• Taha
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-11-2018
Hoi Tweakers

Hebben sommige wellicht ervaring met deze studie?
Ik zit momenteel in de 3e klas en moet mijn profielkeuze binnenkort maken,
Ik heb op ‘t internet gelezen dat er best wel veel mensen stoppen met deze studie na het eerste jaar.

Dus ik had wat vragen.
Als iemand dat voor me zou willen antwoorden zou ik erg blij worden. O+

1. Is het (te) moeilijk?
2. Wat wordt van je verwacht?
3. Moet je al kunnen progammeren?
4. Welke richting is het meest veelbelovend?
5. Moet je er een wiskunde knobbel voor hebben?
_/-\o_

M.v.g,

Taha. :)

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 23:08
Hey! Ligt wel natuurlijk aan waar je gaat studeren, iedere HBO school heeft wellicht een ander soort programma voor HBO-ICT.

1. Is het (te) moeilijk?
Ligt eraan. kan pittig zijn voor ene, kan makkelijk zijn voor ander.

Dat je affectie heb voor ICT, en gewild bent om te leren. Ook wordt er verwacht dat je in een teamsverband kan samenwerken.

Geeft je wel een voorsprong en minder stress om op z'n minst al bekend te zijn met Java(script), PHP, object oriented programming. In ieder geval voor het eerste jaar. Wederom verschilt dit per HBO instituut.

Vraag jezelf liever af wat jij het leukst vindt :)

Nee hoor. Wel handig. Je krijgt namelijk wel binair, hexdecimaal rekenen etc. Ook al wordt dit uitgelegd op HBO instituten :-).

• Taha
karimmm schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:37:
Hey! Ligt wel natuurlijk aan waar je gaat studeren, iedere HBO school heeft wellicht een ander soort programma voor HBO-ICT.

1. Is het (te) moeilijk?
Ligt eraan. kan pittig zijn voor ene, kan makkelijk zijn voor ander.

Dat je affectie heb voor ICT, en gewild bent om te leren. Ook wordt er verwacht dat je in een teamsverband kan samenwerken.

Geeft je wel een voorsprong en minder stress om op z'n minst al bekend te zijn met Java(script), PHP, object oriented programming. In ieder geval voor het eerste jaar. Wederom verschilt dit per HBO instituut.

Vraag jezelf liever af wat jij het leukst vindt :)

Nee hoor. Wel handig. Je krijgt namelijk wel binair, hexdecimaal rekenen etc. Ook al wordt dit uitgelegd op HBO instituten :-).
Hoi Karimm!

Bedankt voor de antwoorden!
Fijn, om te weten dat ik niet al kan progammeren, maar wel wil!
Ik zal zeer waarschijnlijk op het HvA (Havo van Amsterdam) deze opleiding volgen!
Ik hoop om een Software Engineer te worden uiteindelijk.

Ik heb nog een paar klein vraagjes.

1. Is het echt waar dat je (bijna) geen vrije tijd meer hebt? Ik hoorde dat je weleens 12 uur of langer bezig bent met een opdracht.
2. Heb je zelf ervaring gehad met nare dingen, zoals hele lastige opdrachten waar je niks van begreep, studenten die stopte na het eerste jaar etc.

M.v.g,

Taha.

:) :) :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, een studie houdt in dat je gemiddeld vooral voor school bezig bent. https://www.onderwijsinci...prestaties-studietijd-hbo laat zien dat je gemiddeld 8 uur per dag ermee bezig zal zijn maar (alvast voor vraag 2); als je moeite hebt met bepaalde stof of niet zo snel zaken uitwerkt als anderen, kan het zomaar zijn dat je extra uren erin moet steken.

Let wel; de grafiek laat zien dat dit inclusief alle contacturen is. Als je meer uren op school moet zijn, bijvoorbeeld verplicht 6 uur per dag, zal de grafiek voor "Techniek" stijgen naar 50 uren totaal per week. Ach, op zich niks mis mee; als je later 40 of 45 uur per week werkt, heb je ook ineens wat minder vrije tijd over. Vergeet je ook niet je reistijd, lunch, etc. allemaal nog in te calculeren in de grafiek?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 23:08
1. Is het echt waar dat je (bijna) geen vrije tijd meer hebt? Ik hoorde dat je weleens 12 uur of langer bezig bent met een opdracht.
Heb wel zo zijn periodes. Verschilt nogmaals per persoon. 1 studiepunt staat in ieder geval aan 28 studielasturen.

2. Heb je zelf ervaring gehad met nare dingen, zoals hele lastige opdrachten waar je niks van begreep, studenten die stopte na het eerste jaar etc.
Jazekers. Ook tijdens het eerste jaar. Shit happens, kun jijzelf niet voortkomen als het in jouw team gebeurt. Als je een fijne leraar hebt, helpt 'ie je graag na de lestijden :).

Ik zou aanraden om alvast te beginnen met Codeacademy, W3schools etc om zelf te leren programmeren. Dan zal het vlotter verlopen in ieder geval.

Ik zal zeer waarschijnlijk op het HvA (Havo van Amsterdam) deze opleiding volgen!
Ik denk dat je Hogeschool van Amsterdam bedoelt ;-). SE is zeker pittig! Succes. Als je het leuk vindt komt het zeker goed,

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 14:50
Er is niet één HBO ICT stroming. Bijvoorbeeld software engineering, business IT & management, systems & network engineering.. welke studie heb je voor ogen? Want ze verschillen enorm. Ik kan mij zo voorstellen dat SE vol staat van de wiskunde, maar dat BIM hooguit wat statistiek bevat.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:19
Ik doe zelf die studie (in Eindhoven), zit nu in jaar 4 en kan dus je vragen goed beantwoorden. :)

1. Is het (te) moeilijk?
Dit is persoonlijk. Ikzelf vond het niet te moeilijk, ook omdat je verschillende richtingen hebt. Ik ben zelf Media&Design gaan doen omdat ik de Software richting te moeilijk vond. Bij elke richting zul je moeten programmeren, maar bij Media kan dat bijvoorbeeld ook heel simpel websites zijn, terwijl je bij Software en Technology keihard C# en C++ gaat leren.

Veel eigen inzet en zelfdiscipline. De eerste twee periodes heb je nog les, daarna is het vooral veel zelfstudie en projecten. Je krijgt een project, ziet 1uur per dag een docent en moet het verder maar uitzoeken. Als je geen zelfdiscipline hebt, is dit geen studie voor jou denk ik. :) De docenten werken meer als coaches, en niet als klassikale docent.

Nee. Het is handig, maar niet verplicht. Ikzelf kende heel basic HTML/CSS voordat ik begon (geen echte programmeertaal natuurlijk :P) en heb later Java, Javascript en PHP geleerd.

Ligt er maar net aan wat je wil doen. Zelf doe ik Media&Design, maar denk ik dat Business en dan met name de subrichting Big Data & Analyse heel interessant kan zijn. Software en Technology is juist heel gaaf als je developer wilt worden, en Media is meer richting User Experience, design, apps en websites. Maar ook interactieve installaties ed, bij Media kun je je creatieve knobbel kwijt. :)

Nee, totaal niet. Waarschijnlijk wel meer voor de software en technology richting, maar bij Media en Business is dit iig niet het geval. Ik ben zelf ook extreem slecht in wiskunde en hoofdrekenen. :P

Hopelijk beantwoord dit wat van je vragen. :) Als je er meer hebt, gewoon stellen dan probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Definieer moeilijk. Wat voor jou moeilijk is, kan voor een ander heel gemakkelijk gaan. Wat zou voor jou een HBO ICT studie makkelijk of moeilijk maken? En al is het (te) moeilijk, waarom zou je je daarin dan laten tegenhouden? Het gaat om jouw toekomst en (uiteindelijk) een dak boven jouw hoofd en brood op de plank.
Heb je zelf ook verwachtingen van de opleiding, welke zijn die?
HBO ICT kent vaak meerdere richtingen. HBO ICT is vaak meer richting de ICT manager. Wil je gaan programmeren kun je beter gaan kijken in de richting van HBO Software Engineering. Daar hoef je niet niet voor te kunnen programmeren, dat leer je daar dan immers.
Dat is anticiperen op iets wat er niet is. Beter kun je anticiperen op de zaken die er wel zijn en dat is afhankelijk van wat je zelf wilt.
Moet niet, maar is altijd wel handig.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:39
CH4OS schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:06:
HBO ICT kent vaak meerdere richtingen. HBO ICT is vaak meer richting de ICT manager. Wil je gaan programmeren kun je beter gaan kijken in de richting van HBO Software Engineering. Daar hoef je niet niet voor te kunnen programmeren, dat leer je daar dan immers.
Niet helemaal correct gezegd.
Officieel is HBO ICT een verzamelnaam van de ICT opleidingen.

En daar is HBO ICT - Software Engineering (vroeger bekend onder de noemer "HBO Informatica") een uitstroomroute van.
Net zoals HBO ICT - Business (and Management) (vroeger bekend onder de noemen "HBO Bedrijfskundige Informatica").
En HBO ICT - IT Service Management (vroeger bekend onder de noemer "HBO ITSM").

(En ik zie dat sommige opleidingsinstanties zelfs nog Technische Informatica/Embedded Development onder HBO-ICT hebben zitten)

Ikzelf heb HBO Informatica (wat nu dus "HBO ICT - Software Engineering" geworden is) gedaan. Ook alweer 2 jaar afgestudeerd, tijd vliegt!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:08
Taha schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:30:
Hoi Tweakers

Hebben sommige wellicht ervaring met deze studie?
Ik heb 'm gedaan :+
1. Is het (te) moeilijk?
1. Het is geen pretstudie. Je zal daadwerkelijk moeite moeten doen :P Voor ICT is simpelweg niet iedereen geschikt; je moet wel iets begrijpen van computers en snappen hoe dingen werken. Er starten ook mensen aan zo'n studie terwijl ze nog niet goed om kunnen gaan met Word en/of niet in staat zijn om zelf te googlen waarom de printer het niet doet ofzo. Ja, dan is het een zware studie.
Een zeer groot gedeelte van de studenten die het niet haalt, zijn uit mijn ervaring MBO-doorstromers. Deze geven dan aan dat ze in 1 kwartaal HBO meer leren dan in een paar jaar MBO :X

2. Dat je je best doet :+

3. Nee, maar als je iets kan is het wel een voorsprong. Je leert op zo'n opleiding trouwens heus niet enkel programmeren ;)

4. De richting die jezelf het meeste ligt ;)

5. Wiskunde is logisch nadenken, logisch nadenken moet je kunnen. Je hoeft alleen echt geen algebra-held te zijn om te coden. Persoonlijk vond ik dat een van de lastigste tentamens en ja je moet dat voldoende afronden, maar heel veel verder dan HAVO-niveau gaat dat niet.

Verder: ga eens langs op een open dag. Al dit soort vragen kan je daar stellen. Wellicht kan je een dagje meelopen. Open dagen en meeloopdagen zijn altijd een beetje gekleurd, maar je hebt er waarschijnlijk best veel aan. Aanrader ;)

• Taha
CH4OS schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:06:
[...]
Definieer moeilijk. Wat voor jou moeilijk is, kan voor een ander heel gemakkelijk gaan. Wat zou voor jou een HBO ICT studie makkelijk of moeilijk maken? En al is het (te) moeilijk, waarom zou je je daarin dan laten tegenhouden? Het gaat om jouw toekomst en (uiteindelijk) een dak boven jouw hoofd en brood op de plank.

[...]
Heb je zelf ook verwachtingen van de opleiding, welke zijn die?

[...]

[...]
Dat is anticiperen op iets wat er niet is. Beter kun je anticiperen op de zaken die er wel zijn en dat is afhankelijk van wat je zelf wilt.

[...]
Moet niet, maar is altijd wel handig.
Sorry voor de late reactie!
Dankjewel dat je reageefde. ;)

• Taha
Richh schreef op woensdag 14 november 2018 @ 11:41:
[...]

Ik heb 'm gedaan :+

[...]

1. Het is geen pretstudie. Je zal daadwerkelijk moeite moeten doen :P Voor ICT is simpelweg niet iedereen geschikt; je moet wel iets begrijpen van computers en snappen hoe dingen werken. Er starten ook mensen aan zo'n studie terwijl ze nog niet goed om kunnen gaan met Word en/of niet in staat zijn om zelf te googlen waarom de printer het niet doet ofzo. Ja, dan is het een zware studie.
Een zeer groot gedeelte van de studenten die het niet haalt, zijn uit mijn ervaring MBO-doorstromers. Deze geven dan aan dat ze in 1 kwartaal HBO meer leren dan in een paar jaar MBO :X

2. Dat je je best doet :+

3. Nee, maar als je iets kan is het wel een voorsprong. Je leert op zo'n opleiding trouwens heus niet enkel programmeren ;)

4. De richting die jezelf het meeste ligt ;)

5. Wiskunde is logisch nadenken, logisch nadenken moet je kunnen. Je hoeft alleen echt geen algebra-held te zijn om te coden. Persoonlijk vond ik dat een van de lastigste tentamens en ja je moet dat voldoende afronden, maar heel veel verder dan HAVO-niveau gaat dat niet.

Verder: ga eens langs op een open dag. Al dit soort vragen kan je daar stellen. Wellicht kan je een dagje meelopen. Open dagen en meeloopdagen zijn altijd een beetje gekleurd, maar je hebt er waarschijnlijk best veel aan. Aanrader ;)
Maar hoe weet ik of ik geschikt ben en/of niet?
En wat leer je nog meer naast programmeren dan?
Wat voor richting hebt u gekozen en waarom?

Sorry ik ben heel nieuwsgierig. :P

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:08
Taha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:43:
[...]

En wat leer je nog meer naast programmeren dan?
Wat voor richting hebt u gekozen en waarom?

Sorry ik ben heel nieuwsgierig. :P
- dat weet je denk ik pas zeker als je er 1 jaar op hebt zitten :P de meesten die aan zo'n studie beginnen omdat ze het leuk vinden, maken hem heel vaak ook af.

- communicatie, verslaglegging, samenwerken... Minstens zo belangrijk! In Groningen zit er een blok wiskunde in, een stukje Engels, om iets te noemen.
Als het goed is leer je ook onderzoeken, want dat moet je voor je scriptie doen. Dat vergeten ze soms :P

- ik ben afgestudeerd als sofware engineer :)

Al een open dag gepland?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 18:51

racoon

mooowwww

misschien een optie om op een hogeschool een meeloopdag te gaan volgen, krijg je eeindruk van de school en de studie, tijdens de opendag kan je ook alles vragen over de opleiding en zo een indruk krijgen of het iets voor je is.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Taha schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:56:
[...]

Hoi Karimm!

Bedankt voor de antwoorden!
Fijn, om te weten dat ik niet al kan progammeren, maar wel wil!
Hogeschool van Amsterdam.
Ik hoop om een Software Engineer te worden uiteindelijk.

Ik heb nog een paar klein vraagjes.

Dat kan zeker kloppen. Echter is het niet zo dat dit op een enkele dag hoeft te gebeuren. Ik had meer dan genoeg vrije tijd en spendeerde hooguit enkele uurtjes buiten de lesuren aan de opleiding.
De opleiding zit vol met MBO'ers die doorstromen. Deze hebben doorgaans zeer veel moeite met de theoretische kant en je merkt dat de opleiding er alles aan doet om deze studenten alsnog te laten slagen waardoor het niveau van de opleiding erg laag is. Ik heb een aantal vakken gehad waarbij een paper geschreven moest worden en de helft een ruime onvoldoende had omdat ze ten eerste geen fatsoenlijk Nederlands konden schrijven en ten tweede niet wisten hoe je überhaupt een paper schrijft. En dan hoefde het niet meer dan een paar kantjes te zijn.
Taha schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:30:
Hoi Tweakers
1. Is het (te) moeilijk?
Het niveau is eerder te laag dan te hoog. Zeker bij de softere vakken zijn de eisen naar mijn idee veel te laag.
Inzet, goed stel hersens en communicatief vaardig.
Moet niet. Maar wil je een software ontwikkelaar worden dan moet programmeren iets zijn wat je leuk vind en waar je ook in je vrije tijd mee wilt werken.
Puur vanuit carrière perspectief zou ik kijken naar software of netwerk engineering. Wil je de management kant op dan kan je daar altijd nog wel wat extra trainingen voor volgen later in je carrière. En wil je de Service Management kant op dan past veelbelovend daar niet bepaald bij ;)
Nee. Maar de basis kennis is wel noodzakelijk en de eigenschappen die iemand goed maken in wiskunde zijn ook de eigenschappen die iemand goed maakt in software ontwikkeling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 12:13
Taha schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:43:
Genoeg cursussen online waarin je kunt kijken of je programmeren leuk vindt. Als je het leuk vindt gaat het waarschijnlijk wel goedkomen. Vind je het verschrikkelijk dan ga je waarschijnlijk niet de motivatie vinden om door de opleiding heen te komen.

Toen ik startte (in '98, HBO informatica) was een uitval van 70-80% in het eerste jaar de normaalste zaak van de wereld. Vrijwel allemaal mensen die computerspelletjes spelen wel leuk vonden en een eigen PC in elkaar geschroefd hadden, en er toen achterkwamen dat programmeren heel iets anders is.

https://niels.nu

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee