Toon posts:

Nieuwe auto gezocht door ander werk

Pagina: 1
Acties:
  • 5.531 views

• reinierkramer
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:57
Hallo, sinds een tijdje heb ik nieuw werk, en nu moet ik dus ook veel meer kilometers rijden. Mijn huidige auto is een Toyota yaris 1.3 uit 2016

Plus minus zal ik nu ongeveer 27500 per jaar rijden
Maar nu twijfel ik dus om iets zuiniger te halen aangezien mijn yaris 1 op 15 rijd

Ik zit dus te twijfelen om een diesel te halen of een hybride ik rij voornamelijk op 80 km wegen. Wat denken jullie dat de beste optie is voor dit soort woon werk verkeer.

Haalt een hybride wat uit op 80 kilometer wegen of heeft het daar weinig effect. Ik hoop een andere auto te vinden met ongeveer het inruil budget van mijn eigen auto plus misschien een minimale bijdrage zal rond de 14-15 k liggen

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vaak beginnen topics met "wat heb je zelf al gevonden"? In dit geval; had je al ideeen over welk merk/type auto je op het oog hebt voor het budget wat je schetst?

Dat gezegd; zijn de wegen die je rijdt veel start/stop (rotondes, stoplichten, etc) of is het lekker doorkachelen met 80 of 70 afhankelijk van het verkeersaanbod? Met enige nuance; ik rij ook 1 op 14 met een wagen van bijna 2000kg en een 3 liter benzine bij 80km/h dus "zuinigheid" ligt ook gedeeltelijk aan de manier van rijden, zeg maar.

Op zich zou een hybride geen verkeerde keuze zijn maar ook een recente 308 bijvoorbeeld, kan vrij zuinig zijn. In ieder geval ietsjes groter / luxer dan je Yaris en ik geloof dat een diesel-308 iets van 1 op 21 red als je netjes 110km/h op de cruise rijdt op de snelweg.

Aan de andere kant; benzine en diesel liggen qua prijs bij de pomp wel iets uit elkaar maar had je al doorgerekend wat het doet met je wegenbelasting (vaak x2 namelijk) en je onderhoud (lees overige dieseltopics maar eens). Ik denk dat je met je 28K kilometers per jaar echt een muntje kan flippen of je benzine of diesel moet gaan rijden; als je het doorrekent, denk ik zelfs dat benzine goedkoper uitvalt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:03
Op 80km wegen red je met gemak 1op22 met een hybride bak.
Heb een Lexus CT200h gereden waarmee ik het jaar door gemiddeld 1op20 reed zonder als een oud wijf te rijden. Je rijd wel anders met hybride. Eerder gas los, eerder remmen, kortom meer anticiperen.

Mijn huidige Lexus IS300h doet met dezelfde rijstijl 1op18 maar weegt wel 1595kg.

Hybride rijd dus even zuinig als een diesel zonder de dure wegenbelasting :-) en je rijd nieuwe techniek!

iRacing profile *** Twitch profile

• reinierkramer
MAX3400 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:47:
Vaak beginnen topics met "wat heb je zelf al gevonden"? In dit geval; had je al ideeen over welk merk/type auto je op het oog hebt voor het budget wat je schetst?

Dat gezegd; zijn de wegen die je rijdt veel start/stop (rotondes, stoplichten, etc) of is het lekker doorkachelen met 80 of 70 afhankelijk van het verkeersaanbod? Met enige nuance; ik rij ook 1 op 14 met een wagen van bijna 2000kg en een 3 liter benzine bij 80km/h dus "zuinigheid" ligt ook gedeeltelijk aan de manier van rijden, zeg maar.

Op zich zou een hybride geen verkeerde keuze zijn maar ook een recente 308 bijvoorbeeld, kan vrij zuinig zijn. In ieder geval ietsjes groter / luxer dan je Yaris en ik geloof dat een diesel-308 iets van 1 op 21 red als je netjes 110km/h op de cruise rijdt op de snelweg.

Aan de andere kant; benzine en diesel liggen qua prijs bij de pomp wel iets uit elkaar maar had je al doorgerekend wat het doet met je wegenbelasting (vaak x2 namelijk) en je onderhoud (lees overige dieseltopics maar eens). Ik denk dat je met je 28K kilometers per jaar echt een muntje kan flippen of je benzine of diesel moet gaan rijden; als je het doorrekent, denk ik zelfs dat benzine goedkoper uitvalt.
Had uiteraard zelf ook al even gekeken en gerekend zou qua wegenbelasting gebruik 35 euro goedkoper komen in de maand, maar bedoel waarschijnlijk qua onderhoud zit je ook al duurder dus dat maakt ook niet veel uit gerekend vanaf de v40

Zag zelf een volvo v40 d2 heel mooi maar denk dat ik daarmee niet heel veel goedkoper ben

Corsa diesel scheelt wel iets meer zou ongeveer 55 euro in de maand goedkoper zijn

Auris hybride zou ik ongeveer hetzelfde komen als de Corsa diesel

Denk dus dat de hybride eigenlijk de beste optie is.

Komen verder geen stoplichten ofzo in de route voor alleen wat rotondes.

[Voor 5% gewijzigd door reinierkramer op 13-11-2018 20:15]

• reinierkramer
[quote]reinierkramer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:10:
[...]

Had uiteraard zelf ook al even gekeken en gerekend zou qua wegenbelasting gebruik 35 euro goedkoper komen in de maand, maar bedoel waarschijnlijk qua onderhoud zit je ook al duurder dus dat maakt ook niet veel uit gerekend vanaf de v40

Zag zelf een volvo v40 d2 heel mooi maar denk dat ik daarmee niet heel veel goedkoper ben

Corsa diesel scheelt wel iets meer zou ongeveer 55 euro in de maand goedkoper zijn

Auris hybride zou ik ongeveer hetzelfde komen als de Corsa diesel

Denk dus dat de hybride eigenlijk de beste optie is.
Als ik daar gewoon 1op 20 mee kan halen

Komen verder geen stoplichten ofzo in de route voor alleen wat rotondes.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Met 27,5k is diesel, nu nog, iets interessanter, puur als je naar de kosten kijkt.

Maar imho is het verschil te klein om diesel op de lange termijn aan te houden. Verschil wordt steeds kleiner aan de pomp, in menig land ligt het al zo ongeveer gelijk. Steden die steeds meer een hetze tegen diesel houden, verboden enz...

Eigenlijk is alleen een euro6 diesel nog enigzins 'toekomstvast', voor oudere modellen zal het niet echt meer rendabel zijn, tenzij je 'm voor 2-3 jaar max koopt.

Ik denk dat een hybrid de meest interessante optie is.

Zijn je ritten een beetje 'vast'? Dan zou zelfs een full electric mogelijk kunnen. Een Leaf uit 2012 koop je wel binnen je budget. Actieradius is niet zo hoog, maar voor woon- werk, zeker als je m op de zaak kan laden, is het prima. En je rijd het voordeligst.

• reinierkramer
DJSmiley schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:18:
Met 27,5k is diesel, nu nog, iets interessanter, puur als je naar de kosten kijkt.

Maar imho is het verschil te klein om diesel op de lange termijn aan te houden. Verschil wordt steeds kleiner aan de pomp, in menig land ligt het al zo ongeveer gelijk. Steden die steeds meer een hetze tegen diesel houden, verboden enz...

Eigenlijk is alleen een euro6 diesel nog enigzins 'toekomstvast', voor oudere modellen zal het niet echt meer rendabel zijn, tenzij je 'm voor 2-3 jaar max koopt.

Ik denk dat een hybrid de meest interessante optie is.

Zijn je ritten een beetje 'vast'? Dan zou zelfs een full electric mogelijk kunnen. Een Leaf uit 2012 koop je wel binnen je budget. Actieradius is niet zo hoog, maar voor woon- werk, zeker als je m op de zaak kan laden, is het prima. En je rijd het voordeligst.
Ja elke dag dezelfde rit 80 kilometer ongeveer vind elektrische ook zeker interessant, maar lijkt me pas interessant vanaf een 400-500 kilometer actieradius
En dat valt helaas niet binnen mijn budget.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Yaris houden voor de lange ritjes? Maar hoevaak doe je die?

En woon/werk met een elektrisch ding doen? (de genoemde leaf doet geloof ik iets van 150km op een lading). Met een 30kWh pakket kost je dat (bij 0,19/kWh) 5,40 euro. Omgerekend dus 3,6 cent per kilometer.

Met een zuinige diesel (1:22, 1,39/liter) zit je al zo'n beetje op het dubbele.
Wegenbelasting nog nieteens meegerekend...

Bij 80km elke dag (is dat retour of enkele reis?) zit je bij enkele reis op zeg 230 werkdagen x 80km = 18k.
18k x 4 cent = 720 euro/jaar wat je bespaart. Als je reiskostenvergoeding krijgt pak je nog wat winst ook en kun je de Yaris voor minimale kosten houden.

[Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 13-11-2018 20:32]

• reinierkramer
DJSmiley schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:29:
Yaris houden voor de lange ritjes? En woon/werk met een elektrisch ding doen? (de genoemde leaf doet geloof ik iets van 150km op een lading). Met een 30kWh pakket kost je dat (bij 0,19/kWh) 5,40 euro. Omgerekend dus 3,6 cent per kilometer.

Met een zuinige diesel (1:22, 1,39/liter) zit je al zo'n beetje op het dubbele.
Wegenbelasting nog nieteens meegerekend...
Gaat hem niet worden helaas, ga soms ook wel eens wat langere ritjes doen en daardoor lijkt me de wat oudere elektrische auto niks door het minimale bereik en 2 auto's gaat hem niet worden 😅 gaat dus tussen een hybride en een diesel.

Iemand die een goede hybride weet voor rond de 14 k met niet te veel kilometers.

Zelf denk ik aan een auris hybride yard ook mooi, maar wil wel graag wat anders.

• reinierkramer
[quote]reinierkramer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:37:
[...]

Gaat hem niet worden helaas, ga soms ook wel eens wat langere ritjes doen en daardoor lijkt me de wat oudere elektrische auto niks door het minimale bereik en 2 auto's gaat hem niet worden 😅 gaat dus tussen een hybride en een diesel.

Iemand die een goede hybride weet voor rond de 14 k met niet te veel kilometers.

Zelf denk ik aan een auris hybride yard ook mooi, maar wil wel graag wat anders.

Lange ritjes zo af en toe ook niet super vaak maar gebruik hem ook gewoon rond de deur vandaar dat ik ruim reken

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:04
reinierkramer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:37:
[...]Iemand die een goede hybride weet voor rond de 14 k met niet te veel kilometers.
Ja we zijn geen autodealers hier. Daar moet je toch echt zelf voor op zoek. gaspedaal/marktplaats/autoscout
Wat dacht je van een Prius Plugin? Staan qua techniek vrij goed bekend dacht ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• reinierkramer
Jim423 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:39:
[...]

Ja we zijn geen autodealers hier. Daar moet je toch echt zelf voor op zoek. gaspedaal/marktplaats/autoscout
Wat dacht je van een Prius Plugin? Staan qua techniek vrij goed bekend dacht ik.
Sorry bedoelde meer van iemand die een soort auto's wist bijv een andere hybride bij een ander merk niet direct een auto op marktplaats

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:04
Je zou ook nog kunnen kijken naar bovengenoemde Lexus, die heeft volgens mij ook de Prius techniek onder de kap liggen. Oftewel relatief betrouwbaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• reinierkramer
Jim423 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:46:
Je zou ook nog kunnen kijken naar bovengenoemde Lexus, die heeft volgens mij ook de Prius techniek onder de kap liggen. Oftewel relatief betrouwbaar.
Ook heel mooi ja alleen stukje duurder met lage kilometer standen gaat boven budget helaas, maar denk dat ik meer eens goed naar een auris hybride ga kijken ook heel mooi 😁

• Frontysco
  • Laatst online: 18:03
Mijn oude Ct200h staat bij de dealer voor 13k 😃 80k gelopen uit 2011

iRacing profile *** Twitch profile

• reinierkramer
Frontysco schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:12:
Mijn oude Ct200h staat bij de dealer voor 13k 😃 80k gelopen uit 2011
Niet eens zo gek qua prijs 😁 maar dan ga ik er 5 jaar op achteruit vind ik een beetje veel 😅

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:22
Prius, auris, ct200h. Zelfde platform en allen oerdegelijk.
Ampera kan ook, maar die kent meer foutmeldingen.

Maar je kunt ook uitrekenen wat een leon 1.0 tsi doet qua verbruik en minder mrb, of dat ook niet uitkan.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik snap niet zo goed waarom je een 2 jaar oude auto nu van de hand wil doen. Het verlies dat je er nu op gaat leiden weegt waarschijnlijk niet op tegen de winst die je maakt.

Diesel zou ik héél goed over na denken. Ze zijn in Duitsland een ware diesel-hetze begonnen en als dat zo door zet, mag je over een paar jaar de grote steden niet meer in. Misschien dat het tij keert maar ik zou op dit moment het risico niet nemen tenzij je het niet erg vind mogelijk over 5 jaar een auto te hebben waarmee je in Duitsland redelijk beperkt bent.

Hybride zou ik ook nog even afwachten. De ontwikkelingen gaan vrij hard.

Ik denk dat ik lekker een paar jaar in die Yaris zou blijven rijden tot er wat meer duidelijkheid is over waar het heen gaat met de toekomst qua brandstoffen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 14 november 2018 @ 07:36:
Ik snap niet zo goed waarom je een 2 jaar oude auto nu van de hand wil doen. Het verlies dat je er nu op gaat leiden weegt waarschijnlijk niet op tegen de winst die je maakt.
Dit dus. Mocht je huidige auto nu al een 10 jaar oud zijn dan is het wat anders. Tegen de tijd dat jij het verschil tussen 1op15 en 1op22 hebt terugverdiend, ben je heel veel kilometers verder.

En zeker als je veel 80km wegen rijd kan ik mij haast niet voorstellen dat de Yaris maar 1op15 doet. Dan doe je echt iets niet goed.

• Arjan90
  • Laatst online: 28-05 23:05
reinierkramer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:39:
[quote]reinierkramer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:37:
[...]

Lange ritjes zo af en toe ook niet super vaak maar gebruik hem ook gewoon rond de deur vandaar dat ik ruim reken
Yaris Hybride of Honda Jazz Hybride? Die zijn wel voor onder 14K te krijgen en lekker zuinig, ik heb zelf de Yaris Hybride gereden voor 40K km per jaar en ben daar erg tevreden over geweest. Auris is natuurlijk wat luxer, maar ook groter en daardoor minder zuinig.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:46
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je winst tov een recente Yaris heel minimaal zal zijn tov diesel en hybride.

Grootste winst is waarschijnlijk te halen in je rijstijl.

En ik vraag me af of de kosten van aan/verkoop niet hoger zullen zijn dan je eventuele winst.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05 11:51
Haal gewoon een Toyota Aygo, heerlijk zuinig en voor woon werk verkeer waarbij je vaak de snelweg pakt zijn die koekblikken ideaal.

• unezra

unezra

Ik zit even snel te rekenen.
Stel je rijd nu 1:15 en straks 1:22, beide benzine.

Kosten per kilometer nu: €0,10
Kosten per kilometer straks: €0,07
Verschil per kilometer: €0,03

Met 27.000Km per jaar, zou je dat als ik goed reken, €810 per jaar schelen. Dat lijkt fors. Maar ruil je nu een auto van 2 jaar oud in voor een nieuwer model, ga je denk ik heel rap €2000-€3000 inleveren. Ofwel, het duurt 2,5 - bijna 4 jaar voordat je dat hebt terug verdient en dan moet je écht consequent van 1:15 naar 1:22 gaan, geen hogere wegenbelasting hebben, etc.

Lijkt mij een vrij forse periode terwijl ik me kan voorstellen dat je met een andere rijstijl ook flink winst kunt boeken zoals anderen aan geven.

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31
mugenmarco schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:38:
Haal gewoon een Toyota Aygo, heerlijk zuinig en voor woon werk verkeer waarbij je vaak de snelweg pakt zijn die koekblikken ideaal.
27.500 km per jaar, snelweg verkeer en Aygo... Die "koekblikken" zijn daar helemaal niet voor geschikt. Die horen in de stad te rijden... Een Aygo heet ook in de volksmond: "Een stadsauto".

• unezra

unezra

m.lammers schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:27:
[...]
27.500 km per jaar, snelweg verkeer en Aygo... Die "koekblikken" zijn daar helemaal niet voor geschikt. Die horen in de stad te rijden... Een Aygo heet ook in de volksmond: "Een stadsauto".
Onzin.

Truus

- Wikipedia: Truus de Wit -

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:53
Los van de financiele aspecten, autorijden moet ook leuk en comfortabel zijn IMO.

Uit praktijkervaring (maar eigenlijk kan iedereen dit bedenken) is een CT200H of een Auris wel heel veel meer auto dan een Yaris.

Dat zou voor mij ook een overweging zijn.

• CarJunkyXL
  • Laatst online: 13:31
Lekker onderbouwd. ;)

Ik zie Aygo's altijd met 80 invoegen op de snelweg en komen moeilijk mee met het snelweg verkeer. Om maar niet te spreken over de veiligheid. Op hoge snelheid en dus op de snelweg is een goede kooiconstructie toch wel fijn.

• unezra

unezra

Ken uw internet persoonlijkheden / geschiedenis. :)
Ik zie Aygo's altijd met 80 invoegen op de snelweg en komen moeilijk mee met het snelweg verkeer. Om maar niet te spreken over de veiligheid. Op hoge snelheid en dus op de snelweg is een goede kooiconstructie toch wel fijn.
Mwah. Die dingen hebben ook gewoon een 3 sterren NCAP rating. Ik vind het lastig vergelijken, maar volgens mij scheelt het niet héél veel met pak 'm beet een Skoda Fabia. Dat invoegen ligt vooral aan de bestuurder en niet aan de auto.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 00:37

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn motor in het voorin doet 2.500 toeren bij 130. De 206 van mijn schoonpa 3.500. Op zich zegt dit gegeven niets over het echte verbruik, maar is wel een belangrijke indicatie. Dus wat dat betreft heeft m.lammers in "Nieuwe auto gezocht door ander werk" gelijk. Mijn reisswagen met automaat is omgekeerd super onzuinig in de stad (1:8). Gisteren 1:16,4 @ 85 over 100 km voornamelijk snelweg. 1:12 als ik vmax rijdt op de gps.

LinkedIn WoT Cash Converter

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

Ombouw naar LPG,
kun je daar wat mee?

| live and give like no one else |

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:48
[...]

Het is een Yaris, maatje groter dan de Aygo.

2430Wp ZW

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Waarom krijg je de Yaris niet zuiniger dan 1:15? Daar is nog een wereld te winnen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:48
Señor Sjon schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:07:
Waarom krijg je de Yaris niet zuiniger dan 1:15? Daar is nog een wereld te winnen.
Mwah, misschien 1:17, dan heb je het wel gehad.

https://www.spritmonitor....5&power_e=100&powerunit=2

2430Wp ZW

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Met 80 wegen wel haalbaar. Op snelwegen zijn die kleine blokjes veel meer in het nadeel. Hier krijg je bv onder de 40k km geen diesel meer in de lease.

• reinierkramer
Dankje voor de reacties, en de yaris krijg je met een beetje je best doen misschien 1op 16-17. Maar dan moet je echt heel goed je best doen. Verder zal het in totaal misschien niet super veel schelen, maar ga er natuurlijk met een auris ook wel op vooruit 😁 afschrijving ben ik nu toch al kwijt en ik wil ook absoluut niet veel bijbetalen anders doe ik het niet.

• mugenmarco
[...]

Wat een ongelooflijke onzin zeg 8)7 is dat jouw mening of heb je het aan iemand gevraagd die zelf in een Aygo rijd?

Ik rij er inmiddels 3 jaar mee en rij 85% snelweg en jaarlijks 30.000km en vind het een heerlijke auto en tevens super zuinig in zowel benzine als onderhoud. :D

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:11

t_captain

Moderator General Chat
[b]reinierkramer in "Nieuwe auto gezocht door ander werk"reinierkramer schreef op dinsdag 13 november 2018 @ Plus minus zal ik nu ongeveer 27500 per jaar rijden
Maar nu twijfel ik dus om iets zuiniger te halen aangezien mijn yaris 1 op 15 rijd
Dat lijkt me nou juist het soort auto waar je naartoe gaat als je wat zuiniger wilt rijden :)

Als je veel 80 km/h wegen rijdt, zal het verbruik van de Yaris nog wat dalen neem ik aan. 1:18 moet zeker haalbaar zijn. Daarmee is de mogelijke besparing zo klein geworden dat er geen business case valt te maken voor het vervangen van de auto.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

mugenmarco schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:29:
[...]

Wat een ongelooflijke onzin zeg 8)7 is dat jouw mening of heb je het aan iemand gevraagd die zelf in een Aygo rijd?

Ik rij er inmiddels 3 jaar mee en rij 85% snelweg en jaarlijks 30.000km en vind het een heerlijke auto en tevens super zuinig in zowel benzine als onderhoud. :D
Sterkte.
Een B segmenter kost vaak nauwelijks meer per maand maar is vaak veel meer auto.

| live and give like no one else |

• unezra

unezra

reinierkramer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:26:
Dankje voor de reacties, en de yaris krijg je met een beetje je best doen misschien 1op 16-17. Maar dan moet je echt heel goed je best doen. Verder zal het in totaal misschien niet super veel schelen, maar ga er natuurlijk met een auris ook wel op vooruit 😁 afschrijving ben ik nu toch al kwijt en ik wil ook absoluut niet veel bijbetalen anders doe ik het niet.
Even kort door de bocht: Zoek je niet gewoon een goed excuus om je auto te vervangen door een nieuwer en luxer exemplaar?

Niets mis mee, maar het argument "kostenbesparing" ga je het in ieder geval niet op kunnen verantwoorden.

• reinierkramer
Dacht dat het meer zou schelen, maar na het reken werk kom ik ongeveer 50-60 euro goedkoper in de maand, is dat het overstappen waard wil met zo'n beetje gesloten knip overstappen, maar de yaris schrijft nu wel minder snel af als een evantuele andere grotere auto omdat die ouder zijn.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

[...]

27.500 km per jaar, snelweg verkeer en Aygo...
Bij alleen het lezen hiervan beginnen mijn oren al te suizen en mijn ledematen pijn te doen :+

• mugenmarco
Radiant schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:06:
[...]

Bij alleen het lezen hiervan beginnen mijn oren al te suizen en mijn ledematen pijn te doen :+
Why?

Snap het hele probleem met de aygo en veel kilometers per jaar niet, misschien ben ik een uitzondering?

• unezra

unezra

reinierkramer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:02:
Dacht dat het meer zou schelen, maar na het reken werk kom ik ongeveer 50-60 euro goedkoper in de maand, is dat het overstappen waard wil met zo'n beetje gesloten knip overstappen, maar de yaris schrijft nu wel minder snel af als een evantuele andere grotere auto omdat die ouder zijn.
Je rekent jezelf rijk. De kans dat je wérkelijk van 1:15 naar 1:22 gaat is klein én een grotere auto betaal je meer wegenbelasting over. Uit mijn rekensom, van 1:15 naar 1:22, zou je kunnen concluderen dat het je max €65,- per maand scheelt, realistisch is dat je netto met wat geluk quitte speelt iedere maand en dan heb je het verschil in aanschaf niet meegerekend.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:25
[...]

Toch doe ik er 35.000km per jaar in. Dat het gemiddelde publiek dat een aygo koopt schijnbaar niet kan rijden betekent niet dat die auto niet veilig kan zijn. Komt ook prima mee, je moet wat vaker terugschakelen hooguit.
mugenmarco schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:14:
[...]

Why?

Snap het hele probleem met de aygo en veel kilometers per jaar niet, misschien ben ik een uitzondering?
Nee hoor, mensen kunnen schijnbaar ineens niet meer rijden wanneer ze niet in hun ogen niet genoeg power hebben. Je moet beter anticiperen met wat minder power misschien, maar dat maakt het niet onmogelijk...

[Voor 29% gewijzigd door WCA op 14-11-2018 15:32]

Share and Enjoy!

• reinierkramer
unezra schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:28:
[...]

Je rekent jezelf rijk. De kans dat je wérkelijk van 1:15 naar 1:22 gaat is klein én een grotere auto betaal je meer wegenbelasting over. Uit mijn rekensom, van 1:15 naar 1:22, zou je kunnen concluderen dat het je max €65,- per maand scheelt, realistisch is dat je netto met wat geluk quitte speelt iedere maand en dan heb je het verschil in aanschaf niet meegerekend.
Zou volgens de berekening 36 euro goedkoper komen dan heb ik de duurdere wegenbelasting en auto verzekering mee gerekend, maar dat is in iedergeval niet heel veel uiteraard.

• unezra

unezra

reinierkramer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:36:
[...]
Zou volgens de berekening 36 euro goedkoper komen dan heb ik de duurdere wegenbelasting en auto verzekering mee gerekend, maar dat is in iedergeval niet heel veel uiteraard.
Punt is, met zo'n auto ga je die besparing van 1:15 naar 1:22 niet halen. Misschien ga je van 1:15 naar 1:16 en dan valt je hele plan voor minder geld een grotere duurdere auto te rijden in duigen.

Het beste dat je kunt doen, zoals anderen ook aangeven, is je rijstijl aanpassen. Dáár zit de winst. Misschien als je banden aan vervanging toe zijn andere banden er onder. Niet je 2 jaar oude auto vervangen. Dat moet je alleen doen omdat je voor meer geld luxer wilt rijden.

• reinierkramer
unezra schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:38:
[...]

Punt is, met zo'n auto ga je die besparing van 1:15 naar 1:22 niet halen. Misschien ga je van 1:15 naar 1:16 en dan valt je hele plan voor minder geld een grotere duurdere auto te rijden in duigen.

Het beste dat je kunt doen, zoals anderen ook aangeven, is je rijstijl aanpassen. Dáár zit de winst. Misschien als je banden aan vervanging toe zijn andere banden er onder. Niet je 2 jaar oude auto vervangen. Dat moet je alleen doen omdat je voor meer geld luxer wilt rijden.
Je hebt ook eigenlijk wel gelijk zal wel iets schelen maar het is de moeite niet waard eigenlijk om over te stappen en denk dat ik achteraf zelfs duurder ben als je alles door rekent

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

27.500/15=1.833 liter benzine @1.50 = 2.750 euro
/17=1.618 liter = 2426 euro.
/22 = 1.250 = 1.875 euro

Diesel
27.500/20=1375 @ 1.35 =1.856.25

Met een prijs van 1.50/liter scheelt het dus 322,50 = 26,88/maand als je zuiniger rijdt.
Met een diesel scheelt het 893.75 = 74,50/maand bij je oude rijstijl. Maar, bij diesel heb je een veel hogere MRB, hogere verzekering e.d., dus wat je echt overhoud? Dat zal niet veel zijn. Kan je beter zuiniger gaan rijden of een hybride nemen. Maar de afschrijving gaat dan zeer doen..

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:27
Je Yaris rijdt nu 1:15, maar dat zijn vooral korte ritjes, dus telkens koud vertrekken, en veel stoppen en vertrekken.
Als je die langere ritten gaat doen, dan gaat dat verbruik vanzelf zakken.

Met onze Polo automaat (1.2 TSI) verbruik ik 1:12 voor een rit van 3km, maar als ik via autostrade 30km rij aan 110-120, dan zit kort bij de 1:19.

Je gaat op die Yaris nu zo veel verlies boeken, en de verbruikswinst is zo beperkt dat je dat niet terugverdient in 3 jaar tijd. Daarenboven ruil je een betrouwbare auto die je kent en die je zelf goed behandeld hebt in voor een onbekende auto die misschien problemen heeft. Eén probleem, en de winst is nog eens weg.
Oprijden, en na een paar jaar een nieuwe keuze maken.

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 10:33
Ik zou in ieder geval geen Aygo kopen voor woon-werk verkeer met die afstanden. Ik heb het zelf 3 jaar gedaan, en zeker het laatste jaar zag ik echt op tegen alles wat langer dan 50km was. Ik kreeg last van mijn been en onderrug, en kwam aanzienlijk vermoeid aan op werk. In de zomer is het nog wel te doen, maar in de herfst/winter met veel wind werk je jezelf suf om dat ding in de rijbaan te houden.

Dat gezegd hebbende, het is zonder meer de goedkoopste optie: met normale km-vergoeding maak je er prima winst mee.

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Lekker die Yaris houden en zuiniger leren rijden, niks mis mee en gaat niet stuk. Lange stukken zal ie 1 op 20 gaan doen bij 80 km per uur.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 22:15
Iets in de stal van PSA kan heel zuinig zijn wat betreft qua verbruik en dieselen.

• unezra

unezra

Rmanen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:58:
Ik zou in ieder geval geen Aygo kopen voor woon-werk verkeer met die afstanden. Ik heb het zelf 3 jaar gedaan, en zeker het laatste jaar zag ik echt op tegen alles wat langer dan 50km was. Ik kreeg last van mijn been en onderrug, en kwam aanzienlijk vermoeid aan op werk. In de zomer is het nog wel te doen, maar in de herfst/winter met veel wind werk je jezelf suf om dat ding in de rijbaan te houden.

Dat gezegd hebbende, het is zonder meer de goedkoopste optie: met normale km-vergoeding maak je er prima winst mee.
Dat zeiden ze over de 205 ook. Los van dat zo'n ding niet super veilig is naar hedendaagse maatstaven, reed het op de 200 kilometer per dag die ik deed prima.

Sterker nog, toen ik een lease Focus had en een Fiësta mee kreeg wegens onderhoud, kreeg ik daarin rugpijn en heb ik met mijn toenmalige 205 een paar dagen 300 kilometer per dag gedaan.

Kleine auto's zijn *zeker* niet per definitie oncomfortabeler dan grotere.

• WCA
Rmanen schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:58:

Het 2014 > model? Die is een heel stuk beter dan wat daarvoor te koop was. Prima stoelen, en gewoon prima rijcomfort. Ik ben 1,83 (niet uitzonderlijk lang, maar langer dan de gemiddelde aygobestuurder denk ik zo :+)en de stoel kan nog een heel stuk verder naar achter als het moet. Zelfs met mijn slechte rug nooit last van de stoelen. In de winter met die grote sneeuwstorm van december van Apeldoorn naar Alblasserdam gereden, dat was een extreme situatie waar ie me ook niet in de steek mee heeft gelaten.

't spul is zelfs te krijgen met dingen als cruise control, lane assist, climate control en dat soort dingen tegenwoordig, dus zo slecht zijn die dingen niet meer.

Waar je op inlevert bij een Aygo zijn met name kofferbakruimte, en luxeproducten. Het ding waar ie voor gemaakt is, namelijk rijden, gaat echt dikke prima.

[Voor 3% gewijzigd door WCA op 14-11-2018 19:21]

Share and Enjoy!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

Mx. Alba

die/hen/zij

Je zou ook eens kunnen kijken naar greenwheels als aanvulling op een elektrische auto. Je gebruikt dan een tweedehands Leaf voor je woon-werkverkeer en als je eens een langere afstand moet rijden neem je zo'n greenwheels auto.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:22:
Je zou ook eens kunnen kijken naar greenwheels als aanvulling op een elektrische auto. Je gebruikt dan een tweedehands Leaf voor je woon-werkverkeer en als je eens een langere afstand moet rijden neem je zo'n greenwheels auto.
Dan moet je alleen wel voor de grote greenwheels auto gaan en die staan niet overal. Tevens moet je geluk hebben dat de auto niet in gebruik is. Dus dit werkt alleen als je de stationwagen in de buurt hebt staan, die regelmatig beschikbaar is en/of je flexibel bent in de tijden dat je hem wil gebruiken. Daarbij is het stervensduur als je iets verder weg wil, dus kun je beter een auto huren.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:42
mugenmarco schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:29:
[...]

Even een beetje off-topic, maar werd even getriggered door "heerlijke auto". Dan heb je blijkbaar nog nooit een tijdje in een C of D-segmenter gereden. Dat is toch wel heel anders dan een Aygo (A-Klasse). Ik heb verschillende klasses gereden: van een golf (type 3 uit 1996), tijdelijk een aygo en nu alweer een paar jaar een 3 serie diesel (wel een oudje uit 2003). Maar er zit wel een wereld van verschil in qua rijgeluid, comfort en vermogen. Ik rij sinds een paar jaar zo'n 30000-35000 per jaar, vandaar destijds de aanschaf.

On-topic: Gezien je Yaris vrij nieuw is ga je met de overstap naar een andere auto wel een paar duizend achteruit qua afschrijving, dat moet je ook meerekenen met de aanschaf van een andere auto. Is het niet mogelijk om gas in te bouwen? Mits je motor er geschikt voor is natuurlijk. Dat kun je met de "kosten" van je afschrijving makkelijk dekken en is de voordeligste optie.

Anderzijds kun je kijken naar een auto waar al gas in zit of een diesel kopen. Diesel rijdt wel het lekkerst vanwege het koppel en de vermogenskromme. Staar je overigens niet blind op fabrieksopgaves van verbruik, deze zijn vaak veel te optimistisch. Kijk voor realistisch verbruik van een auto even op www.spiritmonitor.de. Diesel zal wel duurder zijn per maand, maar een beetje comfort en rijgenot mag best een paar tientjes extra kosten per maand vind ik.

• mugenmarco
Terrz schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:49:
[...]

Even een beetje off-topic, maar werd even getriggered door "heerlijke auto". Dan heb je blijkbaar nog nooit een tijdje in een C of D-segmenter gereden. Dat is toch wel heel anders dan een Aygo (A-Klasse). Ik heb verschillende klasses gereden: van een golf (type 3 uit 1996), tijdelijk een aygo en nu alweer een paar jaar een 3 serie diesel (wel een oudje uit 2003). Maar er zit wel een wereld van verschil in qua rijgeluid, comfort en vermogen. Ik rij sinds een paar jaar zo'n 30000-35000 per jaar, vandaar destijds de aanschaf.
De Aygo is ook mijn 1e auto dus misschien weet ik niet wat ik mis, maar qua comfort en vermogen etc hoor je mij echt niet klagen.

Comfort: stoelen zitten fijn, maar die auto gaat minder fijn zijn voor mensen groter dan 1.85 of mensen die ongewoon lange benen hebben
Vermogen: Dit probleem ga je pas hebben als je te snel gaat schakelen naar de 4e of 5e versnelling. Pas tegen de 80km moet je naar zijn 5 schakelen. en tussen 100 en 130km kan je beter terug naar zijn 4e versnelling indien je iemand moet inhalen die 130 rijd.
Zuinig: de Aygo rijd super zuinig, met een 35 litertank rij ik minimaal 700km (benzine)
Wegenbelasting: kost geen drol
Onderhoud: onderdelen zijn goedkoop, heb je alleen weinig aan als je de auto door garages laat maken (uurloon is gewoon duur)
Rijgeluid: ja je hoort de auto idd 'rijden' maar in hoeverre is dit hinderlijk?

al met al, wil je een auto die je snel makkelijk en goedkoop van A naar b gaat vervoeren dan is in mijn ogen een Aygo prima.....

• WCA
Terrz schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:49:
[...]

Tuurlijk is het niet de meest comfortabele auto in de wereld, maar dat verwacht je ook niet. Wel is het in mijn ogen de fijnste A-segmenter om in te rijden (heb Up!, Hyundai i10, Twingo en alle varianten geprobeerd). Het is een stuk beter dan voor de nieuwe modellen in ieder geval, ik rijd er met veel plezier in :)

't is mijn eerste eigen auto, maar heb wel veel in mijn ouders Citroen C3 gereden, en daarvoor in een Megane. De C3 was een verschrikkelijke rotauto, nog trager dan de Aygo en alles voelde goedkoop (plastic tandwielen in de versnellingsbak, zo voelde het). De stoelen waren luxer, maar zaten minder lekker. (Rugpijn). En daarnaast maakte het ding net zo veel lawaai als mijn aygo. Al met al rijd ik veel liever in de Aygo. De C3 werd verkocht als een C klasse auto, maar dat is schijnbaar totaal niet heilig. Kijk liever naar rijeigenschappen van individuele modellen en niet naar klasse.

Share and Enjoy!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

C3 is een B-segmenter. ;) C4 is C-segment.

• WCA
Zo werd ie niet verkocht :P

Maar ach, m'n punt blijft wel een beetje staan. Puur omdat een auto in de A-klasse zit, betekent niet dat het een slechte auto is, of een auto die ongeschikt is voor de snelweg.

Share and Enjoy!

• Terrz
mugenmarco schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:02:
[...]

De Aygo is ook mijn 1e auto dus misschien weet ik niet wat ik mis, maar qua comfort en vermogen etc hoor je mij echt niet klagen.

Comfort: stoelen zitten fijn, maar die auto gaat minder fijn zijn voor mensen groter dan 1.85 of mensen die ongewoon lange benen hebben
Vermogen: Dit probleem ga je pas hebben als je te snel gaat schakelen naar de 4e of 5e versnelling. Pas tegen de 80km moet je naar zijn 5 schakelen. en tussen 100 en 130km kan je beter terug naar zijn 4e versnelling indien je iemand moet inhalen die 130 rijd.
Zuinig: de Aygo rijd super zuinig, met een 35 litertank rij ik minimaal 700km (benzine)
Wegenbelasting: kost geen drol
Onderhoud: onderdelen zijn goedkoop, heb je alleen weinig aan als je de auto door garages laat maken (uurloon is gewoon duur)
Rijgeluid: ja je hoort de auto idd 'rijden' maar in hoeverre is dit hinderlijk?

al met al, wil je een auto die je snel makkelijk en goedkoop van A naar b gaat vervoeren dan is in mijn ogen een Aygo prima.....
Zonder verder off-topic te gaan. Ik "wist" ook niet beter met mijn eerste auto, maar als je als volgende auto een leuke C of D segmenter koopt met een potente motor onder de kap, krijg je echt een glimlach van oor tot oor en weet je wat je hebt "gemist" :P. Tenminste dat had ik wel toen ik van 75pk/110nm naar 150pk/330nm ging :9

• WCA
Terrz schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:35:
[...]

Zonder verder off-topic te gaan. Ik "wist" ook niet beter met mijn eerste auto, maar als je als volgende auto een leuke C of D segmenter koopt met een potente motor onder de kap, krijg je echt een glimlach van oor tot oor en weet je wat je hebt "gemist" :P. Tenminste dat had ik wel toen ik van 75pk/110nm naar 150pk/330nm ging :9
Vanzelfsprekend dat dat comfortabeler is, en wellicht wat fijner rijdt. Maar nodig is het totaal niet, en het kost natuurlijk gewoon een stuk meer in de aanschaf.

Share and Enjoy!

• mugenmarco
Terrz schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:35:
[...]

De vraag is meer waarom je dat zou willen? als je gewoon van A naar B wilt zoals van en naar je werk dan is een Aygo prima qua pk, waarom zou je in x sec al de 100km willen aantikken?

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 24-05 16:37
Als ik heel rustig aan doe rij ik 1 op 9 op diesel, en de MRB per maand is ook even schrikken, maar wat word ik tegenwoordig ongelukkig als ik een stuk in een golf of 3-serie of zo mee rijd.
Ik rij gewoon een wat oudere auto, door het gebrek aan afschrijving worden de extra kosten goed gecompenseerd. Maar ik rij niet zo veel meer.
10.000 km per jaar is 120 euro diesel per maand plus 275 euro MRB is 400 euro in de maand.
Als ik een nieuw upje of zo zou rijden zal dat qua kosten liggen rond een leaseprijs van 250 euro per maand schat ik, plus 65 euro per maand benzine. 315 euro in de maand totaal. Dan betaal ik liever 85 euro per maand meer voor een hele snelle, superluxe en veilige auto waarmee ik ook nog een keer mijn bootje kan trekken.

• Terrz
mugenmarco schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:46:
[...]

De vraag is meer waarom je dat zou willen? als je gewoon van A naar B wilt zoals van en naar je werk dan is een Aygo prima qua pk, waarom zou je in x sec al de 100km willen aantikken?
Tjah nu komt het op gevoel en "liefde" voor auto's aan. Een Aygo is prima als je verder niks met auto's hebt, droog en goedkoop van A naar B wil. Heb je enige interesse in auto's en wil je "leuk" rijden (zoals ik) dan hangt het er van af hoeveel je er per maand aan kwijt wil zijn en zoek je iets wat binnen je budget valt.

Ik begon net met werken, kan zelf sleutelen en ben niet bang voor hogere km-standen. Vandaar dat ik toen een 320D met 250.000k op de klok importeerde uit duitsland voor nog geen €5000. Hele zwik aan opties er op waaronder een fabrieksaf sportonderstel. De kosten per maand zouden inderdaad veel lager kunnen, maar ieder mens is anders en heb het er voor over. Misschien geef jij weer meer geld uit "dan nodig" aan iets anders :P.

• Roenie
  • Niet online
mugenmarco schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:46:
[...]

Niet als je in de file staat. Maar verder kun je ook naar en van je werk leuke routes nemen en dan is een beetje vermogen en goed onderstel wel zo lekker.

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 22:15
GreNade schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:15:
[...]

Tuurlijk is het niet de meest comfortabele auto in de wereld, maar dat verwacht je ook niet. Wel is het in mijn ogen de fijnste A-segmenter om in te rijden (heb Up!, Hyundai i10, Twingo en alle varianten geprobeerd). Het is een stuk beter dan voor de nieuwe modellen in ieder geval, ik rijd er met veel plezier in :)

't is mijn eerste eigen auto, maar heb wel veel in mijn ouders Citroen C3 gereden, en daarvoor in een Megane. De C3 was een verschrikkelijke rotauto, nog trager dan de Aygo en alles voelde goedkoop (plastic tandwielen in de versnellingsbak, zo voelde het). De stoelen waren luxer, maar zaten minder lekker. (Rugpijn). En daarnaast maakte het ding net zo veel lawaai als mijn aygo. Al met al rijd ik veel liever in de Aygo. De C3 werd verkocht als een C klasse auto, maar dat is schijnbaar totaal niet heilig. Kijk liever naar rijeigenschappen van individuele modellen en niet naar klasse.
Grappig had een hele andere ervaring. Eerst veel in de C5 van mijn ouders gereden net na mijn rijbewijs daarna werd dat hun 1.6 C3 exclusive. Super autootje, die zenith ruit. Mooie bekleding en erg fijne stereo. Cruisecontrol en schakelde lekker. Heb daar geloof ik meer in getuft dan zij zelf. Enige auto die ik toen fijner vond rijden was een DS3 met 1.6 diesel. Heerlijk zoemen door de bergen in Toscane en na de vakantie 40 euro kwijt geweest voor de diesel.

• unezra

unezra

Roenie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:30:
[...]
Niet als je in de file staat. Maar verder kun je ook naar en van je werk leuke routes nemen en dan is een beetje vermogen en goed onderstel wel zo lekker.
Dat is écht overrated.

Wij gingen van een 206SW naar een Fabia Combi. Die eerste is seconden sneller 0-100.
Mis ik het? Soms, maar zéker niet op de 80 kilometer wegen waar jij het over hebt. Hooguit op de snelweg bij het invoegen en dan is het vooral een kwestie van beter anticiperen. Rekening houden met de beperkingen van je auto.

Goed onderstel heeft de Fabia wel, ecodiesel dus *spijkerhard* geveerd. Comfortabel? Redelijk, maar het is érg Duits. Een 205 zweeft meer over de weg maar is 2/3e van het formaat en minder dan half zo veilig.

• Roenie
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:57:
[...]

Dat is écht overrated.

Wij gingen van een 206SW naar een Fabia Combi. Die eerste is seconden sneller 0-100.
Mis ik het? Soms, maar zéker niet op de 80 kilometer wegen waar jij het over hebt. Hooguit op de snelweg bij het invoegen en dan is het vooral een kwestie van beter anticiperen. Rekening houden met de beperkingen van je auto.

Goed onderstel heeft de Fabia wel, ecodiesel dus *spijkerhard* geveerd. Comfortabel? Redelijk, maar het is érg Duits. Een 205 zweeft meer over de weg maar is 2/3e van het formaat en minder dan half zo veilig.
Ik heb het over vermogen en goed onderstel en jij hebt het over een 206SW en Fabia ecodiesel,....zeg mij alsjeblieft dat je posting vol met zelfspot zit.

Daarnaast, overrated is het als je daar niets om geeft. Anders is het heerlijk ;)

[Voor 4% gewijzigd door Roenie op 15-11-2018 21:47]

• reinierkramer
Inmiddels te horen gekregen dat ik in een andere ploeg kom en daardoor kan ik carpoolen 😊 Rij nu met 4 mensen dus de yaris kan blijven. En heb van de week even mun best gedaan haalde nu 1op 17.8. Al aardig wat beter, maar dan moet ik ook echt rustig rijden haha.

• unezra

unezra

Roenie schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:46:
[...]
Ik heb het over vermogen en goed onderstel en jij hebt het over een 206SW en Fabia ecodiesel,....zeg mij alsjeblieft dat je posting vol met zelfspot zit.
Dat ding heeft een sportonderstel én is verlaagd. Niet om er een sportieve auto van te maken, maar om 'm zuiniger te maken. :) (Daarom ligt er ook geen reservewiel in, scheelt gewicht.)
Daarnaast, overrated is het als je daar niets om geeft. Anders is het heerlijk ;)
Ach, ik mis min 205 af en toe ook nog wel. Maar waar ik eerst dacht dat ik een auto met een fatsoenlijke acceleratie *nodig* had, ben ik nu van mening dat het hooguit leuk is, maar niet nodig. Kwestie van beter anticiperen.

• Roenie
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:42:
[...]

Dat ding heeft een sportonderstel én is verlaagd. Niet om er een sportieve auto van te maken, maar om 'm zuiniger te maken. :) (Daarom ligt er ook geen reservewiel in, scheelt gewicht.)

[...]

Ach, ik mis min 205 af en toe ook nog wel. Maar waar ik eerst dacht dat ik een auto met een fatsoenlijke acceleratie *nodig* had, ben ik nu van mening dat het hooguit leuk is, maar niet nodig. Kwestie van beter anticiperen.
Ik denk dat dit het verschil is. De een vindt 'leuk' niet nodig, terwijl de ander van 'leuk' kan genieten en dat dus wel nodig vindt ;)

• unezra

unezra

Roenie schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:01:
[...]
Ik denk dat dit het verschil is. De een vindt 'leuk' niet nodig, terwijl de ander van 'leuk' kan genieten en dat dus wel nodig vindt ;)
Misschien is het semantiek, maar als het gaat om jezelf van A naar B te vervoeren:

- Auto = must have
- Sportieve auto = nice to have

Een sportieve auto *kan* voor iemand een must have zijn, als je de eisen veranderd van "een auto om van A naar B te komen" naar "een auto om ook lekker sportief mee over landweggetjes te sjezen".

• Roenie
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:05:
[...]

Misschien is het semantiek, maar als het gaat om jezelf van A naar B te vervoeren:

- Auto = must have
- Sportieve auto = nice to have

Een sportieve auto *kan* voor iemand een must have zijn, als je de eisen veranderd van "een auto om van A naar B te komen" naar "een auto om ook lekker sportief mee over landweggetjes te sjezen".
De eisen veranderen niet, zij zijn simpelweg verschillend voor ieder individu. Jouw stelling suggereert dat een auto om van A naar B te komen de norm zou moeten zijn. Dat is echter jouw norm/eis/wens.

Ieder heeft echter zijn of haar eigen normen/eisen. Zo zijn daar: functioneel, financieel, emotie, et cetera. En de TS heeft ook zijn eigen normen/eisen/wensen.

• WCA
Roenie schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:18:
[...]
De eisen veranderen niet, zij zijn simpelweg verschillend voor ieder individu. Jouw stelling suggereert dat een auto om van A naar B te komen de norm zou moeten zijn. Dat is echter jouw norm/eis/wens.

Ieder heeft echter zijn of haar eigen normen/eisen. Zo zijn daar: functioneel, financieel, emotie, et cetera. En de TS heeft ook zijn eigen normen/eisen/wensen.
Het ging hier om een andere discussie, er wordt meermaals gesteld dat A-klasse (trage) auto's ongeschikt zijn voor op de snelweg. Dat is pertinent onwaar

Share and Enjoy!

• Roenie
  • Niet online
GreNade schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 15:47:
[...]
Het ging hier om een andere discussie, er wordt meermaals gesteld dat A-klasse (trage) auto's ongeschikt zijn voor op de snelweg. Dat is pertinent onwaar
De vraag van mugen4u1987 was:
mugenmarco schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:46:De vraag is meer waarom je dat zou willen? als je gewoon van A naar B wilt zoals van en naar je werk dan is een Aygo prima qua pk, waarom zou je in x sec al de 100km willen aantikken?
Waarop ik antwoord dat je met wat meer vermogen je woon-werk verkeer leuker kan maken (vind ik dan ;) ) Dus die Aygo is voor mensen die houden van snel optrekken en hoeken ongeschikt. Vandaar deze posting :)

• prijsstunt
Die moderne eco-rommel is ook nog eens slecht voor het milieu. Met 200pk uit een 0.8 benzine of zo is zo'n motor bij 100K kilometers al flink versleten. Moderne auto's met defecte EGR's, drosselkleppen, verstopte roetfilters, slechte distributiekettingen, lekkende common-rail injectoren , dure vrijloopdynamo's en noem maar op wat voor problemen nog meer allemaal.
Elke paar jaar moet er weer een nieuwe auto geproduceerd worden met de bijbehorende milieubelasting, en de afvalberg blijft groeien.
Beter een oude diesel rijden met een dikke motor met in verhouding niet te veel power. 750.000 km zonder grote reparaties hoeft dan geen enkel probleem te zijn. OK, wat meer MRB, en een wat hoger verbruik, maar geen of nauwelijks afschrijving en veel minder reparatiekosten. In totaal ben je misschien nog wel voordeliger uit. En ze hebben nagenoeg geen fijnstofuitstoot, wat toch zo ongeveer het schadelijkste deel van de uitstoot is. Een zwart roetpluimpje ziet er misschien vies uit, maar is vele male minder erg dan fijnstof.
Als je goedkoop wilt rijden koop je een golf 2 met 1.6d voor enkele honderden euro's. Je rijdt makkelijk 1 op 20 ( en een stuk zuiniger kan als je je best doet ook wel) voor een euro of 60 MRB per maand. Er zit niks op dus er kan ook niks stuk.

• unezra

unezra

prijsstunt schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:13:
Die moderne eco-rommel is ook nog eens slecht voor het milieu. Met 200pk uit een 0.8 benzine of zo is zo'n motor bij 100K kilometers al flink versleten. Moderne auto's met defecte EGR's, drosselkleppen, verstopte roetfilters, slechte distributiekettingen, lekkende common-rail injectoren , dure vrijloopdynamo's en noem maar op wat voor problemen nog meer allemaal.
Elke paar jaar moet er weer een nieuwe auto geproduceerd worden met de bijbehorende milieubelasting, en de afvalberg blijft groeien.
Beter een oude diesel rijden met een dikke motor met in verhouding niet te veel power. 750.000 km zonder grote reparaties hoeft dan geen enkel probleem te zijn. OK, wat meer MRB, en een wat hoger verbruik, maar geen of nauwelijks afschrijving en veel minder reparatiekosten. In totaal ben je misschien nog wel voordeliger uit. En ze hebben nagenoeg geen fijnstofuitstoot, wat toch zo ongeveer het schadelijkste deel van de uitstoot is. Een zwart roetpluimpje ziet er misschien vies uit, maar is vele male minder erg dan fijnstof.
Als je goedkoop wilt rijden koop je een golf 2 met 1.6d voor enkele honderden euro's. Je rijdt makkelijk 1 op 20 ( en een stuk zuiniger kan als je je best doet ook wel) voor een euro of 60 MRB per maand. Er zit niks op dus er kan ook niks stuk.
En vervolgens kun je d'r alleen mee door Nederland rijden en mogelijk ook daar niet meer in een aantal grote steden. Met zo'n oude diesel kom je amper nog de grens over.

• prijsstunt
Denk dat ze daar wel weer op terug gaan komen, als er genoeg oude rommel gesloopt is en er meer elektroauto's rijden. Rotterdam gaat de milieuzone al weer weg. In Duitsland kan je rustig een milieuzone inrijden, niemand die er op let en de boete is een paar tientjes als je toch ene keer gepakt zou worden.
Hierna gaan ze de benzineauto's wel aanpakken, ze moeten ook wel om de klimaatakkoorden te halen. De CO uitstootwaarden worden niet gehaald, en een diesel stoot veel minder CO uit dan een benzine. Dus door de diesel te bannen snijden ze zichzelf in de vingers. Het heeft allemaal niets met het milieu te maken maar met geld. De oude diesels zijn het minst schadelijk voor het milieu, maar leveren niet genoeg geld op. Ze worden niet vaak genoeg vervangen (want niet nodig), dus geen belastinginkomsten, geen BPM inkomsten en geen BTW inkomsten. Ze gaan niet vaak genoeg stuk, dus lopen ze weer belasting mis over de reparatie- en onderdelenkosten. Daarom moet iedereen in de eco-auto, om de haverklap stuk, na een paar jaar moeten vervangen omdat hij op is. Een constante inkomensbron. En vanaf 2021 betalen ze ook weer gewoon MRB.

Mijn vrouw heeft acht jaar lang in een oude Range Rover 300TDI uit 1995 gereden. Ze heeft in die acht jaar ruim 300.000 km afgelegd. We hebben hem voor dezelfde prijs kunnen verkopen als dat we hem gekocht hebben dus precies nul euro afschrijving. Op 300.000 km hebben we 3 setjes banden van 500 euro per set, een paar remblokjes, oliefilters en motorolie en één keer een accu vervangen en verder helemaal niets. De MRB was destijds 185 per maand, dat was het duurst. Gemiddeld over de hele 300.000 km nét geen 1 op 12 gereden (we rijden als een slak). Bijtelling over dagwaarde. Spotgoedkoop rijden. Niet erg luxe, maar prima auto. Alleen opletten op roest, maar als je hem brandschoon houdt valt dat ook hard mee.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:48
Ik zou de discussie en de rechterlijke uitspraken in D eens gaan volgen, de controles komen echt wel.
Euro 5 (Diesel) wordt al verboden in veel steden.

• prijsstunt
Ik volg de milieudiscussie al jaren, ik heb een wagenpark van ruim 30 diesels die geen milieuzone in mogen. Ze rijden door heel Europa en ik heb in totaal één keer een bekeuring gehad, in Rotterdam, en een waarschuwingsbrief uit Amsterdam. Maar ik zal het topic niet langer vervuilen..

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:27
prijsstunt schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:04:
Ik volg de milieudiscussie al jaren, ik heb een wagenpark van ruim 30 diesels die geen milieuzone in mogen. Ze rijden door heel Europa en ik heb in totaal één keer een bekeuring gehad, in Rotterdam, en een waarschuwingsbrief uit Amsterdam. Maar ik zal het topic niet langer vervuilen..
Dan toch maar weg blijven uit Antwerpen of Brussel. Elke auto wordt gecontroleerd met cameras, en de boetes zijn hoog.

In Duitsland rij ik jaren zonder groene sticker. Ooit een keer een ticketje gehad van40€ onder de ruitenwisser. Niet betaald en nooit meer iets gehoord.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:07
Tommie12 schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:31:
[...]

Dan toch maar weg blijven uit Antwerpen of Brussel. Elke auto wordt gecontroleerd met cameras, en de boetes zijn hoog.

In Duitsland rij ik jaren zonder groene sticker. Ooit een keer een ticketje gehad van40€ onder de ruitenwisser. Niet betaald en nooit meer iets gehoord.
Het verschil met Duitsland is dat de Duitse politie al diverse keren heeft aangegeven zich hier niet mee te gaan bezig houden.
Ze vinden niet dat dit bij hun takenpakket hoort.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:42:
[...]

Er zijn toch wel grenzen. Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik heb een tijd lang in een Smart Forfour gereden (zo'n nieuwe met de motor achterin, 1.0 71pk) en dat was echt niet vooruit te branden. 130 ging je plankgas niet halen als er een beetje wind stond. Je kon alles met dat blok doen, uitwringen tot de toerenbegrenzer, maar het enige wat dat ding deed was kabaal maken, vooruit kwam het totaal niet. Zelfs in de stad kon je beter de deur open doen en gaan meestappen.

Met een Aygo verder geen ervaring, maar een stapje omhoog was voor mij toch een flinke opluchting. Het hoeft allemaal niet zo snel, en als ik sportief over de landweggetjes wil pak ik de motor wel, maar een beetje vermogen is toch ook wel weer fijn dat je in ieder geval 130 kunt halen zonder hemel en aarde te hoeven verplaatsen, of tot de 80 komt zonder dat vrachtwagens je gaan inhalen.

• unezra

unezra

Brazos schreef op maandag 19 november 2018 @ 06:55:
[...]
Er zijn toch wel grenzen. Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik heb een tijd lang in een Smart Forfour gereden (zo'n nieuwe met de motor achterin, 1.0 71pk) en dat was echt niet vooruit te branden. 130 ging je plankgas niet halen als er een beetje wind stond. Je kon alles met dat blok doen, uitwringen tot de toerenbegrenzer, maar het enige wat dat ding deed was kabaal maken, vooruit kwam het totaal niet. Zelfs in de stad kon je beter de deur open doen en gaan meestappen.

Met een Aygo verder geen ervaring, maar een stapje omhoog was voor mij toch een flinke opluchting. Het hoeft allemaal niet zo snel, en als ik sportief over de landweggetjes wil pak ik de motor wel, maar een beetje vermogen is toch ook wel weer fijn dat je in ieder geval 130 kunt halen zonder hemel en aarde te hoeven verplaatsen, of tot de 80 komt zonder dat vrachtwagens je gaan inhalen.
Och.

Wij hebben een tijdje in een Daewoo Matiz 1.0 gereden en dat ging eigenlijk prima. Kwestie van instellen op de traagheid en gaan.

Daarna, nadat ik de Matiz vakkundig tegen de achterbumper van een auto had geparkeerd met grofweg 50Km/h, hebben we een 206 SW diesel gekocht. Stuk rapper, leuke auto om in te rijden, maar helaas op een gegeven moment té veel onderhoud én geen mooi groene sticker.

Nu een Fabia Combi ecodiesel, voor zover ik weet iets sneller dan de 'Tiz, maar een heel stuk luxer. (En spijkerhard geveerd, te hard drempels rijden leer je wel af met zo'n ding.) Het is wat vaker terug naar zijn 4 en wat steviger anticiperen maar de plannen om 'm te tunen heb ik maar laten varen. Ik vind het het geld niet (meer) waard.

Mijn aller eerste auto was een Fiat Uno 1.0, dát was echt compleet niet vooruit te fikken maar ook daar heb ik prima me kunnen rijden. :)

Belangrijkste vind ik inmiddels dat het comfortabel is én voldoende veiligheidsvoorzieningen als 6+ airbags, ABS, etc, heeft. Ook cruise control vind ik inmiddels erg prettig. De meeste auto's zijn 0-80 wel redelijk van hun plek te krijgen en daar heb je d'r het meeste lol van. 80-130 vind ik een minder spannende acceleratie.

• LuPo
  • Laatst online: 28-05 15:56
0-80 is juist zwaar overrated. Beetje stoer doen voor een stoplicht.

80-130 is juist een stuk belangrijker om fatsoenlijk in te kunnen halen op de snelweg zonder andere weggebruikers te hinderen.

Maar 90% van NL prakt 'em er gewoon voor/tussen in die eco gebakjes. Totaal geen boodschap aan de regels. Dat jij vol in de remmen moet is toch jouw probleem?

4620 Wp PV ZZO 52° | Hyundai IONIQ5 73kWh Connect

• WCA
LuPo schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:26:

80-130 is juist een stuk belangrijker om fatsoenlijk in te kunnen halen op de snelweg zonder andere weggebruikers te hinderen.

Maar 90% van NL prakt 'em er gewoon voor/tussen in die eco gebakjes. Totaal geen boodschap aan de regels. Dat jij vol in de remmen moet is toch jouw probleem?
Kwestie van gaan wanneer het kan. Ligt aan de chauffeur, niet aan de auto. Soms moet je wat langer wachten, big deal. Misschien ook wat beter vooruit kijken, in de meeste gevallen kan je gewoon zien aan iemand dat ie naar links gaat. Aan de manier waarop ie rijdt, en soms hebben ze ook zo'n oranje knipperend lampje.

't is niet goed dat zij gaan als dat niet kan, maar als jij regelmatig keihard in de remmen moet doe je zelf ook iets niet helemaal goed.

[Voor 21% gewijzigd door WCA op 19-11-2018 11:01]

Share and Enjoy!

• unezra

unezra

0-80 is voor het "sportieve rijden" inderdaad, daar boeit de acceleratie vanaf 80 nauwelijks.
Zelden. Soms moet je wat langer ergens achter blijven hangen en soms moet je even terug naar zijn 4. Maar in zijn 4 gaat zelfs een ecodieseltje nog prima. Kwestie van iets hoger in zijn toeren jagen en op tijd beginnen met accelereren. (Dus *voordat* je naar links gaat. Afstand maken tot je voorganger, accelereren en dán er tussen. Heeft niemand last van als je het goed doet.)
Kwestie van anticiperen. Je moet 'm er niet gewoon voor prakken maar terug schakelen en gaan wanneer het kan. Aan de andere kant, als je ergens 120 mag en iemand komt met 140 aan blazen moet je ook niet piepen dat iemand hem er met 120 voor legt.

• Zebby
  • Laatst online: 27-05 15:21
reinierkramer schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 03:08:
Inmiddels te horen gekregen dat ik in een andere ploeg kom en daardoor kan ik carpoolen 😊 Rij nu met 4 mensen dus de yaris kan blijven. En heb van de week even mun best gedaan haalde nu 1op 17.8. Al aardig wat beter, maar dan moet ik ook echt rustig rijden haha.
Ik rij met aanpassingen van rijstijl nu ook 1 op 17.2 met mijn hybride benzine, dus scheelt niks. Plus die zijn in aanschaf toch een stuk duurder, denk dat je er financieel heel goed aan doet om gewoon lekker door te blijven rijden!

• mugenmarco

Ja je moet natuurlijk niet in zijn 5 inhalen met 100km per uur want dan gaat het wel even duren en moeten auto's achter jou vol op de rem gezien die met +120km aan komen rijden.

maar dat ligt aan de bestuurder.......

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 11:03

Wailing_Banshee

You're Next

reinierkramer schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:26:
Ik ben van een Yaris (uit 2001) 1.3 naar een Auris 1.6 (2007) gegaan. Geen hybride (die waren toen nog te duur, ik wilde niet meer dan 10K betalen en hybrides lagen toen tussen de 15 en 20K).

Ja, een Auris rijdt veel prettiger dan een Yaris, vooral op de langere afstanden. Maar een Yaris is ook heel prettig als je met name 80km wegen rijdt. Maar dat hangt wel een beetje af van het soort 80km wegen (kilometers lang = Auris, korte stukjes = Yaris)

Wij hebben toen Yaris verkocht in 2012 omdat we een wat nieuwere auto wilden hebben. We zaten te zoeken naar een nieuwe Yaris, maar toen ik een Auris te koop zag staan die aan al onze eisen voldeed (behalve dat het geen Yaris was) inclusief de max prijs, kon ik hem niet voorbij laten gaan en zijn we voor de Auris gegaan. Eigenlijk is hij een beetje te groot (we zijn maar met z'n 2en), en hij is duurder in belastingen (verbruik is ongeveer gelijk aan wat de Yaris was), maar het comfort op de lange ritten is wel prettig (mijn hele familie woont ver weg, meer dan 250km enkele reis)
reinierkramer schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 03:08:
Dat is natuurlijk altijd de beste oplossing :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
unezra schreef op maandag 19 november 2018 @ 07:27:
[...]

Och.

Wij hebben een tijdje in een Daewoo Matiz 1.0 gereden en dat ging eigenlijk prima. Kwestie van instellen op de traagheid en gaan.

Daarna, nadat ik de Matiz vakkundig tegen de achterbumper van een auto had geparkeerd met grofweg 50Km/h, hebben we een 206 SW diesel gekocht. Stuk rapper, leuke auto om in te rijden, maar helaas op een gegeven moment té veel onderhoud én geen mooi groene sticker.

Nu een Fabia Combi ecodiesel, voor zover ik weet iets sneller dan de 'Tiz, maar een heel stuk luxer. (En spijkerhard geveerd, te hard drempels rijden leer je wel af met zo'n ding.) Het is wat vaker terug naar zijn 4 en wat steviger anticiperen maar de plannen om 'm te tunen heb ik maar laten varen. Ik vind het het geld niet (meer) waard.

Mijn aller eerste auto was een Fiat Uno 1.0, dát was echt compleet niet vooruit te fikken maar ook daar heb ik prima me kunnen rijden. :)

Belangrijkste vind ik inmiddels dat het comfortabel is én voldoende veiligheidsvoorzieningen als 6+ airbags, ABS, etc, heeft. Ook cruise control vind ik inmiddels erg prettig. De meeste auto's zijn 0-80 wel redelijk van hun plek te krijgen en daar heb je d'r het meeste lol van. 80-130 vind ik een minder spannende acceleratie.
Zowel een Daewoo Matiz 1.0 als een Skoda Fabia combi D zijn een stuk sneller dan een Smart ff. De Daewoo doet 12,9 sec tot de 100, dat is best prima. De Smart doet 15,9 seconden daarover.

Als een file oplost halen de vrachtwagens je gewoon in, want die trekken sneller op. Het is ongeveer vergelijkbaar met de Fiat Uno, en dat is in het moderne verkeer niet fijn meer, sowieso veroorzaak je overlast.

Ik blijf er wel bij dat er grenzen zijn, zo'n hok plankgas tot de redline op de 100 zien te krijgen terwijl de vrachtwagens je links en rechts voorbij komen is gewoon niet fijn.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 20:43

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Aangezien @reinierkramer afgelopen vrijdag al heeft gemeld dat zijn probleem opgelost is en de discussie alleen nog maar over iets totaal anders gaat, gaat dit topic op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee