Toon posts:

relquake subwoofer bromt keihard

Pagina: 1
Acties:

• vlugejapiee
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-10-2022
Goedemiddag Ik weet in eerste instantie niet waar ik de vraag kan stellen. maar ik had door iets stoms niet vast te schroeven een plof gehoord en nu bromt hij alleen maar. ik heb er een foto van gemaakt en er staat een nummer op aan de achter kant van de print plaat zie duidelijk dat hij te warm is geweest. en gaat ook heel erg stinken naar plastic geur
https://ibb.co/eSLuKf
https://ibb.co/eSLuKf
https://ibb.co/ceCwX0
https://ibb.co/ceCwX0

Bij deze foto heb ik een circel om de mosfet is het denk ik gezet en er staat dit nummer op: irf9420
https://ibb.co/kpVTef

bedankt alvast

gr jaap

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat had je niet vastgeschroefd en wat is er toen gebeurd?

• vlugejapiee
Bij het laatste plaatje. ik heb er een rode circel om gezet. 100 watt mosfet is het. Ik had het allemaal een beetje uit elkaar geschroefd etc. Maar de gehele backplate word wel redelijk warm. bij de rechter zit er geen schroefje doorheen ik had hem 1 keer niet vast gehad en toen is hij te warm geworden. en nu is hij kapot en stinkt hij naar chemisme plastic

Ik wil het zeg maar gaan los solderen en vervangen

[Voor 7% gewijzigd door vlugejapiee op 13-11-2018 13:45]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan is ie stuk he ;) Als je niet weet wat je doet is elektronica een harde leermeester. Tip: dat spul werkt op magische rook. Als je er die rook uit ziet (of ruikt) komen, is ie stuk ;)

Als ik jou was zou ik hem naar en reparateur brengen di eer verstand van heft. Of afschrijven. Beiden zijn dure, maar wijze lessen imho :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:38
@vlugejapiee Wat wil je precies weten? Volgens mij ben je er al achter wat er stuk is, en waarom.
Klinkt alsof je de heatsink van de FET niet hebt vastgeschroefd en daardoor is hij nu stuk.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• vlugejapiee
Waar ik de transistor kan kopen een nieuwe:
ik zag hier al iets maar die moet ik niet hebben
denk ik
YouTube: How to make mono 100W amplifier using transistors 2SC5200 x 2 at home

• dragonhaertt
Als je niet weet welke transistor dat is wordt het lastig.
Ik kan zelf niks vinden op IRF9420, wat heb je verder zelf al gevonden?
Schema's? Typenummer van de PCB/onderdelen? Typenummer van de subwoofer?

• dragonhaertt
Als ik IRFP9240 in google gooi (dus níet IRF9240) dan vind ik genoeg bekende webwinkels waar je deze mosfet voor een paar euro kan kopen. Ook gewoon voor particulieren.

Wat wil je verder dan nog weten? Het zou prettig zijn als je iets meer in je posts zet aan info wat je nou eigenlijk wilt.

Verder zou ik als ik jouw was eens beginnen met deze FET's los-solderen en nameten. Dan weet je zeker welke defect is.

• vlugejapiee
Ja klopt. Ik begreep niet helemaal zeker wat al die nummers betekenen wat op de FET staat. die tekentjes, en nog een paar nummers wat er op die dingen staat https://ibb.co/ffwqs0

Probeer het allemaal te vinden wil wel dezelfde hebben natuurlijk

• dragonhaertt
Het bovenste getal is het typenummer. De rest heeft volgens mij te maken met de productieserie en datum.
Het enige wat je dus hoeft te weten is IRFP9240 en IRFP240. Als je die netjes vervangt door de juiste (te koop op Conrad, of bij een groothandel zoals Farnell/Mouser/RS/Digikey) dan heb je een grote kans dat het weer werkt.

Natuurlijk kan ik vanaf hier niet uitsluiten dat er iets anders beschadigd is, en welke staat de PCB zich in bevind. Als je dit wilt laten bekijken door een tweaker met wat meer kennis is het misschien handig om wat hulp te vragen en je locatie te delen. Er is vast iemand bereid om even langs te komen met een multimeter en soldeerbout.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee