Toon posts:

Ppro workstation bouwen - AMD of Intel?

Pagina: 1
Acties:

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-05 09:28
Mijn vrouw is vlogger (ze kan ook goed koken - dus dat maakt veel goed) en bewerkt video in Premiere Pro. Ze bewerkt nu 1080p materiaal maar gaat overstappen naar 4k. Ze bewerkt de video nu op mijn PC - en dat is meteen de reden dat ik een workstation voor haar in elkaar wil gaan zetten, want dit kan echt niet langer zo natuurlijk...

Wat wil ze doen met haar nieuwe systeem?
Windows 10 + Adobe Premiere Pro draaien voor videobewerking. Ze gaat niet gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000-1200 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er is een 24" monitor (DVI-poort), toetsenbord en muis (USB). Een speakerset moet er komen, net als het workstation natuurlijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een CPU/Moederbord/Geheugen/VGA-kaart/Koelers/Behuizing/SSD/Voeding. (Alleen SSD voor OS+Ppro en wat videobestanden (het huidige project) is nodig, de daadwerkelijke opslag van 'afgeronde projecten' geschiedt op een aanwezige harde schijf en een NAS).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter, maar het moet wel goed koel zijn dus ze moet maar aan dat geluid wennen.

Ga je overklokken?
Ik wil het systeem niet gaan overklokken omdat stabiliteit het allerbelangrijkste is (anders moet ik telkens dingen gaan fixen - daar heb ik geen zin in). Natuurlijk: het stabiel krijgen van een overgeklokt systeem is voor velen heel erg leuk, maar ik heb er geen ervaring mee dus dat wordt mogelijk een drama.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik een midrange workstation bouwen. Ik neigde zelf naar AMD ivm prijs/prestatie, totdat ik las over het quicksync-update-verhaal. hierdoor is een Intel CPU (mét IGPU) en een nVidia GPU wel heel erg interessant voor Premiere Pro.
Ik heb in dit topic gesnuffeld en vraag me nu af:

AMD CPU met 32GB RAM en welke videokaart dan? Omdat ik gelezen heb dat de Ryzen CPU veel baat heeft bij extra RAM en de lagere prijs van de CPU budget voor meer RAM overlaat heb ik aan dit lijstje 32GB RAM toegevoegd - niet gehinderd door enige kennis van zaken mbt de snelheid, overigens (graag hoor ik of dit RAM is dat geschikt is voor deze build). De videokaart en RAM zijn hier het vraagstuk:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,90€ 164,90
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 137,99€ 137,99
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Edifier R1280T€ 79,96€ 79,96
3be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 24,27
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 281,-€ 281,-
1Corsair RM650x Zwart€ 89,99€ 89,99
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 928,29

Of Intel CPU (met igpu - ik weet niet zeker of deze CPU wel gaat profiteren van die Ppro update) met 16GB RAM (hogere CPU prijs laat geen budget over voor meer RAM) en welk moederbord dan? (moederbord waarbij je de igpu kunt aanlaten terwijl je de gtx als hoofd gpu gebruikt ivm genoemde quicksync functie in Ppro is nodig, heb ik begrepen). Bij deze build is de CPU, het moederbord en RAM het vraagstuk:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 276,-€ 276,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 200,-€ 200,-
1Edifier R1280T€ 79,96€ 79,96
1Arctic Freezer 33€ 24,50€ 24,50
3be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 24,27
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 139,90€ 139,90
1Corsair RM650x Zwart€ 89,99€ 89,99
1Samsung 860 EVO 500GB€ 80,28€ 80,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 984,80

Ik ben al een aantal dagen aan het lezen over het Intel vs AMD-gedoe, zeker na die Ppro update lijkt alles weer anders en het is goed kijken bij elke bron wanneer deze geschreven is, immers: voor de update was AMD de grote winnaar als het om prijs/prestatie aankwam, maar na de update lijkt het tij gekeerd ten voordele van Intel. Toch lees ik ook daarna dat mensen (hier op Tweakers) kiezen voor AMD - weten zij iets dat ik niet weet? Maakt die uodate niet veel uit? Of werkt die update alleen op de top-line Intel CPU's die niet in mijn budget passen?

Alle informatie is welkom - suggesties of snoeiharde kritiek op mijn builds ook! :*)

Bij voorbaat dank.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mis een videokaart bij AMD, en de Fans zijn niet nodig en aub geen Gigabyte bij AM4. zijn veel te veel problemen mee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• fritsjof
Hackus schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:52:
Mis een videokaart bij AMD, en de Fans zijn niet nodig en aub geen Gigabyte bij AM4. zijn veel te veel problemen mee.
Ja, er mist een videokaart bij het AMD-systeem en een moederbord bij het Intel-systeem, en dat zijn dan ook de meest relevante vragen: welke videokaart bij het AMD-systeem en welk moederbord bij het Intel-syseem.

Wat betreft de fans: ik dacht dat die niet bij de kast geleverd worden - vandaar, die kunnen er dus af.
Wat betreft dat Gigabyte moederbord bij het AMD-systeem: dit bordt krijgt hier op Tweakers goede reviews en ook is het 't aangeprezen mobo op Hardware.info (goede prijs/kwaliteit), vandaar dat ik het koos. Heb jij een betere suggestie? Ik sta overal voor open :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Videobewerking hangt 99% op codecs en thoughput (zowel bij bron als resultaat); dan is het raadzamer om benchmarks van Premiere op te zoeken en aan de hand daarvan een PC samenstellen.

4K zegt niks; het is pas nuttig als dat 23.97fps, 60fps, 240fps is. Of is dat al gecomprimeerd of "volledig ruw materiaal"? Wat is bewerken? Etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je een X470 wil om welke reden ook, dan ben je beter uit met pricewatch: Asus PRIME X470-PRO maar er zijn ook B450 moederbordjes die prima voldoen met Ryzen 2600. bij Intel hoort een Z370 moederbord, anders heb je niets aan het snellere RAM pricewatch: MSI Z370-A PRO

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 15:18
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 276,-€ 276,-
1MSI Z370-A PRO€ 95,-€ 95,-
1EVGA GeForce GTX 1050 Ti 4GB GAMING€ 164,90€ 164,90
1Edifier R1280T€ 83,-€ 83,-
1Arctic Freezer 33€ 24,50€ 24,50
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16€ 245,50€ 245,50
1Corsair CX450M€ 51,90€ 51,90
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.075,40

Dit systeem krijg je volgens mij de beste performance per euro. Adobe Premiere draait nu eenmaal erg goed op een combinatie van Intel en Nvidia. Helaas is de 8700k extreem duur, en is de 8600k het beste alternatief in dit geval. Voor 4K renderen wordt een videokaart met minimaal 6GB VRAM aangeraden, maar dan moet je ongeveer 130 euro extra uitgeven en valt het net buiten budget.

Bij de behuizing worden al 2 stille fans meegeleverd, extra fans lijkt mij overbodig. Het moederbord en de voeding kan een stuk goedkoper en je zult in praktijk geen verschil merken.
Al met al denk ik dat je met deze combinatie de beste performance/€ gaat krijgen in Adobe Premiere.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
https://www.pugetsystems....9-9900K-Performance-1254/

2700x is allround de beste ppro cpu lijkt me met dit budget. Met een intel krijg je er wel quicksync mogelijkheid bij, al als ik dit lees dan is het nog niet helemaal wat het wezen moet:
https://www.pugetsystems....coder---Good-or-Bad-1211/

Als je alleen maar h264 export en niet elke pixel telt dan is een quicksync mogelijkheid wel leuk om te hebben..

specs

• fritsjof
Dank, allen!
maratropa schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:20:
[..]
2700x is allround de beste ppro cpu lijkt me met dit budget. Met een intel krijg je er wel quicksync mogelijkheid bij, al als ik dit lees dan is het nog niet helemaal wat het wezen moet:
https://www.pugetsystems....coder---Good-or-Bad-1211/

Als je alleen maar h264 export en niet elke pixel telt dan is een quicksync mogelijkheid wel leuk om te hebben..
Inderdaad: enkel h264 en niet elke pixel telt.
wouterg00 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:11:

Dit systeem krijg je volgens mij de beste performance per euro. Adobe Premiere draait nu eenmaal erg goed op een combinatie van Intel en Nvidia. Helaas is de 8700k extreem duur, en is de 8600k het beste alternatief in dit geval. Voor 4K renderen wordt een videokaart met minimaal 6GB VRAM aangeraden, maar dan moet je ongeveer 130 euro extra uitgeven en valt het net buiten budget.

Bij de behuizing worden al 2 stille fans meegeleverd, extra fans lijkt mij overbodig. Het moederbord en de voeding kan een stuk goedkoper en je zult in praktijk geen verschil merken.
Al met al denk ik dat je met deze combinatie de beste performance/€ gaat krijgen in Adobe Premiere.
Fantastisch - ik twijfelde ook over de voeding (vermogen) en las dat er met wat meer vermogen wellicht wat langer met de PSU geleefd kan worden, vandaar dat ik iets hoger in het Wattage koos.
Welke videokaart met 6GB VRAM zou je kiezen voor deze Intel-build, als het budget dat zou toelaten? De MSI GeForce GTX 1060 6GT OC?

Wat betreft het MSI moederbord: als ik wat rondsnuffel lijkt het erop dat de iGPU aangezet kan worden als de dedicated videokaart wordt gebruikt als main, maar ik ben er niet zeker van. Kan iemand bevestigen dat dit werkt en ik met deze setup dus kan profiteren van de quicksync-functionaliteit van Ppro?

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 15:18
fritsjof schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:21:
Fantastisch - ik twijfelde ook over de voeding (vermogen) en las dat er met wat meer vermogen wellicht wat langer met de PSU geleefd kan worden, vandaar dat ik iets hoger in het Wattage koos.
Welke videokaart met 6GB VRAM zou je kiezen voor deze Intel-build, als het budget dat zou toelaten? De MSI GeForce GTX 1060 6GT OC?
Een PSU met hoger wattage kan meer stroom leveren, maar als je PC dat niet gebruikt heeft het geen nut, je kan beter een voeding uitzoeken op basis van efficiëntie. Als er nog ruimte over is is de MSI GTX 1060 een prima keuze. AMD videokaarten zijn goedkoper en over het algemeen sneller, maar in Premiere Pro gaat dat niet op.

• fritsjof
Dank @wouterg00 , het systeem is besteld zoals door jou 'gemaakt'.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee