Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

MoCa netwerk heeft uitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Allen, ik heb sinds ik verhuisd ben een simpel MoCa netwerk opgezet omdat ik in de woonkamer en slaapkamer geen UTP kon krijgen.

De setup is eenvoudig, MoCa kastje in de meterkast en een kastje in de woonkamer volgens onderstaand schema

Het TV signaal komt vanaf de versterker en gaat dan door de MoCa filter het MoCa kastje in. In de woonkamer zit de Samsung TV en een Humax PVR aangesloten op het MoCa kastje (netwerkpoorten).
Dit heeft de eerste 3 maanden perfect gewerkt tot vorige week. Het signaal in de woonkamer valt om de 10 a 20 minuten gewoon weg. Na de herstart van het kastje in de meterkast komt het signaal weer terug.

Na veel rommelen gisteravond lijkt het er op dat wanneer de TV alleen aan staat dat het netwerk wegvalt, zet ik daarbij de Humax ook aan, dan blijft het signaal in leven (misschien puur toeval overigens). De coax lampjes knipperen overigens ook nog steeds op de kastjes echter lijkt er geen signaal te zijn (tenzij de Humax aan gaat).
Daarom heb ik een switch op de MoCa ontvanger in de woonkamer aangesloten in de hoop dat dat de boel in leven zou houden. Maar helaas, vanochtend veel mailtjes van de UniFi controller dat de switch offline was.

Het betreft de volgende MoCa kastjes: http://www.cablers.nl/epa...giproof/Products/44000200

Iemand ideeën? Anders ga ik de garantieprocedure starten voor het vervangen van de kastjes. :)

[Voor 5% gewijzigd door bluewalk op 13-11-2018 08:11]

bluewalk.net

Beste antwoord (via bluewalk op 14-11-2018 09:43)

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10:37

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Interferentie met Docsis 3.1 zou idd prima kunnen. Dat kun je zoals gezegd oplossen door je ding wat anders in te stellen.

Je hebt het ook over een versterker. Het kan ook zijn dat die nu teveel versterkt.
Aan de andere kant: als dat een oudje is zal ie niet >862Mhz werken en dus indirect (tot op zekere hoogte) als demper werken voor de Docsis3.1 signalen.

In je foto zie ik ook een einddoos. Is die wel >862Mhz geschikt? Kan best dat die dat officieel niet is, en je geluk had dat het (net) werkte, en nu niet meer.

Werkt het wel als je de invoercoax loshaalt? (Dus alleen de coax gebruikt voor MOCA?)
Zo ja: Dan moet je het idd in die hoek zoeken. zo nee, dan je eigen setup checken.

Kun je in je huidige moca setje ook iets van signaalwaardes/kwaliteit zien?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: januari 2004

lier

MikroTik nerd

Welke provider heb je?
Heb je Internet via de kabel?
Heb je al contact gehad met je provider om aan hun kant (het modem) te laten testen?
Welke versterker gebruik je (en is deze nodig?)?
Werkt Internet nog wel als het televisiesignaal wegvalt?
Is er iets veranderd na 3 maanden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

lier schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:51:
Welke provider heb je?
Heb je Internet via de kabel?
Heb je al contact gehad met je provider om aan hun kant (het modem) te laten testen?
Welke versterker gebruik je (en is deze nodig?)?
Werkt Internet nog wel als het televisiesignaal wegvalt?
Is er iets veranderd na 3 maanden?
Zeelandnet internet via de Kabel. Internet is OK het is echt het interne netwerk.
Versterker was aanwezig bij de koop.

In het netwerk is niets veranderd. Zojuist door Jos van Cablers gebeld, superservice! Tips gekregen om het probleem te achterhalen. Komt neer op een aantal stappen. Uitwisselen van de MoCa kastjes als stap 1 (er is een nieuwe onderweg).
Frequenties controleren in de kastjes en kijken of de versterker nog nodig is. Delta is bezig geweest in de buurt met de voorbereidingen van Docsis 3.1 (ong 3 weken geleden) waarbij misschien het inkomende signaal al sterk genoeg is waardoor de versterker de boel te sterk versterkt en dus voor verstoring zorgt.

Wordt vervolgd.

bluewalk.net

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DOCSIS 3.1 phase 1 werkt tem 1200MHz, veel MoCA devices zitten per default op 1150MHz. Dat is minder handig. Stel ze in op 1350MHz en je hebt dat iig uitgesloten.

Soittakaa Paranoid!

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Zeker weten dat je de coax stekkers correct hebt aangesloten op beide moca kastje?
De moca's moeten met de moca-poort met elkaar verbonden zijn.

De tv-out poort is alleen een uitgang, je hebt het (als je afbeelding jouw situatie weergeeft) nu verkeerd aangesloten.

[Voor 63% gewijzigd door job op 13-11-2018 13:49]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Interferentie met Docsis 3.1 zou idd prima kunnen. Dat kun je zoals gezegd oplossen door je ding wat anders in te stellen.

Je hebt het ook over een versterker. Het kan ook zijn dat die nu teveel versterkt.
Aan de andere kant: als dat een oudje is zal ie niet >862Mhz werken en dus indirect (tot op zekere hoogte) als demper werken voor de Docsis3.1 signalen.

In je foto zie ik ook een einddoos. Is die wel >862Mhz geschikt? Kan best dat die dat officieel niet is, en je geluk had dat het (net) werkte, en nu niet meer.

Werkt het wel als je de invoercoax loshaalt? (Dus alleen de coax gebruikt voor MOCA?)
Zo ja: Dan moet je het idd in die hoek zoeken. zo nee, dan je eigen setup checken.

Kun je in je huidige moca setje ook iets van signaalwaardes/kwaliteit zien?
Allen bedankt, voor nu lijkt het te zijn opgelost door de versterker er uit te halen. Ik houd het nog wel even in de gaten maar de eerste testen zijn positief.

bluewalk.net

Een nacht verder en het systeem is stabiel. De aanpassing betrof het verwijderen van de versterker, hierna was het signaal sneler opgepikt door de MoCa kastjes en stabiel.

Ik gok dat bij de werkzaamheden in de buurt het signaal sterker binnenkomt dan voorheen waardoor het versterken ruis veroorzaakte.

@DJSmiley Goede tips om het probleem te achterhalen.
@job Ze zijn aangesloten op die manier, Coax+moca op Coax in en coax-tv op TV out
@dion_b Precies, hele goede tip om het te voorkomen

Verder ben ik opgebeld door Jos van cablers.nl waar ik de kastjes gekocht heb en daar een uitgebreid en plezierig gesprek mee gehad om het probleem te pinpointen en een goede technische achtergrond over MoCa zelf. Kortom, aanrader dus!

bluewalk.net

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
cyberde schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:43:
@DJSmiley Goede tips om het probleem te achterhalen.
@job Ze zijn aangesloten op die manier, Coax+moca op Coax in en coax-tv op TV out
@dion_b Precies, hele goede tip om het te voorkomen
Dat klopt, maar je had/hebt het inkomende tv-signaal op een tv-out. En dat klopt niet.
Kan ook een typo zijn in de afbeelding, maar ik noem het maar.

Als het echter nu opgelost is zonder versterker weet je ook meer. De kans is er dat er een signaal overstuurt raakt als er teveel versterkt is.

[Voor 23% gewijzigd door job op 14-11-2018 09:59]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True