Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Erg trage laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rob7
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21-08-2019
Hallo.

Omdat hd van oude laptop kapot ging en ik geen windows of windows code heb om op nieuwe hd te zetten een goedkope 2e hands laptop gekocht.
Deze is echter zo traag dat ik niet eens op bijv. facebook kan scrollen zonder grote haperingen.
Afspelen van een videobestand via skype of facebook gaat niet, na 1 seconde slaat het beeld al vast, geluid gaat wel gewoon door.
Idem als ik tv wil kijken via telfortitv.

Nu ben ik geen volledige leek maar snap hier dus niks van, de laptop heeft een lagere kloksnelheid dan ik normaal heb ( rond de 3 ) maar 1.4 zou toch genoeg moeten zijn voor deze simpele taken (?)

Het gaat om een

Toshiba Satellite C850D-11k
AMD E1 1200 apu dual processor 1.4Ghz
4G ram
Radeon HD7310
Win 10

Drivers zijn up to date, maar het was orgineel een 8.1 laptop..en AMD heeft geen 7310 video drivers voor win10..die beginnen pas bij 7330, dus het zijn 8.1 drivers.

Ook snap ik dit niet helemaal : bij info op het web over de laptop zie ik dat windows 8 64 bit is voorgeinstalleerd maar zie bij systeeminfo op laptop zelf 32 bit besturingssysteem, x64 processor

Kan 1 van die het probleem zijn ?

Terug naar win 8 lukt helaas niet..vermoed dat de vorige eigenaar er direct 10 heeft opgezet, zie nergens bij instellingen de mogelijkheid terug te keren naar 8.

Dank voor het meedenken alvast :)

Alle reacties

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-06 22:59
De eerste reden dat het zo'n trage laptop is, is simpelweg dat de AMD E1 1200 een gigantisch trage processor is. Naar mijn mening onwerkbaar traag. Waarschijnlijk zit er ook nog een zeer trage harde schijf in dit systeem dit het allemaal niet veel beter maakt.

32 bit is inderdaad niet optimaal met 4GB RAM, maar zeker niet de oorzaak van de traagheid.

Wat voor processor zat er in uw oude laptop?

[Voor 6% gewijzigd door Pyramiden op 13-11-2018 21:08]

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-06 17:02
het is inderdaad een zeer trage CPU... maar je kan proberen om de he te vervangen voor een SSD en een clean install. maar beter dan dat gaat het niet worden.
En een Windows key hoeft niet veel te kosten hoor.

• rob7
Onwerkbaar inderdaad...50 eu weggegooid dus :(

Beter misschien dan toch wat geld in nieuwe schijf + windows key voor vorige laptop stoppen. ( die windows key zegt me even niks maar dat google ik wel )

Bedankt zo ver :)

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-06 22:59
rob7 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:16:
Onwerkbaar inderdaad...50 eu weggegooid dus :(

Beter misschien dan toch wat geld in nieuwe schijf + windows key voor vorige laptop stoppen. ( die windows key zegt me even niks maar dat google ik wel )

Bedankt zo ver :)
Als je écht aan een heel strak budget zit zou je nog de harde schijf uit de Toshiba in uw oude laptop kunnen zetten. Deze schijf is echter ook al op leeftijd, dus ik denk dat een nieuwe SSD een betere keuze zal zijn, afhankelijk van wat voor model uw oude laptop is.

• rob7
Heb ik ook aan zitten denken inderdaad..maar heb volgend jaar iets groter budget dus ga dan op zoek naar snellere tweedehands denk ik..oude laptop begint sowieso minder te worden.

Oude laptop is een Lenovo Ideapad S410p

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:51
Waarom niet gewoon een nieuwe schijf plaatsen? Windows kun je bij Microsoft downloaden, activatiecode staat in de bios, weliswaar voor 8.1, maar als je hem eerder al hebt geüpdate naar 10 zou daar geen probleem moeten zijn.

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18-06 22:52
@Pyramiden en @Elmo_b geven goede info.

Maar nou heb je dus tweedehands troep gekocht. En toch denk je er aan wéér tweedehands (troep) te kopen.
Ik snap dat niet. Kijk eens hier:
categorie: Laptops

Nieuwe laptops, met SSD, 8GB geheugen en geen supertrage processor. Vanaf 425 euro!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@rob7 8 is pre-installed en staat in BIOS, je kunt dus gewoon via site van MS terug naar 8 en het is 64-bit. verder kun je SSD overwegen eo je RAM uitbreiden naar 8GB DDR3-1066. 5400rpm HD helpt ook niet mee ;)

[Voor 13% gewijzigd door Hackus op 13-11-2018 21:39]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rob7
Ik heb nu tweedehands trage troep gekocht, tweedehands snelle troep is minder erg ;p
Maar ik snap wat je bedoeld..ik koop liever zelf ook nieuw maar dan zou ik echt tot minstens half volgend jaar moeten wachten en dat geduld heb ik niet en mn favoriete internet spel gaat ook niet op pauze voor me ;)

Dat van die activatiecode in bios wist ik dus niet, zo leer je elke dag weer wat, lol.
Bedankt voor die tip !
Denk dat dat de weg is voor nu, paar tientjes voor nieuwe schijf voor de Lenovo, windows erop en dan sparen voor goeie nieuwe laptop.
En de Toshiba gebruiken als boekenstandaard of vliegenmepper ofzo.

Veel dank allemaal !

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-06 17:02
koop dan wel een SSD en niet weer een HD

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:26
https://www.cpubenchmark....Intel-i5-4200U/1427vs1947

(gokje dat je "oude" laptop een 4200u had, maar gaat even om grote lijnen)

Je gekochte 2e hands is dus 4-5x zo traag als je Lenovo.

Maar wat had je verwacht voor € 50,-? Dacht je dat je daar een laptop van kon kopen die ook maar enigszins vergelijkbaar was met eentje die 3 jaar geleden €500-600 kostte?

Als je Lenovo andere gebreken krijgt dan de snelheid, dan kun je ook voor zo'n € 250 prima 2de hands gaan. Open dan even een topic met je wensen en dan zoeken we samen met jou een mooi apparaat.

• rob7
De lage prijs kwam vooral door kapotte accu en twee vlekjes in beeld...dacht ik.
En uiteraard snapte ik dat de Toshiba niet zo snel zou zijn als de Lenovo..ben niet van vorige week :p
Maar ik verwacht gewoon wel van een 5 jaar oude dual processor van 1.4 Ghz dat ik in staat ben om tv te kijken, filmpjes af te spelen of een eenvoudig internet spel kan draaien...iets wat mn Pentium 4 al kon...uiteraard verwacht ik niet dat het zware games aankan of iets dergelijks.

Ik had wel beter eerst zo'n benchmark moeten bekijken misschien, ging er gewoon van uit dat een redelijk recente 1.4Ghz cpu voldoende zou zijn voor wat ik er mee wil, maar helaas.

• Praetextatus
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-06 23:15

Praetextatus

the dutch_paki

rob7 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:37:
De lage prijs kwam vooral door kapotte accu en twee vlekjes in beeld...dacht ik.
En uiteraard snapte ik dat de Toshiba niet zo snel zou zijn als de Lenovo..ben niet van vorige week :p
Maar ik verwacht gewoon wel van een 5 jaar oude dual processor van 1.4 Ghz dat ik in staat ben om tv te kijken, filmpjes af te spelen of een eenvoudig internet spel kan draaien...iets wat mn Pentium 4 al kon...uiteraard verwacht ik niet dat het zware games aankan of iets dergelijks.

Ik had wel beter eerst zo'n benchmark moeten bekijken misschien, ging er gewoon van uit dat een redelijk recente 1.4Ghz cpu voldoende zou zijn voor wat ik er mee wil, maar helaas.
Toch even een reminder aangezien je daar niet op in gaat ;), koop een SSD! Elke 2,5 inch SSD past in jouw laptop en koop wat in je budget past en mik op 240 GB of hoger. Ben je rondt de 50 euro voor kwijt en draait je systeem weer als een tierelier.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True