Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies gevraagd optimale PV-installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThunderStorm
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:17
Na zoveel jaar van praten over PV is hier in huis eindelijk de kogel de kerk; we willen zonnepanelen gaan plaatsen op ons dak. Een beetje gestimuleerd door een collectieve actie vanuit gemeente Arnhem hebben we ons opgegeven voor een collectieve inkoopactie en hiervan hebben we recent een offerte ontvangen. Los daarvan nog niks aan alternatieven opgevraagd.
  • Huidige verbruik: ca. 3800kWh/jaar, maar dat zal met 3 opgroeiende kinderen alleen maar meer worden vrees ik.
  • Vrijstaande woning met schaduwvrij dakdeel gericht op het zuidwesten. Link:
    Members only:
    Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
  • Hoofdaansluiting is 3x25A
  • We willen geen nieuwe leiding vanaf de meterkast trekken, maar middels tussenmeter (als dat nodig is) aanprikken op bestaande wasmachinegroep. Tevens wasdrogergroep aanwezig op zolder.
  • verbruik 's nachts en overdag is grofweg 40/60.
  • vanwege het beeld willen we full-black
  • geen voorkeur voor merk/typen PV of omvormers.
  • geen (slag)schaduw/belemmeringen dus optimizers niet zinvol?
  • we denken zelf aan paneel of 12/14 om 'dekkend' te zijn voor ons jaarverbruik. Wat salderen aangaat... tja.. wie weet hoe lang nog, maar goed. Dan is volledig dekkend goed voor het milieu met een iets langere terugverdientijd
Zoals gezegd hebben via dat collectief dus een aanbieding gehad:

Is dit wat of wat zouden jullie anders/beter doen?

Alvast dank voor jullie feedback! _/-\o_

Alle reacties

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19-06 21:41
Wat bedoel je met optimaal? De beste euro/kwp verhouding?

Het aangeboden systeem lijkt me prima en redelijk geprijsd.

[Voor 35% gewijzigd door blissard op 13-11-2018 19:32]

• ThunderStorm
Optimaal is inderdaad een subjectief begrip :). Ik bedoel inderdaad een goede prijs/Wp, maar ook een goede prijs/kwaliteit. Het heeft voor ons (waarschijnlijk) geen zin om veel geld uit te geven aan optimizers als dat maar een paar extra Wp opbrengsten gaat geven.
Daarnaast heb ik geen behoefte aan B-panelen als de iets duurdere panelen of omvormer een veel betere kwaliteit geeft.
Voor ons wordt dit een eenmalig systeem, maar alvorens een aankoop te doen wilde ik de schat aan kennis/ervaring van mede-tweakers niet onbenut laten. Hoe goed zijn de AEG panelen bijvoorbeeld?

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 21:57
Bij AEG heb ik ook glas/glas panelen gezien die maar een klein beetje duurder waren, echter zouden die beter moeten zijn qua degradatie en beduidend minder kwetsbaar bij installatie (microcracks e.d.). Ook bij hagel en dergelijke minder kans op breken, en ongevoelig voor bijvoorbeeld zout (zeelucht). Ik geloof dat het prijsverschil ca 30 euro per paneel is (M606B of M606G), dat zou dus wel de moeite waard kunnen zijn.
Verder vraag ik me af hoeveel ruimte je in totaal hebt, dus of er meer op het dak past. Grotere installaties zijn per Wp goedkoper, en als je straks per KWh betaald krijgt in plaats van salderen zul je jaarlijks meer op moeten wekken dan je verbruikt om financieel op 0 uit te komen, en het is nu al zo dat je bij bepaalde energieleveranciers meer dan 10ct/kwh kunt krijgen voor je teruggeleverde stroom, dus ook als je nu al meer opwekt kun je dat terugverdienen. En aangezien het huidige verbruik al best netjes is, en zeer waarschijnlijk nog aardig gaat stijgen kun je nu denk ik beter meer leggen als dat past. Verdelen qua richtingen is met het oog op de toekomst dan ook interessant, immers wek je dan over een langere periode (in dit geval mis je de ochtend) met minder hoge pieken je stroom op, dus kan je koelkast, waterkoker en koffiezetapparaat ook 's morgens van je eigen dak van stroom voorzien (=hoger percentage eigen verbruik).

Als laatste zou ik dus ook aanraden om toch te proberen een 5-aderige kabel naar boven te trekken, officieel mag er namelijk maximaal een 16A eindgroep in je groepenkast, wat een maximaal omvormervermogen van ~3680W is. Voor een 4000W omvormer moet je dus een 20A groep gebruiken, dat is echter niet helemaal selectief met je hoofdaansluiting (maar niet gevaarlijk, echter heb je kans dat je hoofdstop eruit vliegt ipv de eindgroep) Ga je met onderverdeler werken, hoor je eigenlijk nog een stap lager af te zekeren (25A -> 16A -> 10A), maar dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat een stevige wasmachine de automaat tript, een 4KW omvormer kun je dan zeker vergeten (10A is ~2300W). 25A -> 20A (c-kar) -> 16A is dan nog een redelijke oplossing, echter niet selectief.
Een eigen groep lijkt me dus een vereiste om het goed te doen, dan kun je net zo goed gelijk een 5-aderige kabel trekken. Ben je in ieder geval voorbereid op een 3-fase omvormer (die je dus bij 4KW eigenlijk al nodig hebt om het goed te doen, of je zou in plaat daarvan een 3,6KW omvormer moeten nemen). Of ooit een warmtepomp of zo.

• ThunderStorm
Dank voor jullie reacties! De installateur wil de omvormer afzekeren in de meterkast op 20A en alles gaat voldoen aan de NEN-normen geeft hij aan. Daar ben ik dus niet zo bang voor.

Voorbereiden op 'de toekomst' is inderdaad wel een ding. Ik zie het echter niet gebeuren dat er in de toekomst er 'een paar' panelen bij komen, want dan wil je er gelijk 8-10 bij hebben om te compenseren voor je warmtepomp. Een iets grotere omvormer 'voor de toekomst' zie ik dus geen praktisch nut in. Voor de eventuele uitbreiding wil ik wel plek op het dak vrij laten zodat er nog 8-10 panelen bij kunnen en deze kunnen dan tzt op een nieuwe/andere omvormer.

Vanwege de symmetrie (het oog wil ook wat) willen we in de basis twee keer 8x275 of 300Wp full black. 300Wp is eigenlijk teveel voor wat we nu nodig hebben, maar als dat voor een paar euro extra kan prima.

Bovenste 8 panelen in string 1 en onderste 8 in string 2. Mocht er dan iets schaduw komen (wat ik niet verwacht eigenlijk) dan blijft de bovenste string nog volop werken.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

-edit- plaatje: 16x ipv 18 :)

[Voor 8% gewijzigd door ThunderStorm op 16-11-2018 12:54]

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Je moet er wel rekening mee houden dat:

1. Stel dat je later wel panelen gaat bijleggen dat je dan veel kleurverschil gaat zien
2. Wellicht is er over een paar jaar weer een andere maat/techniek die technisch beter is.
3. Weer dubbele installatiekosten moet gaan betalen.

Wellicht toch verstandig om nu wat meer te investeren? Misschien over 5 a 6 jaar een elektrische auto?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Als de financiën het toe laten zou ik toch je dak vol leggen. Ben je gelijk in 1x klaar. Je stroomverbruik gaat zeer waarschijnlijk nog toenemen en zoals het er nu naar uit ziet is dat na versobering van saldeerregeling ook gunstiger omdat verbruik en opwek dan grotendeels losgekoppeld zullen zijn. (alleen nog eigen verbruik mag je dan 'salderen', aldus brief van Wiebes)

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:53

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is al genoemd... je vindt later niet meer dezelfde panelen erbij, per pallet verschillen ze soms al van kleur, laat staan als er een paar jaar tussen zit.

En het is geen probleem om meer te produceren dan dat je verbruikt. Bij GreenChoice krijg ik 11 cent per terug geleverde kWh.

Als de saldering er af gaat wil je de teruglevering sowieso hoog hebben.

En inderdaad, als je over 3 jaar panelen bij laat leggen betaal je wéér installatiekosten terwijl dat nu in 1x zou kunnen.

Ik zie overigens 18x 275 panelen staan als tekst, op het plaatje zie ik er echter 2x8=16 :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
28x Longi solar 300 Wp (bijvoorbeeld) op een 3-fase SMA STP 8000 TL-20.
2 stringen van 14 panelen.

De ventilatiepijp vervangen voor een lagere... zodat het dak helemaal vol ligt. (behalve dakraam)
https://www.groene-energi...ventilatie-afvoeren/p-1a/

Je raakt toch wel verslaafd, doe het dan meteen goed, en op 3-fase.
Hang de omvormer meteen in de garage, dan kan je daar ook je 3-fase lader kwijt voor de EV
Beide op een 3-fase verdeelkast in de garage. Omvormer hangt dan ook koel.
En eventueel een l/w warmtepomp stroomvoorziening, als je toch bezig bent.

Wat zijn de afmetingen van het dak?

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2018 13:48]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20:15
Was er al gezegd helemaal vol :+
Maar mocht je het toch perse in 2x willen dan zou ik de 1e keer 18 stuks doen, zodat alles langs de nok 1 geheel is.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• ThunderStorm
Dank voor het meedenken allemaal. Vrij veel suggesties om alles vol te plempen lees ik :) Ik begon mijn vraag/zoektocht met het idee om zelfvoorzienend te zijn en niet om genoeg stroom om te wekken voor ons en de buren tegelijk... :+

Het gevraagde dakoppervlak is (ongeveer) 11,7m x 5,5m. Lengte woning is 11,40, maar dak heeft nog een stukje overstek aan beiden zijden. Dakvenster is GGL606 van 1,14x1,18. Daaronder een luchtpijpje van de wasdroger. De tip van AUijtdehaag kende ik nog niet; grappig systeem zo'n platte doorvoer. Gaat dat ook goed als je "hete' lucht van wasdroger onder je PV blaast?

Ik ga van het weekend nog wel even verder puzzelen. Het 'stomme' is dat je er nog zo'n onduidelijkheid is over het saldeer-alternatief. Iets doen om (richting) energieneutraal te gaan en een beetje investeren in milieu prima, maar heb geen zin om door nieuwe regels uit Den Haag opeens TVT van >25 jaar te krijgen bijvoorbeeld.

Warmtepomp in de toekomst (binnen nu en 10jaar)... ja dat denk ik wel. Een Tesla..... ik hoop het (maar verwacht het niet) :+
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True