• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
TLDR: door een lekkage heb ik een aantal slapeloze nachten (uitleg hieronder :P) gehad, vrije dagen opgenomen en enkele weken lang gezeur en irritatie in mijn splinternieuwe woning gehad.
Daarvoor kan ik een claim indienen, maar wat voor geldbedrag claim je voor een slapeloze nacht en/of een vrije dag?

Een paar maanden geleden ben ik ingetrokken in een nieuwbouwwoning. Deze huur ik in de vrije sector (in de huidige woningmarkt is kopen niet mogelijk en sociale huur is met mijn inkomen niet toegankelijk). Ik had dan ook het gevoel eindelijk 'mazzel' te hebben na een maandenlange zoektocht.

Dat blijkt echter niet helemaal het geval te zijn :P Er is lekkage hier, wat door ventilatie- en montagegaten naar beneden komt.
Achteraf blijkt zelfs dat er veel aanwijzingen zijn dat er hier direct na oplevering iemand in zou trekken, maar deze heeft door lekkage afgezien van de huur. Na reparatie ben ik erin getrokken.

Maar: die lekkage kwam dus weer terug.
De lekkage drupte langs een rookmelder, welke willekeurig afging daardoor, midden in de nacht. Door moeizaam contact met de verhuurder (woningbouworganisatie) heeft het oplossen hiervan erg lang geduurd. Mijn lekkage werd niet serieus genomen. Ik heb een weekend niet thuis kunnen slapen door de willekeurig piepende rookmelder (deze zit op een lichtnet wat niet in mijn eigen woning geschakeld zit en kon ik niet verwijderen) en heb hierna vrije dagen opgenomen om het helder te krijgen bij de verhuurder en de aannemer.
Als je dan achteraf ook hoort dat het lekkage-probleem bij jouw woning bekend is, er is er immers al eerder eentje geweest, is het helemaal frustrerend dat je niet serieus genomen wordt.

Ook is er, voordat ik er een emmer op kon zetten, een goeie plas water op mijn nieuwe laminaatvloer gekomen, die nu uitzet.

De lekkage was vorige week opgelost en de lelijke plekken zijn weer netjes weggespoten door de aannemer in opdracht van de verhuurder.
Gisteren is de lekkage echter weer opnieuw begonnen (dus eigenlijk de 3e keer). De hele mikmak begint dus opnieuw. Nu gelukkig met sneller contact met de juiste mannetjes. Desalniettemin zit ik dus weer een paar dagen met emmers, handdoeken en geen enkele rookmelder meer in mijn woning.

Wat betreft de vloer heb ik al begrepen dat dit mijn eigendom is, en ik dit zal moeten verhalen op mijn inboedelverzekering. Die heb ik gelukkig :P
Verder heeft de verhuurder aangegeven dat ik, wanneer alles is opgelost, een claim mag sturen voor de verdere geleden schade.

Ik kan niet vragen om een aantal nachten slaap :+ Bij mijn werkgever kan ik niet zomaar een vrije dag extra opnemen. Hoe druk je zoiets in geld uit?

Contact met verzekering kost tijd, iemand uitleggen waar het laminaat vervangen moet worden kost me straks nog een vrije dag, de irritatie van een aantal emmers en handdoeken verspreid door de gang van mijn woning, de 'onveiligheid' van geen rookmelder hebben... wat is een reële claim voor zo'n situatie?

[Voor 11% gewijzigd door Richh op 13-11-2018 01:16. Reden: TLDR toegevoegd]

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-04 00:20
De verzekering heeft waarschijnlijk een normbedrag. Vraag hier eens naar, dit geeft dan een indicatie. Je kunt ook de kosten berekenen van je vrije dag bruto uurloon maal 8) Irritatie is moeilijk in geld uit te drukken, ik denk ook niet dat je hier iets voor krijgt. Een vrije dag kun je nog in geld uitdrukken, maar wat kost een uur niet kunnen slapen? Ik zou voor de vrije uren gaan.

• Richh
gron74 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 01:26:
De verzekering heeft waarschijnlijk een normbedrag. Vraag hier eens naar, dit geeft dan een indicatie.
Goeie tip! Ga ik zeker naar vragen.
Je kunt ook de kosten berekenen van je vrije dag bruto uurloon maal 8
Ja precies. Dat zou aan de andere kant betekenen dat je bij een theoretische verstoring van een volle maand, meer geld zou moeten krijgen dan wat je aan huur betaald. Ergens voelt dat gek :P Aan de andere kant ook weer niet.
Maar misschien moet ik dat wel gewoon doen inderdaad.
Irritatie is moeilijk in geld uit te drukken, ik denk ook niet dat je hier iets voor krijgt.
Dat is inderdaad waar ik nog het meeste mee zit.
Ik heb liever een paar vrije dagen, dan een paar honderd euro. Ik had liever bij mijn housewarming mijn volledige woning in afgemaakte staat willen tonen aan vrienden en familie, niet een vloer met emmers en handdoeken en nu een paar tientjes ontvangen.
Ik heb helemaal geen zin om dit allemaal te regelen; bij zo'n huurbedrag verwachte ik toch enigszins zorgeloos wonen. Het is immers het dubbele van een mogelijke hypotheek.

Op zich wil ik er helemaal geen groot probleem van maken, uiteindelijk kan zo'n verhuurder ook niet ontzettend veel per direct doen aan een lekkage die diep weggestopt zit bij de buren. Maar tegelijkertijd wíst de verhuurder dat er hier shit aan de hand was. Toch heeft hij het gewoon zitten rekken en word je niet serieus genomen. Er is nog veel meer rond dit appartement en dit complex aan de hand wat eigenlijk niet deugd, waar je als verhuurder last van hebt, simpel op te lossen is maar niemand wat aan doet.
Daardoor ben ik wel een stuk minder vergevingsgezind geworden.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou jouw verzekering op de hoogte brengen van de situatie, maar het lijkt me sterk dat zij verantwoordelijk zijn. Dit is immers een bekend gebrek en de schade aan de vloer kan direct worden herleid door een lekkage ergens in/boven het plafond. Jouw verzekering zal het wel oplossen, maar zij dienen dit te claimen bij de eigenaar. In dat geval zou ik het eventuele eigen risico ook niet betalen.

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Off-Topic
Richh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 00:42:
piepende rookmelder (deze zit op een lichtnet wat niet in mijn eigen woning geschakeld zit en kon ik niet verwijderen)
Dit lijkt me sterk, want wat als bijvoorbeeld de backup batterij vervangen dient te worden, of zelfs de gehele rookmelder.

Misery and hate will kill us all.

• Richh
Gero71 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:21:
Off-Topic

[...]

Dit lijkt me sterk, want wat als bijvoorbeeld de backup batterij vervangen dient te worden, of zelfs de gehele rookmelder.
De backup batterij kon ik verwijderen. Maar om hem eraf te halen moest de stroom van de gemeenschappelijke ruimte eraf.

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Richh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:27:
[...]

De backup batterij kon ik verwijderen. Maar om hem eraf te halen moest de stroom van de gemeenschappelijke ruimte eraf.
Zitten de draden rechtstreeks in de melder gesoldeerd dan en niet met een stekkertje? Apart.

Misery and hate will kill us all.

• Richh
Gero71 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:30:
[...]

Zitten de draden rechtstreeks in de melder gesoldeerd dan en niet met een stekkertje? Apart.
Met zo'n schroefje. Waar dan dus spanning op staat. Had met een spanningsvrije schroevendraaier inderdaad gekund :P

Maargoed... dat is niet helemaal de discussie die ik wou starten. :P
DAzN schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:43:
Ik zou jouw verzekering op de hoogte brengen van de situatie, maar het lijkt me sterk dat zij verantwoordelijk zijn. Dit is immers een bekend gebrek en de schade aan de vloer kan direct worden herleid door een lekkage ergens in/boven het plafond. Jouw verzekering zal het wel oplossen, maar zij dienen dit te claimen bij de eigenaar. In dat geval zou ik het eventuele eigen risico ook niet betalen.
Mijn verzekering is al op de hoogte en die bevestigd inderdaad dat zij dit zullen vergoeden. Ik vond het ook sterk... maar dat is al toegezegd :P

[Voor 52% gewijzigd door Richh op 13-11-2018 09:45]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02 18:53
Ik had na slapeloze nacht nummer zoveel toch echt met een hamer die rookmelder van het plafond getikt. Desnoods even een simpele vervanger gehaald bij de Blokker Action. :9

Inderdaad even bij je verzekeraar checken hoe deze schade genormeerd wordt en vervolgens een simpel overzichtje in Excel maken waar je geleden schade onder elkaar staat. Vervolgens gaat er nog een expert van de andere kant overheen en dan kan je er voor kiezen om moeilijk te gaan doen of om te schikken. Wees zelf niet te zuinig. ;-)
Richh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:40:

[...]

Mijn verzekering is al op de hoogte en die bevestigd inderdaad dat zij dit zullen vergoeden. Ik vond het ook sterk... maar dat is al toegezegd :P
Laminaat is nu eenmaal onderdeel van de inboedel. De opstalverzekering van de verhuurder is er alleen voor het pand en andere onroerende zaken.

[Voor 28% gewijzigd door Emgeebee op 13-11-2018 09:52]

• Richh
Michielgb schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:50:
Ik had na slapeloze nacht nummer zoveel toch echt met een hamer die rookmelder van het plafond getikt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Inderdaad even bij je verzekeraar checken hoe deze schade genormeerd wordt en vervolgens een simpel overzichtje in Excel maken waar je geleden schade onder elkaar staat. Vervolgens gaat er nog een expert van de andere kant overheen en dan kan je er voor kiezen om moeilijk te gaan doen of om te schikken. Wees zelf niet te zuinig. ;-)
En dan per slapeloze nacht 50 euro? Zo hoog mogelijk inzetten en kijken waar ze mee komen? :P

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:53
Ooit ook meegemaakt en ik kreeg toen de tip van een bevriende verzekeringsagent dat je werkzaamheden die je zelf verhelpt ook mag declareren, de gewerkte uren dan.

We hebben toen zelf de reparatie uitgevoerd omdat dit prima te doen was en zo kreeg je toch iets extra vergoed. Dit zijn natuurlijk geen wereldbedragen maar toch leuk om nog iets vergoed te krijgen voor je eigen werkzaamheden.

Misschien dat je hier ook nog iets mee kunt. Hier hebben ze ook vaste tarieven voor.

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:20
MikeOO schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:08:
Ooit ook meegemaakt en ik kreeg toen de tip van een bevriende verzekeringsagent dat je werkzaamheden die je zelf verhelpt ook mag declareren, de gewerkte uren dan.

We hebben toen zelf de reparatie uitgevoerd omdat dit prima te doen was en zo kreeg je toch iets extra vergoed. Dit zijn natuurlijk geen wereldbedragen maar toch leuk om nog iets vergoed te krijgen voor je eigen werkzaamheden.

Misschien dat je hier ook nog iets mee kunt. Hier hebben ze ook vaste tarieven voor.
Bereddingskosten, zoals ze dat mooi noemen :)
( "Kosten, die een verzekerde maakt om tijdens of na een schadegebeurtenis schade te voorkomen of om reeds ontstane schade zo beperkt mogelijk te houden." )
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee