Laadkosten (en laadpaal) in mindering op bijtelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 15:20
Laat ik beginnende mijn excuses aanbieden indien deze vraag beter in een ander topic gesteld had kunnen worden. Mocht dit zo zijn, dan duwt een mod het vast de juiste richting uit.

Het volgende:

Het is de bedoeling dat ik vanaf volgend jaar een EV ga rijden. De lease wordt volledig door de werkgever voldaan en het plan is dat ik het opladen thuis doe en voor mijn rekening neem.
Reden hiervan is dat de lease hoger is dan het gestelde budget, maar omdat ik de “brandstof” betaal i.p.v. werkgever komt het per saldo toch goed uit.

Nu heb ik vernomen dat ik de laadkosten echter zou kunnen doorbelasten naar mijn werkgever en hiermee een mindering zou kunnen krijgen op mijn bijtelling. En dit soort berichten vind ik ook met een paar Google acties. Alleen ... ik snap al die teksten niet, en als ze het hebben over doorbelasten en “dan betaald de werknemer geen btw” ben je mij kwijt.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij kunnen uitleggen hoe dit proces werkt, wat de werkgever en accountant hiervoor moeten doen en of het de werkgever idd. geen geld kost?

Een zelfde vraag heb ik voor de laadpaal welke bij mij thuis aangelegd zal worden. Wat is hierin slim (aangezien ook dit voor mijn rekening is) en wat zijn de fiscale voordelen hierin voor/via de werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb de EV aan mijn bedrijf verkocht met de argumenten dat de verwachtte 'brandstof'-kosten lager zouden zijn dan benzine en daarnaast dat het goed is voor het imago van het bedrijf. Dit heeft me 100 euro extra allowance opgeleverd waarna ik nog maar 50 euro hoef bij te betalen. Dit levert ongeveer een netto bijtelling van 80 euro op, dus veel voordeliger dan een verbrandingsauto voor mij.
In de lease zitten twee palen, zowel op kantoor als thuis. De stroom wordt volledig betaald door mijn werkgever.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
smoken schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:23:
Laat ik beginnende mijn excuses aanbieden indien deze vraag beter in een ander topic gesteld had kunnen worden. Mocht dit zo zijn, dan duwt een mod het vast de juiste richting uit.

Het volgende:

Het is de bedoeling dat ik vanaf volgend jaar een EV ga rijden. De lease wordt volledig door de werkgever voldaan en het plan is dat ik het opladen thuis doe en voor mijn rekening neem.
Reden hiervan is dat de lease hoger is dan het gestelde budget, maar omdat ik de “brandstof” betaal i.p.v. werkgever komt het per saldo toch goed uit.

Nu heb ik vernomen dat ik de laadkosten echter zou kunnen doorbelasten naar mijn werkgever en hiermee een mindering zou kunnen krijgen op mijn bijtelling. En dit soort berichten vind ik ook met een paar Google acties. Alleen ... ik snap al die teksten niet, en als ze het hebben over doorbelasten en “dan betaald de werknemer geen btw” ben je mij kwijt.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij kunnen uitleggen hoe dit proces werkt, wat de werkgever en accountant hiervoor moeten doen en of het de werkgever idd. geen geld kost?

Een zelfde vraag heb ik voor de laadpaal welke bij mij thuis aangelegd zal worden. Wat is hierin slim (aangezien ook dit voor mijn rekening is) en wat zijn de fiscale voordelen hierin voor/via de werkgever?
Je bedoelt het opvoeren van even eigen bijdrage. Dat is ik jouw geval wel veel administratief gedoe.

Ik doe het wel eens sporadisch, dan lever ik een factuur in voor bijvoorbeeld een accessoire voor de auto, of bij schade het eigen risico en dan wordt dat geminderd op je bruto bijtelling.

Maar dan is de factuur het bewijs dat het ten behoeve van de leaseauto is.

Geen idee of je dat als particulier ook kunt.

Hoeveel km rijdt je eigenlijk per jaar? Juist het brandstof component maakt een leaseauto met bijtelling rendabel. Nu zit er maar weinig bijtelling op een EV maar kosten voor het laden kunnen best oplopen bij veel kilometers.

Bij mijn phev moet ik goed kijken wat de kosten van publieke palen zijn, vanaf 35 cent per kWh kan ik beter diesel tanken dan laden.

Mocht je zonnepanelen met een gigantische overcapaciteit hebben is het een ander verhaal... Dan zit je dit contract met salderen nog prima. Maar het einde voor salderen zit eraan te komen. Juist auto gebruik heeft dan een nadeel. Overdag met zon ben je weg, ‘S avonds zonder zon wil je laden...

Heb je voor jezelf alle kosten van het laden afgezet tegen de voordelen in bijtelling?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
dfrenner schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 05:33:
[...]

Je bedoelt het opvoeren van even eigen bijdrage. Dat is ik jouw geval wel veel administratief gedoe.

..

Hoeveel km rijdt je eigenlijk per jaar? Juist het brandstof component maakt een leaseauto met bijtelling rendabel. Nu zit er maar weinig bijtelling op een EV maar kosten voor het laden kunnen best oplopen bij veel kilometers.

Bij mijn phev moet ik goed kijken wat de kosten van publieke palen zijn, vanaf 35 cent per kWh kan ik beter diesel tanken dan laden.

Mocht je zonnepanelen met een gigantische overcapaciteit hebben is het een ander verhaal... Dan zit je dit contract met salderen nog prima. Maar het einde voor salderen zit eraan te komen. Juist auto gebruik heeft dan een nadeel. Overdag met zon ben je weg, ‘S avonds zonder zon wil je laden...

Heb je voor jezelf alle kosten van het laden afgezet tegen de voordelen in bijtelling?
Ik ga in totaal circa 25.000 per jaar rijden. Ik heb berekend dat dit me circa €70,- per maand aan laden zal kosten, bijna alles doe ik thuis. De bijtelling voor de auto is €60,- dus in totaal betaal ik dan €130,- per maand. Dat is €40,- minder dan mijn huidige 14% diesel bijtelling en dik €140,- minder dan een 22% auto zou kosten. Tel ik de laadpaal erbij, dan komt er nog € 10,50 per maand bij en kom ik op €140,50

Of zie ik met deze berekening iets over het hoofd? Laden op vakantie kan duurder zijn, maar tanken in het buitenland moet ik nu ook zelf betalen dus dat maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
smoken schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 07:53:
Ik ga in totaal circa 25.000 per jaar rijden. Ik heb berekend dat dit me circa €70,- per maand aan laden zal kosten, bijna alles doe ik thuis. De bijtelling voor de auto is €60,- dus in totaal betaal ik dan €130,- per maand. Dat is €40,- minder dan mijn huidige 14% diesel bijtelling en dik €140,- minder dan een 22% auto zou kosten. Tel ik de laadpaal erbij, dan komt er nog € 10,50 per maand bij en kom ik op €140,50

Of zie ik met deze berekening iets over het hoofd? Laden op vakantie kan duurder zijn, maar tanken in het buitenland moet ik nu ook zelf betalen dus dat maakt niet zoveel uit.
Wat voor EV komt er?
Ik snap je overweging zeker. Maar ik ga nog even voor gemak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
dfrenner schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:48:
[...]

Wat voor EV komt er?
Ik snap je overweging zeker. Maar ik ga nog even voor gemak ;)
Ik ga voor de Kia e-Niro.
Met een range van (dik) 400km is dat voor mij meer dan voldoende gemak.
Doorgaans moet ik dat bijna redden in een week ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 13-11-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
smoken schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:51:
Ik ga voor de Kia e-Niro.
Met een range van (dik) 400km is dat voor mij meer dan voldoende gemak.
Doorgaans moet ik dat bijna redden in een week ;-)
Het zou de eerste EV zijn die ik in overweging zou nemen, wat dat betreft goede keuze.
Maar ik verbaas mij wel over de range die iedereen noemt. Dat je normaal woon werk verkeer red, geloof ik direct. Maar juist de lange ritten is een EV een stuk minder efficient.

Snelweg - Winter 275 km
Snelweg - Zomer 355 km

Dan heb je voor vakanties nog te maken met tot 80% snelladen.
Zit je op:
Snelweg - Winter 220 km
Snelweg - Zomer 284 km

Ik roep al een tijdje dat ik bij 120-150kWh echt wel over wil stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@dfrenner tot nog toe valt dat met de range van bijvoorbeeld de Kona toch goed mee te vallen. Afgelopen week zag ik van de eerste eigenaren namelijk ranges voorbij komen van meer dan 400km. Nu snap ik dat het nog geen winter is, maar ook uit andere landen zijn de berichten over de range positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
En heb je niet de mogelijkheid om (desnoods via 220 grannycharger) op de zaak te laden? Zakelijke stroom kost vaak maar 5-10ct kwh. En met 2.2kw/h * 8 uur, is toch weer zeker 16 kwh geladen. Dat zou ook voor thuis laden alweer een stuk schelen.

Het antwoord van je vraag kan ik verder helaas niet direct geven, maar bovenstaande was wel even een gedachte die mogelijk ook kan. (ook afhankelijk van je functie en reisafstand).

Daarnaast zou je anders in het laadpastopic nog eens naar maingau kunnen kijken, als je langs snelladers komt, kun je soms voor enkele centen per kwh laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
ErgoStijn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:33:
En heb je niet de mogelijkheid om (desnoods via 220 grannycharger) op de zaak te laden? Zakelijke stroom kost vaak maar 5-10ct kwh. En met 2.2kw/h * 8 uur, is toch weer zeker 16 kwh geladen. Dat zou ook voor thuis laden alweer een stuk schelen.

Het antwoord van je vraag kan ik verder helaas niet direct geven, maar bovenstaande was wel even een gedachte die mogelijk ook kan. (ook afhankelijk van je functie en reisafstand).

Daarnaast zou je anders in het laadpastopic nog eens naar maingau kunnen kijken, als je langs snelladers komt, kun je soms voor enkele centen per kwh laden.
Dank je voor je reactie en het meedenken!
Op dit moment hebben we op het werk totaal geen laadvoorziening.
Maar we hebben we een grote parkeerplaats (sportschool) dus misschien is hier iets mogelijk mee qua publieke laadpaal. Alleen schiet ik daar qua kosten niets mee op natuurlijk. Verder heb ik helaas niet echt een mogelijkheid om voor de deur te parkeren en te laden.

Maingau heb ik inderdaad al aangevraagd.
Erg vroeg natuurlijk, voor iets wat pas in maart gaat spelen, maar je weet maar nooit of ze het aanpassen in de tussentijd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
smoken schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:17:
@dfrenner tot nog toe valt dat met de range van bijvoorbeeld de Kona toch goed mee te vallen. Afgelopen week zag ik van de eerste eigenaren namelijk ranges voorbij komen van meer dan 400km. Nu snap ik dat het nog geen winter is, maar ook uit andere landen zijn de berichten over de range positief.
Is dat zo?

https://www.autoweek.nl/r...na-electric-premium-2018/
Ook 1 snelle rit gereden 90% snelweg bij 16c. 240 Km heen en terug en aangehouden wat mocht (100,120,130). Ik kwam uit op 18 Kw/H dat maakt 356 KM range.
Zomer range van 356km, niet eens uitsluitend snelweg... Dus bij uitsluitend snelweg was het lager geweest.

Ik ging uit van 355km bij 100% laden, maakt dus inderdaad 284km in de zomer, bij snelladen en winter van 220km zal nog moeten blijken.

Veel EV rijders rekenen zich rijk met de actieradius.

Actieradius in de stad is echt veel beter dan uitsluitend snelwegen. Terwijl je bij lange ritten juist uitsluitend snelwegen rijdt. Dus range nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
@dfrenner okay, I stand corrected.
Nu moet ik zeggen dat mijn werkverkeer grotendeels op lage snelheid is. Kleine stukjes snelweg, maar veel meer stadsverkeer. Natuurlijk zijn vakanties een ander verhaal.

Als de range echt op 220km uitkomt in de winter, dan zien de laadkosten er natuurlijk aanzienlijk anders uit.
Ik ga nu uit van, bij thuis laden, €70,- voor 400KM. Dat zou dan dus €108,- voor 400KM worden.
Dan kom ik € 20,- boven mijn huidige bijtelling. Deze is nog gebaseerd op 14% tot maar 2019 en dan naar 22% zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:11
[b]dfrenner schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:56:
Snelweg - Winter 220 km
Snelweg - Zomer 284 km

Ik roep al een tijdje dat ik bij 120-150kWh echt wel over wil stappen.
Is gewoon echt bullshit. EV rijden vraagt een andere manier van rijden om de aandrijflijn zo efficient mogelijk te benutten, dat jij je daar niet aan wilt aanpassen, oke dat is jouw keuze maar dat maken de cijfertjes hierboven nog niet tot de waarheid. Afgelopen winter me een Ioniq met 28 kWh batterij gewoon etappes gereden van 160-180 km op een rit van 600 km. In de zomer etappes van 200-220 km op diezelfde 600 km.

Met een Kona kan je die zelfde rit gewoon makkelijk halen met 1 keer laden, en daar gaat het immers om en als je EV rijd omdat je dat graag wilt en daar efficient van gebruik wilt maken dan haal je ook in de winter 350 km range makkelijk. Ja dan cruise je op de snelweg met 110 km/h gemiddeld i.p.v. 150 km/h links te plakken. Maar zoals ik al zei dat is de aanpassing die EV rijden vergt.

Auto's met 120-150 kWh hebben een dito vermogen dat je ook die met 300 km weer leegrijd als je constant max vermogen rijdt. Als je dat graag doet moet je geen EV gaan rijden, het is ook deels een mindset. Ultra relaxed cruisen en dan misschien een half uur later op je vakantiebestemming aankomen, who cares? :9

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Davidshadow13 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:23:
[...]

Is gewoon echt bullshit. EV rijden vraagt een andere manier van rijden om de aandrijflijn zo efficient mogelijk te benutten, dat jij je daar niet aan wilt aanpassen, oke dat is jouw keuze maar dat maken de cijfertjes hierboven nog niet tot de waarheid. Afgelopen winter me een Ioniq met 28 kWh batterij gewoon etappes gereden van 160-180 km op een rit van 600 km. In de zomer etappes van 200-220 km op diezelfde 600 km.

Met een Kona kan je die zelfde rit gewoon makkelijk halen met 1 keer laden, en daar gaat het immers om en als je EV rijd omdat je dat graag wilt en daar efficient van gebruik wilt maken dan haal je ook in de winter 350 km range makkelijk. Ja dan cruise je op de snelweg met 110 km/h gemiddeld i.p.v. 150 km/h links te plakken. Maar zoals ik al zei dat is de aanpassing die EV rijden vergt.

Auto's met 120-150 kWh hebben een dito vermogen dat je ook die met 300 km weer leegrijd als je constant max vermogen rijdt. Als je dat graag doet moet je geen EV gaan rijden, het is ook deels een mindset. Ultra relaxed cruisen en dan misschien een half uur later op je vakantiebestemming aankomen, who cares? :9
Mijn getallen komen van EV database.nl en worden ondersteund door het gedeelde artikel van iemand die een Kona rijdt.

Die gaf aan zich aan de vmax te houden op stukken van 100, 120 en 130km/h.
Je kunt het afdoen als bullshit, maar dat maakt de transitie naar EV er niet makkelijker op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:11
dfrenner schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:15:
[...]

Mijn getallen komen van EV database.nl en worden ondersteund door het gedeelde artikel van iemand die een Kona rijdt.

Die gaf aan zich aan de vmax te houden op stukken van 100, 120 en 130km/h.
Je kunt het afdoen als bullshit, maar dat maakt de transitie naar EV er niet makkelijker op!
N = 1, is dit geval. Juist op 120 en zeker 130 km/h is een EV ultiem onzuinig door de steeds harder toenemende luchtweerstand. Als je gewoon overal 110 km/h op de CC rijd dan zal je zien dat je makkelijk die 350 km haalt. Zoals ik al zei EV vereist een andere mindset.

Het grote voordeel is dat mensen zich er meer van bewust worden dat ze het milieu minder kunnen belasten door iets minder hard te gaan rijden. Als je namelijk die 110 km/h rijdt dan is de elektromotor op zijn efficient en dan rijd je dus het goedkoopst en het is ook nog eens beter voor het milieu want je verstookt minder elektriciteit. Juist de transitie naar EV maakt de consument daar meer bewust van omdat het verbruiksverschil tussen 110 en 130 km/h veel groter is dan bij een ICE (zeker een Diesel).

Je moet het ook zo zien, nu zijn er ontzetten veel stukken snelweg waar de maximumsnelheid maximaal 80 km/h is vanwege de vervuiling. Dat is ontzettend irritant want dat is echt langzaam op de snelweg. Als we straks voor het grootste gedeelte EV rijden kan die snelheidslimiet daar wel naar 100 of 110 km/h. En daar win je dan meer tijd mee dan 130 km/h rijden i.p.v. 110 km/h.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Davidshadow13 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:35:
[...]

N = 1, is dit geval. Juist op 120 en zeker 130 km/h is een EV ultiem onzuinig door de steeds harder toenemende luchtweerstand. Als je gewoon overal 110 km/h op de CC rijd dan zal je zien dat je makkelijk die 350 km haalt. Zoals ik al zei EV vereist een andere mindset.

Het grote voordeel is dat mensen zich er meer van bewust worden dat ze het milieu minder kunnen belasten door iets minder hard te gaan rijden. Als je namelijk die 110 km/h rijdt dan is de elektromotor op zijn efficient en dan rijd je dus het goedkoopst en het is ook nog eens beter voor het milieu want je verstookt minder elektriciteit. Juist de transitie naar EV maakt de consument daar meer bewust van omdat het verbruiksverschil tussen 110 en 130 km/h veel groter is dan bij een ICE (zeker een Diesel).

Je moet het ook zo zien, nu zijn er ontzetten veel stukken snelweg waar de maximumsnelheid maximaal 80 km/h is vanwege de vervuiling. Dat is ontzettend irritant want dat is echt langzaam op de snelweg. Als we straks voor het grootste gedeelte EV rijden kan die snelheidslimiet daar wel naar 100 of 110 km/h. En daar win je dan meer tijd mee dan 130 km/h rijden i.p.v. 110 km/h.
In vind het al een hele mindset verandering om 130 te gaan rijden waar je 130 mag.
Meestal doe ik vmax +30... Op plekken waar het kan. Zonder kleven en rekening houden met inhalend en invoegend verkeer uiteraard.

110 gaat hem hier niet worden, dat weet ik nu al :+

Overigens heb ik ook niet de illusie dat ik het milieu ook maar een steek verder help hiermee, ik zou het voor de volksgezondheid doen.

Pagina: 1