Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kabelzoeker in een bos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mike1992
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07:21
Mijn vraag
Bij een project(klein hotel) lopen door de kabelkoker bijna 100 utp kabels.
Beneden komt uit in de patchkast
Boven komt uit op een random aansluiting in 1 van de hotelkamers.

De uitdaging:
In de koker zijn de kabels niet gelabeld.

De patchkast moet verplaatst worden. In de koker ga ik de 100 kabels doormidden halen en doorleggen naar de nieuwe locatie.
Nu wil ik graag, voordat ik de kabels doorhaal, kunnen testen/meten welke kabel welke is, zodat het aansluiten hierna een stuk soepeler zal gaan.

Ik heb in mijn hoofd wellicht een kastje die je beneden(EN/OF) boven aansluit op de kabel, en dan een kastje waarmee je het signaal kan afmeten? Of is er een andere manier om in het midden van die bos te achterhalen welke kabel welke is?

Ik heb gegoogled, maar ik kan niet vinden welke apparatuur ik zoek, los van een lan kastje die kabel 1 tot 8 meet.

Alle reacties

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:41
Beneden een switch aansluiten, boven de kabels 1 voor 1 in een andere switch doen, als beneden op de switch een lampje brand is het die kabel?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16:46
Wordt meestal gedaan met een toon generator.

• RvV
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:19
Fluke IntelliTone?
of een andere...
https://www.thesmartestbu...e-and-probe-tracing-kits/

[Voor 70% gewijzigd door RvV op 12-11-2018 20:41]

• mike1992
FoxLenny schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:24:
Beneden een switch aansluiten, boven de kabels 1 voor 1 in een andere switch doen, als beneden op de switch een lampje brand is het die kabel?
Deze snap ik, gaat er juist om, ik wil de kabel halverwege doorhalen, welke kabel is dan welke, in een bos van 100?

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:52
Geen idee om hoeveel meter het gaat, maar kan je niet 100 nieuwe kabels plaatsen en de oude weg doen?

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• FoxLenny
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:41
mike1992 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:27:
[...]

Deze snap ik, gaat er juist om, ik wil de kabel halverwege doorhalen, welke kabel is dan welke, in een bos van 100?
Beneden heb je een (aangesloten) switch met alle kabels. Boven heb je helemaal niks aangesloten. Op dat moment zijn beneden alle lampjes bij de poorten op de switch uit. Als je vervolgens boven een apparaat aansluit gaat het bijbehorende lampje beneden branden. Moet je wel met twee man zijn voor communicatie.
Disclaimer: ik denk dat het zo moet lukken maar weet niet zeker, correct me if I'm wrong :P

• mike1992
FoxLenny schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:30:
[...]

Beneden heb je een (aangesloten) switch met alle kabels. Boven heb je helemaal niks aangesloten. Op dat moment zijn beneden alle lampjes bij de poorten op de switch uit. Als je vervolgens boven een apparaat aansluit gaat het bijbehorende lampje beneden branden. Moet je wel met twee man zijn voor communicatie.
Disclaimer: ik denk dat het zo moet lukken maar weet niet zeker, correct me if I'm wrong :P
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt.

Ik weet van boven en beneden, welke kabel welke is. Beide einden zijn gelabeld tijdens de opbouw van het hotel.

Het gaat erom, ik wil ze in het midden doorhalen, omdat de patchkast die nu beneden staat, naar de kantoorruimte moet op de 1e etage.

In het midden zijn de kabels niet gelabeld. Nieuwe kabels leggen is onmogelijk zonder de muren open te halen. (Iets met bezuinigingen op flex.... Tsja wat zal ik zeggen...).

Doel:
Ik wil in het midden een kabel kunnen 'taggen'. Dus beneden sluit ik een kastje aan op kabel 10. Welke kabel in de bos van 100 is dan kabel 10?
SpamLame schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:30:
Geen idee om hoeveel meter het gaat, maar kan je niet 100 nieuwe kabels plaatsen en de oude weg doen?
Helaas, Gaat om 3500 meter kabel ongeveer, opnieuw trekken onmogelijk zie bovenstaand.

[Voor 11% gewijzigd door mike1992 op 12-11-2018 20:36]

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Kabels aan strippen aan beide kanten en er spanning(paar volt) opzetten, met twee man ben je dan redelijke snel klaar lijkt mij. Met een volt stick is het zo gedaan.

[Voor 12% gewijzigd door Aapie op 12-11-2018 20:42]

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
daar zijn gewoon meters voor toch :? geen gedoe met knippen en strippen etc....

Dell XPS 15-9750, Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Appel
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-06 00:01
Je kan er ook over nadenken om de kabels niet door te knippen maar terug te trekken. Mocht er in de toekomst nog een keer wat mee moeten gebeuren dan is er extra lengte. Je kan een kabel namelijk altijd korter maken, maar nooit langer.

Het is dan alleen even de noodzaak om de overlengte netjes op te bergen, maar ik denk dat je daar een stuk minder lang mee bezig bent dan 100 kabels van scratch af aan doormeten en her-labelen.

If you at first don't succeed. Try sudo. MCSA 2016

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mike1992 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:27:
[...]

Met een tone generator en zoeker.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:46
dus ze moeten 1 verdiepje teruggetrokken worden .... ?

dan zou ik gewoon met 2 mensen één voor één een kabel losmaken , terugtrekken , labelen en op naar de volgende

een "tone generator" kan je gebruiken , maar das niet altijd even feilloos , zeker als je unshielded kabel in een trossie hebt , is dat bijna onmogelijk

• Noodels
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Kabels merken, terugtrekken, kabel weer merken en inkorten.

Of koop https://www.allekabels.nl...1074802/kabel-zoeker.html

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Naast de tip van de toongenerator (die inderdaad precies doet wat je wilt en voor 5 tientjes aan te schaffen is):

Waarom wil je kabels 1 voor 1 doortrekken? Mini labels printen, op kabel beneden tapen met plakband, stekker afknippen - herhaal 100x - naar plek waar je wilt doorhalen en trekken en verleggen.

Als je een gedeelte zou willen verleggen snap ik je probleem. Maar als toch alle kabels ergens anders heen moeten label je kabel zelf toch?

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• mike1992
Het probleem zit hem in het feit dat ik de kabels dus(helaas!) niet kan terugtrekken vanwege de manier waarop ze gelegd zijn.

Enige optie is doorknippen, en dan doorkoppelen op een nieuw aan te leggen stuk naar nieuwe locatie patchkast.
Die toongenerator ziet er goed uit. Gaat het daarmee lukken? Een stuke terug staat er ook 1 van iets boven de 200 euro. Ik wil graag goed spul kopen, maar ook niet meer uitgeven dan nodig. Wat is dan handig in deze?

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:34
1) Doorknippen
2) Doorverbinden naar nieuwe patchkast
3) Keystones gebruiken
4) Toongenerator gebruiken en de keystones in de juiste positie klikken in de patchkast.

Hoef je het niet 2 x opnieuw te labelen.

Hoe ga je ze trouwens doorverbinden op de plek waar je ze doorknipt? Met las doosjes? Of ga je daar patchpanelen plaatsen ? Want dan moet je alsnog 2 x uitpiepen.

En koop een beetje fatsoenlijke tracér! Die setjes van 3 tientjes is grote rommel en vaak hoor je hem geeneens... Heb zelf 2 setjes van greenlee die komen zelfs 5+ km ver :).

[Voor 32% gewijzigd door Jan-man op 12-11-2018 22:02]

• theuser
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12-06 23:37
De veiligste methode lijkt mij :
1 beneden een switch(of meerdere) met 100 poorten en led's aansluiten.
2 op alle aansluitingen een computer (of lusjes) zetten zodat alle led's aan zijn.
3 1 kabel knippen en kijken welk ledje beneden uit gaat en deze kabel labelen.
4 dit herhalen tot je alle kabels gehad hebt.

Een andere mogelijkheid is alle apparatuur verwijderen en een wissel spanning (b.v.b 230V op een kabel zetten en daarna met een inductieve tester zoeken welke kabel dit is .
Deze methode is I.V.M de veiligheid niet aan te raden.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:53
Idd fluke/toongenerator gebruiken of identificeren adv (aangesloten) mac adressen. Scheelt een hoop geloop

Als alle (100) kabels aangesloten zijn en je managed switch hebt kun je:
1. Mac adres icm poort id dumpen naar csv
2. Labels van kabels toevoegen aan csv/poort id als LabelId
2a. Alles doorknippen
3. Overal nieuw kopjes opzetten
4. Alle kabels opnieuw in switch
5. Mac adress icm poort id dumpen naar csv
6. LabelId van oude csv opzoeken dmv mac adres vlookup
7. Kabels weer labelen adv csv

Mocht je niet 100 aangesloten apparaten hebben kun je ook met je laptop langs de niet aangesloten punten lopen, mac adres spoofen van netwerk adapter met walloutletID in mac adres en dat voor iedere outlet.
Daarna switch mac tabel dumpen (of continu ivm opschoning) en dan vanuit die info weer de kabels labelen

@theuser 230v op een utp lijkt mij niet handig, grote kans dat die affikt. Kun je beter met fluke werken :)

[Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2018 08:42]

CISSP! Drop your encryption keys!

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 14-06 19:51

painkill

Pain(k)(ill)

Gebruik zelf de Fluke Pro3000, heeft zelfs een RJ45 connector er al aan zitten, plug en play.

Mijn SNES verzameling!

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 12:52
Dit heb je nodig : https://www.conrad.nl/p/f...6344_pla-1195886&vat=true

Kan je ze 1 voor 1 uittracen. Werkt super.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:57
Veel mensen kunnen blijkbaar niet lezen.
Dit is een vrij lastig probleem maar ook weer simpel op te lossen.

Sluit alle kabels aan beide zijden op een switch aan.
Knip een kabel door en laat iemand bij de switch je vertellen welk lampje uitgaat.
Label de zojuist doorgeknipte kabel aan beide kanten.
Laat de persoon bij de switch daarna de kabel die je net doorgeknipt hebt uit de switch halen om fouten te voorkomen.
En zo doe je alle kabels.

Alle goedbedoelde adviezen die per kabel werken zijn natuurlijk niet werkbaar dan zoek je je een ongeluk.
Het is noodzakelijk dat alle kabels gelijktijdig te signaleren zijn welke je doorknipt.

[Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 13-11-2018 10:34]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• laurens0619
Ik ben het met @Ben(V) eens dat dit slimmer kan maar ik zou dan eerder met mac tabellen werken ipv actieve utp kabels door te knippen (let op met PoE). Voor beide aanpakken ben je wel afhankelijk van actieve poorten dus als dat niet niet het geval is moet je sowieso op veel plekken nog iets inpluggen.

• Fable
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:32:
Veel mensen kunnen blijkbaar niet lezen.
Dit is een vrij lastig probleem maar ook weer simpel op te lossen.

Sluit alle kabels aan beide zijden op een switch aan.
Knip een kabel door en laat iemand bij de switch je vertellen welk lampje uitgaat.
Label de zojuist doorgeknipte kabel aan beide kanten.
Laat de persoon bij de switch daarna de kabel die je net doorgeknipt hebt uit de switch halen om fouten te voorkomen.
En zo doe je alle kabels.

Alle goedbedoelde adviezen die per kabel werken zijn natuurlijk niet werkbaar dan zoek je je een ongeluk.
Het is noodzakelijk dat alle kabels gelijktijdig te signaleren zijn welke je doorknipt.
Alle kabels aan beide zijden aansluiten gaat erg moeilijk aangezien 1 kant van de kabels in de hotelkamer uitkomt.
Ik zou zelf gewoon alles op de nieuwe patchlocatie aansluiten en dan elke keer per kabel er een signaal opzetten wat je met een tracer kan uitlezen en hem zo in de juiste volgorde in het paneel drukken en labellen.

• Jan-man
Mactabels of uitlezen van switches ? Waarom zo moeilijk doen het zijn maar 100 kabeltjes.... laat staan dat waarschijnlijk niet alle kabels actieve apparatuur hebben... ook heb je kans op schade als je actieve kabels doorknipt.

Zoals hierboven meerdermalen gezegd koop een tracér en gaan met de banaan. Met 2 man ben je in een uurtje tot 1.5 klaar met uittracen en labelen.

Leg je van tevoren het nieuwe gedeelte al aan dan heb je een dagje werk en per aansluiting maar een 5 minutjes downtime.

[Voor 22% gewijzigd door Jan-man op 13-11-2018 16:06]

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
eigenlijk is dat nog niet een zo gek @Jan-man

vooral als je de nieuwe delen wel al hebt kunnen labelen...

tone gen tracer op de oude kabel.. ah nummer 32.. doormaaien.. en aan de nieuwe 32 zetten..

Dell XPS 15-9750, Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• theuser
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12-06 23:37
laurens0619 schreef op maandag 12 november 2018 @ 23:01:

@theuser 230v op een utp lijkt mij niet handig, grote kans dat die affikt. Kun je beter met fluke werken :)
@laurens0619,
Als je zorgt dat er bijna geen stroom kan lopen door tussen de faze en netwerk kabel en nul en netwerk kabel een weerstand van 1Mohm toe te passen kan er met de kabel niets gebeuren.
Toch was het geen goed idee omdat de inductie snel naar andere kabels over kan gaan en ook ergens anders vandaan kan komen.

@mike1992
Een andere mogelijkheid is alle apparatuur verwijderen en dan in de server ruimte met 100 connectors een unieke code op iedere aansluiting zetten.
Hiervoor knoop je de laatste ader van alle connectoren aan elkaar en vervolgens aan een 9V bat.
De andere pool van de bat verbind je met een 560 ohm weerstand aan pin 1 van de eerste connector .
Gebruik nu een kabeltester (deel zonder bat) om te testen of led aan gaat (is het led8 dan plus en min omwisselen) .
Vervolgens sluit je alleen pin 2 en 8 aan op de 2e connector en pin 1,2 en 8 op de derde enz.
Als je zo alle 100 aansluitingen aansluit kun je op de nieuwe locatie gewoon knippen en met de tester uitlezen welke ader het is en beide zijden labelen.

• laurens0619
Jan-man schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:03:
Mactabels of uitlezen van switches ? Waarom zo moeilijk doen het zijn maar 100 kabeltjes.... laat staan dat waarschijnlijk niet alle kabels actieve apparatuur hebben... ook heb je kans op schade als je actieve kabels doorknipt.

Zoals hierboven meerdermalen gezegd koop een tracér en gaan met de banaan. Met 2 man ben je in een uurtje tot 1.5 klaar met uittracen en labelen.

Leg je van tevoren het nieuwe gedeelte al aan dan heb je een dagje werk en per aansluiting maar een 5 minutjes downtime.
Ach misschien heb je ook wel gelijk, ik heb persoonlijk hekel aan repeterend werk dus spendeer liever tijd in inventieve truukjes met bv mac adressen. Niet altijd sneller ;)

Terug naar de tracer: om te voorkomen dat je (potentieel) 100 hotelkamers afmoet zou ik de tracer op de verschillende poorten van het huidige patchpaneel aansluiten en ze 1 voor 1 tracen nadat je ze hebt doorgeknipt. Dan kun je ze snel labelen.

[Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 13-11-2018 19:57]

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-06 00:24
Kijk, de volgorde maakt natuurlijk helemaal niets uit. Wat wel belangrijk is dat de huidige netwerkkabels allemaal goed functioneren, stel je knipt alles door en sluit de boel opnieuw aan. Vervolgens blijkt het een en ander niet te werken, dan moet je op zoek naar de oorzaak. Dan blijkt dat het nog nooit heeft gewerkt, mag je nieuwe kabels gaan lopen trekken.

Dus eerst alle aansluitingen testen & labelen (huidige situatie) vervolgens knip je alles door en monteer je ze af op het nieuwe patchpaneel. Daarna ga je alle aansluitingen testen om je werk te controleren :).

My favorite programming language is solder.

• mike1992
Top! Ik ga zo'n toongenerator aanschaffen en dan kom ik er wel uit. Thanks voor de tips! 😊

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:38
Of gewoon alles doorknippen en zonder label aansluiten.
En dan achteraf op je gemak de hotelkamers aflopen. Overal je laptop inpluggen om de verbinding te testen.
En dan in de logs van de switch opzoeken op welk poortje je het MAC adres van je laptop tegenkomt.
En dan plak je er achteraf een label op.

TheS4ndm4n#1919

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
In aansluiting hierop een heel simpele vraag. Is dit een heel grote switch waar die 100 kabels vanaf komen. Met andere woorden. moeten alle kabels eigenlijk wel perse overeen komen met waar ze dat eerst deden? Want in een huissituatie waar maar twee of drie computers staan, zijn die door de computers als zodanig herkenbaar, ik kan de kabels gewoon verbreken en zondermeer willekeurig terug plaatsen in de switch. Mocht de situatie anders zijn dan wat ik hier veronderstel, dan heb ik niets gezegd.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

laurens0619 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:38:
Ik ben het met @Ben(V) eens dat dit slimmer kan maar ik zou dan eerder met mac tabellen werken ipv actieve utp kabels door te knippen (let op met PoE). Voor beide aanpakken ben je wel afhankelijk van actieve poorten dus als dat niet niet het geval is moet je sowieso op veel plekken nog iets inpluggen.
PoE speelt hier geen rol. Daar heb je én een PoE switch voor nodig én een apparaat dat PoE praat.

Ik vind de methode van 2 switches, aan beide kanten 1, erg creatief en het klinkt als een van de betere en eenvoudiger oplossingen.
Puch-Maxi schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:21:
Kijk, de volgorde maakt natuurlijk helemaal niets uit. Wat wel belangrijk is dat de huidige netwerkkabels allemaal goed functioneren, stel je knipt alles door en sluit de boel opnieuw aan. Vervolgens blijkt het een en ander niet te werken, dan moet je op zoek naar de oorzaak. Dan blijkt dat het nog nooit heeft gewerkt, mag je nieuwe kabels gaan lopen trekken.

Dus eerst alle aansluitingen testen & labelen (huidige situatie) vervolgens knip je alles door en monteer je ze af op het nieuwe patchpaneel. Daarna ga je alle aansluitingen testen om je werk te controleren :).
Wow! Volgorde maakt niet uit!?
Het gaat niet om een huisaansluiting met 5 poortjes, maar om een hotel met 100 aansluitingen.

Je wil wel graag én een logische volgorde én documentatie hebben. Dus netjes de poorten in de kamers gelabeld en de poorten op het patchpaneel zodat je weet wat bij wat hoort.

[Voor 43% gewijzigd door unezra op 16-11-2018 18:55]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• laurens0619
@unezra hoe weet je zo zeker dat er geen poe switch/apparaat in het spel is? :S

• Jan-man
unezra schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:53:
[...]

PoE speelt hier geen rol. Daar heb je én een PoE switch voor nodig én een apparaat dat PoE praat.

Ik vind de methode van 2 switches, aan beide kanten 1, erg creatief en het klinkt als een van de betere en eenvoudiger oplossingen.

[...]
Erg eenvoudig ja werken met 2 switches als van beide kanten al bekend is waar welke aansluiting zit. Daarnaast gaat het met een tracér alsnog 10x sneller met 2 man. 8)7. Naast het feit dag je dan ook nog eens 100 kabels mag gaan leggen naar alle kamers voor de 2e switch anders weet je nog niet welke kabel je doorknipt.... (los van het feit dat het zonder aangepaste config ook nog eens niet werkt dus heb je 100 cliënts/switches nodig).

De huidige volgorde/labeling is al bekend en correct het enige wat hij wil is halverwege doorknippen. Dus 1 man bij het patchpanel pieper plaatsen en 2e man label ze op de plek waar ze doorgeknipt gaan worden.

Of zoals ik hierboven gezegd heb als downtime een issue is de nieuwe locatie alvast opbouwen zodat je ze 1 voor 1 direct doorknipt en doorpatched naar de nieuwe locatie.

Er is echt geen rocket/tweakers sience nodig voor deze redelijk eenvoudige klus.

[Voor 20% gewijzigd door Jan-man op 16-11-2018 20:02]

• mike1992
De huidige volgorde/labeling is al bekend en correct het enige wat hij wil is halverwege doorknippen. Dus 1 man bij het patchpanel pieper plaatsen en 2e man label ze op de plek waar ze doorgeknipt gaan worden

Dit dus!

Als antwoord op andere vragen:
Er is sprake van VLAN, dus kabels random terugplaatsen is geen optie.
Tevens ook POE aanwezig voor ip cameras en wifi accespoints.

Er hangen 2x 48 poorts switches. Die zijn stacked aan elkaar zodat ze 1 grote van 96 poorten vormen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True