Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zekering knalt er random uit als versterker draait

Pagina: 1
Acties:

• vdboots
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 12-06 11:31
Ik heb sinds een aantal weken een vervelend probleem in mijn versterker zitten. Dit is begonnen nadit ik ben verhuist

Ik merkte dat ik deze zekering/installatieautomaat regelmatig klapte op basis van "rotel signal sense". Ik heb toen een Begrenzer er tussen gezet en dat probleem is opgelost.

De versterker speelt prima muziek af, maar het gebeurt nu zo nu en dan 1 -2 keer per week dat hij tijdens het spelen ervoor zorgt dat mijn zekering/installatieautomaat klapt(volume staat gemiddeld zacht).

Nu is het zo dat alleen mijn versterker achter deze installatieautomaat draait dus is het niet heel erg, maar het is wel heel erg vervelend.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn of wat zou kunnen helpen?
Ik heb inmiddels ook de installatieautomaat gewisseld.

Ik heb hem al open gehaald maar ik heb geen fouten kunnen vinden.
Ter info het is een Rotel RMB 1506 Eindversterker.

[Voor 4% gewijzigd door vdboots op 13-11-2018 09:17. Reden: Typo]

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12-06 09:17
Heb je een andere groep waar je de versterker eens op kunt laten spelen om te kijken of het daar ook voorkomt? Het kan natuurlijk ook een slechte installatieautomaat zijn, bijvoorbeeld door het misbruiken van deze als schakelaar. Sorry, niet genoeg koffie denk ik. Ik las niet goed, je hebt de installatieautomaat reeds vervangen.

[Voor 19% gewijzigd door BernardV op 13-11-2018 09:29]

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Wat voor een automaat is het? Alleen een installatieautomaat of misschien een gecombineerde aardlekautomaat?

Je zou moeten weten waarom het uitschakelt. Is dat door kortsluiting? Overbelasting? Lekstroom?

Weet je heel zeker dat er verder niets op de groep zit? Niet eens andere audio apparatuur?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BernardV
Even gelezen wat Rotel Signal Sense is, maar dat is dus het inschakelen van je versterker. Dan zou het te maken kunnen hebben met een inschakelpiek, waarvoor je dus de begrenzer hebt geplaatst en die opgeheven wordt. Misschien is het beter om een C automaat te plaatsen als er nu een B in zit.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Zou niet mogen dat een versterker met een max vermogen van 450W, op een aparte eindgroep, een inschakelpiek veroorzaakt die daadwerkelijk een probleem is...

16A is 3680W, al ruim 8x het vermogen van die versterker. En dan kan die automaat kortstondig nog veel hogere stromen aan, ook een B-automaat. Die hele begrenzer zou niet nodig moeten zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb 1x gehad dat mijn AV er uit knalde. Toen bleek ik al mijn AV plus en gourmetstel op de zelfde groep aangesloten te hebben en dat vond de zekering niet leuk. Maar dan moet je wel echt serieus je best doen.

Zou eens gaan kijken wat er verder nog op je groep zit. Als ie bij normaal gebruik de ene keer wel klapt en de andere keer niet, zit het ws niet in de versterker maar elders. Verwarmingsketel, wasdroger, dat soort dingen. Probeer een parallel te zoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MikeOO
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12-06 07:56
Of eens een verlengsnoer neerleggen zodat de versterker in een andere groep terecht komt en dan nog eens gaan testen.

Gebeurt het dan nog steeds dan weet je bijna wel zeker dat de versterker de boosdoener is.

• The Eagle

The Eagle

Net verhuisd, dus tevens een goed moment om uit te zoeken wat op welke groep zit ja :Y

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BernardV
@Xander Ben het met je eens qua inschakelpiek, maar ik kan me voorstellen dat Rotel er een behoorlijke capaciteit achter heeft zitten i.t.t. andere merken.
Dan heb je nog dat de ringkern-trafo een magnetisch veld moet opwekken, dus een piek van 10-15x het nominalevermogen is best mogelijk. Het is wel heel kort natuurlijk.

//EDIT: Maar goed, dat lost nog niet het probleem op van het afschakelen tijdens het spelen. Immers is het de max dan ongeveer 2A.

[Voor 17% gewijzigd door BernardV op 13-11-2018 10:40]

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Ik had er ook last van met een Marantz PM-7200KI. Automaat vervangen door C-karakteristiek en nooit meer last van gehad.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09-06 20:21
The Eagle schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:13:
Net verhuisd, dus tevens een goed moment om uit te zoeken wat op welke groep zit ja :Y
Hij heeft al een dedicated groep voor deze versterker, dus dat is het issue niet hier.
bernardV schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:28:
@Xander Ben het met je eens qua inschakelpiek, maar ik kan me voorstellen dat Rotel er een behoorlijke capaciteit achter heeft zitten i.t.t. andere merken.
Dan heb je nog dat de ringkern-trafo een magnetisch veld moet opwekken, dus een piek van 10-15x het nominalevermogen is best mogelijk. Het is wel heel kort natuurlijk.

//EDIT: Maar goed, dat lost nog niet het probleem op van het afschakelen tijdens het spelen. Immers is het de max dan ongeveer 2A.
15x het nominale vermogen bij het inschakelen? Wow. Het is toch geen electromotor met vastgeslagen as ofzo?

2430Wp ZW

• BernardV
S0epkip schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:43:
[...]
15x het nominale vermogen bij het inschakelen? Wow. Het is toch geen electromotor met vastgeslagen as ofzo?
Een goed artikel uit de "Holectuur": http://educypedia.karadimov.info/library/TA00_3.PDF

Worstcase heeft een computer al een inschakelpiek van 43A

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Xander schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:49:
Zou niet mogen dat een versterker met een max vermogen van 450W, op een aparte eindgroep, een inschakelpiek veroorzaakt die daadwerkelijk een probleem is...

16A is 3680W, al ruim 8x het vermogen van die versterker. En dan kan die automaat kortstondig nog veel hogere stromen aan, ook een B-automaat. Die hele begrenzer zou niet nodig moeten zijn.
Toch wel ben ik bang.

Ik heb een Rotel RB-1582 mkii. Die versterker klapt mijn 16A B-kar er regelmatig uit bij inschakelen.
Uiteindelijk heb ik die groep op C karakteristiek gezet en daarmee is het opgelost.

Er zitten grote ringkerntrafo's in. Als je precies inschakelt zodra de fase op zijn piekvoltage zit, geeft deze een flinke pets terug het net in, wat boven de 80A kan uitkomen. Da's overigens geen rare waarde, want pieken zijn heel wat anders dan constant vermogen.

Wel ga ik binnenkort een audiogroep aanleggen en dan opnieuw proberen of ik op een volledig eigen groep met een B uit kan, maar ik verwacht het niet, want de gedeelde groep had al bijna geen verbruikers.

Mijn Rotel heeft als ik het goed heb een 8A glaszekering, maar hij kon wel met zijn pieken een B kar 16A onderuit trekken.

-----
Stukje van internet:
De uitschakelkarakteristiek van een B-karakteristiek ligt tussen de 3 en 5. Bij kortsluiting schakelt een B16 automaat (Bestel hier eenvoudig) dus uit tussen de 48A en 80A.

De uitschakelkarakteristiek van een C-karakteristiek tussen de 5 en 10. Bij kortsluiting schakelt een C16 automaat dus uit tussen de 80 en 160A.

[Voor 16% gewijzigd door Fairy op 13-11-2018 11:10]

• The Eagle

The Eagle

@S0epkip Waar haal jij vandaan dat ie een aparte groep heeft :? Of lees ik daar ergens overheen :?
@vdboots geeft aan dat er alleen zijn versterker op die zekeringautomaat aangesloten is, true. Maar aangezien hij net verhuisd is, zou ik dat wel zeker willen weten. Zou niet de eerste keer zijn dat er onwetend bijvoorbeeld ook nog een inbouwkoelkast, vriezer of ketel op zoiets zit. Dat merk je niet zomaar - of je moet echt inzicht hebbenin de groepen :)

• vdboots
Hi ik heb de groep rechtstreeks op de hoofdgroep laten plaatsen door een Elektricien.(is nieuwbouw woning) maar heb meteen wel een afspraak gemaakt om het na te laten kijken :) weet morgen meer!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:51
Wat bedoel je met hoofdgroep? Dat hij nu rechtstreeks op de hoofdzekering zit? Dat een elektricien aan zoiets meewerkt verbaasd me nogal.

• vdboots
Nee dat er geen schakelen ergens anders heen loopt of verkeerd, dat hij toch een linkje blijkt te hebben met de keuken of iets dergelijks.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Het kan zijn dat ze de inschakelstroombegrenzing wegbezuinigd hebben.

Had iemand al het idee geopperd om een NTC van 5 Ohm in serie te plaatsen, lees solderen. Bijvoorbeeld de Epcos B57235S509M NTC-thermistor S235 5 Ω ter waarde van 53 eurocent (consumentenprijs).

Als een huishoudelijk apparaat niet op een B-karakteristiek werkt is er iets mis met het apparaat. In dit geval lijkt het om een ontwerpfout te gaan.

[Voor 21% gewijzigd door Dre op 13-11-2018 21:52]

• vdboots
Hi nou elektricien heeft alles nog eens nagekeken en kwam inderdaad tot dezelfde conclusie dat alles verder goed was.

Verder blijf ik het vooral gek vinden dat hij blijft klappen niet alleen bij opstarten maar gewoon ook als hij speelt
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True