Toon posts:

Advies: nieuwe vloer i.c.m. bestaande vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:13
Vraag: hoe om te gaan met oude vloer (en evt. vloerverwarming) bij plaatsen nieuwe vloer?

Onze situatie is zo dat wij een woning uit 2012 hebben met op de begane grond vloerverwarming (hoofdverwarming, geen radiatoren) die ingefreesd is. Daarop ligt een tegelvloer gelijmd maar dit is door de eerste bewoners zelf gedaan en je merkt op veel plekken al dat, als je met de achterkant van een schroevendraaier op de vloer tikt, het hol klinkt. Op twee plekken laat de eveneens stenen plint ook al los. En de tegels onderling liggen gewoon niet snaarstrak, zowel qua hoogte als voegen.

Omdat deze tegels ruw zijn met veel reliëf én niet onze smaak zijn, willen we dit vervangen. Waardoor staat nog niet vast, maar de voorkeur heeft pvc of andere tegels (en gietvloer als outside optie vanwege de hoge prijs). Wij zijn al bij veel bedrijven geweest, zowel voor tegels als gietvloeren en pvc, maar de adviezen zijn extreem wisselend. De een zegt dat de tegelvloer gewoon moet blijven liggen en geëgaliseerd moet worden, de ander zegt dat hij er absoluut uit moet gezien mijn verhaal (hol klinken, zelf gelegd, hoogteverschil). Sommigen geven terecht aan dat bij verwijderen van de huidige tegels de leidingen van de vloerverwarming weleens beschadigd kunnen raken. Dat is een risico wat ik incalculeer en dus rekening mee houd.

Zelf denk ik o.b.v. alle info die ik heb gekregen en heb kunnen vinden dat het op de lange duur niet verstandig is om hier klakkeloos overheen te gaan leggen, ongeacht vloertype. Ook al wordt dit geëgaliseerd, mochten de tegels ooit écht los komen en gaan bewegen, dan heb je in alle gevallen de poppen aan het dansen (misschien nog het minst bij een nieuwe tegelvloer, maar pvc en gietvloer sowieso).

Volgende stap zou wat mij betreft zijn om op plekken waar het voor het oog kan, een aantal tegels proberen te verwijderen (bijv. onder de trap of waar de bank tegen de muur staat). Zo zou ik erachter kunnen komen of het te doen is om ze los te halen. Al zegt dat ongetwijfeld niet alles omdat het per tegel kan verschillen. En wij vormen een gezin met 2 kinderen, dus wanneer ik de vloerverwarming beschadig is het best vervelend als ik dan ter plekke een bedrijf in de armen moet nemen die een nieuwe gaat leggen/infrezen.

Zijn er mensen die een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt of weten waar ik op moet letten en wat eigenlijk de beste methode zou zijn? Is het te kort door de bocht gedacht van mij om alvast een paar tegels te proberen te verwijderen?

Alle reacties

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ja. Uitstellen.
Tot het volgend jaar weer warm is. In de zomer kan je best even zonder verwarming. In de winter is dat erg vervelend met kids.

Verder zou ik het met de hand proberen en de beitel zo horizontaal mogelijk ten opzichte van de vloer houden.

• MooDyBLueS
Goed dat je het benoemt @Emielvanputten , ik was inderdaad sowieso van plan om tot het voorjaar te wachten, daarom nu alvast advies inwinnen.

Weet je toevallig ook hoeveel marge er normaal gesproken zit tussen een ingefreesde leiding van vloerverwarming en de onderkant van de tegels? Met andere woorden: zit daar alleen de lijmlaag tussen of wordt de loze ruimte na het leggen van de leidingen ook nog opgevuld met iets?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47
Die leidingingen liggen als het goed is toch ca 5mm onder de lijmlaag.
Als de tegels al hol klinken zal je die makkelijk kunnen verwijderen, zeker met een platte beitel goed horizontaal kloppen.
Met grote waarschijnlijkheid krijg je 80% van je tegels makkelijk los, maar er zullen er toch zijn die wat moeilijker gaan, neem je tijd daarvoor om niks te beschadigen.

Wat moeilijker te verwijderen zal zijn is de lijmlaag die waarschijnlijk in groefjes ligt.
Dat zou ik gewoon egaliseren, en daarop een vloer laten leggen. Tegels zijn dan wel een goede keuze.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
In mijn ervaring kan het verschillen tussen strak tegen de tegel tot een cm of anderhalf..

Oppassen dus.

• MooDyBLueS
Goede bruikbare info van allebei, waarvoor dank! Als ik het zo hoor is voorzichtigheid sowieso geboden, maar is het wellicht zelfs het beste als ik gewoon zelf de tegels eruit haal omdat ik zelf kan bepalen met hoeveel geduld en beleid ik het doe i.t.t. iemand die hiervoor ingehuurd wordt en toch z.s.m. dat af wil hebben. Al spreekt de ervaring van iemand die je inhuurt weer in het voordeel.

Het is inderdaad onze bedoeling om de vloer te laten egaliseren. Ik heb al begrepen dat als de leidingen (voor een deel) bloot liggen dat er soms ook voor gekozen wordt om juist een goedje over de vloer te gieten om zo eerst alles wat op te hogen voordat hij geëgaliseerd kan worden. Klopt dat?

Bedragen voor het egaliseren (via offertes/vragen) komen tussen de € 750 en 1.500 uit. Overigens gaat het om max. 50m2 (alleen de begane vloer). Dus rond de € 1.000 ga ik vanuit.

Is een tegelvloer sowieso de beste keuze? Wat ons in een gietvloer aanspreekt is het zachte/warme gevoel dat het geeft en het werkt enigszins geluiddempend. Een tegelvloer totaal niet en is snoeihard natuurlijk, dat is het enige nadeel wat ik eraan kan bedenken. Daarom lijkt pvc misschien wel een mooie tussenweg, ook qua prijs, al vind ik de pvc tegels/planken er wel extreem dun uitzien met 2-3mm en dan heb je ook nog eens varianten die met een zelfklevende laag geplakt worden. Dat wekt bij mij niet veel vertrouwen, maar gelukkig zie ik met name in het wat duurdere segment vooral kliksystemen.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47
Een PVC kliklaminaat gaat er altijd goedkoop uit zien, en is minder geschikt voor intensief gebruik.
Een gietvloer gaat ook niet echt dempend werken, dat blijft een groot vlak, en geluid weerkaatst daar keihard op. Je krijgt pas dempenden eigenschappen als je er hier en daar een tapijtje op legt.

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
MooDyBLueS schreef op maandag 12 november 2018 @ 19:21:
Goede bruikbare info van allebei, waarvoor dank! Als ik het zo hoor is voorzichtigheid sowieso geboden, maar is het wellicht zelfs het beste als ik gewoon zelf de tegels eruit haal omdat ik zelf kan bepalen met hoeveel geduld en beleid ik het doe i.t.t. iemand die hiervoor ingehuurd wordt en toch z.s.m. dat af wil hebben. Al spreekt de ervaring van iemand die je inhuurt weer in het voordeel.

Het is inderdaad onze bedoeling om de vloer te laten egaliseren. Ik heb al begrepen dat als de leidingen (voor een deel) bloot liggen dat er soms ook voor gekozen wordt om juist een goedje over de vloer te gieten om zo eerst alles wat op te hogen voordat hij geëgaliseerd kan worden. Klopt dat?

Bedragen voor het egaliseren (via offertes/vragen) komen tussen de € 750 en 1.500 uit. Overigens gaat het om max. 50m2 (alleen de begane vloer). Dus rond de € 1.000 ga ik vanuit.

Is een tegelvloer sowieso de beste keuze? Wat ons in een gietvloer aanspreekt is het zachte/warme gevoel dat het geeft en het werkt enigszins geluiddempend. Een tegelvloer totaal niet en is snoeihard natuurlijk, dat is het enige nadeel wat ik eraan kan bedenken. Daarom lijkt pvc misschien wel een mooie tussenweg, ook qua prijs, al vind ik de pvc tegels/planken er wel extreem dun uitzien met 2-3mm en dan heb je ook nog eens varianten die met een zelfklevende laag geplakt worden. Dat wekt bij mij niet veel vertrouwen, maar gelukkig zie ik met name in het wat duurdere segment vooral kliksystemen.
Voor wat betreft de bestaande vloer, die zou ik er zelf altijd helemaal uit willen hebben. Het idee dat de tegels nog kunnen bewegen na het storten zou mij een onrustig gevoel geven. (wellicht volledig onterecht)

Ik heb niet in jouw situatie gezeten, maar lees wel dat je wat tips zoekt met betrekking tot een gietvloer.

Een gietvloer was voor mij nooit een optie vanwege de hoge prijs, en mijn vrouw wou een betonlook, dus waarom geen beton gebruiken? :)

Mocht een betonlook je aanspreken, dan zou je ook nog kunnen overwegen om letterlijk een dunne betonvloer te laten storten (egaline). Ik heb zelf de vloer laten vlinderen en ook wat meer werkruimte voor de vloer (ca 10cm) dus misschien niet helemaal toepasbaar. Die kun je vervolgens coaten. Dan heb je een mooi glad oppervlak wat ook nog eens tegen een stootje kan.

Als je het later zat bent, kun je altijd nog besluiten om of te tegelen of met PVC erover heen te leggen.

Om je een idee te geven hoe dat eruit ziet:

Een kostenindicatie kan ik je wel geven maar is denk ik niet representatief.

[Voor 6% gewijzigd door YaaD op 13-11-2018 10:39]

bl44t

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee