DIY mini budget powerwall

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik wil graag een beetje knutselen en meer leren over laden, zonnepanelen, inverters, en batterijen, solderen enz. Eigenlijk wil ik gewoon het principe van een powerwall met een zonnepaneel in het klein namaken. Hiervoor heb ik een powersupply van een computervoeding gemaakt voor mijn hobbygrade laders en dat vond ik ook erg leuk om te zien dus vandaar dit projectje.

Ik wil iets zoals dit filmpje. Let wel dit ziet er wel erg kneuterig uit maar het idee wat ik wil is hetzelfde gewoon simpel knutselen om een proof of concept te maken zeg maar. Het idee is om te kijken of ik mijn modem van ziggo of iets anders er op kan laten draaien. Dan lijkt het mij leuk om en een klein zonnepaneeltje er aan te koppelen die de cellen overdag kan bijladen.

Wat heb ik dan allemaal nodig?
  • een aantal 18650 cellen (heb al een aantal vanuit laptop accu's. Ik weet dat het belangrijk is dat de cellen een gezamenlijke capaciteit moeten hebben) Maar aangezien dit meer voor de lol is lijkt mij dat minder van belang. {hoeveel heb ik dan nodig om een modem van b.v. ziggo op te laten draaien? De adapter van de model is 12V 2A 24W
  • Een 12v naar 220V inverter (ik heb zo'n auto ding die 12v naar 220 kan maken, is dit geschikt?)
  • een bms (of meerdere)
  • Een zonnecel (klein dus niet een compleet paneel ik woon in een flat en heb geen plat dak.
  • Wat nog meer?
Ik heb zelf al een aantal dingetjes vanuit mijn RC hobby.
2x een imax b6 lader.
een aantal 18650 battery holders (klik [img=https://img.staticbg.com/thumb/large/upload/SKU022186/20111116113915671.jpg] deze[/url])
2x losse 18650 usb laders zoiets
soldeerbout / krimpkous enz

Een aantal puntjes waar ik op moet letten? tips zijn altijd welkom.
- Dat ik de juiste dikte kabels moet nemen.
- De cellen warm worden en dus niet met hotsnot aka hot glue moet vast lijmen (maar daarvoor heb ik die plastic houders)
- De cellen op 1 of andere manier gemonitord moeten worden en beveiligt tegen overladen/te leeg trekken
- Ik ben mij verder ook bewust van de gevaren die voor kunnen komen bij het verkeerd laden of gebruik van 18650 cellen. Ik bouw ook iets op kleine schaal en laat het niet werkend onbeheerd achter.

Weten jullie een goede budget inverter (of kan ik die 12v naar 220v auto omvormer gebruiken? Wat een een goede relatief goedkope BMS? Suggesties voor een klein zonnepaneeltje? en wat heb ik nog meer nodig?

Ik ben wel op de hoogte van de kanalen van HBpowerwal en jehugarcia Maar ik heb niet al hun content gezien (is nogal veel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 22:24
12/220/12? Waarom niet rechtstreeks naar het voltage van je router. Als je toch kleinschalig wilt kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:59:
12/220/12? Waarom niet rechtstreeks naar het voltage van je router. Als je toch kleinschalig wilt kan dat prima.
Omdat ik het hele plaatje wil zoals het in het groot ook gebruikt wordt. Maar dan in het klein.
Dus als er dan andere mensen langskomen kan ik alles uitleggen hoe het in het groot in elkaar zit.
die 12 --> 220 zorgt voor veel verlies zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

kaasaanfiets schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:18:
[...]

die 12 --> 220 zorgt voor veel verlies zeker?
Als ook weer het converteren van 220 naar 12v. Je mag blij zijn als je 70% effectief over houdt, dat is een hoop verlies tov die 12v direct naar je modem en 12v LED verlichting transporteren!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 18:43:
[...]

Als ook weer het converteren van 220 naar 12v. Je mag blij zijn als je 70% effectief over houdt, dat is een hoop verlies tov die 12v direct naar je modem en 12v LED verlichting transporteren!
Ja dat weet ik maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:09

SA007

Moderator Tweaking
Wat je hier beschrijft lijkt meer op een (line active) UPS dan op een powerwall.

Verschil is:
UPS = 230V in, naar een accu, en vanaf die accu naar een netspanning voor apparaten.
Powerwall = 230V in/uit met een controller die het vermogen in/uit de accu kan duwen.

Een powerwall is een flink stuk complexer dan een UPS.

Als je echt een powerwall wil maken heb je heel andere dingen nodig dan een lader en een inverter.
Pagina: 1