Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• bartvliere
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13-11-2018
Beste,

Ik ben bezig om een bedrijfje te starten. Nu bestaan mijn kosten voornamelijk uit tijd en reiskosten voor het haarbaalheidsonderzoek. Ik gebruik een prive-auto hiervoor. Nu zie ik het gewoon als een prive-investering en reken ik niets door, terwijl dit wel een investering is in een toekomstig gebruik.

Nu zat ik te denken om me in te schrijven bij KvK zodat ik de kosten kan boeken en dan de kosten op het bedrijf te boeken zodat ik BTW terug kan vragen en mijn investering zo boek dat ik het later belastingvrij terug kan laten betalen.

Is dit reeel om dit zo te bekijken? Wat zou hiervoor de beste constructie zijn? Kan ik ook mijn uren rekenen?

Alvast bedankt!

Mvg,
Bart

Alle reacties

• |sWORDs|
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:24

|sWORDs|

vSphere/ESXi

BTW terughalen op wat, er zijn zo te lezen geen inkomsten? Alleen de kleine ondernemersregeling zou van toepassing kunnen zijn als je als bedrijf erkennen. Echter moet je dan meerdere klanten per jaar hebben, website, visite kaartjes, etc.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01-04 12:22
Ga gewoon even langs de KvK met je vragen, die kunnen je gewoon helpen hoor.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je kan je nu inderdaad inschrijven en al je kosten maken. De BTW kan je dan terug vragen maar er is ook een kans dat je nog niet BTW plichtig bent omdat je geen omzet hebt, dan zou je het later nog terug kunnen vragen.

Als ZZP'er heeft het geen zin om je uren als kosten te boeken, bij een BV zou je jezelf wel loon kunnen uitkeren, je moet dan ook loonheffing ed betalen. Aangezien er geen inkomsten zijn zal je dat eerst zelf moeten lenen/storten in de BV. Je komt daar niet heel veel beter uit.

Let wel op, als het allemaal niet van de grond komt dan kan je wel een probleem krijgen met de belastingdienst.

Als ik me niet vergis mag je ook bij het starten nog tot iets van een jaar terug kosten berekenen en zo BTW terugvragen.

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 10-05 13:22
misschien wat laat maar eerdere kosten gemaakt voor de kvk inschrijving kunnen gewoon worden meegenomen en mag je fiscaal aftrekken.

Ok even een uitgebreider antwoord:

Tijd en reiskosten voor het onderzoek zijn uren gemaakt in de onderneming. Houd die goed bij. tot vijf jaar in de aanloop mag je kosten aftrekken voor de IB en de BTW. Prive auto zakelijk gebruiken mag je 19 cent per kilometer aftrekken, let wel er zijn wat aanvullende regels. BTW op benzine mag je terugvragen. Hebje de bonnen nog?

Schrijf je in bj KVK, dan heb je BTW nummer. Kosten KvK ook (50 euro).

Indien je nu verlies maakt is dat niet erg, maar op gegeven moment indien je verlies blijft maken ziet de BD je niet meer als ondernemer. Indien je gebruik hebt gemaakt van aftrekposten, bepaalde, moeten die wellicht terugbetaald worden omdat ze dan zeggen dat je te weinig IB hebt betaald.

Haal je 1225 uur per jaar dat je besteed aan je onderneming? Dus alle tijd? administratie, onderzoek, resitijd etc? Heb je dat bijgehouden ergens?

[Voor 77% gewijzigd door LucyLG op 17-12-2018 21:53]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True