SSD aan zijn einde toe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Beste mede-tweakers.

Een SSD in mijn laptop begint steeds vaker voor problemen te zorgen. Het gaat om een Intel 600p 512Gb. Regelmatig als ik een willekeurige map wil openen krijg ik een errormelding dat de map niet geopend kan worden en dat de data corrupt is. Nu helpt een CHKDSK in cmd en een reboot tot nu toe altijd. Maar ik vrees dat de schijf het ooit eens volledig zal begeven en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.

Zijn dit symptonen waar ik voor moet vrezen? Kan ik m.b.v. tests een duidelijker beeld schetsen van de algehele status van mijn SSD? Mensen hier an sich ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Om te beginnen zou ik, indien er belangrijke bestanden opstaan, zsm. een back-up maken...

Vervolgens kun je met bv. Intel SSD toolbox kijken hoe de SMART waardes zijn en een diagnose test doen.
Het hoeft niet perse aan de SSD te liggen, het kan ook een niet 100% procent goed werkende SATA-kabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Inderdaad SSD toolbox gebruiken en vooral kijken naar relocated sector count. Dit is een indicatie hoeveel blokken er op je SSD niet lekker meer zijn en zijn verplaatst naar reserve geheugen aanwezig op de drive.

Zie ook https://techreport.com/re...xperiment-theyre-all-dead

Hier interessant dat alle SSD's correct blijven werken ook al worden er continu sectors gerelocate. Daarna houden ze ineens op.

Bij jou lijkt het dus mogelijk wat anders te zijn. Niet lekker aangesloten, kabel los of iets van die strekking.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:22
... en dat kunnen we je vertellen als jij de hele tabel met SMART-waarden hier neerzet, direct uitgelezen, dus geen enkele test draaien, meteen uitlezen en hier neerzetten! ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Buiten dat: de Intel 600p had begin van dit jaar wat vervelende firmware gerelateerde problemen i.c.m. Windows 10 1803 update. Gelijk met die SSD toolbox maar eens controleren welke firmware versie erop staat.