E-VPN of IP-VPN?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.461 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 17:45

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Topicstarter
Mijn vraag
Als ik de keuze heb tussen E-VPN en IP-VPN om het netwerk van verschillende locaties van een bedrijf aan elkaar te koppelen, wat heeft dan de voorkeur?
En waarom?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat hangt natuurlijk helemaal af van de exacte situatie, eisen, etc... Beide oplossingen hebben zowel voor als nadelen dus het is onmogelijk om hier zonder context een algemene uitspraak over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Welke context heb je nodig?
Gaat om 10 locaties die moeten verbinden met een DC. Internet wordt decentraal ontsloten. VoIP loopt via internet.
Ik zou graag de voor- en nadelen van beide oplossingen weten.
Waar het mij om gaat is een snelle, efficiënte en toekomstvaste keuze te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door magic_nl op 13-11-2018 20:52 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Volgens de vuistregel dat routeren de voorkeur heeft boven bridgen, IP-VPN. Maar als je toevallig echt een Ethernet-VPN nodig hebt, dan dus dat. Dus zorg dat je weet of je 't nodig hebt of niet. Als je het moet vragen: Mischien eens tijd om de kennis in te huren en je bedrijfsnetwerkje onder handen te laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
We werken nu met een e-VPN met afgeschermd vlan en zijn aan het kijken naar nieuwe verbindingen. Het viel mij op dat er aanbieders zijn die de keuze bieden.
Beide oplossingen zorgen voor een koppeling, maar mij werd niet duidelijk wat in een moderne wan omgeving de voorkeur heeft.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je een laag 2 koppeling kiest (E-VPN) heb je een laag 2 koppeling tussen locaties en heb je dus in theorie meer mogelijkheden dan met enkel een laag 3 koppeling. Immers je kan dan direct laag 2 verkeer doen tussen locaties (heb je dat bijvoorbeeld ergens voor nodig?) maar je kan ook dan alsnog zelf op elke locatie een router plaatsen en zo alsnog laag 3 doen maar dan in een variant waarbij de je routering dus helemaal zelf in beheer hebt. Dat laatste is ook meteen een nadeel als je weinig netwerkkennis in huis hebt. Je wilt namelijk geen 10 locaties in een groot plat laag 2 netwerk gooien...

Nogmaals het hangt dus helemaal van de situatie af, dus heb je ergens pure laag 2 connectiviteit voor nodig, hoeveel kennis heb je zelf in huis, hoe vaak heb je wijzigingen / nieuwe subnets nodig etc. Technisch is de ene techniek niet per definitie beter / hipper / betrouwbaarder dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
ik222 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:09:
Je wilt namelijk geen 10 locaties in een groot plat laag 2 netwerk gooien...
Hier heb je een belangrijk punt denk ik.
Dat je geen 10 locaties plat aan elkaar knoopt snap ik.
Momenteel is elke locatie voorzien van een firewall die de routeringen verzorgen.

Simpel gesteld houd ik met een e-VPN meer mogelijkheden voor de toekomst als ik het goed begrijp.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

magic_nl schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:24:
[...]
Hier heb je een belangrijk punt denk ik.
Dat je geen 10 locaties plat aan elkaar knoopt snap ik.
Hangt compleet van de situatie af. Ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld heel kleine locaties hebt het op zijn minst geen kwaad kan, ik kan me ook voorstellen dat je voor bepaalde situaties juist een L2 verbinding *wil*.

Je verteld relatief weinig over de exacte situatie, dus is het lastig te beoordelen wat de voorkeur heeft. Dan nog is het vaak een kwestie van smaak en is er niet altijd een goed of slecht, maar ook van persoonlijke voorkeur.
Momenteel is elke locatie voorzien van een firewall die de routeringen verzorgen.

Simpel gesteld houd ik met een e-VPN meer mogelijkheden voor de toekomst als ik het goed begrijp.
Ik zou ook kijken naar de throughput. Kan me voorstellen dat een E-VPN iets minder overhead heeft en hogere doorvoersnelheden dan IP-VPN.

Wij doen een beetje een mix en match. 3 lokaties, waarvan 2 datacenters en 1 kantoor. De datacenters zij met een L1 verbinding gekoppeld (DWDM), kantoor en datacenter 1 is met een L2 verbinding gekoppeld, kantoor en datacenter 2 is met een IP VPN gekoppeld, de 2 DC's zelf zijn ook weer met een IP VPN gekoppeld als fallback mocht de DWDM koppeling onderuit gaan.

De primaire onderliggende verbindingen zijn dus allemaal L1 of L2. Alleen, daar bovenop routeren we. Alle lokaties hebben hun eigen IP range en we routeren onderling.

Is dat ideaal? Nee. Ik kan bijvoorbeeld geen vm moven van DC1 naar DC2 zonder zijn IP te wijzigen. Daarvoor zou een L2 verbinding juist ideaal zijn. :) (Zijn ook weer oplossingen voor zoals L2 tunnelen in L3 verkeer, maar vooralsnog doen we dat niet. De behoefte is niet groot genoeg.)

Kortom, wat is beter? Is niets over te zeggen, zelfs niet bij benadering zonder de exacte situatie te kennen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

magic_nl schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:57:
We werken nu met een e-VPN met afgeschermd vlan en zijn aan het kijken naar nieuwe verbindingen.
Dus je verscheept ethernet frames, maar die tunnel is een apart VLAN dus had je net zo goed alleen de IP-pakketten kunnen versturen en de ethernet-overhead thuis kunnen laten.

Klinkt een beetje als je rijdt containers naar een transshipping station, daar worden de containers op een ander vrachtautotje gezet en dat geheel gaat op een trein. Aan de andere kant rij je de vrachtautos van de trein, en vervolgens zet je de containers toch weer op een ander vrachtautotje. Wat koop je daarvoor?
unezra schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:31:
Ik zou ook kijken naar de throughput. Kan me voorstellen dat een E-VPN iets minder overhead heeft en hogere doorvoersnelheden dan IP-VPN.
Hoe had je dat gedacht? Een E-VPN moet meer data versturen, de ethernet header moet ook mee. En er moeten meer frames over de lijn, want je broadcast-verkeer moet ook mee.

Of je moet het over "metro ethernet" hebben, dan voegt de provider een VLAN tag toe op de aangeboden frames (dus Q of Q-in-Q) en dat was het dan, dat scheelt de IP-encapsulatie van {E,IP}-VPN. Maar dat is geen "VPN" in mijn boek, want dat is een tunnel-over-IP met pakketten (of frames) er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 11:50
magic_nl schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:31:
Mijn vraag
Als ik de keuze heb tussen E-VPN en IP-VPN om het netwerk van verschillende locaties van een bedrijf aan elkaar te koppelen, wat heeft dan de voorkeur?
En waarom?
Wellicht is het handig om naar SD-WAN te kijken als modern alternatief voor een IP-VPN. Dat geeft meer mogelijkheden voor redundantie en flexibiliteit.

Laat het spammen s.v.p. achterwege.

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-09-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
markvw schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:17:
[...]

Wellicht is het handig om naar SD-WAN te kijken als modern alternatief voor een IP-VPN. Dat geeft meer mogelijkheden voor redundantie en flexibiliteit.
Als hij na 2 jaar nog geen keuze heeft kunnen maken.. |:( En SD-WAN staat hier trouwens los van, heeft niets te maken met de VPN technologie om sites te koppelen. SD-WAN is gewoon het sausje erbovenop.

[ Voor 18% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-09-2020 11:09 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
Als hij na 2 jaar nog geen keuze heeft kunnen maken.. |:( En SD-WAN staat hier trouwens los van, heeft niets te maken met de VPN technologie om sites te koppelen. SD-WAN is gewoon het sausje erbovenop.
[/quote]

SD-WAN is de manier om sites te koppelen met een overlay en dus niet slechts een sausje. Als je SD-WAN uit een SD-WAN netwerk zou halen, dan hou je namelijk geen VPN meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
markvw schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:57:
SD-WAN is de manier om sites te koppelen met een overlay en dus niet slechts een sausje. Als je SD-WAN uit een SD-WAN netwerk zou halen, dan hou je namelijk geen VPN meer over.
En hoe koppel je de sites technisch dan? Juist ja, onderliggend is het nog steeds een VPN hoor.. Alleen met een SD-WAN sausje over die gebruik maakt van leuke zaken.
SD-WAN solutions help to simplify this process by either automatically establishing secure tunnels amongst sites or reducing the number of steps required to do so.
't is niet omdat je het niet ziet, dat het er niet is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvw
Tha Render_2 schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:40:
[...]

En hoe koppel je de sites technisch dan? Juist ja, onderliggend is het nog steeds een VPN hoor.. Alleen met een SD-WAN sausje over die gebruik maakt van leuke zaken.

[...]

't is niet omdat je het niet ziet, dat het er niet is..
Onderliggend (de underlay) mag gewoon internet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
markvw schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:49:
[...]

Onderliggend (de underlay) mag gewoon internet zijn.
Tuurlijk, en daarover bouwt sd-wan één of meerdere tunnels ;) Of ga je unencrypted verkeer tussen kantoren versturen? SD-WAN is geen encryptie technologie.
SD-WAN implementations offer a way to encrypt your branch-to-branch corporate traffic using IPsec, which protects the data in transit.
Dus, nogmaals, onderliggend bouwt die gewoon één of meerdere (IPSEC VPN of andere encryptie technologie) tunnels.

[ Voor 43% gewijzigd door Tha Render_2 op 13-09-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Wat zijn de limitaties van evpn t.o.v. IP vpn? Is dat het aantal mac-adressen bijv?
Je kunt nl in een evpn prima 10 FW's neerzetten (plat gezegd 10 mac-adressen)
maar dat geldt ook voor IP vpn, echter heb ik het idee dat de routeerfunctie dan bij de aanbieder ligt. oftewel 10 ip adressen van de aanbieder. (moet je zelf je ip plan ombouwen)
Ik zou eerst de limitaties goed bekijken en begrijpen.
mijn inschatting zou zijn evpn vanwege bovenstaande. En waarom dan eigenlijk zoeken naar zo'n oplossing?
Je kunt die 10 locaties toch middels eigen beheerde VPN's aan elkaar knopen?
Hoe knoop je ze eigenlijk? Als een mesh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we deze oude koe maar in de sloot laten liggen?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.