DVD afspelen gaat schokkerig...

Pagina: 1
Acties:

• Paniohitus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 08:58
Ik weet dat er al veel topics hierover zijn geweest en dat je dan je DMA moet aanzetten. Wat ik niet kan vinden is wat je moet doen als je pc niet wilt restarten met DMA aan...

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/j.meijer/dma.gif

Dit is de situatie. Als ik me pc restart gaat of me beeld scherm gewoon niet aan of windows restart gewoon niet.

Mij specs:

Pioneer DVD 10x40
Msi 6167
geforce 256 DDR
Athlon 500@700
Maxtor 81 gigh HD
IBM 18 gigh HD
Mx300
----
Windows 98 SE

Ik hoop dat iemand me kan helpen...

BF1: Don-Panio

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 16:52

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Nieuwste drivers zijn geinstalled (van mobo)?

Jouw systeem zou geen probleem moeten hebben met DMA. mot willen.

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Win 98 of win98 SE?

/edit
Sorry... goed lezen blijft moeilijk...
/edit

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Misschien ondersteunt je moederbord geen DMA

• Paniohitus
Ok, ik zal even proberen de miniport drivers te installen....

• Paniohitus
nee, geen resultaat, ik kan nu wel restarten, maar DMA blijft uit staan...

<edit>
Mijn moederboard ondersteund wel DMA

Verwijderd

Als je bijv PowerDvd opstart ,zoekt dat programma naar dvd spelers en kun je kiezen voor Dma uit of Dma aan ,heb je het via deze weg al is geprobeerd??

• Paniohitus
Ik kan dat niet kiezen of vinden... (powerdvd versie 2.5)

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 10:20 schreef Predator_NL het volgende:
Ik kan dat niet kiezen of vinden... (powerdvd versie 2.5)
Probeer hem is opnieuw te installen,misschien zoekt ie dan wel opnieuw naar dvd spelers en dan moet het volgens mij wel mogelijk zijn om via dit programma dmd uit of aan te zetten

• Paniohitus
Ik heb hem opnieuw geinstalled, maar hij pakt direct de goede eruit.... (he ik altijd al gehad, ook als ik hem vanuit een clean windows install)

• Paniohitus
Dit zegt PowerDVD:

Your motherboard is using an ALi, SiS or VIA series of chipset. We strongly recommend you to install the IDE or bus master driver that comes with your motherboard and enable the DMA mode for accessing your DVD-ROM. Not enabling DMA mode or using an improper IDE driver might either degrade the performance of PowerDVD or even prevent PowerDVD from properly executing. For more information about the IDE driver, please visit the web site of your motherboard vendor.

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Eventjes de 4in1 drivers installen (nieuwste), daarin krijg je de keuze of je ook DMA wilt enablen. :)

• Apestaartje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01-2020

Apestaartje

Nee,geen muis-arm..

Een beetje vreemd is het wel. :?
Ik weet wel dat in het verleden als je een cd-romspeler aan ging sluiten,en hij geen DMA ondersteunde je dit wél kon aanvinken.
Maar als je dan weer opnieuw ging opstarten,en dan weer ging kijken dat, het "vinkje" dan weer gewoon op uit stond.
En je dus de conclusie kon trekken dat je speler dus géén DMA ondersteunde. (8>

Maar aangezien tegenwoordig alle cd/dvd-rom spelers dit wél ondersteunen is er volgens mij iets anders aan de hand,of is die dvd-speler zelf niet in orde of zo. :?

X360 Gamertag : betelgeuze Spec 's PC:Sinclair ZX-81 16K-ram --90 min. cassettebandje-- 3Dmark score: 0,00000000000001 ---- Als het niet veranderd ! --- dan blijft het zo ! ---

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:49
Op zaterdag 21 juli 2001 10:35 schreef Vae_Victis het volgende:
Eventjes de 4in1 drivers installen (nieuwste), daarin krijg je de keuze of je ook DMA wilt enablen. :)
Yeah sure 4in1 drivers op een msi6167 :):)

• Paniohitus
Ik heb totaal geen prob. met me DVD speler, nog nooit gehad, me moederboard ondersteund DMA, me DVD speler ook... En ik kwam er pas achter dat je dat schokken weg kon krijgen door DMA aan te zetten. Dus wilde ik dat ook, maar als ik dat aanzet staat het idd. weer uit als ik onder windows ben...

En er is echt verder niks aan de hand ofzo, me hele systeem loopt zeer stabiel, geen confilcten enzo, snap er helemaal niks meer van |:(

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op zaterdag 21 juli 2001 10:50 schreef Jeroen Schamper het volgende:

[..]

Yeah sure 4in1 drivers op een msi6167 :):)
hum, yep ging er van uit athlon dus ook een via. Maar tis een oudje.
Is het toevallig deze mobo?

• Paniohitus
Ja, tis de Msi 6167 :)

ps: zou het uitmaken of die op udma 33 of 66 staat?, of zou dat niet uit moeten maken dat die niet op DMA kan...

Hoe herken je een Udma 66 kabel?, of is dat een domme vraag... hehehhee

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op zaterdag 21 juli 2001 11:08 schreef Predator_NL het volgende:
Ja, tis de Msi 6167 :)

ps: zou het uitmaken of die op udma 33 of 66 staat?, of zou dat niet uit moeten maken dat die niet op DMA kan...

Hoe herken je een Udma 66 kabel?, of is dat een domme vraag... hehehhee
Udma 66 heeft volgens mij 40 draden en Udma 100 80 draden.
Dvd kan volgens mij alleen op udma 33, dus dat maakt niets uit. heb je trouwens in de bios de tweede ide poort op udma staan ?

Verwijderd

In ieder geval ondersteunt het mobo (MSI 6167) DMA zeker wel!
Ik heb er nog eentje waar ook een Pioneer DVD speler in zit (de 103A Slot-in iets ouder model), en dat werkt perfect.

Je moet het dus echt in de driver zoeken lijkt me...

Verwijderd

MSI: :
versie 1.24 voor AMD-750 Chipset

AMD: :
AMD Driver Pack, Version 1.20 (Detecteert het OS en hardware en installeert de benodigde drivers
versie 1.36 voor AMD-756 of AMD-766 Chipsets
versie 1.32 voor AMD-756 of AMD-766 Chipsets

Een ATA66/100 of hoger kabel heeft 80 draden, met 40 polen per connector.
ATA33 en minder heeft 40 draden, met 40 polen per connector.

Als je 2 drives van ongelijke snelheid (ATA33 en ATA66) gaat mixen op 1 IDE kanaal, KAN het nog wel eens fout gaan dat dan de ATA66 in ATA33 modus gaat werken (het is niet de bedoeling binnen de ATA66/100 specs, maar soms gaat dat fout). Trek die andere HD er eens uit, en kijk of de situatie veranderd...

Een andere optie is, mits je een ATA kaart hebt (Promise etc.) om hem daaraan te hangen, als secundairy master. Nadeel is dat de drive dan niet meer gebruikt kan worden als sourcedrive door veel brandprogramma's. Voordeel is dat DMA/ATA dan optimaal gebruikt wordt, ook al is dat niet zichtbaar in Windows:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~unicorn7/tweakers/pioneer-dvd.gif

Overigens is dat checkboxje alleen voor de standaard windows driver en niet voor de AMD driver, zoals ook in de TXT file bij de AMD driver staat op het moment dat je wilt installeren:
Q: Using Windows 95/98, the device has a check box for DMA. When I check the box and reboot, the box does not stay checked?
A: The DMA box can only be used with the standard Microsoft driver. When a third party driver is installed (such as the AMD EIDE Driver), the DMA box will not work as intended. If you check the box, when the operating System reboots, the box appears unchecked. However, the driver is programmed to use all devices in their most optimal configuration. Therefore, if DMA is available for that particular device, the driver will use it.

• Paniohitus
Op zaterdag 21 juli 2001 11:12 schreef Vae_Victis het volgende:

[..]

Udma 66 heeft volgens mij 40 draden en Udma 100 80 draden.
Dvd kan volgens mij alleen op udma 33, dus dat maakt niets uit. heb je trouwens in de bios de tweede ide poort op udma staan ?
Ik kan bij die instellingen kiezen tussen Auto en disabled. Alles staat op Auto.
In ieder geval ondersteunt het mobo (MSI 6167) DMA zeker wel!
Ik heb er nog eentje waar ook een Pioneer DVD speler in zit (de 103A Slot-in iets ouder model), en dat werkt perfect.
Je moet het dus echt in de driver zoeken lijkt me...
Welke drivers gebruik jij dan?, ik heb ongeveer alle ide drivers geprobeerd (heb nu de allernieuwste Eidi drivers (versie 1.36).. Nadat ik erachter kwam dat 1.24 het ook niet deed.

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Ik heb hetzelfde probleem gehad, wat je moet doen is je mobo drivers installen, je chipset drivers dus... Op die manier kan je DMA wel aan zetten.

Succes!

Rookworst zonder R is ook worst.

• Paniohitus
Ik weet niet welke dit is?, op de cd die erbij zat zaten ook gewoon standaard drivers die (ide 1.22), en agp drivers... Verder een paar programmatjes.

Op internet http://www.msi.com.tw/support/driver/mb_driver.htm kan ik alleen dit vinden..., dus het schiet echt niet op... (en met die AMD-751 drivers lukt het ook niet)

• Paniohitus
Weet niemand een Tooltje die waarbij je het kan aanzetten?, volgens mij is dit gewoon een windows probleem die weer nergens op slaat.., alles staat namelijk nu echt goed.

• Paniohitus
Op zaterdag 21 juli 2001 11:13 schreef unicorn7 het volgende:
MSI: :
versie 1.24 voor AMD-750 Chipset

AMD: :
AMD Driver Pack, Version 1.20 (Detecteert het OS en hardware en installeert de benodigde drivers
versie 1.36 voor AMD-756 of AMD-766 Chipsets
versie 1.32 voor AMD-756 of AMD-766 Chipsets

Een ATA66/100 of hoger kabel heeft 80 draden, met 40 polen per connector.
ATA33 en minder heeft 40 draden, met 40 polen per connector.

Als je 2 drives van ongelijke snelheid (ATA33 en ATA66) gaat mixen op 1 IDE kanaal, KAN het nog wel eens fout gaan dat dan de ATA66 in ATA33 modus gaat werken (het is niet de bedoeling binnen de ATA66/100 specs, maar soms gaat dat fout). Trek die andere HD er eens uit, en kijk of de situatie veranderd...

Een andere optie is, mits je een ATA kaart hebt (Promise etc.) om hem daaraan te hangen, als secundairy master. Nadeel is dat de drive dan niet meer gebruikt kan worden als sourcedrive door veel brandprogramma's. Voordeel is dat DMA/ATA dan optimaal gebruikt wordt, ook al is dat niet zichtbaar in Windows:

[afbeelding]

Overigens is dat checkboxje alleen voor de standaard windows driver en niet voor de AMD driver, zoals ook in de TXT file bij de AMD driver staat op het moment dat je wilt installeren:
[..]
In die versie 1.24 van MSI staat in de readme dat die drivers het automatisch aanzetten..., maar via de box van windows het niet werkt. De drivers die ik had (de versie 1.24), zijn toch anders als deze... Dus DMA staat aan, maar ik kan het niet via de checkbox.

Iedereen hartsikke bedankt, probleem opgelost. Mochten er mensen met hetzelfde probleem zitten en mijn uitleg niet snappen, icq me gewoon...

Pagina: 1