11-2018 22:59 ]

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Troep in de leidingen of leidingen die te klein zijn? Ik heb hetzelfde probleem in huis en bij mijj zijn er gewoon te kleine buizen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:34

RvL

Daarnaast kunnen thermostaatkranen na verloop van tijd vast gaan zitten. Zeker als er vervuiling in het systeem zit en/of de kranen jaren in dezelfde stand staan en dan ineens een keer dicht worden gedraaid. Been there, had to fix that ;)

Bij mij werkte het palletje van de thermokraan na wel (ging er in en kwam er weer netjes uit), maar het binnenwerk zat helemaal dicht. Enige oplossing is de kraan vervangen en zorgen dat leiding schoon is (evt. ook vervangen).

Maar goed, huur dus daar mag iemand anders dan naar kijken neem ik aan ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 13:27
[...]

Als je blokverwarming hebt ga je hier de fout in. Stel je voor dat de CV ketel van het gebouw van 8:00 tot 10:00 verwarmt. Als jij dan om 11:00 je verwarming open zet dat wordt er zo goed als geen water doorgepompt. Probeer je verwarming dus eens een hele dag aan te zetten en kijk wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@angerfist-yentl Ik heb de leidingen niet horen tikken. Heb daar ook niet speciaal aandacht aan geschonken, zal dat eens doen.

@Anoniem: 258387 geen idee hoe ik dat kan nakijken? Overigens zitten ze er al in ieder geval 10 jaar in, dus dan lijkt het me dat een vorige bewoner ook wel geklaagd zou hebben over koude.

@RvL Goed punt, zal die meenemen. Helaas werkt het hier iets anders, en bij kleine dingen moet de huurder het zelf oplossen. Dit valt onder die kleine dingen zolang als het onder een grensbedrag valt.

@bazzzzzz Daar had ik nog niet aan gedacht, zal de boel eens een hele dag loszetten! Thanks :)

@Marber oh leuk! Dan wonen ze daar ook neem ik aan? Lijkt me best een mooie omgeving om te wonen, hoewel de wegen en het weer machtig slecht kunnen zijn in de winter. Dikke mist etc. Wel prachtige natuur die je in Nederland nooit zult vinden :+

[ Voor 16% gewijzigd door LankHoar op 14-11-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik heb ongeveer zo'n zelfde installatie als wat je ziet op de foto van @angerfist-yentl . In de zomer draai de hele boel dus dicht. Is dat bij jou ook niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:49:
Ik heb ongeveer zo'n zelfde installatie als wat je ziet op de foto van @angerfist-yentl . In de zomer draai de hele boel dus dicht. Is dat bij jou ook niet het geval?
Het enige dat voor mij zichtbaar is zie je op de foto's. Ik ben me niet bewust van iets dat dichtgedraaid kan worden daar. De leiding waar het hete water uit lijkt te komen staat helemaal open. But then again, we zijn in de zomer ingetrokken, dus wie weet zie ik iets over het hoofd. Zal het de huisbaas maar gaan vragen indien de andere stappen niets opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Voor je radiatoren heb je een toevoer en een aanvoer. Als de aanvoer (warm) open staat maar de afvoer (koud, lauw) niet dan heb je geen stroming in het systeem.

Je hebt dus niet iets van een meterkastje ergens verstopt zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 13:47
Grappig, ik dacht meteen: "dat lijkt op Tsjechie...."

-Foto is van een boiler voor kraanwater ... tenminste zo ken ik die.

Ik gok ook dat jij gewoon verwarming met de buren deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ehm, heb je je buren nu gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Is je "professioneel amateur" eigenlijk niet een te ;) hoge titel. Hoe is het met je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 08:43
mcDavid schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:11:
Worden de leidingen van/naar de radiatoren wel warm? Of blijven die ook lauw?
Ja dat dus :) - Als het stadsverwarming is (klinkt logisch met dat apparaat op de voorkant) moet er ergens een hoofdleiding je huis in komen, mogelijk zelfs wat dikker (maar niet gegarandeerd), met een doorloop naar een volgende buur.

Als het bij het binnenkomen als niet warm is, kun jij er weinig aan doen. Dan moet je verhuurder/huisbaas/concierge in actie. Advies: in Praag even een student of horeca meneer/mevrouw opzoeken om te vertalen :) concierges en monteurs zullen niet allemaal goed een tweede taal spreken (*maar studenten en mensen in de horeca vaak iig een beetje)

Als ie wel warm is, dan zit er ergens een koppeling/kraan/klem dicht of verstopt. Dat moet je dan gewoon meter voor meter aflopen als dat lukt.

Is het meer dan een hendeltje overhalen, dat moet je huisbaas het eigenlijk oplossen maar een doffe dreun met hamer of baco (niet te hard!) die je omwikkeld met doek (want het moet niet kapot) nabij (niet op!) een ventiel of thermostaatkraan kan wonderen doen als ie een 'beetje vast / verstopt' zit. De technische tik. Mind you, niet te hard :). Toen ik vroegah huurde in Utrecht van een of andere louche pandjesbaas mezelf toch aardig wat koude nachten bespaard zo. (zat een hoop troep in de leidingen idd, oxidatie omdat er vaak werd bijgevuld, niet goed ontlucht etc)

Als je niet uitgetroubleshoot komt of geen risico's wilt lopen met zelf hanessen tja dan via de huisbaas. Zou ik wel ff zoeken voor een zibro achtig kacheltje - ik heb niet het idee dat ze daar sneller zijn dan in NL :)

[ Voor 3% gewijzigd door BuZZem op 14-11-2018 16:52 . Reden: taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
Het is 100% een collectief verwarmingssysteem, die 'ketel' op je foto is je geiser bioler natuurlijk, foutje, die doet alleen warm tapwater. Je warmte komt uit een systeem dat ook de buren/rest van het gebouw verwarmt, misschien wel de hele wijk. Ik weet dit zo zeker omdat het kleine meetkastje op je radiator een zogeheten energie-kosten-verdeler is (verdampingsmeter) en die worden alleen gebruikt om collectieve verwarmingte meten/af te rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 14-11-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Fr33z schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:01:
Het is 100% een collectief verwarmingssysteem, die 'ketel' op je foto is je geiser die doet alleen warm tapwater. Je warmte komt uit een systeem dat ook de buren/rest van het gebouw verwarmt, misschien wel de hele wijk. Ik weet dit zo zeker omdat het kleine meetkastje op je radiator een zogeheten energie-kosten-verdeler is (verdampingsmeter) en die worden alleen gebruikt om collectieve verwarmingte meten/af te rekenen.
Zo ver waren we al een tijdje. En het is geen geiser maar een boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zal vanavond even uitgebreider reageren. Nog niet met buren gebabbeld want gewoon gewerkt vandaag (en nog niet thuis), zal toch die huurbaas moeten betalen op een of andere manier ;)

Zal de leidingen eerst eens nalopen overigens, dat kan e.e.a. al uitsluiten.

-EDIT- Zojuist de leidingen nagelopen, daar waar het ons appartement binnenkomt. Wat blijkt? Die zijn ongeveer net zo lauw als de radiatoren worden. Heb ook de verwarming vanavond aangehad en warmer werd ie niet. Tijd lijkt me dus uitgesloten, en het lijkt dus voor binnenkomst al lauw te zijn. Nu even kijken of we een buur te pakken kunnen krijgen, want heb nog met niemand gesproken in deze flat (niet de gewoonte hier in CZ) ;)

[ Voor 45% gewijzigd door LankHoar op 14-11-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 13:38
Wij hadden er ook last van, lauwe radiatoren terwijl de douche en de kranen snel warm werden. Ontluchten geprobeerd, hielp niet. Nu hadden we al een paar maanden last dat de ketel langzaam druk verloor, dus expansievat en overdrukventiel vervangen. Geen resultaat. Totdat ik twee weken geleden thuis kwam en de thermostaat beneden niet meer aan ging. Toen ik boven bij de ketel ging kijken stond deze uit en hing er een lekker brandluchtje in het hok. Wat bleek? De driewegklep was gaan lekken op de actuator waardoor deze uiteindelijk kortsluiting veroorzaakte. Dit moet dus al maanden aan de gang zijn geweest. Uiteindelijk is het vervangen ook de oplossing geweest voor het langzaam wegzakken van de druk en misschien nog wel belangrijker, ook de oplossing voor de lauwe radiatoren die nu weer goed heet worden.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

3clectic schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:20:
Wij hadden er ook last van, lauwe radiatoren terwijl de douche en de kranen snel warm werden. Ontluchten geprobeerd, hielp niet. Nu hadden we al een paar maanden last dat de ketel langzaam druk verloor, dus expansievat en overdrukventiel vervangen. Geen resultaat. Totdat ik twee weken geleden thuis kwam en de thermostaat beneden niet meer aan ging. Toen ik boven bij de ketel ging kijken stond deze uit en hing er een lekker brandluchtje in het hok. Wat bleek? De driewegklep was gaan lekken op de actuator waardoor deze uiteindelijk kortsluiting veroorzaakte. Dit moet dus al maanden aan de gang zijn geweest. Uiteindelijk is het vervangen ook de oplossing geweest voor het langzaam wegzakken van de druk en misschien nog wel belangrijker, ook de oplossing voor de lauwe radiatoren die nu weer goed heet worden.
Gezien de leidingen die van buiten naar binnen komen ook lauw zijn, lijkt het mij zeer aannemelijk dat het probleem niet in de ketel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:33
3clectic schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:20:
Bedankt voor deze totale offtopic reactie.
Pagina: 1