Vrienden van mij hebben sinds kort een redelijk ruime woning gekocht . Momenteel zijn ze volop aan het verbouwen, de vorige eigenaar heeft sinds de jaren 80 van vorige eeuw niet zo veel meer gedaan. Dat kost natuurlijk het één en ander. Maar ondanks dat willen ze toch een redelijk grote set zonnepanelen op het dak leggen. Doordat ik sinds 2012 al panelen op mijn dak hebt liggen mag ik ze van advies dienen, altijd leuk (een offerte van een plaatselijke PV leverancier was wat aan de hoge kant)
Op beide kanten is wat kans op schaduw later op de dag ivm een dakkapel van de buren en de schoorsteen van de houtkachel. Maar omdat micro omvormers de prijs nogal op zouden hogen en omdat het huis lekker een oost-west ligging heeft dacht ik aan de volgende opstelling:
- 12 x Longi Solar 300 Wp op oost;
- 12 x Longi Solar 300 Wp op west;
- 1 x SMA 4000 omvormer
- Clickfit evo voor de montage van het hele spul.
De totaalprijs van deze set komt dan op € 5.129,20 incl btw en op € 4.239,01 ex btw.
De omvormer kan gemakkelijk op een 20A zekering in de meterkast, deze is al is 3 x 25A, maar moet nog worden vernieuwd omdat deze al aardig verouderd is.
Met de aanpassing van de meterkast en nog wat extra kabels om alles met elkaar te verbinden zou dit binnen het budget van € 6000,- moeten vallen.
Nu is de vraag: vergeet ik nog wat?
(foto's volgens nog, de laatste keer dat ik er was regende het nogal)
Op beide kanten is wat kans op schaduw later op de dag ivm een dakkapel van de buren en de schoorsteen van de houtkachel. Maar omdat micro omvormers de prijs nogal op zouden hogen en omdat het huis lekker een oost-west ligging heeft dacht ik aan de volgende opstelling:
- 12 x Longi Solar 300 Wp op oost;
- 12 x Longi Solar 300 Wp op west;
- 1 x SMA 4000 omvormer
- Clickfit evo voor de montage van het hele spul.
De totaalprijs van deze set komt dan op € 5.129,20 incl btw en op € 4.239,01 ex btw.
De omvormer kan gemakkelijk op een 20A zekering in de meterkast, deze is al is 3 x 25A, maar moet nog worden vernieuwd omdat deze al aardig verouderd is.
Met de aanpassing van de meterkast en nog wat extra kabels om alles met elkaar te verbinden zou dit binnen het budget van € 6000,- moeten vallen.
Nu is de vraag: vergeet ik nog wat?
(foto's volgens nog, de laatste keer dat ik er was regende het nogal)
4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel