Toon posts:

Werkzaam in Onderwijs - wens voor digitaal nakijken, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:19
Case:

Mijn vriendin is werkzaam in het onderwijs en heeft zo’n 9 klassen van elk 28 leerlingen waar zij met enige regelmaat werkstukken van moet nakijken. (Docent Nederlands). Momenteel neemt zij al die werkstukken mee naar huis en worden deze analoog, ofwel op de oude manier, met een pen nagekeken.
Aangezien zij werkzaam is in een nieuwe onderwijs vorm krijgen leerlingen altijd een kans om het ingeleverde werk aan te passen alvorens er een definitieve beoordeling plaats zal vinden.

Met de komst van de iPad en de pencil is ze aan het kijken of ze eventueel digitaal kan nakijken. Scheelt een hoop papierwerk thuis en kunnen kinderen digitaal de stukken weer ontvangen, raken er geen stukken kwijt etc...

Wat hebben we momenteel in ons bezit of beschikbaar:
- iPad pro + pencil
- Microsoft OneDrive (beschikbaar via de schoolinstelling)
- magister (incl plagiaat checker)

Wat hebben we tot op heden al geprobeerd:
- via magister kunnen leerlingen documenten delen (linkje) maar die zijn niet direct te openen op de iPad. Alleen link kopiëren is mogelijk en in een nieuw tabblad openen —> Word online opent en daarin kunnen we helaas niet de pencil gebruiken.
- via onedrive mappen delen: voor elk gedeeld bestand krijgen betrokkenen allemaal een mail dat er een nieuw bestand klaar staat. Maar kunnen dus ook medeleerlingen ingeleverde documenten van mede klasgenoten inzien. (Geen wenselijk situatie)

- als alternatief: Google docs icm een Google forms waardoor je een “inleverscherm” kunt maken en zelf na uploaden een bevestiging mail kunt laten sturen. Keerzijde: school gebruikt geen Google docs. Betekent dus weer een andere omgeving...

Apps als noteshelf bekeken maar nog niet overtuigd van de werking,
OneNote Class is al eens op een ander forum aangehaald maar dat is alleen handig voor tekstbestanden. Pdf’s gaat al wat lastiger.

I.p.v. word bestanden kunnen leerlingen ook alles als pdf inleveren. Wellicht biedt dat meer mogelijkheden.

Ideaal plaatje:
Google forms achtige pagina waar leerlingen documenten kunnen uploaden naar een map op onedrive.
Mijn vriendin kan dan via de onedrive de documenten nakijken en weer beschikbaar stellen aan de leerlingen.

Zijn er mensen die hier ook mee aan het experimenteren zijn en zo ja hoe hebben jullie het ingericht. Ik ben momenteel puzzelen en proberen diverse zaken uit maar voor elke oplossing is ook wel weer een lijstje met tegenargumenten op te stellen.

Mocht dit topic niet in de juiste groep staan dan gaarne naar de juiste groep verplaatsen. Algemene zaken leek me vooralsnog de meest voor de handliggende.

[Voor 6% gewijzigd door koentjuh1987 op 12-11-2018 20:01]

...

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
1. Vergeet niet rekening te houden met de AVG.
2. Er is kant en klare tooling te krijgen op het gebied van digitaal inleveren en nakijken, zoals bijvoorbeeld GradeWork. Het lijkt mij niet verstandig om zelf te gaan knutselen.

0.0

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 21:57
Wordt er geen hulp geboden vanuit de schoolinstelling?

Ik weet dat verslagen best nog wel eens gevoelige informatie bevatten, je wilt niet hebben dan leerlingen bij elkaars verslagen kunnen in verband met plagiaat. Dan zou een gedeelte ongeldig verklaart kunnen worden.

Ze kan toch ook gewoon de verslagen beoordelen en het beoordelingsformulier online invullen via een Excel bestand? Deze kan ze dan weer of opsturen per e-mail of uploaden op Magister? Weet niet of daar de mogelijkheid voor is om de beoordelingsformulieren te centraliseren?

Voordeel: beoordelingsformulier is altijd inzichtelijk als je het opslaat op de laptop/computer
Leerlingen kunnen gelijk de beoordeling inzien en het nakijken gaat ook veel sneller als je Excel sheet automatisch maakt.

• TTHEEBO1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 22:47
koentjuh1987 schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:59:
Case:

Mijn vriendin is werkzaam in het onderwijs en heeft zo’n 9 klassen van elk 28 leerlingen waar zij met enige regelmaat werkstukken van moet nakijken. (Docent Nederlands). Momenteel neemt zij al die werkstukken mee naar huis en worden deze analoog, ofwel op de oude manier, met een pen nagekeken.
Aangezien zij werkzaam is in een nieuwe onderwijs vorm krijgen leerlingen altijd een kans om het ingeleverde werk aan te passen alvorens er een definitieve beoordeling plaats zal vinden.

Met de komst van de iPad en de pencil is ze aan het kijken of ze eventueel digitaal kan nakijken. Scheelt een hoop papierwerk thuis en kunnen kinderen digitaal de stukken weer ontvangen, raken er geen stukken kwijt etc...

Wat hebben we momenteel in ons bezit of beschikbaar:
- iPad pro + pencil
- Microsoft OneDrive (beschikbaar via de schoolinstelling)
- magister (incl plagiaat checker)

Wat hebben we tot op heden al geprobeerd:
- via magister kunnen leerlingen documenten delen (linkje) maar die zijn niet direct te openen op de iPad. Alleen link kopiëren is mogelijk en in een nieuw tabblad openen —> Word online opent en daarin kunnen we helaas niet de pencil gebruiken.
- via onedrive mappen delen: voor elk gedeeld bestand krijgen betrokkenen allemaal een mail dat er een nieuw bestand klaar staat. Maar kunnen dus ook medeleerlingen ingeleverde documenten van mede klasgenoten inzien. (Geen wenselijk situatie)

- als alternatief: Google docs icm een Google forms waardoor je een “inleverscherm” kunt maken en zelf na uploaden een bevestiging mail kunt laten sturen. Keerzijde: school gebruikt geen Google docs. Betekent dus weer een andere omgeving...

Apps als noteshelf bekeken maar nog niet overtuigd van de werking,
OneNote Class is al eens op een ander forum aangehaald maar dat is alleen handig voor tekstbestanden. Pdf’s gaat al wat lastiger.

I.p.v. word bestanden kunnen leerlingen ook alles als pdf inleveren. Wellicht biedt dat meer mogelijkheden.

Ideaal plaatje:
Google forms achtige pagina waar leerlingen documenten kunnen uploaden naar een map op onedrive.
Mijn vriendin kan dan via de onedrive de documenten nakijken en weer beschikbaar stellen aan de leerlingen.

Zijn er mensen die hier ook mee aan het experimenteren zijn en zo ja hoe hebben jullie het ingericht. Ik ben momenteel puzzelen en proberen diverse zaken uit maar voor elke oplossing is ook wel weer een lijstje met tegenargumenten op te stellen.

Mocht dit topic niet in de juiste groep staan dan gaarne naar de juiste groep verplaatsen. Algemene zaken leek me vooralsnog de meest voor de handliggende.
Er zijn vele LMS beschikbaar, ook tegen relatief lage kosten, die deze functionaliteit bieden. In het hoger onderwijs zijn momenteel veel partijen aan het overschakelen maar bijv Canvas, maar er zijn ook open source alternatieven (weet de namen even niet meer uit mijn hoofd). Misschien daar eens naar kijken?

psn: jagermeistertim

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Jungian schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:15:
Het lijkt mij niet verstandig om zelf te gaan knutselen.
Eens met @Jungian Overleggen met Magister en O365 beheerder, wellicht iets voor de ICT werkgroep, etc.

[Voor 21% gewijzigd door Gero71 op 13-11-2018 09:14]

Misery and hate will kill us all.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:01

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

AZ >>> CSA
Kan je niet in OneDrive één mapje/leerling aanmaken? Dan heb je ook het probleem niet dat ze van elkaar dingen in kunnen zien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

koentjuh1987 schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:59:

Snap ik niet helemaal. O365 zou met het prima moeten doen met een iPad en een pencil
Ideaal plaatje:

Z
Voor zover je met Magister iets ideaals kunt bereiken zou ik toch zoveel mogelijk aansluiten bij wat de school aanbiedt. Lijkt me ook wel iets wat de school moet aanbieden 'met nieuwe onderwijsvormen' en als je zelf gaat knutselen word je ook verantwoordelijk voor de beveiliging van het een en ander. Daar zijn geen eigen houtje-touwtje scenario's voor.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 16:07
Check feedback fruits eens

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:19
De school heeft Onedrive, dus waarschijnlijke het office365 pakket wat gratis te gebruiken is voor onderwijsinstellingen. Daarmee is Sharepoint gratis te gebruiken. Met Sharepoint is relatief gemakkelijk een omgeving te ontwikkelen waarmee leerlingen spul kunnen inleveren voor een betreffende course/vak, die alleen inzichtelijk is voor de docent. Deze is live aan te passen door de leerling, of de leerling kan gewoon een nieuw bestand uploaden, totdat de docent 'm heeft nagekeken.

Zonder ervaring kost het wel wat tijd om het op te zetten. Wellicht kan het dan uitbesteed worden.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 12:19
Lustucru schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:27:
[...]

Snap ik niet helemaal. O365 zou met het prima moeten doen met een iPad en een pencil

[...]

Voor zover je met Magister iets ideaals kunt bereiken zou ik toch zoveel mogelijk aansluiten bij wat de school aanbiedt. Lijkt me ook wel iets wat de school moet aanbieden 'met nieuwe onderwijsvormen' en als je zelf gaat knutselen word je ook verantwoordelijk voor de beveiliging van het een en ander. Daar zijn geen eigen houtje-touwtje scenario's voor.
Word online werkt bij ons op de iPad niet.
Gebruiken we de word app op de iPad dan is de pencil wel te gebruiken.

Inmiddels heeft mijn vriendin met een leerling een test gedaan. Waarbij de leerling de bestanden deelt via onedrive. Deze kan mijn vriendin (als docent) bewerken en daar de feedback in meegeven.
De eerder aangedragen oplossing om een beoordelingsformulier te gebruiken is niet van toepassing. Daadwerkelijke beoordeling vind plaats in de leerling portal waar de gehele lesmodule is opgenomen. Echter moeten de verslagen, stukken, brieven etc... wel worden gecontroleerd op spelling, grammatica etc en dan is een algemeen formulier niet handig. Vandaar dat ze ook graag de pencil wil gebruiken om zo de feedback terug te kunnen koppelen aan de leerlingen zonder dat er stapels papier mee naar huis gaan voor het nakijkwerk.

De sharepoint omgeving ga ik nog eens controleren. Dat moet niet al te moeilijk zijn om daar iets in te bouwen. Zeker met het oog op de andere Microsoft producten die de school al gebruikt (Office 365)

...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee