[IoT] Beste gratis applicatie met goede grafieken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 21:01
Hallo iedereen,

Al een hele tijd ben ik op zoek naar de juiste webapplicatie voor m'n Hobby IoT-toepassing, enkele sensordata loggen.
Keuze genoeg, maar toch nooit net niet wat ik zoek.
Vandaar graag jullie suggesties.

Ik zoek bepaalde waarden om de 5 minuten ofzo door te sturen en op een dashboard te visualiseren.
Liefst nog iets smartphone en mobiele data vriendelijk met een deftige Android app en bijvoorbeeld meldingen op het vergrendelscherm.
Wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn is een openbaar dashboard met link (maar niet zomaar publiek te vinden)
"Hobby apps" weten me vaak niet te bekoren (met alle respect voor de programmeur).
De mogelijkheid om bijvoorbeeld deze data te exporteren lijkt me wel mooi meegenomen (geen data die verloren gaat na verloop van tijd).
Het grootste gemis vind ik vaak de flexibiliteit om grafieken naar wens aan te passen.
Momenteel lijkt me de "beste" optie: Thingspeak

Al geprobeerd:
Data naar Google Sheets.
Ideaal naar m'n wensen aan te passen, alleen vind ik dat het nogal snel traag wordt (ook na de meeste tips & tricks toe te passen om alles sneller te maken)

In overweging:
MQTT, maar weinig goede private brokers te vinden met voldoende kort interval (en grafieken).

Bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ELk stack installeer je zo op een simpel linux doosje.
Je kunt ook kijken naar logz.io. (is ook ELK based). Community edition is gratis, max 3 GB pr dag maar heeft als keerzijde slechts 3 dagen retentie.

Maar je zou naturlijk ook gewoon een mysql doosje kunnen pakken en daar Grafana of Kibana (dashboarding) naar laten connecten. Die zijn allen ook gratis.

Waar je naar moet kijken:
- waar wil je het neerzetten? lokaal of op een cloud?
- wat ingest je, hoe snel, hoeveel, intervallen, etc
- hoe sla je dat op
- hoe ga je evt processing doen
- hoe serveer je dat aan jezelf en evt anderen?

Als je een richting hebt voor deze dingen dan ben je al een heel eind.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
Heb wel een Raspberry Pi draaien, maar probeer daar toch de write acties wat te beperken om de SD-kaart te sparen. Doet perfect z'n ding en verbruikt slechts weinig.

Ik verkies cloudopslag (en reageert ook sneller)
Data elke 5 minuten ofzo, slechts enkele reeksen.

Het start eigenlijk als een hobbyprojectje met een ESP8266 en een ultrasone sensor om het niveau regenwater te bewaken (zwaar putdeksel).
Dit moet nog wat getweakt worden want data wordt enkel anders als het regent of er water verbruikt wordt (laten we zeggen die periodes sample elke minuut, buiten deze is bijvoorbeeld oké dat waarden maar elk uur geupload worden)
Verder lees ik ook al elektriciteitsverbruik in, op termijn zoek ik een soort energiedashboard te maken.
- elektriciteit net /zonnepanelen
kWh, P, Q, S, arbeidsfactor, import kWh, export kWh
- water drink / regen
totaal, debiet, (voorraad)
- gas
totaal, kW, ...
- temperaturen, vochtigheid
woonkamer, buiten, ...
Zoals je ziet, veel data heeft dus een seizoensgebonden regime.
Uiteindelijk maar wat spelerij met microcontrollers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je dat niet gewoon in Domoticz laden dan? Daar kun je toch ook gewoon een externe sensor toevoegen? En die doet ook weersensors. Weet alleen niet of dat ook alarming doet.

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 13-11-2018 12:02 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
Misschien toch maar eens Domoticz overwegen...
Enkel nog eens zoeken naar "gratis" webhosting, heb nog wel ergens ergens 11 maanden gratis VPS voorlopig.